Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-27, 18:21
  #3205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Har också tänkt på det . Med att starta farkoster från en rymdstationer.. måste spara mycket bränsle.. ..

Ja en viss typ av rymdstationer borde vara en knutpunkt och dom behöver inte vara bemannade hela tiden. Vi har snöat in oss väl länge på nära jordbanan. Ända sedan Sovjet sände upp Salyut-stationerna och USA hade Skylab. ISS blir till slut en ätervändsgränd men vi har lärt oss mycket om att vistas i tyngdlöst tillstånd.
Citera
2021-06-27, 18:27
  #3206
Medlem
Ja jag såg också att SpaceX har installerat 6:e segmentet. Då återstår bara 2 segment på the launch tower.

Negativt igår var att Elon Musk påstår att BN3 som är stacked in highbay bara skall användas för experiment på marken. Det blir BN4 som sänder upp SN20. Det lutar åt september månad nu och inte juli.

Processing pågår på Kennedy Space Center beträffande Boeings Starliner. Bärraketen Atlas V har anlänt men är ännu inte processad eller stacked.
Uppskjutning beräknas tidigast 30 juli. Mycket viktigt test inför Starliners nästa steg att ta astronauter till ISS.
Citera
2021-06-28, 15:34
  #3207
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag såg också att SpaceX har installerat 6:e segmentet. Då återstår bara 2 segment på the launch tower.

Negativt igår var att Elon Musk påstår att BN3 som är stacked in highbay bara skall användas för experiment på marken. Det blir BN4 som sänder upp SN20. Det lutar åt september månad nu och inte juli.

Processing pågår på Kennedy Space Center beträffande Boeings Starliner. Bärraketen Atlas V har anlänt men är ännu inte processad eller stacked.
Uppskjutning beräknas tidigast 30 juli. Mycket viktigt test inför Starliners nästa steg att ta astronauter till ISS.
Det tar nog tid innan nästa Starship skjuts upp. Det blir i alla fall sevärt, kanske med två boosters som landar samtidigt. I vilket tillstånd Starship landar är kanske mer osäkert.

Vi får hoppas Starliner kommer igång så transportresurserna ökar.

Kinesiska astronauter har börjat sätta igång huvudmodulen i deras nya station. Modellen ser i alla fall ganska snitsig ut, tycker jag
https://youtu.be/5Y5vXAa2NW4?t=138
Citera
2021-06-28, 18:17
  #3208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det tar nog tid innan nästa Starship skjuts upp. Det blir i alla fall sevärt, kanske med två boosters som landar samtidigt. I vilket tillstånd Starship landar är kanske mer osäkert.

Vi får hoppas Starliner kommer igång så transportresurserna ökar.

Kinesiska astronauter har börjat sätta igång huvudmodulen i deras nya station. Modellen ser i alla fall ganska snitsig ut, tycker jag
https://youtu.be/5Y5vXAa2NW4?t=138

Det kanske var bra att man ändrade planerna till att använda nästan färdigbyggda BN3 till grundtestning. Det ökar chanserna för BN4 och det skall bli mycket intressant att följa. Men själva Starships chanser att göra en bra belly-flop och kontrollerad landning i havet någonstans utanför Hawaii är nog inte så stora som 50% tror jag. Det är mycket viktigt att dom försöker bärga Starship i havet för att se hur mycket av det värmeskyddande materialet som sitter kvar. Det är nog lite skillnad att göra belly-flops på en mils höjd som skedde med SN15 än att som nu försöka bromsa sig ned och utföra flopparna på olika höjder. Jag skall studera detta mer.

Det ser bra ut för Starliner just nu, processingen ser ut att fortlöpa utan problem enligt vad jag kunnat inhämta.

Tyvärr har jag inte följt det Kinesiska programmet så väl, men man förstår att det är ett grundligt arbete som pågår och jag ser absolut inte Kina som en fiende i rymden. Den tiden är förbi då man skapar fiender, alla strävar mot okänt mål. Det sägs att Kina vill landa på månen runt 2032, men uppgifterna är oklara och samarbetet med Ryssland är också oklart.
Citera
2021-06-28, 19:26
  #3209
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är mycket viktigt att dom försöker bärga Starship i havet för att se hur mycket av det värmeskyddande materialet som sitter kvar. Det är nog lite skillnad att göra belly-flops på en mils höjd som skedde med SN15 än att som nu försöka bromsa sig ned och utföra flopparna på olika höjder. Jag skall studera detta mer.

Fortsätt gärna ge åsikter om detta. Jag har ännu inte sett ett starship med skydd mot atmosfären alls, definitivt inte från LEO eller högre, så det ska bli intressant hur dom tänkt där. Ytan som ska skyddas och mängden skydd som krävs kommer ju bli flera gånger rymdskytteln och redan där insåg man att dom tjocka sköldarna som sitter under Apollo eller Dragonkapslar helt enkelt inte kan skalas upp till den nivån.

Bra jobbat.
Citera
2021-06-28, 22:25
  #3210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Fortsätt gärna ge åsikter om detta. Jag har ännu inte sett ett starship med skydd mot atmosfären alls, definitivt inte från LEO eller högre, så det ska bli intressant hur dom tänkt där. Ytan som ska skyddas och mängden skydd som krävs kommer ju bli flera gånger rymdskytteln och redan där insåg man att dom tjocka sköldarna som sitter under Apollo eller Dragonkapslar helt enkelt inte kan skalas upp till den nivån.

Bra jobbat.

Jag återkommer för det har kommit några fler uppdateringar. Jag tror problemet kan vara att värmeskydda plapsen, ja du vet dom vingliknande grejerna högst upp, som ju delvis styr farkosten. Dom får absolut inte skadas.

Flapsen måste vara rörliga så det blir en knivig uppgift. Men jag tror mycket på SpaceX:s tekniker. Det är dom bästa och dom har lyckats hittills med allt dom har försökt att göra. Men som sagt vi vet mer snart och jag hoppas på testen i september förmodligen.
Citera
2021-06-28, 22:56
  #3211
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Flapsen måste vara rörliga så det blir en knivig uppgift. Men jag tror mycket på SpaceX:s tekniker. Det är dom bästa och dom har lyckats hittills med allt dom har försökt att göra. Men som sagt vi vet mer snart och jag hoppas på testen i september förmodligen.

Tror det blir knepigare att skydda den öppna motorbrunnen i botten av gurkan själv, iofs. Flapsen kan fällas in men då dom ändå har en "kant" eftersom dom inte fälls IN i skrovet, så kommer dom utsättas.

Men det öppna hålet i botten av skiten? Lycka till att skydda det, från LEO istället för 10km upp.

Ibland undrar jag om ni andra är helfrälsta Muskister och ifall inga som helst verkliga ifrågasättanden får förekomma.
Citera
2021-06-28, 23:17
  #3212
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tror det blir knepigare att skydda den öppna motorbrunnen i botten av gurkan själv, iofs. Flapsen kan fällas in men då dom ändå har en "kant" eftersom dom inte fälls IN i skrovet, så kommer dom utsättas.

Men det öppna hålet i botten av skiten? Lycka till att skydda det, från LEO istället för 10km upp.

Ibland undrar jag om ni andra är helfrälsta Muskister och ifall inga som helst verkliga ifrågasättanden får förekomma.

Nu är inte tanken att Starship ska dyka in i atmosfären med ändan först. Keramikplattorna täcker bara den halva av skrovet som exponeras för friktionsvärmen. Precis som på rymdskytteln, som också hade raketmotorer baktill.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-06-28 kl. 23:40.
Citera
2021-06-28, 23:25
  #3213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tror det blir knepigare att skydda den öppna motorbrunnen i botten av gurkan själv, iofs. Flapsen kan fällas in men då dom ändå har en "kant" eftersom dom inte fälls IN i skrovet, så kommer dom utsättas.

Men det öppna hålet i botten av skiten? Lycka till att skydda det, från LEO istället för 10km upp.

Ibland undrar jag om ni andra är helfrälsta Muskister och ifall inga som helst verkliga ifrågasättanden får förekomma.

Jag kollade dagens uppdateringar för en stund sedan men det gav inte mycket ny information. Hur flapsen arbetar styrs av en dator och jag föreställer mig att man bromsar farten något med motorerna och längre ned lägger man buksidan med värmeskydd nedåt. Det är väl uträknat men man får inga exakta svar. På låg höjd lägger man Starship vertikalt igen och gör den normala inbromsningen. När riktiga landningsplatser är färdigställda kommer man att försöka gripa Starship med griparmar när den hovrar. Så man slipper den enorma tyngden på landningsplattan när man hindrar stöten och man sparar in på landningsben.

Naturligtvis ett svårt projekt från början till slut.

Men observera första testen på BN4 och Starship N20 blir annorlunda, båda skall landa i havet men man försöker säkert att datorstyra boostern och själva Starship, simulera hur det en gång skall utföras.

Idag såg jag att man rullat ut 7:e segmentet och jag föreställer mig att man monterar det på launch tower i morgon om inte det blåser för mycket.
Citera
2021-06-28, 23:42
  #3214
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag såg jag att man rullat ut 7:e segmentet och jag föreställer mig att man monterar det på launch tower i morgon om inte det blåser för mycket.

Det sägs att det åttonde segmentet är kortare, så de kanske klarar alla åtta utan att förlänga Kong.
Citera
2021-06-29, 00:00
  #3215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det sägs att det åttonde segmentet är kortare, så de kanske klarar alla åtta utan att förlänga Kong.

King Kong Kang....ser ut att räcka precis. Jag tror inte SpaceX gör något misstag här. Det verkar som om även segmentet nr 8 finns i närheten så the launch tower går snabbt mot en fullbordan.

Hoppas man får fram BN 4 snabbt nu så att inte det stora testet dröjer in i oktober. Men vi får se.
Citera
2021-06-30, 19:16
  #3216
Medlem
Idag sägs det på en sajt att BN3 nu är "fully stacked". Det är okänt när utrullning sker till startplattan. BN3 kommer att ha 29 raptors.

Det talas om att den eventuellt kommer att hoppa 150 meter men helt klart är i vart fall att man gör static fire på bjässen och lär sig att hantera den. Som jag ser det kan nog inte ett hopp vara önskvärt, då krävs det ju landningsben.

Det blir BN4 som genomför det första försöket med orbital flight och den har troligen 32 raptors. Det blir då SN20 som genomför själva flighten för att landa i havet.

Idag har jag inte sett några uppgifter ännu när man monterar på 7:e segmentet på the lauch tower. Men man har gjort någon installation på själva startbryggan där BN3 och BN4 skall ställas med hjälp av den enorma kranen. Återkommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback