Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-16, 11:45
  #5629
Avstängd
wwrs avatar
Har alltså Tesla plockat bort radarn? En framåtriktad radar är väl det enda som med säkerhet skulle kunna slå till bromsarna i en nödsituation med risk för krasch? Det är också enkelt, billigt och innefattar väl beprövad teknik.

Är Tesla inte kloka eller har jag missuppfattat något?
Citera
2021-07-16, 12:23
  #5630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har alltså Tesla plockat bort radarn? En framåtriktad radar är väl det enda som med säkerhet skulle kunna slå till bromsarna i en nödsituation med risk för krasch? Det är också enkelt, billigt och innefattar väl beprövad teknik.

Är Tesla inte kloka eller har jag missuppfattat något?
Nej, du har förstått det hela korrekt
Citera
2021-07-16, 12:33
  #5631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ett tack? För vadå? Spelar ingen roll vad du har för bakgrund för i slutändan har du ingen erfarenhet av självkörande bilar. Du är en pizzabagare som försöker laga sushi.

Du erkände själv att den nya versionen är bättre. Varför beror det inte på radar enligt dig? Radar är till för att mäta avstånd till andra bilar. David förklarade radar rätt bra

Det är radarns funktion, och bilen klarar det bättre utan radar. Lyssna vad de som testar den säger istället för att leka expert!
https://youtu.be/e2bzfAi23qU LYSSNA! Klarar du av det? Eller tror du som David att Tesla har hotat alla beta testare att ta bort deras fsd om de pratar dåligt om den?

Det som är så sjukt för mig är att istället för att lyssna på folk som kör med betan varje dag så hittar ni på egna teorier för att det låter logiskt i era öron. Ni gör verkligen allt för att hitta något negativt. Det är faktiskt skrattretande.
Alltså du svarar så jävla korkat att jag egentligen inte borde lägga tid på att bemöta det.
Du verkar ha NOLL koll på mjukvaruuteckling och vägrar dessutom ens försöka ta till dig när jag förklarar för dig.
Jag har inte ens gjort en ansats i att komma med idéer om machine learning för det är inget jag sysslat med. Men du kan för lite för att ens förstå att det inte är det vi diskuterar.
Det vi diskuterar är generella saker som har välkända lösningar. Du får kolla mina senaste inlägg för jag tänker inte skriva det om och om igen.
Att du försöker degradera en JAS 39 till en pizza i jämförelse med en elbil som enligt dig är Sushi är ytterligare bevis på att du inte har en susning vad du snackar om.
Om man inte har kompetensen kanske man ska sänka svansföringen lite
Citera
2021-07-16, 13:06
  #5632
Avstängd
SpaceX är ju SpaceX och inte en del av Tesla men jag undrar om Starlink blir en del av Tesla. Har inte fått grepp på det ännu. - Nån som vet? - Starlink beräknas komma att kosta 10 miljarder dollar att konstruera men dra in minst 20 miljarder dollar år. Starlink har redan 70 000 användare i nåt Beta-stadium. - Men kommer inte att nå sin fulla styrka förrän Starship börjar funka ordentligt (om 2-3 år gissar jag) Ett Starship kan ösa upp 400 Starlink satelliter i stöten och målet är att Starship skall kunna göra en turnaround efter 3-4 timmar mantinace på marken. Ett Starship skall kunna lyfta 1200 Starlink satelliter per dygn. Nuvarande Falcon klarar bara 60 satelliter/stöt. En Falcon har varit uppe och levererat i rymden nästan 10 ggr nu. Samma raket. Helt makalös bedrift av Elon.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-07-16 kl. 13:10.
Citera
2021-07-16, 13:52
  #5633
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har alltså Tesla plockat bort radarn? En framåtriktad radar är väl det enda som med säkerhet skulle kunna slå till bromsarna i en nödsituation med risk för krasch? Det är också enkelt, billigt och innefattar väl beprövad teknik.

Är Tesla inte kloka eller har jag missuppfattat något?
De har också ett gäng ultraljudssensorer som torde kunna upptäcka en del hinder. Jag vågar inte svara för hur precisa dessa sensorer är, men en bergvägg lär de ta.
Citera
2021-07-16, 14:21
  #5634
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har alltså Tesla plockat bort radarn? En framåtriktad radar är väl det enda som med säkerhet skulle kunna slå till bromsarna i en nödsituation med risk för krasch? Det är också enkelt, billigt och innefattar väl beprövad teknik.

Är Tesla inte kloka eller har jag missuppfattat något?

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nej, du har förstått det hela korrekt

Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
De har också ett gäng ultraljudssensorer som torde kunna upptäcka en del hinder. Jag vågar inte svara för hur precisa dessa sensorer är, men en bergvägg lär de ta.
Ja, det är intressant. Men just stillastående hinder är tydligen bland de mest svårbedömda, huruvida de befinner sig på eller brevid vägbanan. (T.ex bara i en kurva.) Jag gissar att ultraljud har sämre upplösning och räckvidd än radar. (Kanske skrämmer de några älgar eller hundar på flykten i alla fall?) I vilket fall verkar det extremt märkligt att ta bort radar som är något billigt och beprövat.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Eftersom radar varit på tapeten kan man läsa detta

“A radar would have detected the pickup truck, and it would have prevented the collision,” Mr. Rajkumar said in an email

https://www.nytimes.com/2021/07/05/b...ts-safety.html

(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Utan att ha några djupare kunskaper om detta så är jag helt övertygad om att radar i vissa lägen kan ge unik och ovärderlig information. T.ex om kamerorna feltolkar något. En klassiker är denna där kamerorna visst trodde lastbilen var ett moln, vad jag minns. (... uppdatera programvaran: om den vita blobben är fyrkantig, bromsa, den är EJ ett moln)
https://youtu.be/X3hrKnv0dPQ
Min gissning är att med radar hade olyckan undvikits. Likaså med lidar. Speciellt i dimma eller mörker, förstås.
En radar (eller ev ultraljud) måste ha klarat Taiwanolyckan (YT i inlägget).

Det kanske är lite tillspetsat. Men man kan undra om Tesla medvetet sprider kaos, död och förintelse genom att plocka bort det kanske mest uppenbara systemet för en självkörande bil: en framåtriktad radar som bromsar vid hotande krasch.

Jag menar att globala aktörer, vare sig det gäller Tesla eller EU, arbetar med kaos och förstörelse, ofta inlindat i gröna fabler.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-16 kl. 14:41.
Citera
2021-07-16, 14:32
  #5635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
De har också ett gäng ultraljudssensorer som torde kunna upptäcka en del hinder. Jag vågar inte svara för hur precisa dessa sensorer är, men en bergvägg lär de ta.
Dom har en räckvidd på någon meter vad jag vet, inget som hjälper på motorvägen i besvärliga förhållanden.
Citera
2021-07-16, 15:06
  #5636
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nej, du har förstått det hela korrekt
Ingen av er har uppfattat något korrekt. Ni vill inte läsa på och ni vill inte lyssna på någon som läst på.
Hade inte kameror varit bättre än radar så hade de inte tagit bort det. Fortsätt misstro allt Tesla gör, det har ju gått bra för er hittills.
Citera
2021-07-16, 15:12
  #5637
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Alltså du svarar så jävla korkat att jag egentligen inte borde lägga tid på att bemöta det.
Du verkar ha NOLL koll på mjukvaruuteckling och vägrar dessutom ens försöka ta till dig när jag förklarar för dig.
Jag har inte ens gjort en ansats i att komma med idéer om machine learning för det är inget jag sysslat med. Men du kan för lite för att ens förstå att det inte är det vi diskuterar.
Det vi diskuterar är generella saker som har välkända lösningar. Du får kolla mina senaste inlägg för jag tänker inte skriva det om och om igen.
Att du försöker degradera en JAS 39 till en pizza i jämförelse med en elbil som enligt dig är Sushi är ytterligare bevis på att du inte har en susning vad du snackar om.
Om man inte har kompetensen kanske man ska sänka svansföringen lite
Nu får du ge dig! Sanningen är att ingen av oss utvecklar självkörande bilar. Skillnaden mellan oss är att jag spenderar mycket tid på att följa allt som har med Tesla att göra. Medan du tror att du är en expert bara för du har utvecklat något annat som inte har med FSD att göra.

Som jag sa innan så var jag också förvånad och skeptisk när jag hörde om borttagandet av radar. Men nu har jag sett att den är bättre utan! Alla beta testare säger samma sak också. Så varför skulle jag lyssna på dig? Vem fan är du?

IIHS och Consumer Reports har validerat Tesla Vision
https://www.theverge.com/2021/6/29/2...-top-pick-iihs
Så Tesla säger att det är bättre utan radar, beta testarna säger att det är bättre, IIHS och Consumer Reports har gett den "Top pick recommendation" men du påstår dig veta mer?
Att du kallar mig korkad är så jävla komiskt! Du har verkligen ingen självinsikt.
__________________
Senast redigerad av Powr 2021-07-16 kl. 15:46.
Citera
2021-07-16, 15:17
  #5638
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu missade du den största fördelen med radar, och jag citerar Elon Musk själv så du kanske lyssnar på det :



Så de riktiga konsekvenserna av att plocka bort radarn visar sig först när bilarna ger sig ut i dåliga förhållanden, mycket möjligt att radarn i goda förhållanden stör Tesla Visions arbetsmiljö (vilket i mina ögon är något man får åtgärda i mjukvaran, snarare än att plocka bort radarn). Men då 99% av Youtoubersen verkar befinna sig i ett soligt Kalifornien dröjer det väl innan vi får se hur bilarna hanterar dåliga förhållanden.

https://apnews.com/article/lifestyle...442b6a73a4708d


Där är fler som är tveksamma till agerandet.
Ja 2016 stämde det att radar var bättre. Mycket har hänt på 5 år.

Nhtsa tog bort det för att de måste validera den nya tekniken först.
IIHS och Consumer Reports har testat den och de har validerar den.
Mer info finns här:
https://www.theverge.com/2021/6/29/2...-top-pick-iihs

Så du och Mackan kan vara tysta nu. Eller ni vet kanske bättre?
Citera
2021-07-16, 16:27
  #5639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ja 2016 stämde det att radar var bättre. Mycket har hänt på 5 år.

Nhtsa tog bort det för att de måste validera den nya tekniken först.
IIHS och Consumer Reports har testat den och de har validerar den.
Mer info finns här:
https://www.theverge.com/2021/6/29/2...-top-pick-iihs

Så du och Mackan kan vara tysta nu. Eller ni vet kanske bättre?
Som sagt, radar gör saker en kamera helt enkelt är oförmögen att göra, det är bara ett rent faktum, under gynnsamma förhållanden där solen lyser (fast helst inte i låg vinkel rakt mot kameran) kan en kamera mycket väl göra vad en radar gör, men det är praktiskt taget -omöjligt- för en kamera att se genom dimma, nederbörd och mörker på samma sätt som en radar. Så om Teslas autobroms med kameror ens kommer funka lika bra som t ex en 5 år gammal Volvos system med radar under verkliga förhållanden utanför Kalifornien återstår att se, jag är ytterst tveksam. Och det är ändå under ogynnsamma förhållanden olyckor brukar ske..
Citera
2021-07-16, 16:49
  #5640
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som sagt, radar gör saker en kamera helt enkelt är oförmögen att göra, det är bara ett rent faktum, under gynnsamma förhållanden där solen lyser (fast helst inte i låg vinkel rakt mot kameran) kan en kamera mycket väl göra vad en radar gör, men det är praktiskt taget -omöjligt- för en kamera att se genom dimma, nederbörd och mörker på samma sätt som en radar. Så om Teslas autobroms med kameror ens kommer funka lika bra som t ex en 5 år gammal Volvos system med radar under verkliga förhållanden utanför Kalifornien återstår att se, jag är ytterst tveksam. Och det är ändå under ogynnsamma förhållanden olyckor brukar ske..
Allt du sa stämde förr. Nu ser vi ju att V9 klarar allt som 8.2 gjorde.
Litet klipp på körning när det är mörkt och under dimma:
https://twitter.com/wholemarsblog/st...057084930?s=21
De skulle inte ta bort radar om det var bättre med, det är inte en dyr komponent direkt.
Tycker vi lägger hela radar diskussionen nu. Vi får låta resultaten tala för sig själv. V9 var första versionen utan radar, så förvänta många förbättringar framåt. Då kanske du ändrar åsikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback