Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Män är mer risktagande vilket såklart innebär att de är medvetna om riskerna, men är villiga att ta de riskerna.
Så har jag förstått det hela iaf. Inte att män är korkade undermänniskor som inte ens inser riskerna.
Men jag kanske har fel. Upp till dig att bevisa ditt påstående.
Ett exempel;
" teori om könsskillnader i riskbenägenhet utgår från den omedelbara känslan som individen
upplever då denne möter en riskfylld situation. I en studie från 2001 undersökte Loewenstein
et al. individens känslomässiga reaktion då denne mött en riskfylld situation. Undersökningen
ämnade främst se till de direkta, instinktiva känslor människor känner. Författarna
argumenterade för att de känslor individer känner reflexbetonat bättre kan utvärdera
riskbeteende än då ett djupare, kognitivt resonemang ligger till grund för bedömningen.
Vidare visade en studie av Grossman och Wood (1993) att när individer ställdes inför samma
riskfyllda situation kände kvinnor i högre utsträckning rädsla, samtidigt som män kände
aggression. Att individer upplever olika känslor inför samma sakläge kan leda till att de också
bedömer den faktiska sannolikheten olika.
Lerner et al. (2003) undersökte i sin studie människors känslor efter terrordådet den 11
september 2001, och kunde visa att män i högre utsträckning reagerat genom att känna
aggression och kvinnor genom att känna rädsla. Studien visade också att rädsla ökade
uppskattad risk hos individen - ilska gjorde det motsatta. L"
Jag vet inte hur jag ska posta länk till PDF, men om du googlar citatet ovan får du säkert träff. En intressant studie, men det finns fler.
Det handlar inte om att män skulle vara undermänniskor. Hög riskmedvetenhet är ett måste vad gäller att ta hand om varelser som är oförmögna eller har svårt att kommunicera behov och/eller inte själva kan bedöma risker (dvs vårdaren måste vara väldigt förutseende), men är förstås endast ett hinder vad gäller att undanröja faror för andra när faran redan är ett faktum (tex när man redan har en inbrottstjuv på nedervåningen).
Båda behövs, men inte till samma funktion.