Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Tror inte legaliseringen skulle påverka gängen på något avgörande sätt då en sådan knappast skulle få dem att betala vare sig tullar, punktskatter, vinstskatter, arbetsgivaravgifter eller löneskatter. Inte heller skulle de ha begränsade öppettider. De skulle sälja vid tider då efterfrågan är som störst på de platser där kunderna befinner sig. Legaliseringen skulle dessutom göra marknaden mycket större.
Det är ohämmad kapitalism och säljarna är oerhört anpassningsbara. Det senaste jag noterat är att de verkar ha gått över till elsparkcyklar och åker runt enligt kundernas önskemål. Gör det även lite svårare att skjuta dem än om de står stilla på en plats. Den reglerade marknaden har inte en chans att konkurrera ut dem.
Orkar inte gå in i den diskussionen i värmen om man skulle bortse hur OT det vore. Men jag undrar över tvärsäkra uttalanden om att "marknaden mycket större"? Det finns numer en hel del föregångare att titta på. Har marknaden blivit "mycket större" i Portugal eller Uruguay?
Om nu din teori förs över till den redan legala alkoholen skulle alltså all alkohol säljas på samma vis och Systemet inte ha mångmiljardomsättning? Över 30 miljarder and counting.
Jag lovar dig att det finns väldigt många brukare och missbrukare av cannabis(och andra droger) som hellre skulle köpa på en motsvarighet till systemet eller privat butik, med garanti, kundtjänstlagen och allt annat än av en snorvalp på elspark som du vet groomas av hårt kriminella. Så man skulle givetvis inte slå ut en svart marknad men man skulle pressa dom och slå undan benen rejält.