Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-30, 22:58
  #3217
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ang att spara väte, fanns det inte en kolnanotubvariant som skulle vara 'nästan' lika bra på det som att spara det som vätska? Måste försöka leta upp den artikeln.

Ja, jag har också hört om att man kan lagra väte i någon form av kristallint gitter som dels skulle göra att vätet "tar mindre plats" och dels skulle göra att det läcker ut mer långsamt, och därför förhindrar explosioner.

Jag är intresserad om du hittar nån artikel om sådant...
Citera
2021-07-01, 16:48
  #3218
Medlem
Idag har segment nr 7 lyfts och monterats på the launch tower. Det gick smidigt.

Elon Musk säger att utrullning av den väldiga Super Heavy, betecknad som BN3, kommer att ske i morgon. Den utrullningen blir intressant att skåda. Något så stort har inte rullats ut på mycket länge, Saturn V, N1, Rymdfärjan och Buran på Energijia.

Men BN3 kommer inte att skjuta up någon Starship utan vi kan förvänta os cryo test och static fire för att testa motorerna.
Citera
2021-07-01, 18:42
  #3219
Medlem
BREAKING!!! Utrullningen av BN3 pågår och det är fantastiskt att se den i vertikalt läge när den sakta forslas mot startplattan.

Kan ni tänka er så hög den är och att en Starship skall sättas ovanpå? Men inte på BN3 utan det blir BN4.

En sådan härlig syn detta är, självklart blir jag alldeles till mig i trosorna fast jag är man.

Det är så overkligt, det man drömt om sedan liten kille händer nu Mars väntar!!
Citera
2021-07-02, 20:14
  #3220
Medlem
Reguluss avatar
Segment #7 är nu på plats.
Citera
2021-07-02, 21:06
  #3221
Medlem
Den väldiga BN3 står på startplattan men det är nu helt klart att den inte skall lyfta. Inte ens för 150 meter.
S k ground testing har ännu ej påbörjats.

På the launch tower återstår det sista segmentet, segment nr 8, men jag tror inte att det blir komplett ännu, det behövs hissar och annan utrustning.
Citera
2021-07-04, 23:03
  #3222
Medlem
Idag har jag uppfattat att SpaceX privata tur runt månen med den japanske biljonären har projektnamnet "Dear Moon". Japanen bjuder tydligen också 8 artister och konstnärer att följa med på turen. Om det behövs piloter framgår inte, men tänker vi oss två piloter är det en massresa med 11 personer i en Starship.

Ursprungliga planerna säger i slutet av 2023 men som alla vet håller inga sådana tidsplaner för verkligheten. Det blir då en Super Heavy booster som sänder iväg Starship, jag antar att ingen extra tankning behövs eftersom detta är bara en resa runt månen, UTAN LANDNING.

Det intressanta är att också 2023 tänker sig NASA genomföra en resa runt månen med 4 astronauter, i Orionskeppet som sänds iväg med den väldiga SLS.

Just nu är det svårt att säga om NASA eller SpaceX hinner först. Även NASA-projektet borde bli försenat men lägg märke till att SLS är i stort sett konstruerad liksom Orion-rymdskeppet.

Det kan man inte säga om Starship och Super Heavy...men det skulle inte förvåna mig om det höga tempot som SpaceX har i all utveckling ändå medför att SpaceX vinner racet.
Detta blir mycket spännande att följa..
Citera
2021-07-05, 21:44
  #3223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den väldiga BN3 står på startplattan men det är nu helt klart att den inte skall lyfta. Inte ens för 150 meter.
S k ground testing har ännu ej påbörjats.

På the launch tower återstår det sista segmentet, segment nr 8, men jag tror inte att det blir komplett ännu, det behövs hissar och annan utrustning.
So what?
Super Heavy kostar mindre än en tusendel av SLS, och byggs på några veckar istället för under årtionden, så de kan byggas, testas lätt och sen skrot's helt utan någon som helst ekonomisk inverkan eller tidsfördröjning överhuvudtaget.

Men tänk om den första och enda SLS detonerar på startplattan! Då kommer nog NASAs hela verksamhet för mänsklig rymdfart att läggas ned helt och hållet permanent, för man har inte råd att spendera $50 000 000 000 till på att ägna ytterligare ett årtionde åt att försöka bygga ännu en kopia av denna 1960-tals-raket.

Det handlar om två motsatta sätt att skapa välstånd. Det planekonomiska sovjetiska, och det entreprenöriella amerikanska. Varför självkollapsade Sovjet? Varför svälter venezulanerna?
Citera
2021-07-05, 22:32
  #3224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
So what?
Super Heavy kostar mindre än en tusendel av SLS, och byggs på några veckar istället för under årtionden, så de kan byggas, testas lätt och sen skrot's helt utan någon som helst ekonomisk inverkan eller tidsfördröjning överhuvudtaget.

Men tänk om den första och enda SLS detonerar på startplattan! Då kommer nog NASAs hela verksamhet för mänsklig rymdfart att läggas ned helt och hållet permanent, för man har inte råd att spendera $50 000 000 000 till på att ägna ytterligare ett årtionde åt att försöka bygga ännu en kopia av denna 1960-tals-raket.

Det handlar om två motsatta sätt att skapa välstånd. Det planekonomiska sovjetiska, och det entreprenöriella amerikanska. Varför självkollapsade Sovjet? Varför svälter venezulanerna?

SLS "borde" inte explodera på startplattan. Men skulle så ändå ske så är det en jättekatastrof. Ja vi har två olika filosofier som tävlar här. Den gamla beprövade tekniken på SLS med en mycket långsam processing. Den är ju i stort sett klar men ovanpå skall Orion-skeppet integreras. Uppskjutning i slutet av året.

På andra sidan har vi SpaceX moderna teknik där man hela tiden förändrar och förbättrar. Det är en otrolig skillnad. Men här finns risk för explosion och i så fall är det som en mindre atombomb. BN3 skall utsättas för testning när som helst och Elon Musk själv uttalade att BN4 blir mycket uppgraderad i förhållande till BN3. Man söker tillstånd att kunna få iväg BN4 med Starship under perioden 1 augusti---1 oktober så det mesta tyder på att det blir september då.

Varken SN20 eller BN4 är ju fördiga och infrastrukturen på startområdet är inte färdigbyggd,

Beträffande SLS är det ju en svaghet att man bara har ett exemplar och att det tar två år att få fram en ny. Det är långsamt och det är grundligt.

Det är otroligt att SpaceX har så stora resurser, jag fattar det inte hur man genomför det som är omöjligt och gör det möjligt.
Citera
2021-07-06, 18:50
  #3225
Medlem
Det är väl inte off topic att beakta konkurrenterna till SpaceX. Blue Origin planerar att skjuta upp New Shepard den 20 juli eller något senare med 6 personer, bland annat Jeff Bezos själv och hans bror.

Richard Bransons Virgin Galactic försöker komma upp något tidigare, targeting 11 juli med sin Spaceship. Den är inte som en rymdkampsel utan ett raketdrivet flygplan.

Branson skall själv vara med på turen som också tycks omfatta 6 eller 8 personer inklusive 2 piloter. Jag tycker dock att Blue Origin utför en rymdfärd även om den är kort. Beräknad höjd över 120 km på högsta punkt medan Virgin Galactic är strax över 100 km.

Båda färderna medför tyngdlöshet. Ganska intressant ändå. Det är en typ av rymdturism men det är väldigt så lång tid det tagit att utveckla systemen.
Citera
2021-07-10, 00:02
  #3226
Medlem
Idag har man gjort den första grundtesten på den väldiga BN3 och snart väntas också den första cryo testen för att se hur tankarna håller för trycket.

Segment 8 finns nära the launch tower men allt är inte komplett för att få den på plats.

Dom sista förberedelserna göres nu för Virgin Galactics lilla suborbital flight med bl a Richard Branson ombord och fortfarande är det den 11 juli som är tänkt datum för färden.

Konceptet ser inte ut att ha några större utvecklingsmöjligheter.

När istället Jeff Bezos gör sin tur med New Shepard runt den 20 juli så vet vi att här kommer spännande saker att hända för rymdturismen i och med nästa farkost New Glenn beräknas bli färdig under nästa år.
Citera
2021-07-10, 22:38
  #3227
Medlem
Gamlings avatar
A Shortfall Of Gravitas (ASOG) är nu på gång att ansluta till SpaceX' östliga flotta! Samtidigt har OCISLY nu anlänt till västkusten!

CRS-22 har nu lyckligen landat. (eller splashdown'at).
Citera
2021-07-11, 23:22
  #3228
Medlem
Jag såg idag att Northrop Grumman fick en jättestor beställning från NASA gällande en eller flera objekt till den så kallade Lunar Gateway.
Så utan tvekan lever projektet att man skall återvända till månen under detta årtionde. men att det skulle kunna genomföras redan 2024 är osannolikt.

Boeings Starliner tycks vara klar för obemannad färd upp till ISS den 30 juli, och innan dess beräknas New Shepard för första gången skjutas upp med passagerare, bl a Jeff Bezos himself och hans bror.

Det verkar möjligt att Super Heavy, version BN3 genomför en static fire i nästa vecka. Man har aviserat road closures i 4 dagar.

Ja det händer mycket nu.
__________________
Senast redigerad av ShariaInstructor 2021-07-11 kl. 23:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback