Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-12, 06:45
  #193
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimart
Jo, de kunde varit tydligare. Letade upp uttagningsreglerna sen, här är de iaf: https://www.flipsnack.com/USATF/2020...ack-field.html
Första sidan, första punkten

be eligable to represent the USA at all levels of international competition at the time of the selection.

Föredrar att förhålla mig allmänt skeptisk, pga Mitchell/Gatlin-kopplingen. Har råkat börja heja på idrottare som haft ex vis kopplingar till agenter som haft hand om dopade atleter tidigare (utan att jag vetat om den kopplingen) och blivit besviken. Så nu håller jag lite koll på sånt och undviker att heja på såna idrottare. Mer på den nivån att "här finns en förhöjd risk".
Det är riktigt. Men jag undrar om inte USATF hade hittat någon annan policy-regel som kunnat ställa det bästa laget på banan om de önskat. Att de använde denna regel för att ta bort henne ur stafetten förvånad många i pressen.

Här är en artikel.

Citat:
Opinion: Sha’Carri Richardson’s relay exclusion wasn’t necessary. USA Track and Field did it anyway."

"No rule, however, bars Ms. Richardson from competing in the 4x100-meter relay, which will occur after the 30-day ban has expired. USATF just chose not to let her.

USATF has full discretion over who fills two of the four slots in each Olympic relay. That way, coaches can construct their strongest team regardless of qualifying times — and they do, sometimes resurrecting star athletes who underperform during trials. The death of a loved one is trodden ground for a discretionary pick: Katie Zaferes, an American triathlete, is heading to Tokyo despite a string of disappointing finishes following her father’s death. So Ms. Richardson’s inclusion in the 4x100-meter relay was perfectly possible, though officials said it would have meant replacing another runner who had already been named to the team. Rather than make such a substitution, which officials said was not provided for in their selection criteria, USATF has effectively extended her suspension."

https://www.washingtonpost.com/opini...-did-it-anyway

Självklart är det inget bevis att hon fastnat för något annat men omständigheterna är märkliga. Likaså det stora bruket av cannabis tävlingsdagen. Hon anses ju dessutom utåtagerande. T.ex när en reporter frågade vad hon ansåg om en annan sprinter blev hon arg och sade att intervjun bara skulle handla om henne! Men nu lade hon sig platt.

Vi får se hur hennes karriär fortsätter. Om hon är med och tävlar i höst så var detta troligen inget mer än cannabis. Rapporteringen av provresultat hemlighålls allt mer vilket försvårar bedömningen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-12 kl. 06:48.
Citera
2021-07-13, 12:22
  #194
Avstängd
wwrs avatar
Den ukrainske OS-mästaren i barr, samt tvåa totalt i gymnastiken i Rio, Oleg Vernyayev, fastnade nu på den gamla "Sharapova-drogen" meldonium. Jag tror även två ryska roddare åkt dit nyligen för den. Det har diskuterats hur "effektiv" den är. När Sharapova åkte dit hade hon tagit den i många år men först 2016 uppfördes den på den förbjudna listan och Sharapova som tog den under namnet mildronat missade detta. Hon fick 15 månader eftersom nog alla trodde hennes förklaring att hon missat att den kommit upp på listan en månad tidigare. (Vad jag minns.)

Men nu borde alla veta att den är förbjuden. Tre fall hittills ändå för en drog som förbjöds så sent som 2016. Onödig risktagning kanske.

...
Richardsonfallet är intressant. Säga vad man vill om NYT men de brukar nog slipa på formuleringarna.

Här står att efter diskvalifikationen valdes andra löpare ut och det vore då orättvist att ta bort någon av dessa. Då frågar man sig varför man inte omedelbart valde ut Richardson. (Att det finns en policy för detta nämner man inte utan det kommer i nästa mening.)
Citat:
After Richardson’s disqualification, the coaches chose the next six finishers in the 100-meter race and decided it would be unfair to take a slot away from one of those runners and give it to Richardson simply because that would be the only way to get her on the team. Also, the organization’s selection criteria do not include a provision for that sort of substitution.
https://www.nytimes.com/2021/07/06/s...pics-team.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-13 kl. 12:34.
Citera
2021-07-14, 10:26
  #195
Avstängd
wwrs avatar
Här säger Sha'Carrie Richardson att hon kommer att tävla i augusti. Efter det går det nog att skrota konspirationsteorierna om att hon fastnat för något annat än cannabis.
Citat:
SHA'CARRI RICHARDSON
GUNNING TO PUT ON 'A SHOW' AFTER BAN
... Racing In Aug. Event
https://www.google.com/amp/s/amp.tmz...-in-aug-event/
Citera
2021-07-15, 17:24
  #196
Avstängd
wwrs avatar
Världsettan på 1500 m, kenyanen Cheruiyot har slagit Ingebrigtsen i de senaste 12 mötena. Cheruiyot missade kvalet. Men nu kan Kenya få med honom till OS. AIU har extra hårda krav på Kenya. Deltagarna måste ha testats tre gånger utanför tävling de senaste 10 månaderna. Med den regeln kan kenyanerna plocka bort tvåan i kvalet och få med Cheruiyot.

https://www.svt.se/sport/friidrott/t...oriten-till-os
Citera
2021-07-16, 06:40
  #197
Avstängd
wwrs avatar
Expressen meddelar att två mindre kända ryska simmare stängs av. Det baseras tydligen på de data som WADA laddade ned från labbet i Moskva januari 2019. I pressmeddelandet kallas det "provisorisk avstängning". Jag hittar inte nyheten i andra media just nu. I grunden ligger alltså Rodchenkovs material som i alla fall jag anser tveksamt.

Att nyheten slås upp stort nu känns väl lite som propaganda. FINA tackar WADA för bra samarbete. Expressen skriver att "OS i Tokyo har inte börjat, däremot har jakten på fuskarna startat." (Men det går alltså tillbaka till Rodchenkovs uttalanden och den databas han presenterade. Det började 2016.)

Man borde även ta upp hur FINA kunde släppa SunYang som nu är avstängd.

Alexandr Kudasjov, Veronika Andrusenko stängs av "provisoriskt".

Om de har begått några dopingbrott borde det ha skett före januari 2019 och möjligen före 2016. Jag tror inte några fall baserade på databasen har prövats i t.ex CAS ännu. Databasen påstås ju vara förfalskad och då är bl.a frågan om den duger som bevis.

https://www.expressen.se/sport/os-20...-kvar-till-os/
https://www.fina.org/news/2190057/pr...o-2020-entries
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-16 kl. 07:18.
Citera
2021-07-16, 13:21
  #198
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alexandr Kudasjov, Veronika Andrusenko stängs av "provisoriskt".

Om de har begått några dopingbrott borde det ha skett före januari 2019 och möjligen före 2016. Jag tror inte några fall baserade på databasen har prövats i t.ex CAS ännu. Databasen påstås ju vara förfalskad och då är bl.a frågan om den duger som bevis.

Kan du förtydliga vem/vilka det är som påstår att databasen i fråga är förfalskad?
Citera
2021-07-16, 13:41
  #199
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Kan du förtydliga vem/vilka det är som påstår att databasen i fråga är förfalskad?
Det är förmodligen WADA som yttrat det. Det har förts en diskussion om det både går att bestraffa ryssarna för att ha manipulerat databasen och samtidigt använda den påstått manipulerade databasen som bevis mot enstaka idrottare. Just någon referens till den diskussionen kan jag inte hitta nu, men här säger Guardian att WADA:s ursprungliga dom baserades på manipulationer av databasen. Man hade ju 298 fall på gång ett tag. Jag trodde det hade lugnat sig efter den senaste, halverade domen i CAS, men nu börjar man tydligen med två fall. De första från databasen jag sett, men jag följer inte allt.
Citat:
A four-year ban was imposed on Russia last year by the World Anti-Doping Agency after it discovered Russian authorities had deliberately erased and manipulated doping data stored in a Moscow laboratory in order to stop its athletes being punished for taking banned drugs.
https://amp.theguardian.com/sport/20...-doping-agency
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-16 kl. 14:05.
Citera
2021-07-16, 17:17
  #200
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är förmodligen WADA som yttrat det. Det har förts en diskussion om det både går att bestraffa ryssarna för att ha manipulerat databasen och samtidigt använda den påstått manipulerade databasen som bevis mot enstaka idrottare. Just någon referens till den diskussionen kan jag inte hitta nu, men här säger Guardian att WADA:s ursprungliga dom baserades på manipulationer av databasen. Man hade ju 298 fall på gång ett tag. Jag trodde det hade lugnat sig efter den senaste, halverade domen i CAS, men nu börjar man tydligen med två fall. De första från databasen jag sett, men jag följer inte allt.

https://amp.theguardian.com/sport/20...-doping-agency
Ja, ryssarna manipulerade alltså den databasen för att få sina atleter att verka odopade, om man trots det kan se att dom är dopade så är det ju rätt självklart att man kan använda den. Eller tror du att ryssarna manipulerade den så att fler av deras atleter fick falska positiva test?

Ibland är ditt förnekande så bisarrt att jag inte skulle bli förvånad om du tänker påstå det sista..
Citera
2021-07-16, 17:26
  #201
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, ryssarna manipulerade alltså den databasen för att få sina atleter att verka odopade, om man trots det kan se att dom är dopade så är det ju rätt självklart att man kan använda den. Eller tror du att ryssarna manipulerade den så att fler av deras atleter fick falska positiva test?

Ibland är ditt förnekande så bisarrt att jag inte skulle bli förvånad om du tänker påstå det sista..
Det har förts en sådan diskussion. WADA påstår i ett mål att databasen är manipulerad och otillförlitlig. Men nu verkar det som om man i andra mål vill använda databasen som bevisning. Det har tidigare förts en diskussion om det är möjligt. Jag lämnar den diskussionen för närvarande.

När det gäller ryssarna verkar allt tillåtet. När man läser Expressens artikel får man intrycket av att något aktuellt har skett men i själva verket förefaller det vara de första pilotfallen från databasen. Före januari 2019, kanske före 2016. Men det presenteras nu till OS.

Det handlar ju även om jämförelser med Rodchenkovs kopia av databasen. Jag menar att Rodchenkov inte är trovärdig. Enligt McLarenutredningen säger Rodchenkov att ryssarna öppnat provflaskor och bytt innehåll. Men ingen vet hur det gått till. Inte ens företaget som tillverkar flaskorna förstår hur man kunnat fuska med flaskorna. Så den grundläggande bevisningen är tveksam.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-16 kl. 18:00.
Citera
2021-07-17, 07:09
  #202
Avstängd
wwrs avatar
Här är första tävlingen för Sha'Carrie Richardson efter avstängningen. Hålls i Eugene, Oregon liksom USA-kvalet och VM nästa år.
Citat:
American sprinter Sha'Carri Richardson will run the 100 and 200 metres in the Diamond League Prefontaine Classic after completing a one-month ban.

The Prefontaine Classic runs from August 20-21 at Eugene's Hayward Field, kicking off the Diamond League's post-Olympic series of events.
https://www.bbc.co.uk/sport/athletics/57814758
Citera
2021-07-17, 12:12
  #203
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har förts en sådan diskussion. WADA påstår i ett mål att databasen är manipulerad och otillförlitlig. Men nu verkar det som om man i andra mål vill använda databasen som bevisning. Det har tidigare förts en diskussion om det är möjligt. Jag lämnar den diskussionen för närvarande.
Ja, jag tvivlar inte det minsta på att det i Ryssland förs en sån diskussion och att Ryssland försöker använda det argumentet. Vilket förklarar varför du tar upp det som något relevant.
Citera
2021-07-19, 12:09
  #204
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Expressen meddelar att två mindre kända ryska simmare stängs av. Det baseras tydligen på de data som WADA laddade ned från labbet i Moskva januari 2019. I pressmeddelandet kallas det "provisorisk avstängning". Jag hittar inte nyheten i andra media just nu. I grunden ligger alltså Rodchenkovs material som i alla fall jag anser tveksamt.

Att nyheten slås upp stort nu känns väl lite som propaganda. FINA tackar WADA för bra samarbete. Expressen skriver att "OS i Tokyo har inte börjat, däremot har jakten på fuskarna startat." (Men det går alltså tillbaka till Rodchenkovs uttalanden och den databas han presenterade. Det började 2016.)

Man borde även ta upp hur FINA kunde släppa SunYang som nu är avstängd.

Alexandr Kudasjov, Veronika Andrusenko stängs av "provisoriskt".

Om de har begått några dopingbrott borde det ha skett före januari 2019 och möjligen före 2016. Jag tror inte några fall baserade på databasen har prövats i t.ex CAS ännu. Databasen påstås ju vara förfalskad och då är bl.a frågan om den duger som bevis.

https://www.expressen.se/sport/os-20...-kvar-till-os/
https://www.fina.org/news/2190057/pr...o-2020-entries

De båda simmarna har nu friats av CAS och får tävla i OS. Återstår att se om denna nyhet slås upp lika stort av Expressen m.fl.

Citat:
Simmare OS-klara efter avstängning

De ryska simmarna Alexandr Kudasjov och Veronika Andrusenko, som förra veckan preliminärt stängdes av för brott mot antidopningsreglerna har fått klartecken att tävla i OS.

Det är idrottens skiljedomstol, Cas, som gett klartecken, och de båda ryska simmarna kan därmed tävla i Tokyo under olympiska kommitténs flagga.

Simmarna stängdes av av det internationella simförbundet Fina, men Cas avfärdar Finas anklagelser. Andrusenko tävlar på 200 meter frisim under OS, och Kudasjov på distansen 200 meter fjärilsim.

(SVT Text)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback