Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-30, 00:19
  #34009
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är faktiskt rätt självständig av sig, när det gäller klimatdemonstrationerna.

Visst har man ofta kunnat hitta Svante på mötena med F4F, men han har oftast på Gretas begäran då hållit sig i bakgrunden. Greta är noga med, att Svante bara ska hjälpa henne, om hon ber om hjälp!

Det är sällan som hon har velat, att han ska vara med på intervjuerna med journalisterna. Bara när det gällde att säga ifrån om att Greta måste äta lunch, blev han rejält aktiv. Där behövde även jag ibland säga till Greta.

Det hände att jag även behövde säga till om, att Greta behövde en paus efter flera timmars intervjuer. Ofta klarade hon att säga till själv då, men inte alltid!
Att Svante sköter fejsboken är redan klarlagt, så varför sitter du och låtsas som något annat.
2021-06-30, 00:24
  #34010
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att Svante sköter fejsboken är redan klarlagt, så varför sitter du och låtsas som något annat.
Låtsar ingenting!

Svante betonar numera, att äldre barn oftast klarar sig själva, även om man först inte tror att de ska göra det!

Det är en indier, en frivillig, som vad jag vet i första hand hjälper Greta med Facebook.

Det är fullt möjligt att Svante också har hjälp till i viss mån med Facebook. Så länge Greta inte har de privatsekreterare, som nästan alla i hennes position har, är tiden oftast en påtaglig bristvara för henne!
2021-06-30, 00:25
  #34011
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att Svante sköter fejsboken är redan klarlagt, så varför sitter du och låtsas som något annat.
Låtsar ingenting!

Svante betonar numera, att äldre barn oftast klarar sig själva, även om man först inte tror att de ska göra det!

Det är en indier, en frivillig, som vad jag vet i första hand hjälper Greta med Facebook.

Det är fullt möjligt att Svante även har hjälpt till i viss mån med Facebook. Så länge Greta inte har de privatsekreterare, som nästan alla i hennes position har, är tiden oftast en påtaglig bristvara för henne!
2021-06-30, 00:27
  #34012
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Låtsar ingenting!

Svante betonar numera, att äldre barn oftast klarar sig själva, även om man först inte tror att de ska göra det!

Det är en indier, en frivillig, som vad jag vet i första hand hjälper Greta med Facebook.

Det är fullt möjligt att Svante också har hjälp till i viss mån med Facebook. Så länge Greta inte har de privatsekreterare, som nästan alla i hennes position har, är tiden oftast en påtaglig bristvara för henne!
Sluta tramsa, Svante ertappades med händerna i syltburken när en bugg visade att han skrev inläggen på Gretas fejsbok, så varför låtsas att Greta gör något annat än att spela teater.
2021-06-30, 00:33
  #34013
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sluta tramsa, Svante ertappades med händerna i syltburken när en bugg visade att han skrev inläggen på Gretas fejsbok, så varför låtsas att Greta gör något annat än att spela teater.
Greta sa att det var hon som skrev många av inläggen på Facebook, men att hon av vissa skäl valt att då använda Svantes konto på Facebook, istället för att skaffa sig ett eget konto på Facebook!

Detta har hon sagt både till mig och till andra! Inläggen på Facebook är oftast vidarebefordringar av de meddelanden, som hon skrivit på Instagram och Twitter!
2021-06-30, 02:24
  #34014
Avstängd
https://www.gp.se/nyheter/sverige/th...min-1.50324376

Greta kämpar nu för att fler ska vaccinera sig mot Covid-19! Hon tycks vara vid gott mod! Nya tag utlovas!

"Nu när samhället börjar öppna upp igen tror Greta Thunberg att många kommer att kompensera för en förlorad tid, samtidigt som världsledarna har ett enormt ansvar att gå i rätt riktning i klimatfrågan.

Greta Thunberg kavlar upp – klimataktivisten anser att den yngre generationen skyddar den äldre genom att vaccinera sig.

Nu hoppas hon att de äldre också ska skydda unga från ett klimathaveri, berättar hon i en intervju med TT.

TT
13:28 - 29 jun, 2021

– De hörde av sig och frågade om jag ville delta, och om man kan bidra med någonting så vill man självklart göra det, säger hon.

Greta Thunberg känns avslappnad. Hon är solbränd och ser ut att vara vid gott mod. Innan vi inleder intervjun flyttar vi oss från den koskinnsbeklädda soffa i vilken vi först hamnat. Som världskänd klimataktivist måste man tänka på allt och bilder på henne i soffan skulle kunna sända ut fel signaler.

Vi träffas i fotostudion där bilderna till kampanjen plåtas. Under våren har vaccinationskampanjen "Kavla upp" där en lång rad kända svenskar uppmanar mottagaren att ta covid-19-vaccinet synts på diverse reklamytor.

"Annorlunda kampanj"
Eftersom människor är sociala djur som kopierar varandras beteende, måste vi göra det till norm att ta vaccinet, menar hon."

För mer info och fortsättning, var god se länken överst!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-30 kl. 02:30.
2021-06-30, 06:13
  #34015
Medlem
JBernards avatar
”Vissa skäl”.
2021-06-30, 08:09
  #34016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Var lugn, om Greta och kanske några till av oss i F4F Sweden i år eller nästa år gör resan till Trondheim och vi gör förhoppningsvis givande gemensamt möte/gemensamma möten med grupp/grupper i F4F Norway, kommer Greta med största sannolikhet att välja det miljövänliga tåget, som hon ju brukar göra för längre resor.

Gretas mål med sådana här möten är mycket att öka medvetenheten om klimat- och miljöhoten! De är också en god plattform för att få fler reportage i massmedia!

På den norska sidan blir det dock då en dieselrälsbuss, eftersom banan där ännu inte är elektrifierad. Ska dock nämna att elektrifiering där är dock på gång, innan du blir alltför arg över detta!

Hade Greta rest till Chile, hade hon också delvis fått åka med dieseltåg och dieselrälsbussar. Många järnvägar, även i USA och i Canada, är fortfarande inte elektrifierade, då detta är mycket dyrt och kräver mycket omfattande elarbeten!

Hej Inspiratoeren,

Du har alltid en vänlig ton och jag är övertygad om att du vill väl, så jag vill inte vara alltför hård.

Men ändå. Greta och ni övriga kräver sedan några år tillbaka att CO2-utsläppen måste ner till noll. Det är för det första helt omöjligt av olika orsaker, så därför gör ni er redan där till åtlöjen.

Om ni hade kämpat för sänkta utsläpp hade det varit en helt annan sak, men nu är det ju överdrifter som gäller.

Så vilkas utsläpp är det som ska ner till noll? Med risk för att vara tjatig så funkar det förstås absolut inte att resa. Inte att åka med La Malizia, vilket krävde att 5-6 besättningsman tvingades flyga mellan Europa och USA. (Hur mycket CO2 som krävs för att framställa sådana teknologiska underverk är en annan diskussion som Greta tycks fullkomligt ovetande om/ointresserad av). Även s.k. miljövänliga tåg kräver mycket CO2 vid anläggning, underhåll osv.

Inte heller funkar det att tjata på Greta om att hon ska dricka kakao som odlats i tropikerna. Ska alla vi andra leva på lokalproducerade grödor medan ni fortsätter att leva som ni vill?

Det är för mig fullkomligt ofattbart att vuxna människor inte granskar er närmare. Gör man det framstår ni i bästa fall som dåligt pålästa/förvirrade och i sämsta fall som osympatiska hycklare.

Men att skrämma barn med att de inte har någon framtid om FN:s koldioxidbudget inte hålls är snudd på kriminellt.
2021-06-30, 08:17
  #34017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.gp.se/nyheter/sverige/th...min-1.50324376

Greta kämpar nu för att fler ska vaccinera sig mot Covid-19! Hon tycks vara vid gott mod! Nya tag utlovas!

"Nu när samhället börjar öppna upp igen tror Greta Thunberg att många kommer att kompensera för en förlorad tid, samtidigt som världsledarna har ett enormt ansvar att gå i rätt riktning i klimatfrågan.

Greta Thunberg kavlar upp – klimataktivisten anser att den yngre generationen skyddar den äldre genom att vaccinera sig.

Nu hoppas hon att de äldre också ska skydda unga från ett klimathaveri, berättar hon i en intervju med TT.

TT
13:28 - 29 jun, 2021

– De hörde av sig och frågade om jag ville delta, och om man kan bidra med någonting så vill man självklart göra det, säger hon.

Greta Thunberg känns avslappnad. Hon är solbränd och ser ut att vara vid gott mod. Innan vi inleder intervjun flyttar vi oss från den koskinnsbeklädda soffa i vilken vi först hamnat. Som världskänd klimataktivist måste man tänka på allt och bilder på henne i soffan skulle kunna sända ut fel signaler.

Vi träffas i fotostudion där bilderna till kampanjen plåtas. Under våren har vaccinationskampanjen "Kavla upp" där en lång rad kända svenskar uppmanar mottagaren att ta covid-19-vaccinet synts på diverse reklamytor.

"Annorlunda kampanj"
Eftersom människor är sociala djur som kopierar varandras beteende, måste vi göra det till norm att ta vaccinet, menar hon."

För mer info och fortsättning, var god se länken överst!

Det har kommit en del alarmerande uppgifter om allvarliga vaccinbiverkningar hos unga, som gör att många av dem tvekar att utsätta sig för sprutan. En del är oroliga för långtidseffekter. Kan man klandra dem för det? Kan man motbevisa deras farhågor?

Men Greta har kanske inte tagit del av rapporteringen. På sitt vanliga vis väljer hon att lyssna på dem som säger just det som hon vill höra.

Vem är hon att kräva vad vi måste göra till norm? Vem tror hon att hon är?
2021-06-30, 08:22
  #34018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta sa att det var hon som skrev många av inläggen på Facebook, men att hon av vissa skäl valt att då använda Svantes konto på Facebook, istället för att skaffa sig ett eget konto på Facebook!

Detta har hon sagt både till mig och till andra! Inläggen på Facebook är oftast vidarebefordringar av de meddelanden, som hon skrivit på Instagram och Twitter!

När Greta strejkar heldag med ett plakat i vardera handen, vem är det då som fotograferar henne och lägger upp på hennes Twitter, för att därefter retweeta andras inlägg under resten av dagen?

Har hon världens längsta selfiepinne?

Väldigt krumbuktande med att förklara användningen av olika FB-konton, btw. Ganska underhållande också
2021-06-30, 08:38
  #34019
Avstängd
wwrs avatar
Gretas skolgång är märklig. Hennes lärare i mellanstadiet förefaller ha skapat en så speciell relation med Greta att läraren hoppar av sitt jobb som mellanstadielärare vid en privat "elitskola" i Stockholms innerstad och under två år undervisar på högstadiet i en skola i Bergshamra för barn med studiesvårigheter, bara för att få följa med Greta.

Efter två år i skolan för barn med studiesvårigheter så vill Greta ha ledigt en dag i veckan för sin klimataktivism. Men då säger "specialskolan" nej, trots att Greta har speciell kontakt med sin klasslärare och bl.a får undervisning i lärarens hem. Läraren har flyttat till "specialskolan" bara för att få vara nära Greta men verkar inte motsätta sig att Greta nu hamnar på en skola i Södertälje.

Istället för att fortsätta utbildningen på "specialskolan" i små grupper tvingas Greta nu byta till en skola i Södertälje där hon kan vara ledig på fredagar. Hon publicerar en bild på Instagram med en stor klass med många invandrare. Det verkar vara en svår miljö för den som kommer från en "specialskola" där hon tydligen gått i en klass med 6 elever.

I sin bok klagar även Greta på specialskolan och säger det är en skola "för lärare med särskilda önskemål". Men ändå har alltså en lärare vid Gretas tidigare skola hoppat av det jobbet bara för att bli Gretas klasslärare vid specialskolan och låter regelbundet Greta komma till lärarens hem.

...

Det hela låter märkligt. Wikipedia motsäger detta och skriver att Greta gått åk 1-8 i Franska Skolan.

Det finns en intervju i tidningen Läraren där Gretas lärare berättar hur hon flyttade med Greta till specialskolan. Det finns en artikel i tidningen Mitti där tidningen säger samma sak. Det finns även en arkiverad websida där lärarens bild är med på en lista över lärare vid en skola i Bergshamra.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Vad jag vet har inte Greta tidigare redovisat var hon studerat. Hon har lagt ut bilden med klasskamraterna i Södertälje.

https://www.instagram.com/p/BypQAakiMTa/

Citat:
Yesterday was the last day of elementary school for me. Thank you all the students, teachers and staff at Kringlaskolan in Södertälje! I wish that every child would have the opportunity to attend a school as great as mine. I will miss all of you. Extra tack till Sirkka, Magnus och min mentor Anna Karin!

Greta nämner inte att hon gått 6 eller 8 år vid en privatskola. Hon nämner inte den tidigare läraren som hoppat av sitt tidigare jobb i två år bara för att följa Greta och bl.a undervisa henne i lärarens eget hem.

Vad jag vet har det inte diskuterats i tråden att Greta gått vid en privatskola större delen av grundskolan. Det kom fram förra veckan. Man kan fråga sig om Greta försöker mörklägga att hon gått på en privatskola.

Men är det dessutom så att hon uppger felaktiga uppgifter om sin utbildning? I hennes bok skriver hon och familjen att hon gått på en resursskola. Men Wikipedia skriver att hon enbart gått på privatskola, innan hon flyttade till skolan i Södertälje.

Jag vet inte vilket som är riktigt. Greta eller hennes familj måste redovisa var hon studerat. Wikipedia måste korrigeras om den är felaktig. Greta måste redovisa i vilken skola hon gått.

Är det så att man försökt överdriva Gretas diagnoser genom att påstå att hon gått i "specialskola" när hon egentligen inte gjort det?

Det är inte fastlagt vad som skett. Men Greta är en aktör på den världspolitiska scenen. Då måste hennes utbildning klarläggas.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-30 kl. 09:26.
2021-06-30, 08:54
  #34020
Medlem
JBernards avatar
Det är jävligt mycket som är skumt med AB Klimatindustri Thunberg, det har jag tyckt sedan start.
Media tar mangrant på sig rollen som okritiska kolportörer, ständigt redo att försvara och predika Gretas evangelium.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback