Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-13, 16:26
  #5569
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vill du skriva ner vad du tycker är de viktigaste punkterna från ovanstående? Gärna med timestamps

Tesla Sverige har tydligen inte fått den nya informationen än:
Från ungefär 5:50 börjar han prata om skillnaden mellan Tesla och Waymo och efter det pratar han om borttagande av radar. Så från 5:50 behöver du bara lyssna i 5-10 min.
Citera
2021-07-13, 16:33
  #5570
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag lyssnar på alla som har något vettigt att säga, oavsett bull eller bear. Du verkar enbart lyssna på Teslas ingenjörer och borde kanske lyssna på logik istället samt ingenjörerna i en hel EV industri som tycker annorlunda.
För att komma tillbaka till det ursprungliga ämnet - Att Tesla inte klarar av att ha flera datakällor är bara dåligt helt enkelt. Exempelvis Xpeng verkar hantera det utan problem. Problemet är inte nytt, det har lösts många gånger förr
Självklart lyssnar jag hellre på ingenjörer än låtsasexperter på Flashback.
Jag håller mig till fakta och kan ge källa på allt jag säger, till skillnad från alla här som lyssnar på sin egna logik. Ni styrs av ert hat gentemot Tesla och Elon.

Xpeng kan väll inte köra i stadstrafik? Att ha autopilot på motorvägen är inte särskilt svårt.
Citera
2021-07-13, 16:43
  #5571
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Från ungefär 5:50 börjar han prata om skillnaden mellan Tesla och Waymo och efter det pratar han om borttagande av radar. Så från 5:50 behöver du bara lyssna i 5-10 min.
Det är möjligt att Waymo använder sig av den roterande Lidarn, men nog är det väl rätt mycket branchstandard annars att använda sig av den på motsvarande sätt som Tesla använt Radar? Dvs något som pekar framåt. Det låter som att det skulle kunna vara något för Tesla!

Har radarn för låg precision finns det ju något som har högre, en lidar tex!
Citera
2021-07-13, 16:46
  #5572
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

Xpeng kan väll inte köra i stadstrafik? Att ha autopilot på motorvägen är inte särskilt svårt.
Så varför har inte Tesla det? Det skulle ju faktiskt ha ett värde för slutkonsumenten. Nu hann ju Honda först, men ett lv 3-system är inte illa pinkat
Citera
2021-07-13, 17:07
  #5573
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Så varför har inte Tesla det? Det skulle ju faktiskt ha ett värde för slutkonsumenten. Nu hann ju Honda först, men ett lv 3-system är inte illa pinkat
Tesla har ju autopilot på motorväg. Det svåra är att klara stadstrafik.

Honda klarar inte heller i stadstrafik. Deras "level3" är bara marknadsföring. Har du läst det finstilta? Den funkar bara när du är fast i trafik. Den kan följa trafiken utan att du behöver ha handen på ratten. Den funkar bara under 30kmh.

Att du höjer Honda bevisar för mig att du, som de flesta här, bara läser rubriken på en artikel och lyssnar på alla som påstår sig vara före Tesla.
Den videon som visar Hondas autopilot är dessutom på en låst väg.
https://youtu.be/OIjMEsspAdw
Citera
2021-07-13, 17:12
  #5574
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla har ju autopilot på motorväg. Det svåra är att klara stadstrafik.

Honda klarar inte heller i stadstrafik. Deras "level3" är bara marknadsföring. Har du läst det finstilta? Den funkar bara när du är fast i trafik. Den kan följa trafiken utan att du behöver ha handen på ratten. Den funkar bara under 30kmh.

Att du höjer Honda bevisar för mig att du, som de flesta här, bara läser rubriken på en artikel och lyssnar på alla som påstår sig vara före Tesla.
Den videon som visar Hondas autopilot är dessutom på en låst väg.
https://youtu.be/OIjMEsspAdw
Nej, Teslas system är lv 2, vad jag vet finns det ingen marknad där du som förare inte har ansvaret.

Deras lv3 är precis vad ett lv3-system innebär, dvs helt autonom under vissa förutsättningar. I Hondas fall har man satsat på autonom körning i bilköer, vilket har ett värde för en slutkonsument.
Citera
2021-07-13, 17:18
  #5575
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Nej, Teslas system är lv 2, vad jag vet finns det ingen marknad där du som förare inte har ansvaret.

Deras lv3 är precis vad ett lv3-system innebär, dvs helt autonom under vissa förutsättningar. I Hondas fall har man satsat på autonom körning i bilköer, vilket har ett värde för en slutkonsument.
Jag sa inte att Tesla har level3. Vi jämförde med Xpeng ju.

Så du är imponerad att Honda har level3 på bilköer? Du tror inte Tesla klarar att köra i bilköer på motorväg? Jag tror helt ärligt att de inte bryr sig om det. De försöker lösa en generell lösning på alla väger över hela världen. Inte ansöka om level3 på bilköer för att vara först. Jag är inte ett dugg imponerad över vad Honda åstadkommit.
Citera
2021-07-13, 17:26
  #5576
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag sa inte att Tesla har level3. Vi jämförde med Xpeng ju.

Så du är imponerad att Honda har level3 på bilköer? Du tror inte Tesla klarar att köra i bilköer på motorväg? Jag tror helt ärligt att de inte bryr sig om det. De försöker lösa en generell lösning på alla väger över hela världen. Inte ansöka om level3 på bilköer för att vara först. Jag är inte ett dugg imponerad över vad Honda åstadkommit.
Jag säger bara att om det är lätt, varför inte bara certifiera det som ett lv3-system? Kan man få in motorvägskörning och bilköer i det där är det väl iaf 90% av åkturen som är autonom. Det skulle dessutom som extra bonus täppa tillt truten på sånna som mig, win-win kallar vi det!
Citera
2021-07-13, 19:45
  #5577
Medlem
illuminas avatar
Tesla earnings call på måndag 26:e juli efter börsen stänger
Citera
2021-07-13, 20:26
  #5578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Mjo, avsaknaden av LIDAR är förmodligen en kombination av kostnad och att man hävdat så länge att den är fullständigt onödig att det blir svårt att göra en 180 på det.

Radarn kan säkert också ha ekonomiska förtecken. Nu är det väl i stort sett bara kultister som fått testa den nya autopiloten, men om det stämmer att den är betydligt mjukare i sin körning antyder det att de aldrig lyckades integrera radarn på ett tillfredställande sätt.
Känns som en omöjlighet för Tesla att svänga om lidar då det innebär att de miljoner Teslor som sålts med löftet att dom ska klara av full självkörning inte kommer klara det. Det skulle troligtvis resultera i gruppstämningar osv.

Om mjukare körning innebär att bilen istället för att bromsa fortsätter köra mot ett hinder så är det väl ett framsteg Jag blev iaf inte direkt imponerad av de där klippen en postade här.
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha så du lyssnar på experten David86 istället för att lyssna på ingenjörerna som står bakom beslutet att strunta i radar?

Du kanske ska lyssna på han som har ansvar för autopiloten? Han förklarar allt ni låtsasexperter spekulerar i https://youtu.be/NSDTZQdo6H8
Det handlar inte om att leka expert, det är bara sunt förnuft att två sensorer med olika fördelar är bättre än bara en. Radarn har fördelar man inte kan få med en kamera, har man själv kört med adaptiv farthållare som håller avstånd med radar vet man att den är väldigt tillförlitlig, haft det på två bilar nu och den kan väldigt snabbt se en bil framför en samt räkna ut hastigheten den kör i.

Att beslutet troligtvis är drivet av en vilja att spara in på kostnader är inte någon kioskvältare, Elon har ju själv sagt att lidar är dyrt och i hans mening onödigt. Kameror är billigare än både lidar och radar..

Personligen har jag svårt att se hur man skulle våga förlita sig på några kameror i vindrutan (samlade på ungefär samma yta vad jag vet) för all insamling av data när det är så sårbart. Stenskott, fågelskit, smuts, is, snö osv kan plötsligt komma och täcka över kameran och ta bort all sikt. Har man i ett sådant läge åtminstone en radar kan man undvika att bilen plötsligt måste tvärnita och iaf gradvis sakta ner så länge radarn säger att det är fritt och kanske försöka rensa vindrutan från det som hindrar sikten.
Citera
2021-07-13, 22:32
  #5579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Självklart lyssnar jag hellre på ingenjörer än låtsasexperter på Flashback.
Jag håller mig till fakta och kan ge källa på allt jag säger, till skillnad från alla här som lyssnar på sin egna logik. Ni styrs av ert hat gentemot Tesla och Elon.

Xpeng kan väll inte köra i stadstrafik? Att ha autopilot på motorvägen är inte särskilt svårt.
Sa jag att jag bara lyssnar på flashbackare? Du kan väl åtminstone möte det jag skriver och inte hitta på och förvränga?
Gällande xpeng så var det inte att deras autonoma körning är så kick ass som jag ville komma fram till, utan att de implementerat fungerande logik som hanterar data ifrån flera typer av sensorer, vilket var vad som diskuterades.
Det är så lustigt att ni bulls tror benhårt på allt som Teslas ingenjörer säger oavsett om de hävdar att något inte kan göras som gjort 1000 tals ggr förut och fortfarande görs. Ni sväljer allt hittepå rakt av för att det står Tesla på kepsen.
Citera
2021-07-14, 00:00
  #5580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Från ungefär 5:50 börjar han prata om skillnaden mellan Tesla och Waymo och efter det pratar han om borttagande av radar. Så från 5:50 behöver du bara lyssna i 5-10 min.
Jag lyssnade lite på videon. Han pratar om att det inte är skalbart att pre mappa och lagra i databas i hög upplösning och dessutom göra en del handpåläggning. Det håller jag med om, Waymo får nog nöja sig med att operera i städerna. Men det förklarar ändå inte varför Tesla inte använder lidar.
Det finns inget som säger att Tesla skulle behöva anamma samma lösning som ex WAYMO och pre mappa terrängen om de använde lidar eller radar.
Tesla skulle kunna använda ex lidar på samma sätt som de använder kamerorna, dvs för att generera en grov representation av omgivningen I realtid. Det skulle ge en redundans som kan användas vid tillfällen då kamerorna levererar lågkvalitativ och osäker data.
Han säger att kamerorna ger så mycket bättre data än radar och lidar och så visar han upp en matris med bilder ifrån bilens alla kameror - i fullt dagsljus utan vare sig nederbörd eller dimma.
Han nämner att Elon förklarar det bra när han säger "when radar and vision disagree which one do you believe". Detta är inte ett nytt problem! Vad har de utvecklarna till? Säg åt dom att göra logik som prioriterar data som kommer in ifrån sensorerna! Använd bara lidar eller radar när data ifrån kamerorna inte är tillräckligt bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback