2021-07-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Fakta från polare som bor i området.

Koordinater

Liket hittades här: 59.230003 18.089615
Prostitution och knarkförsäljning sker året runt här: 59.225227 18.093957
Nudistbadet: 59.226977 18.097582
Farsta strand pendeltåg: 59.236640 18.101652
Tidigare våldtäkt: 59.234986 18.099126
Prostitution i bil förekommer även här: 59.218104 18.082314

Tid att promenera från pendeltåg till fyndplats: 15 min.

Tack. Bilen kan alltså stanna ganska obemärkt om hon dumpas nere vid bryggan. Om hon nu dumpats.
Visst kan det röra sig om prostitution men är man klädd så som hon var då? Kan inte överdrivet mkt om sånt.
Citera
2021-07-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Känner inte till berörda plats då jag är skåning men kollade på kartan och funderade på om hon kan ha dumpats på en relativt ”öde” plats mitt i natten där det inte rör sig så mycket människor trots sommaren och hur strömmarna går då hon ska ha hittats nära bron…..kan hon ha dumpats från bron?

Jag är en del i området, enligt mig så skulle det vara extremt riskabelt, krångligt och tidskrävande att dumpa någon från bron. Det är inte jättemånga platser runt sjön som det skulle gå att komma tillräckligt när med bil utan att behöva köra in på någons tomt. Här är enda platsen jag kan komma på

https://goo.gl/maps/Y4afdpUm5DtiXDok9

Möjligen också vid båtklubben, ett par hundra meter väster ut från platsen ovan, om det inte är bommar i vägen där som bara båtklubbens medlemmar kommer förbi.

Kroppen ska också in i en bil innan den blir dumpad. Naken dessutom.

Jag tror att brottsplatsen är i anslutning till sjön. Kroppen kan mycket väl ha flutit ett par hundra meter till platsen hon hittades på.

Jag vet inte hur pass strömt det är precis där vid bron, men om jag får gissa så står vattnet inte helt stilla då sjön sitter ihop med tre andra sjöar. Jag är inte helt säker, men jag tror att det är ett inlopp i det nordöstra hörnet av sjön. Att det rinner från Dreviken till Magelungen sen vidare till Ågestasjön och Orlången i ett utlopp i en vik väster om bron. Det skulle i så fall passa med att hon har hamnat i vattnet på Farstasidan av sjön och flutit över till sidan där hon hittades.

Hoppas du hänger med i geografin, jag tror det går att se vad jag menar på en karta.
Citera
2021-07-18, 14:47
Medlem
Citat:
Tack. Bilen kan alltså stanna ganska obemärkt om hon dumpas nere vid bryggan. Om hon nu dumpats.
Visst kan det röra sig om prostitution men är man klädd så som hon var då? Kan inte överdrivet mkt om sånt.

Det ser inte speciellt tätbebyggt ut söder om bron, troligen är det glest med trafik en sen måndagkväll/natt över bron. Verkar heller inte finnas någon väsentlig insyn från hus i närheten när man kollar Google Streetview. Dumpning från södra brofästet är nog inte omöjligt, vilket i så fall skulle vara i närheten av fyndplatsen.
Säger bara att det är möjligt, om det är troligt är en annan sak och i så fall kan det röra sig om en annan typ av GM och MO (bil krävs). Mer planerat och mindre random i så fall kanske.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-07-18 kl. 14:54.
Citera
2021-07-18, 14:52
Medlem
Citat:

Det går att köra till fyndplatsen med bil. Men du måste in på en privat tomt via en cykelväg för att komma ner dit. Strandskyddet gäller inte riktigt här av någon anledning.
Citera
2021-07-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det ser inte speciellt tätbebyggt ut söder om bron, troligen är det glest med trafik en sen måndagkväll/natt över bron. Verkar heller inte finnas någon väsentlig insyn från hus i närheten när man kollar Google Streetview. Dumpning från södra brofästet är nog inte omöjligt, vilket i så fall skulle vara i närheten av fyndplatsen.
Säger bara att det är möjligt, om det är troligt är en annan sak och i så fall kan det röra sig om en annan typ av GM och MO. Mer planerat och mindre random.

Jag trodde samma sak fram tills att jag var i området och kollade lite igår. Det har blivit bortgallrat en hel del buskar och träd sen street veiw var där och tog bilder.

Det är inte omöjligt att dumpa någon från bron osedd, men jag kan inte förstå varför man skulle välja precis där av alla platser när det skulle gå att köra mindre än en kilometer längre bort och verkligen komma ut till öde platser.

Men visst, säg att mordet har begåtts någonstans i närheten av där hon såg senast, alltså i Farsta strand. Då är södra brofästet första bästa stället att dumpa en kropp på. Så det går inte att helt utesluta med den infon vi har för tillfället.
Citera
2021-07-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Jag är en del i området, enligt mig så skulle det vara extremt riskabelt, krångligt och tidskrävande att dumpa någon från bron. Det är inte jättemånga platser runt sjön som det skulle gå att komma tillräckligt när med bil utan att behöva köra in på någons tomt. Här är enda platsen jag kan komma på

Möjligen också vid båtklubben, ett par hundra meter väster ut från platsen ovan, om det inte är bommar i vägen där som bara båtklubbens medlemmar kommer förbi.

Jag tror att brottsplatsen är i anslutning till sjön. Kroppen kan mycket väl ha flutit ett par hundra meter till platsen hon hittades på.

Jag vet inte hur pass strömt det är precis där vid bron, men om jag får gissa så står vattnet inte helt stilla då sjön sitter ihop med tre andra sjöar. Jag är inte helt säker, men jag tror att det är ett inlopp i det nordöstra hörnet av sjön. Att det rinner från Dreviken till Magelungen sen vidare till Ågestasjön och Orlången i ett utlopp i en vik väster om bron. Det skulle i så fall passa med att hon har hamnat i vattnet på Farstasidan av sjön och flutit över till sidan där hon hittades.

Hoppas du hänger med i geografin, jag tror det går att se vad jag menar på en karta.

Kanske har hon varit i en båt vid båtklubben. Kläder och väska kvar i båten, eller var kvar i båten.
Citera
2021-07-18, 18:50
Medlem
Citat:

Skulle inte säga att du kan vistas där obemärkt. Flera av husen har rörelselarm och rörelsebelysning. Vet att folk genar genom området för att komma till Ågesta, både nakenbadet och utegymmet.
Vid nakenbadet anordnas sexmöten, främst mellan män. Nu på sommaren sker dessa oftast nattetid då parkeringen har badgäster dagtid.

[/quote]

Vet inte vart gränsen går för att klassas som strömt men vattnet strömmar i riktning mot nakenbadet är den änden av bron där kroppen hittades.
Kroppen skulle därför kunna dumpats vid exempelvis Farstanäs-bryggan och drivits till fyndplatsen.
Citera
2021-07-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najlifer
Skulle inte säga att du kan vistas där obemärkt. Flera av husen har rörelselarm och rörelsebelysning. Vet att folk genar genom området för att komma till Ågesta, både nakenbadet och utegymmet.
Vid nakenbadet anordnas sexmöten, främst mellan män. Nu på sommaren sker dessa oftast nattetid då parkeringen har badgäster dagtid.

Vet inte vart gränsen går för att klassas som strömt men vattnet strömmar i riktning mot nakenbadet är den änden av bron där kroppen hittades.
Kroppen skulle därför kunna dumpats vid exempelvis Farstanäs-bryggan och drivits till fyndplatsen.[/quote]

Tack för bra information för någon som inte har kunskap kring området.
Citera
2021-07-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anragninnas
Kanske har hon varit i en båt vid båtklubben. Kläder och väska kvar i båten, eller var kvar i båten.

Det är också en möjlighet.

Hinner inte kolla men visst sågs hon på övervakningsbilder kvällen innan hon hittades död? Så hon borde mördats någon gång samma natt kan man tänka sig?
Citera
2021-07-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle

Tack för bra inblick. Det hjälpte.
Men du menar att brottsplatsen är någonstans kring vattnet? Det kan hända men man tänker att det är mer riskfyllt att mörda någon utomhus en sommarkväll.
Är det planerat eller i stundens hetta?

Antar att de inte kan se vem hon smsat eller skrivit med innan för att bestämma träff eftersom hennes telefon saknas. Antar jag ingår i tillhörigheter.
Citera
2021-07-18, 19:47
Medlem
Det verkar konstigt att dumpa någon just i denna sjö då det är så tättbebyggt runt om. Det finns massor av bättre alternativ om man har bil.
Skulle kunna tänka mig att det är någon som bor kring sjön som har gjort det. Men skall man dumpa någon från båt bör man använda tyngder
Citera
2021-07-18, 20:04
Medlem
L.Kollbergs avatar
Har man idientifierat kroppen? Någon kvinna med den beskrivning som saknats? Annars är det ju svårt att gå vidare. Polisen släpper förstås ingenting om a) sättet hon blivit mördat på och b) om hon har utsatts för sexuellt våld. Ett sexrelaterad mord skulle ju skrämma Farstaborna onödigt. Då väntar vi hellre på ytterligare ett mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in