2021-06-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du tror fortfarande att du vet bättre. Du tror att jag bara utgår från mig själv. Jösses! Tror du på fullaste allvar att jag inte vet vad du skriver? Nej så klart det finns olika typer men det är en annan sak. Jag har läst det mesta om ep. Känner givetvis många andra med ep. Hat diskuterat och frågat neurologer. Av förklarliga skäl. Det har gått framåt och dom flesta med ep är helt annfalls fria pga att det finns så bra medicin nu mer. Det är fortfarande extremt liten risk att man får 2 anfall på raken. Risken efter är är mindre än innan.

Tvärsäker men fel.
Vad grundar du det på att det är extremt ovanligt med två anfall på raken? Det är helt fel.
Har du haft ett anfall är risken större att få ytterligare ett anfall.
Det är delvis därför man ofta stannar på sjukhus för observation. Det beror på att risken är större när kramptröskeln är sänkt, oavsett om det beror på missad medicindos, alkoholintag senaste dagarna, feber, elektrolytrubbning eller annan orsak.

Akutläkaren bedömde att det inte fanns skäl att vårda med tvång.

Ungefär 70% blir anfallsfria av det första läkemedlet men de återstående 30% behöver ofta kombinationsbehandling och en andel blir inte anfallsfria trots det. Effekten av nya läkemedel är generellt inte bättre än äldre som fenytoin, valproat och karbamazepin, men ger färre biverkningar/mindre risk för fosterskador/läkemedelsinteraktioner.
Citera
2021-06-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Lägg av nu. Jag vet mer om ep än en allmänläkare. Jag har jobbar med personer som har ep. SÅ LÄGG NER NU. Du missade att akutläkaren sa att det var lugnt att hon kunde gå? Men du vet bättre ? Du vet uppenbart ingen ting. För allt du skriver är fel.

Kan du hålla med om att en ung person som just ensam har svimmat (oavsett anledning) mitt i natten på en perrong, inte fortsatt borde vistas bland spåren? Eller för den delen, ensam i tunnelbanan med dess nattliga klientel?
Citera
2021-06-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
OV i tunnelbanan är verkligen det sinnesslöste man kan hitta , med bara 80 timmar utbildning, så blir de så fel. Borde det inte ingå i OV utbildning att man gör riksbedömning . Nu råkar jag veta att det flesta OV är klassade som femfemmor men deras kroppar är byggda av Ryssfemmor, det skulle inte ens få vakta en Ubåt som går på grund i Karlskrona skärgård.

Efter att Linda, 24, fått ett epilepsianfall på tunnelbaneperrongen i Bergshamra stoppade vakterna henne från att åka vidare.

När hon i stället försökte hitta en buss att ta sig hem med blev hon våldtagen och pistolhotad av en okänd man.

– Det hade aldrig hänt om jag bara fått ta tunnelbanan hem, säger hon

– De var väldigt våldsamma och det kändes hemskt. De knuffade ner mig på marken. Jag hade förstått om jag varit berusad, men jag var trött efter anfallet och jag ville bara hem och sova. Sedan kände jag skam också, för vad hade jag gjort för att förtjäna det här?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-valdtogs-unde

Ja men risken att något annat hänt under tunnelbanefärden hem i hennes tillstånd... har alla glömt den risken?
Citera
2021-06-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Näe, finns ingen chans, man ser hållplatserna tydligt, de är upplysta på kvällarna.

Chansen finns eftersom hon tydligen inte hittade.
Citera
2021-06-29, 23:17
Medlem
Stackars tjej. Om hon inte fick stanna kvar i tunnelbanan kunde väl ärthjärnorna till vakter ha insisterat på att hon satt sig i en taxi om hon vägrade åka till sjukhus, och sett till att hon kom iväg innan de lämnade henne vind för våg.

Sedan tycker jag inte att vi ska vara alldeles för snabba med att hävda att våldtäkten inte ska ha inträffat. Hon kan ha varit chockad över flera olika saker i händelseförloppet och därför riktat mest kritik mot OV, istället för våldtäktsmannen. Det där med pistolen snurrar ju däremot till det. Man tycker väl att polisen borde hajat till som fan på det.

Men är inte Bergshamra ett relativt lugnt och "fint" område? Har bara varit där ett fåtal gånger själv.
Citera
2021-06-29, 23:34
Medlem
JackBlacks avatar
Det är inte OV man ska klaga på. Reglerna är att om det är en risk att man kan hamna på spåret så får man inte vara i tunnelbanan. Får man ett epilepsianfall så kan man ramla ned på spåret.
Citera
2021-06-30, 09:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewayoffun
Bara för att man har ep ska man inte bli nekad till att åka tunnelbana. Det resonemanget är udda och förklarar inte riktigt det som hände.

Att akutläkaten via telefon bedömde att det var lungt baseras på de vitalparametrar som ambulanspersonalen sannolikt tagit. Det innebär inte att det är ett korrekt beslut. Det vet nog bara de som varit på plats! I tidningen kommer bara en persons version fram och den speglar kanske inte hela sanningen!

Att påstå sig veta mer än en allmänläkare är lite udda om man inte är utbildad själv. Ep och neurologi är ett stort och komplicerat område om man vill vara påläst

Jag har en bekant vars bror fick ett ep anfall och föll ner framför ett tåg i tunnelbanan och dog. Så även om ep sjuka får åka med tunneltågen så bör de inte göra det ensamma alla gånger.
Citera
2021-06-30, 09:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Nej, det hade det inte din idiot.

Varför skulle någon ens komma på tanken att vakterna ska bestämma att ”Nej, du får inte åka tunnelbana eftersom du är epileptiker”.

De kanske fått direktiv, orolig att hon ska få nytt anfall och falla ned på spåret eller nåt?

Idiotiskt att skylla på OV. Då var det ju hennes fel att hon skulle ta tuben från första början den dan, eller hennes polares fel för att hon ville fika, eller vad hon nu skulle göra.
Citera
2021-06-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Stackars tjej. Om hon inte fick stanna kvar i tunnelbanan kunde väl ärthjärnorna till vakter ha insisterat på att hon satt sig i en taxi om hon vägrade åka till sjukhus, och sett till att hon kom iväg innan de lämnade henne vind för våg.

Sedan tycker jag inte att vi ska vara alldeles för snabba med att hävda att våldtäkten inte ska ha inträffat. Hon kan ha varit chockad över flera olika saker i händelseförloppet och därför riktat mest kritik mot OV, istället för våldtäktsmannen. Det där med pistolen snurrar ju däremot till det. Man tycker väl att polisen borde hajat till som fan på det.

Men är inte Bergshamra ett relativt lugnt och "fint" område? Har bara varit där ett fåtal gånger själv.
Hon var ju helt pank.
Citera
2021-06-30, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hon var ju helt pank.
Jaha, missade det.
Citera
2021-06-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Jaha, missade det.
By the way..att ränna på stan på nätterna utan en krona på fickan eller kortet med högriskepelesi så man kan ta sig hem på ett vettigt sätt om det händer nåt..är ju helt omdömeslöst.
Citera
2021-06-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
By the way..att ränna på stan på nätterna utan en krona på fickan eller kortet med högriskepelesi så man kan ta sig hem på ett vettigt sätt om det händer nåt..är ju helt omdömeslöst.
Ja, verkligen. Mycket märkligt att hon inte åtminstone såg till att alltid ha med sig en vän eller liknande. Kan ju tycka att risken för anfall ofta finns i bakhuvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback