Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-14, 08:12
  #5581
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Om man får olika data ifrån datakällorna så kan man med lätthet prioritera kameran om man så vill (återigen...hänsyn måste tas till datakvalitet). Det låter som kvalificerad bs tycker jag att systemet skulle ha svårt att agera korrekt. Att ha redundans ifrån flera typer av källor är inget nytt.
Jag påstår inte att jag är en expert men med 20+ år som utvecklare så har jag förhoppningsvis lärt mig någonting längs vägen.

Helt rätt inga problem egentligen. Som jag har förstått har dom gjort precis som du säger i alla år. Men med tiden har vågskålen lutar mer och mer till att strunta i radarns info och tillslut ansågs radarn vara en dyr komponent med få tillämpningsområden.

Men radarn hade coola egenskaper som att den kunde studsa radarn under bilen framför och registrera hastigheten på bilen framför den bilen. Det blir svårt att imitera med kameror.

Nuvarande system tycks ju dock inte vara sämre och det är enligt mig en indikation på om man tar ett steg bakåt eller ej.
Citera
2021-07-14, 08:20
  #5582
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det handlar ju om sensorfusion, jag säger inte att det är ett lätt problem, men det är ett klart lösbart sådant. Lite oklart varför Tesla har haft så mycket bekymmer med det.

Dom kanske inte är bästa i världen på radarteknik? Ibland spökbromsar Tesla på autopilot på motorvägen. Det är både obehagligt och potentiellt farligt även om den aldrig gjort det med bilar bakom(för mig iaf).

Tror att dom passade på att spara in på radarn eftersom den ändå minskat i beslutsunderlaget för Autopiloten. Blir ju ändå ca 1miljon färre radars att köpa in per år från extern leverantör, så bra för marginalen.

Hur som helst “what ever makes their boat float”
Citera
2021-07-14, 08:31
  #5583
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu bygger delvis Teslas aktiekurs på att problemen redan är lösta, inte att du skall fronta med en långtradare när du kör med autopiloten på.
Att saker ”löses” med tid gör de säkert, problemet är att så länge man blandar förarstyrda bilar med förarlösa så är helt självkörande bilar långt borta.

Här har vi olika åsikter. Tror det kommer gå finfint att blanda mänskliga förare och AI-förare. Det fungerar ju redan nu med lösningar från flera aktörer?
De flesta andra aktörer har väldigt försiktiga system, jag kallar dom pensionärs-AI. Dom hamnar i trubbel för att mänskliga förare inte har tålamod med dem.
Tesla har mer en tonårs-AI som är modig över sin egen förmåga.
Dock satsar jag hellre på att en modig tonåring mognar och blir duktigare med tiden än att en pensionär plötsligt finner mod och förmåga att köra bil vettigt.
Min spåkulan är inte bättre än din så vi får se vad som sker kommande år.
Jag ger dig dock rätt i att aktiekursen är hög om utveckligen uteblir.
Men med en produktionsökning på 50-100% per år och en potentiell generell självkörningsförmåga anser jag att marknaden kommer fortsätta belöna TSLA
Citera
2021-07-14, 08:57
  #5584
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Här har vi olika åsikter. Tror det kommer gå finfint att blanda mänskliga förare och AI-förare. Det fungerar ju redan nu med lösningar från flera aktörer?
De flesta andra aktörer har väldigt försiktiga system, jag kallar dom pensionärs-AI. Dom hamnar i trubbel för att mänskliga förare inte har tålamod med dem.
Tesla har mer en tonårs-AI som är modig över sin egen förmåga.
Dock satsar jag hellre på att en modig tonåring mognar och blir duktigare med tiden än att en pensionär plötsligt finner mod och förmåga att köra bil vettigt.
Min spåkulan är inte bättre än din så vi får se vad som sker kommande år.
Jag ger dig dock rätt i att aktiekursen är hög om utveckligen uteblir.
Men med en produktionsökning på 50-100% per år och en potentiell generell självkörningsförmåga anser jag att marknaden kommer fortsätta belöna TSLA
Fast det fungerar inte annat än i låga hastigheter och på hyfsat tomma motorvägar. Så varför envisas folk med att självkörande bilar finns och fungerar i en dynamisk trafikmiljö? De existerar inte.
Det spelar ingen roll om det är Tesla, Honda, BMW, Audi etc. ingen tillverkare har en bil med 100 % säker autopilot.

Men Teslas aktiekurs bygger på att Tesla har det och snart skall sälja miljoner förarlösa taxis.
Citera
2021-07-14, 09:12
  #5585
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag lyssnade lite på videon. Han pratar om att det inte är skalbart att pre mappa och lagra i databas i hög upplösning och dessutom göra en del handpåläggning. Det håller jag med om, Waymo får nog nöja sig med att operera i städerna. Men det förklarar ändå inte varför Tesla inte använder lidar.
Det finns inget som säger att Tesla skulle behöva anamma samma lösning som ex WAYMO och pre mappa terrängen om de använde lidar eller radar.
Tesla skulle kunna använda ex lidar på samma sätt som de använder kamerorna, dvs för att generera en grov representation av omgivningen I realtid. Det skulle ge en redundans som kan användas vid tillfällen då kamerorna levererar lågkvalitativ och osäker data.
Han säger att kamerorna ger så mycket bättre data än radar och lidar och så visar han upp en matris med bilder ifrån bilens alla kameror - i fullt dagsljus utan vare sig nederbörd eller dimma.
Han nämner att Elon förklarar det bra när han säger "when radar and vision disagree which one do you believe". Detta är inte ett nytt problem! Vad har de utvecklarna till? Säg åt dom att göra logik som prioriterar data som kommer in ifrån sensorerna! Använd bara lidar eller radar när data ifrån kamerorna inte är tillräckligt bra!
Haha nu leker du expert igen, jag orkar fan inte... "Men Tesla behöver bara göra si eller så" Ja de kanske ska anställa dig med dina 20 års erfarenhet av att utveckla vadå? Då hade de haft lvl5 nu

För övrigt så lyssnar jag inte bara på Teslas ingenjörer! Precis som du, så var jag skeptisk när jag först hörde om borttagandet av radar. Så vad ändrade min åsikt? Jo, ALLA som testat V9 säger att den är bättre utan radar!

Du kan börja med att kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=e2bzfAi23qU&t=11s
Den är bara 5 min lång, så lyssna på vad han säger om V9 vs 8.2. Det är bara ett exempel! ALLA säger samma sak! Så jag lyssnar på Teslas ingenjörer och de som faktiskt har testat den! Vem lyssnar du på? Kan du ge mig någon video eller annan källa som visar att FSD var bättre med radar?
Citera
2021-07-14, 09:17
  #5586
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det fungerar inte annat än i låga hastigheter och på hyfsat tomma motorvägar. Så varför envisas folk med att självkörande bilar finns och fungerar i en dynamisk trafikmiljö? De existerar inte.
Det spelar ingen roll om det är Tesla, Honda, BMW, Audi etc. ingen tillverkare har en bil med 100 % säker autopilot.

Men Teslas aktiekurs bygger på att Tesla har det och snart skall sälja miljoner förarlösa taxis.

Waymo mer fler har ju haft system som rullar men skalan är liten och skalbarheten tycks vara svag.
Tesla är enligt mig på god väg men dom kan inte leva på löften från Herr Musk för alltid, kommande 12-18mån är en ny make or break likt när modell 3 skulle skalas upp men nu för FSD.
Kan dom börja tjäna pengar på riktigt gissar jag på att aktiekursen flyger.
Börjar bilar krascha i stor skala eller framstegen stagnerar blir det pyspunka
Citera
2021-07-14, 09:32
  #5587
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Waymo mer fler har ju haft system som rullar men skalan är liten och skalbarheten tycks vara svag.
Tesla är enligt mig på god väg men dom kan inte leva på löften från Herr Musk för alltid, kommande 12-18mån är en ny make or break likt när modell 3 skulle skalas upp men nu för FSD.
Kan dom börja tjäna pengar på riktigt gissar jag på att aktiekursen flyger.
Börjar bilar krascha i stor skala eller framstegen stagnerar blir det pyspunka
Allt Musk och Tesla gör är en massa rök och speglar. Presentationen av sålda bilar är ett typexempel, istället för att redovisa stadigt försäljningen per månad så petar man in en engångspost i slutet av kvartalet för att väcka uppmärksamhet och följande rubriker. Fanboys börjar direkt skrika om rekord och jättevolymer samtidigt som mindre bra nyheter döljs, eller faktumet att Tesla i princip lyckats ta sig förbi en liten tillverkare som Volvo.
Samtidigt är kursen som om Tesla redan bygger 25 miljoner bilar och har all infrastruktur på plats.
Citera
2021-07-14, 09:38
  #5588
Avstängd
wwrs avatar
Eftersom radar varit på tapeten kan man läsa detta
Citat:
“A radar would have detected the pickup truck, and it would have prevented the collision,” Mr. Rajkumar said in an email

https://www.nytimes.com/2021/07/05/b...ts-safety.html

(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Utan att ha några djupare kunskaper om detta så är jag helt övertygad om att radar i vissa lägen kan ge unik och ovärderlig information. T.ex om kamerorna feltolkar något. En klassiker är denna där kamerorna visst trodde lastbilen var ett moln, vad jag minns. (... uppdatera programvaran: om den vita blobben är fyrkantig, bromsa, den är EJ ett moln)
https://youtu.be/X3hrKnv0dPQ
Min gissning är att med radar hade olyckan undvikits. Likaså med lidar. Speciellt i dimma eller mörker, förstås.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-14 kl. 10:18.
Citera
2021-07-14, 11:23
  #5589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha nu leker du expert igen, jag orkar fan inte... "Men Tesla behöver bara göra si eller så" Ja de kanske ska anställa dig med dina 20 års erfarenhet av att utveckla vadå? Då hade de haft lvl5 nu

För övrigt så lyssnar jag inte bara på Teslas ingenjörer! Precis som du, så var jag skeptisk när jag först hörde om borttagandet av radar. Så vad ändrade min åsikt? Jo, ALLA som testat V9 säger att den är bättre utan radar!

Du kan börja med att kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=e2bzfAi23qU&t=11s
Den är bara 5 min lång, så lyssna på vad han säger om V9 vs 8.2. Det är bara ett exempel! ALLA säger samma sak! Så jag lyssnar på Teslas ingenjörer och de som faktiskt har testat den! Vem lyssnar du på? Kan du ge mig någon video eller annan källa som visar att FSD var bättre med radar?
Så gott som alla som testar FSD betorna är ju Tesla-fanboys, varför skulle man annars betala en halv miljon kronor för en bil och testa en ofärdig produkt.

Att enbart basera sina åsikter om Tesla, dess produkter och aktiekursen på vad företagets anställda kommunicerar samt positiva videos från folk som troligtvis lever på att göra youtube videos om senaste fsd betan (och därmed sätter dom i en beroendeställning till att Tesla tillåter dem att testa betan) är ju ytterst naivt. Är det samma ingenjörer som sagt till Elon att FSD skulle vara färdigt 2020? Eller var det bara en lögn Elon drog till från ingenstans?
Citera
2021-07-14, 13:32
  #5590
Medlem
För er som fortfarande tror att Tesla är en biltillverkare.

“The goal is not to be a car company. There are plenty of car companies,” Mr. Musk responded. “But an electric car company is part of a sustainable energy future, as is solar and stationary storage."
Citera
2021-07-14, 15:01
  #5591
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Allt Musk och Tesla gör är en massa rök och speglar. Presentationen av sålda bilar är ett typexempel, istället för att redovisa stadigt försäljningen per månad så petar man in en engångspost i slutet av kvartalet för att väcka uppmärksamhet och följande rubriker. Fanboys börjar direkt skrika om rekord och jättevolymer samtidigt som mindre bra nyheter döljs, eller faktumet att Tesla i princip lyckats ta sig förbi en liten tillverkare som Volvo.
Samtidigt är kursen som om Tesla redan bygger 25 miljoner bilar och har all infrastruktur på plats.

Yes du har helt rätt, om det visar sig att Tesla bara är ett i mängden av bilbolag som tillverkar och säljer bilar oavsett drivlina är värderingen baserad på cirkus 25milj bilar.
Ambitionen är dock snarare att spotta ut ett par miljoner taxibilar som folk först betalar dyrt för + genererar inkomst löpande med minimala utgifter och rejäla marginaler.
OM den modellen fungerar kommer TSLA få ett P/E tal kring techbolagens.
Hur mycket lägger du på transport per månad? Addera energi och det är iaf en stor del av mina utgifter. Skulle man dessutom ge bättre upplevelse så kan man ta bättre betalt.
Om du hade frågat mig 2007 om jag skulle vilja betala 12-14k för en mobil så hade jag skrattat ihjäl mig, nu har jag har två…
Tesla äger hela kedjan och potential finns där.
Men jag håller med om att kriget än inte vunnet ännu 👍
Citera
2021-07-14, 16:02
  #5592
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Yes du har helt rätt, om det visar sig att Tesla bara är ett i mängden av bilbolag som tillverkar och säljer bilar oavsett drivlina är värderingen baserad på cirkus 25milj bilar.
Ambitionen är dock snarare att spotta ut ett par miljoner taxibilar som folk först betalar dyrt för + genererar inkomst löpande med minimala utgifter och rejäla marginaler.
OM den modellen fungerar kommer TSLA få ett P/E tal kring techbolagens.
Hur mycket lägger du på transport per månad? Addera energi och det är iaf en stor del av mina utgifter. Skulle man dessutom ge bättre upplevelse så kan man ta bättre betalt.
Om du hade frågat mig 2007 om jag skulle vilja betala 12-14k för en mobil så hade jag skrattat ihjäl mig, nu har jag har två…
Tesla äger hela kedjan och potential finns där.
Men jag håller med om att kriget än inte vunnet ännu 👍
Problemet med taxivisionen är att då måste autopiloten fungera i princip prickfritt. Hur man skall lyckas med det reptricken enbart med kamerasensorer tror jag när jag ser det. I dåligt väder, dåliga vägar etc så kommer inte kamerorna fungera 100 %. Då faller poängen med autopilot eftersom en förare ändå måste åka med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback