Citat:
Du tror fortfarande att du vet bättre. Du tror att jag bara utgår från mig själv. Jösses! Tror du på fullaste allvar att jag inte vet vad du skriver? Nej så klart det finns olika typer men det är en annan sak. Jag har läst det mesta om ep. Känner givetvis många andra med ep. Hat diskuterat och frågat neurologer. Av förklarliga skäl. Det har gått framåt och dom flesta med ep är helt annfalls fria pga att det finns så bra medicin nu mer. Det är fortfarande extremt liten risk att man får 2 anfall på raken. Risken efter är är mindre än innan.
Tvärsäker men fel.
Vad grundar du det på att det är extremt ovanligt med två anfall på raken? Det är helt fel.
Har du haft ett anfall är risken större att få ytterligare ett anfall.
Det är delvis därför man ofta stannar på sjukhus för observation. Det beror på att risken är större när kramptröskeln är sänkt, oavsett om det beror på missad medicindos, alkoholintag senaste dagarna, feber, elektrolytrubbning eller annan orsak.
Akutläkaren bedömde att det inte fanns skäl att vårda med tvång.
Ungefär 70% blir anfallsfria av det första läkemedlet men de återstående 30% behöver ofta kombinationsbehandling och en andel blir inte anfallsfria trots det. Effekten av nya läkemedel är generellt inte bättre än äldre som fenytoin, valproat och karbamazepin, men ger färre biverkningar/mindre risk för fosterskador/läkemedelsinteraktioner.