Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-28, 06:20
  #33961
Avstängd
wwrs avatar
Det här gick att hitta om Gretas skolgång.

Wikipedia säger att hon gick åk 1-8 på en privatskola, Franska Skolan.
Citat:
Thunberg was a pupil at Franska Skolan, a private school in central Stockholm, from 2010 to 2018,[32][33] after which she transferred to Kringlaskolan, a school in Södertälje.[34]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Men redan Wikipedias fotnoter motsäger detta. Expressen säger hon gått åk 7-8 i en skola för "en skola som har särskilda resurser för barn med "neuropsykiatrisk funktionsvariation":
Citat:
Anita och Greta tog sig på egen hand igenom hela femmans undervisning. Och då Greta till slut återvände till skolbänken i en skola som har särskilda resurser för barn med neuropsykiatrisk funktionsvariation frågade familjen Thunberg-Ernman om inte Anita von Berens kunde tänka sig att söka en tjänst där. I sjuan och åttan följde Greta ibland med sin lärare hem för att sy scenkläder, baka och koka äppelmos, skriver Lärarnas Tidning.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...tas-basta-van/

Detta baserar Expressen på en artikel i Lärarnas Tidning. Den länken är död men det verkar vara denna artikel:
[edit: När jag nu testar länken igen fungerar den, jag vet inte vad problemet bestod i.]
Citat:
– Vi jobbade själva genom hela årskurs 5. Jag började med att läsa för henne. Men med tiden började jag undervisa henne. Att jag tog så mycket av min lediga tid för att hjälpa Greta var inte populärt på skolan bland kollegorna men det brydde jag mig inte om, säger Anita von Berens.

När Greta Thunberg äntligen börjar få bukt med ätstörningen och viktkurvorna gick uppåt så kunde familjen påbörja en neuropsykiatrisk utredning:

Det visade sig, skriver familjen i boken, att Greta hade Asperger, högfungerande autism, OCD, tvångssyndrom och ansågs även kunna ha selektiv mutism men det sista skulle troligen växa bort av sig självt enligt utredningen

Greta flyttade till en skola för elever med Asperger men efter några veckor ringde hennes föräldrar och frågade om Anita kunde tänka sig att hälsa på Greta och efter ett tag frågade de om hon kunde tänka sig att söka en tjänst på skolan.

Anita började på skolan och undervisade Greta i en liten grupp med sex elever. Hon var med henne på alla raster och åt separat med henne
eftersom hon då inte kunde äta tillsammans med andra elever efter sin ätstörning.

Jag var med henne hela tiden resten av årskurs 6. Och i årskurs 7 fortsatte vi likadant. Och hon var hemma hos mig även på fritiden ibland. Vi bakade tillsammans, kokade äppelmos och tog ibland med en klasskamrat. I 8:an satt vi och sydde scenkläder. Allt det gjorde jag för att det var då hon pratade och var glad. Jag blev nog hennes bästa vän, fröken och extra mamma under de åren, säger hon.
https://www.lararen.se/nyheter/annat...ch-extra-mamma

Även den bok som Greta och familjen skrivit om henne anger att hon gått i en "resursskola". Boken heter Scener ur Hjärtat och Greta själv och hennes familj är författare:
Citat:
»Det ska vara en skola för barn med särskilda behov men det är det inte«, suckar Greta. »Det är en skola för lärare med särskilda önskemål.«
s. 108

[Greta:] Antingen blir de mobbade eller så sitter de hemma. Eller så måste de gå i resursskolor som jag och där finns det ju inga lärare.«
s. 307

Vad en resursskola är står på funkaportalen:
Citat:
Resursskola är en term som kommunerna använder för de särskilda skolor som tar emot barn som av olika anledningar inte klarar av att studera i den ordinarie grundskolan.

I vilken skola för barn med studiesvårigheter som Greta eventuellt kan ha gått, är inte känt. I diskussioner på Flashback har man gissat någon av två skolor i Bergshamra: Svedenskolan eller Ingridskolan.

Det är alltså oklart var Greta gått åk 7-8. Wikipedia anger privatskolan Franska Skolan. Men hennes och familjens bok om henne samt en av hennes lärare säger att hon gått i en skola för barn med studiesvårigheter.

Det är inte klarlagt vad som är riktigt. Om Wikipedia har fel bör den skrivas om. Då framkommer det märkliga att en lärare på en privatskola, Franska Skolan, har hoppat av sitt jobb i två år bara för att kunna vara nära Greta och undervisa på en skola för barn med studiesvårigheter i Bergshamra!

Om däremot Wikipedias uppgift är riktig så är uppgifterna i tidningarna samt familjens bok om henne felaktiga. Då kan man misstänka att detta kan ha varit ett sätt att överdriva hennes diagnoser för att försöka få henne att verka skör och speciell.

Så just nu är det oklart var Greta gått åk 7-8. Om Wikipedias uppgifter är fel så bör de ändras av de som har säkra uppgifter.

I vilken skola Greta går nu, i gymnasiet, verkar inte finnas någon orsak att gräva i. Hon bör naturligtvis lämnas ifred att studera. Men hon har gjorts till en spelare på den världspolitiska scenen. Då skall man kontrollera de uppgifter om henne som publicerats.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-28 kl. 07:09.
2021-06-28, 06:28
  #33962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
https://sverigesradio.se/artikel/gre...in-npf-diagnos



Men det stämmer väl inte? När hon började gå i marscherna hade hon redan börjat i Kringlaskolan, som är en "vanlig" skola.

Ironiskt nog sa Greta i en intervju med någon amerikansk radiokanal att hon, på grund av sin diagnos, inte har förmåga att ljuga. Lik förbannat gör hon det gång på gång. Som t.ex. att hon skolstrejkar varje fredag. Så frågan är om hon själv tror på sina lögner?

*
Efter en snabbkoll av källorna i Wikipedia framgick att det är lögn att familjen har hemliga adressuppgifter. Underförstått, efter alla hot från "klimatförnekare" så tvingades de att gå under jorden ... I själva verket är de lika sökbara som vem som helst.

Men man vill gärna inpränta bilden av den osjälviska och modiga familjen som bara vill berätta "sanningen" om civilisationens hotande undergång. Nathan Grossmans film om Greta avslutades med en lång harang om klimataktivister som dödshotas - påstods möjligen att någon redan hade mördats, kommer inte ihåg.

Om det är sant så är det givetvis helt fruktansvärt. Däremot är jag inte säker på att det är sant. Det där med överdrifter och rena lögner tycks gå som en röd tråd genom hela rörelsen. Tillsammans med stöd till våldsbejakande grupper på vänsterkanten.
Du är mor till många halmgubbar du. Och på vilket sätt skulle det vara en lögn att det var en stor omställning för Greta att gå från att ha varit isolerad till att bli uppmärksammad världskändis som samlade hundratusentals demonstranter?
2021-06-28, 08:01
  #33963
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här gick att hitta om Gretas skolgång.

Wikipedia säger att hon gick åk 1-8 på en privatskola, Franska Skolan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Men redan Wikipedias fotnoter motsäger detta. Expressen säger hon gått åk 7-8 i en skola för "en skola som har särskilda resurser för barn med "neuropsykiatrisk funktionsvariation":

https://www.expressen.se/nyheter/kli...tas-basta-van/

Detta baserar Expressen på en artikel i Lärarnas Tidning. Den länken är död men det verkar vara denna artikel:
[edit: När jag nu testar länken igen fungerar den, jag vet inte vad problemet bestod i.]

https://www.lararen.se/nyheter/annat...ch-extra-mamma

Även den bok som Greta och familjen skrivit om henne anger att hon gått i en "resursskola". Boken heter Scener ur Hjärtat och Greta själv och hennes familj är författare:


Vad en resursskola är står på funkaportalen:


I vilken skola för barn med studiesvårigheter som Greta eventuellt kan ha gått, är inte känt. I diskussioner på Flashback har man gissat någon av två skolor i Bergshamra: Svedenskolan eller Ingridskolan.

Det är alltså oklart var Greta gått åk 7-8. Wikipedia anger privatskolan Franska Skolan. Men hennes och familjens bok om henne samt en av hennes lärare säger att hon gått i en skola för barn med studiesvårigheter.

Det är inte klarlagt vad som är riktigt. Om Wikipedia har fel bör den skrivas om. Då framkommer det märkliga att en lärare på en privatskola, Franska Skolan, har hoppat av sitt jobb i två år bara för att kunna vara nära Greta och undervisa på en skola för barn med studiesvårigheter i Bergshamra!

Om däremot Wikipedias uppgift är riktig så är uppgifterna i tidningarna samt familjens bok om henne felaktiga. Då kan man misstänka att detta kan ha varit ett sätt att överdriva hennes diagnoser för att försöka få henne att verka skör och speciell.

Så just nu är det oklart var Greta gått åk 7-8. Om Wikipedias uppgifter är fel så bör de ändras av de som har säkra uppgifter.

I vilken skola Greta går nu, i gymnasiet, verkar inte finnas någon orsak att gräva i. Hon bör naturligtvis lämnas ifred att studera. Men hon har gjorts till en spelare på den världspolitiska scenen. Då skall man kontrollera de uppgifter om henne som publicerats.
Greta gick i vad som kallades särskola pga hennes intellektuella handikapp. Greta fick högsta betyg i att koka äppelmos och blev sedan kasperdocka åt Rentzhog ivrigt påhejad av mor och far.
Nu går denna fantastiska studiebegåvning i gymnasiet och skall snart börja andra ring.
Undrar om hon lär sig koka potatismos i gymnasiet eller vad får Greta för specialkompetens?
2021-06-28, 10:40
  #33964
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Så här började Greta sitt tal i Montreal:

"Bonjour Montréal! Je suis très heureuse d’être ici au Canada au Québec! Ça me rappelle la maison. Merci!"

We Are the Change and Change Is Coming,
Week for Future, Climate Strike,
Montreal, September 27, 2019

No one is too small to make a difference,
Greta Thunberg, 2018, 2019.

Ovan citat kopierat direkt och oavkortat från
E-bok versionen.

På grund av min bristfälliga Franska så var jag tvungen att köra en "translate" på det där och det blev ju väldigt konstigt.
Jag översatte både till Svenska och Engelska och det blev fortfarande konstigt.
"Hej Montreal! Jag är väldigt glad att vara här i Kanada i Quebec! Det påminner mig om huset. Tack!"


Vad menade hon, satt publiken som fågelholkar?
Jag misstänker att det var det enda hon sa på Franska när hon talade där?
2021-06-28, 11:32
  #33965
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
På grund av min bristfälliga Franska så var jag tvungen att köra en "translate" på det där och det blev ju väldigt konstigt.
Jag översatte både till Svenska och Engelska och det blev fortfarande konstigt.
"Hej Montreal! Jag är väldigt glad att vara här i Kanada i Quebec! Det påminner mig om huset. Tack!"


Vad menade hon, satt publiken som fågelholkar?
Jag misstänker att det var det enda hon sa på Franska när hon talade där?
Det beror på att du inte pratar franska och att du måste använt en konstig översättningstjänst. "Ça me rappelle la maison" betyder visserligen rakt översatt "Det påminner mig om huset" men vad det i dagligt tal betyder är "Det påminner mig om hemma".
2021-06-28, 12:24
  #33966
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det beror på att du inte pratar franska och att du måste använt en konstig översättningstjänst. "Ça me rappelle la maison" betyder visserligen rakt översatt "Det påminner mig om huset" men vad det i dagligt tal betyder är "Det påminner mig om hemma".

Jag testade Google translate.
Mina franskakunskaper är extremt bristfälliga för att säga det snällt.

Då blir det klarare, tackar.
2021-06-28, 12:28
  #33967
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Jag testade Google translate.
Mina franskakunskaper är extremt bristfälliga för att säga det snällt.

Då blir det klarare, tackar.
Jag har inte läst franska sen jag var 16, så jag var tvungen att dubbelkolla och för mig blev det rätt. Eller ja, hela meningen blir fel, men bara "Ça me rappelle la maison", utan punkt, gav så att säga rätt översättning. Translate är inte riktigt 100.
2021-06-28, 12:34
  #33968
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här gick att hitta om Gretas skolgång.

Wikipedia säger att hon gick åk 1-8 på en privatskola, Franska Skolan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Men redan Wikipedias fotnoter motsäger detta. Expressen säger hon gått åk 7-8 i en skola för "en skola som har särskilda resurser för barn med "neuropsykiatrisk funktionsvariation":

https://www.expressen.se/nyheter/kli...tas-basta-van/

Detta baserar Expressen på en artikel i Lärarnas Tidning. Den länken är död men det verkar vara denna artikel:
[edit: När jag nu testar länken igen fungerar den, jag vet inte vad problemet bestod i.]

https://www.lararen.se/nyheter/annat...ch-extra-mamma

Även den bok som Greta och familjen skrivit om henne anger att hon gått i en "resursskola". Boken heter Scener ur Hjärtat och Greta själv och hennes familj är författare:


Vad en resursskola är står på funkaportalen:


I vilken skola för barn med studiesvårigheter som Greta eventuellt kan ha gått, är inte känt. I diskussioner på Flashback har man gissat någon av två skolor i Bergshamra: Svedenskolan eller Ingridskolan.

Det är alltså oklart var Greta gått åk 7-8. Wikipedia anger privatskolan Franska Skolan. Men hennes och familjens bok om henne samt en av hennes lärare säger att hon gått i en skola för barn med studiesvårigheter.

Det är inte klarlagt vad som är riktigt. Om Wikipedia har fel bör den skrivas om. Då framkommer det märkliga att en lärare på en privatskola, Franska Skolan, har hoppat av sitt jobb i två år bara för att kunna vara nära Greta och undervisa på en skola för barn med studiesvårigheter i Bergshamra!

Om däremot Wikipedias uppgift är riktig så är uppgifterna i tidningarna samt familjens bok om henne felaktiga. Då kan man misstänka att detta kan ha varit ett sätt att överdriva hennes diagnoser för att försöka få henne att verka skör och speciell.

Så just nu är det oklart var Greta gått åk 7-8. Om Wikipedias uppgifter är fel så bör de ändras av de som har säkra uppgifter.

I vilken skola Greta går nu, i gymnasiet, verkar inte finnas någon orsak att gräva i. Hon bör naturligtvis lämnas ifred att studera. Men hon har gjorts till en spelare på den världspolitiska scenen. Då skall man kontrollera de uppgifter om henne som publicerats.

Bra att du nu har rett ut att Malena var korrekt i boken.
Att läraren Anita var Gretas lärare i Bergshamra framkommer i tidningen (mitti) som länkats. Samt att Anita var anställd på Ingridskolan i Bergshamra under dessa åren , också länkat ifrån en arkiverad kopia ifrån deras personal. Case closed.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-28 kl. 12:36.
2021-06-28, 12:39
  #33969
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bra att du nu har rett ut att Malena var korrekt i boken.
Att läraren Anita var Gretas lärare i Bergshamra framkommer i tidningen (mitti) som länkats. Samt att Anita var anställd på Ingridskolan i Bergshamra under dessa åren , också länkat ifrån en arkiverad kopia ifrån deras personal. Case closed.
Det stämmer inte. Du har länkat någon bild som i alla fall inte jag kunde se. Det räcker inte.
Greta eller familjen måste klargöra var Greta studerade åk 7-8.
2021-06-28, 13:03
  #33970
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer inte. Du har länkat någon bild som i alla fall inte jag kunde se. Det räcker inte.
Greta eller familjen måste klargöra var Greta studerade åk 7-8.
Du verkar ha en vanligt förekommande problematik att öppna länkar. Du kanske har troll i datorn?
Det är ingen annan som verkar haft problem med den, inte jag heller, kollade nyss.
Dessutom så var det ingen bild, utan en länk till en nyhetsartikel, där det relevanta citatet återgavs i inlägget på Flashback. Det är ett ganska bra gräv. Om du inte litar på absolut någon, Greta, hennes föräldrar, lärare, nyhetsredaktioner, skolan. Då råder jag dig att ringa upp dessa för att du ska få lugn i din hjärna.
Det är upp till dig som kommer med påståenden att bevisa att du har rätt i dina påståenden. Vi har gjort jobbet åt dig, nu får du stå på egna ben.
2021-06-28, 13:22
  #33971
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du verkar ha en vanligt förekommande problematik att öppna länkar. Du kanske har troll i datorn?
Det är ingen annan som verkar haft problem med den, inte jag heller, kollade nyss.
Dessutom så var det ingen bild, utan en länk till en nyhetsartikel, där det relevanta citatet återgavs i inlägget på Flashback. Det är ett ganska bra gräv. Om du inte litar på absolut någon, Greta, hennes föräldrar, lärare, nyhetsredaktioner, skolan. Då råder jag dig att ringa upp dessa för att du ska få lugn i din hjärna.
Det är upp till dig som kommer med påståenden att bevisa att du har rätt i dina påståenden. Vi har gjort jobbet åt dig, nu får du stå på egna ben.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta gick i Ingridskolan eller Svedenskolan i Bergshamra i årskurs 7-8.
Troligast Ingridskolan Där även Anita Von Beren tog en tjänst.

Bredvid Greta sitter Anita, Gretas klasslärare i skolan i Bergshamra.""

https://www.mitti.se/nyheter/sittstr...lmrhw!4255603/

Att Anita har jobbat på Ingridskolan Bergshamra ser man i denna arkiverade personalsida.
https://web.archive.org/web/20180520...n.se/personal/

Om Ingridskolan.

https://www.ingridskolan.se/


Tack till flasbacks användare "Info" som redan tidigare rett ut detta här i tråden
När ditt citat säger att hon sitter bredvid kan man få intrycket av att det är en bild.

Men det hela är bara ytterligare en artikel som säger att Greta studerat i en annan skola. Sedan drar man en slutsats från en lärarmatrikel.

Det räcker inte. Man har dolt detta i Wikipedia och nu bör de som har rätt uppgifter korrigera Wikipedia. Hennes övriga skolor står där.

Att hennes lärare skulle ha bytt från privatskolan till Bergshamra under två år bara för att få följa Greta är mycket märkligt

Du har tidigare påstått hon gick i Svedenskolan, nu påstår du Ingridskolan. Ett tag däremellan påstod du att Kringlaskolan var den resursskola som åsyftades.

Så vi vet inte ännu var Greta gick åk 7-8.

Den som vet säkert måste korrigera Wikipedia.
2021-06-28, 15:29
  #33972
Avstängd
Greta är rikt begåvad på flera sätt, men hon är inte alls felfri, och skulle bara skratta gott om man påstod att hon var felfri.

Greta tycker inte heller att hon är ett helgon, och jag tror inte heller att hon vill leva som ett helgon, även det finns både präster och biskopar som anser att hon är det. Religiösa ikonmålningar har därför nu skett av Greta.

Greta har förut sagt att hon ibland är morgonsur, så jag tror att hon helst vill få vara ifred tills hon ätit frukost och hunnit vakna ordentligt! Greta har dock sagt, även offentligt, att hon privat nästan aldrig blir arg och att de som känner henne närmare vet att hon brukar vara lugn till sättet.

Greta har alltså velat korrigera ordentligt bilden som många har haft om henne efter det berömda How dare you-talet i FN, om att hon är en liten vandrande vulkan med ständiga utbrott. Greta har betonat att detta stora tal delvis var ett skådespel, även om hon givetvis känner mycket starkt för både klimatet, miljön och naturen!

I sin första debattartikel i SvD skrev Greta om att hon kanske får barn och barnbarn i framtiden, så hon tycks ha ett visst hopp om att kunna bli mamma i framtiden!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback