Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-28, 16:04
  #133
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ja man är lite slö och trött. men fullt kapabel att ta hand om sig själv. Jag har levt med ep i 30 år och haft ett antal anfall. Så du behöver int lära mig.

Det gör jag inte heller.

Jag tycker dock att de som ansvarar för säkerheten på tunnelbanan måste få lov att avgöra när en person inte bör befinna sig på perrongen. Detta hade lika gärna kunnat sluta med att hon trillat framför ett tåg och blivit påkörd. Då hade de fått höra det också.

Såklart ska OV bete sig som folk. Även ambulanspersonal.

Men att anklaga ambulanspersonal för att brotta ner och bälta på en ambulansbår, det existerar inte.

Jag känner också många med EP och hennes beteende som hon själv beskriver stämmer inte överrens med EP. Låter snarare som att hon var onykter.
Citera
2021-06-28, 16:14
  #134
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ja man är lite slö och trött. men fullt kapabel att ta hand om sig själv. Jag har levt med ep i 30 år och haft ett antal anfall. Så du behöver int lära mig.

När man haft ett ep anfall har man svårt att avgöra om man haft ett eller om man bara har svimmat? För tjejen i artikeln säger ju ” – Det är lite oklart om jag svimmade eller fick ett epilepsianfall.”
Citera
2021-06-28, 16:57
  #135
Medlem
Vi får alltid se bara ena sidan av myntet, någon uppföljning kommer aldrig. Vilket tyder på att det mesta är påhittat.
Citera
2021-06-28, 17:43
  #136
Medlem
Märkligt att hon verkar arg på ordningsvakterna men tog våldtäkt med en klackspark
Citera
2021-06-28, 18:28
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du är uppenbart lika kor5kad som vakterna. Man får inte nya anfall efter man haft ett.

Tack för dina fina ord!
Uppenbarligen visste hon ju inte ens själv vad som hänt eller vad som var fel - jag hade heller inte låtit någon som just svimmat gå ner ensam bland spåren igen. Då är det läge att ta en taxi eller ringa en vän för hämtning.
Citera
2021-06-28, 21:20
  #138
Medlem
Sam.Boyds avatar
Folk nekas o kastas ut från T-banan på mycket godtyckliga grunder.

Jag har flera bekanta som råkat ut för det som närmast kan beskrivas som trakaserier.

Det pratas även om obefogade visiteringar av berusade där det sedan saknas kontanter i plånboken...
Citera
2021-06-28, 23:16
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Märkligt att hon verkar arg på ordningsvakterna men tog våldtäkt med en klackspark

Haha precis. Låter som hon drar en rövarhistoria för att hon känner sig kränkt.
Citera
2021-06-28, 23:31
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Samma här, och jag har haft turen (?) att ha epileptiker i min närhet privat så jag vet hur det kan se ut och på ett ungefär vilka resultat det kan få i efterdyningarna.

Precis som du säger, är man samarbetsvillig blir man inte "nerbrottad" av varken ordningsvakter eller ambulanspersonal. Sen har man ju ingen skyldighet att ens prata med ambulanspersonal (eller vakter iofs, annat än hörsamma uppmaningar) så det är ju nånting i storyn som luktar lite.
Jag undrar vem som ringde ambulans, om det var OV eller - mer troligt - en orolig resenär (som inte kunde besvära sig med att själv hålla henne sällskap tills ambulans anlände)?


Personen i min närhet som är epileptiker vill inte bära märket, för att hon tycker det är "skämmigt".



Det tror jag inte. Däremot rapporterar man inte alltid några detaljer vid en så pass vardaglig händelse - för en OV är det där i princip vardag; fylltrattar har alla möjliga ursäkter till sitt beteende, och smygknarkare är ännu värre. Det är lätt att bli cynisk i det där jobbet vet jag.


Med det sagt så tycker jag det vore på sin plats för ordningsvakter att få en längre och mer gedigen utbildning. När jag började som OV strax innan 2010 så var det redan ett önskemål från yrkesgruppen som helhet. Inget har hänt ännu såvitt jag vet.

Märkligt att du inte känner till Ordningsvaktsutredningen som överlämnades till Regeringen och mottogs av Justitieminister Mikael Damberg den 21 maj i år, ett betänkande av Justitierådets Agneta Bäcklund på uppdrag av Regeringen om en ny lag för Ordningsvakter! Jag har en ny tråd här om det!
(FB) En ny Lag om Ordningsvakter ett Betänkande av Justitieråd Agneta Bäcklund!
Citera
2021-06-29, 00:09
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
OV i tunnelbanan är verkligen det sinnesslöste man kan hitta , med bara 80 timmar utbildning, så blir de så fel. Borde det inte ingå i OV utbildning att man gör riksbedömning . Nu råkar jag veta att det flesta OV är klassade som femfemmor men deras kroppar är byggda av Ryssfemmor, det skulle inte ens få vakta en Ubåt som går på grund i Karlskrona skärgård.

Efter att Linda, 24, fått ett epilepsianfall på tunnelbaneperrongen i Bergshamra stoppade vakterna henne från att åka vidare.

När hon i stället försökte hitta en buss att ta sig hem med blev hon våldtagen och pistolhotad av en okänd man.

– Det hade aldrig hänt om jag bara fått ta tunnelbanan hem, säger hon


– De var väldigt våldsamma och det kändes hemskt. De knuffade ner mig på marken. Jag hade förstått om jag varit berusad, men jag var trött efter anfallet och jag ville bara hem och sova. Sedan kände jag skam också, för vad hade jag gjort för att förtjäna det här?



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-valdtogs-unde

Det verkar som du tycker Ordningsvakter är dumma i huvudet!
Är du medveten om att under deras teoretiska prov så måste dom bland annat
Kunna skriva ned på papperet hela polislagens 13§ ordagrant rakt ur minnet utan fusklappar är det något du kan?

Citat:
Polislagen
13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.

Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.

10 a § En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel
1. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa,

Slutbestämmelser
29 § Bestämmelserna i 10 a och 13 §§ gäller också en ordningsvakt, om inget annat framgår av hans eller hennes förordnande. Om en ordningsvakt har omhändertagit någon, gäller dock att den omhändertagne skyndsamt ska överlämnas till närmaste polisman.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387
Citera
2021-06-29, 00:16
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
nja va. det var en mångkultur redan när vänner till mig växte upp där på 80-talet. Det är en kil mellan Danderyd och Stockholm Stad som är direkt malplacerad. På 90-talet blev jag hotad med kniv ett par gånger, det var inte de skidåkande medborgarna som stod för den spänningen i tillvaron.
Du har uppenbarligen inte varit i Bergshamra på 30-40 år. Bergshamra är lugnt och tryggt och består mest av barnfamiljer, pensionärer och studenter.

Jag har ytterst svårt att tro på våldtäktshistorien.

Bara det faktum att tjejen inte verkar ta så hårt på att hon blivit våldtagen under pistolhot utan väljer att fokusera på väktarna och ambulanspersonalen visar att att det är något som inte stämmer.
Citera
2021-06-29, 01:29
  #143
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det verkar som du tycker Ordningsvakter är dumma i huvudet!
Är du medveten om att under deras teoretiska prov så måste dom bland annat
Kunna skriva ned på papperet hela polislagens 13§ ordagrant rakt ur minnet utan fusklappar är det något du kan?

Många OV i Tunnelbana det man kallar för femfemmor. Att man skall rabbla upp en massa skit ur lagboken bevisa detta. Dom ggr jag har haft sammanstött med OV har dom bevisat att dom är svag begåvade personer man förstår att ett depå kompani under Kalla kriget skulle kunna leverar mer kvalificerade vakter än det OV utgör i tuben.

Då skall man veta att ett depå kompani under Kalla kriget var den stora trash högen som skulle få Joseph Goebbels att framstå rena John Rambo.
Citera
2021-06-29, 01:35
  #144
Medlem
Som vanligt i trådar om våldtäkt så är jargongen hånande och konsensus är, trots aboslut noll bevis eller ny info, att offret garanterat ljuger. Genistatus på vissa här!

Är det konstigt att en tjej som först blivit utsatt för de förbannade tidsinställda bomber som OV är och som blir våldtagen under pistolhot kanske inte är superglad och vill snacka om det hela på en gång?

Att hållplatserna ligger nära varandra betyder ingenting om man aldrig varit i området. Om hon gick upp från t-banans södra del är det nära till grönområdern som är helt tomma nattetid. Norra delen har bussar nära, men endast om du svänger ut rätt från t-banan.

Inget liknande har hänt i det området på länge, så om ngn har något nytt eller ett lead att komma med vore det guld. Så vi kan komma vidare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback