Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-27, 16:55
  #49
Medlem
I fallet med bältning så kan det ha varit för hennes egen skull, dvs för att hon inte skulle ramla ner från båren eller slå sig. Det är svårt för ambulanspersonal att direkt ”känna” en patient, allt de vet är ju att någon med epilepsi förlorat medvetandet på en perrong. Ofta kan det kännas lugnande att då bli lite fixerad.
Citera
2021-06-27, 17:32
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
I fallet med bältning så kan det ha varit för hennes egen skull, dvs för att hon inte skulle ramla ner från båren eller slå sig. Det är svårt för ambulanspersonal att direkt ”känna” en patient, allt de vet är ju att någon med epilepsi förlorat medvetandet på en perrong. Ofta kan det kännas lugnande att då bli lite fixerad.
Tror alla transporter med ambulans säkerhetsbältas i båren! De kan ramla av annars och bryta en arm, eller få skallskador!
Citera
2021-06-27, 17:33
  #51
Medlem
Mosbulles avatar
Borde hon inte ha tagits med ambulans till akuten?
Citera
2021-06-27, 18:03
  #52
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Har lite svårt att tro på denna våldtäkt.
Det finns endast 2 parker som ligger nära centrum.
Mitt emot på Björnstigen ligger den första,
och den andre ligger vid Rådjurstigen,

Eh.... hela Bergshamra är omgivet av träd och grönska. Det finns en rätt stor park på andra sidan torget från tunnelbanan om man går längs Björnstigen, med många träd och dungar.
Rådjurstigen är väl mer en gård än en park. Sen har du fan stora träd runt runt alla lägenhetshus i stort sett och många dungar.

Hon hade kunnat bli överfallen i parken vid cykelvägen, eller grönområdet mot vattnet.
Citera
2021-06-27, 18:12
  #53
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Borde hon inte ha tagits med ambulans till akuten?

Enl artikeln vägrade hon. Ambulanspersonal rekommenderade det. Men hon ville inte och fick ok av SOS läkaren att åka hem. Rekommendationen var taxi.

Det låter mellan raderna som att hon var rätt tagen efter anfallet. Hon borde antingen åkt med ambulans eller tagit taxi hem. Att hon irrade omkring planlöst stärker ju det.
Citera
2021-06-27, 18:13
  #54
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Tror alla transporter med ambulans säkerhetsbältas i båren! De kan ramla av annars och bryta en arm, eller få skallskador!

Det är vanligt att bete sig lite irrationellt efter ett anfall.

Ja alla som åker ambulans spänns fast med bälte.
Citera
2021-06-27, 18:35
  #55
Medlem
Tervulls avatar
Vet fan inte om jag tror på denna våldtäkt. Känns helt otroligt att hon skulle bli våldtagen under pistolhot samma kväll som hon fått epilepsianfall och nekats åka tunnelbana. Väldigt konstigt att hon inte tog en taxi eller ringde en vän. Tror hon vill ge väktarna skulden för denna påstådda våldtäkt för att hon e förbannad över att de slängde ut henne. Om hon verkligen blivit våldtagen under pistolhot borde hon varit mer arg på våldtäktsmannen än på ordningsvakterna! Fokuset är helt fel. Näpp kan bara inte tro på denna rövarhistoria!
__________________
Senast redigerad av Tervull 2021-06-27 kl. 18:37.
Citera
2021-06-27, 18:37
  #56
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Eh.... hela Bergshamra är omgivet av träd och grönska. Det finns en rätt stor park på andra sidan torget från tunnelbanan om man går längs Björnstigen, med många träd och dungar.
Rådjurstigen är väl mer en gård än en park. Sen har du fan stora träd runt runt alla lägenhetshus i stort sett och många dungar.

Hon hade kunnat bli överfallen i parken vid cykelvägen, eller grönområdet mot vattnet.

Det var den parken jag menade,
mot vattnet, men, där finns ju hus?
Borde de ej sett ell hört ngt?
Citera
2021-06-27, 18:39
  #57
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Vet fan inte om jag tror på denna våldtäkt. Känns helt otroligt att hon skulle bli våldtagen under pistolhot samma kväll som hon fått epilepsianfall och nekats åka tunnelbana. Väldigt konstigt att hon inte tog en taxi eller ringde en vän. Tror hon vill ge väktarna skulden för denna påstådda våldtäkt för att hon e förbannad över att de slängde ut henne. Om hon verkligen blivit våldtagen under pistolhot borde hon varit mer arg på våldtäktsmannen än på ordningsvakterna! Fokuset är helt fel. Näpp kan bara inte tro på denna rövarhistoria!

Tycker precis samma som dig.
Hela våldtäckshistorien låter orimlig.
Citera
2021-06-27, 18:51
  #58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Behöver ju inte vara en pistol heller, räcker med en attrapp eller ett pistol liknande föremål.

Att vakternas inkompetens startar händelsekedjan är ju otvivelaktigt, så jag förstår att hon är mest arg på dem. De är där för att folk ska vara trygga, inte kasta ut hederligt folk mitt i natten i områden där det stryker runt våldtäktsmän, rånare och annat löst pack.

Är inte just den där stationen känd för henne så är det inte så konstigt om man inte hittar i mörkret. Speciellt då OV & ambulanspersonal förde bort henne på ett sätt och i ett tillstånd som gör att hon antagligen missade alla skyltar som pekat ut vägen.

Sedan behöver inte bussläget och ambulansens parkering sammanfalla heller utan ligga åt motsatt håll från varandra, vilket gör det än svårare att hitta. Inga problem att leta i 15-20min och bli våldtagen i 5-10min...

Fast så som det framkommer i artikeln mådde hon dåligt på tåget och gick av. Eventuellt fått ett anfall. I allafall mådde hon så pass dåligt att en ambulans tillkallades. Hon bråkade och betedde sig (vilket såklart kan bero på att hon var förvirrad efter anfallet - som man kan bli). Att man sätter bälte på en på en ambulansbår är inte på något sätt en kränkning utan det görs på alla. Som jag förstår det var rekommendationen att hon skulle följa med in vilket hon vägrade. Jag fattar det som att ambulansen gjorde sitt bästa i och med att en läkare rådfrågades. Sedan börjar hon bråka igen och försöker gå ner i tunnelbanan. Det låter som för mig att hon inte direkt borde åka tunnelbanetåg. Utifrån det som skrivs i artikeln kan jag faktiskt förstå att hon avvisades (om hon nu betedde sig på ett sätt att hon fick brottas ner). Hon borde i första hand följt med ambulansen, i andra hand tagit en taxi eller om hon inte hade råd ringt någon och blivit hämtad. Hon har själv agerat oansvarligt på alla sätt och vis i detta momentet.

Sedan så är det såklart enormt olyckligt att hon blev våldtagen. Men det är knappast OV eller ambulansmännens fel. Det handlar snarare om att hon hamnade på en osäker plats där en våldtäktsman tog för sig. Det är våldtäktsmannens fel.

Sedan ska man såklart inte lägga skuld på offret. Jag vet inte om hennes agerande berodde på EP anfallet eller om det var något annat inblandat som påverkade hennes omdöme.
Citera
2021-06-27, 19:03
  #59
Medlem
Kännt sig kränkt först av hur OV och ambulanspersonalen behandlade henne vid anfallet, vilket kan ha varit helt korrekt utfört av dessa men ändå upplevts kränkande av henne. Sen dubbelkränkt när hon avvisades från att resa vidare, vilket även det kan ha varit korrekt av OV men kännts jobbigt för henne. Virrat ut sen i parken och tyckt att livet varit jobbigt, nån kärring sprang på henne och våldtäktshistorien dök upp som en lögn i stunden men sen fått spinn. Togs hon in för undersökning och bevissäkring samma natt?

Skulle kunna ha toppats med att det var ett gruppvåldtäktsförsök men att hon karateninjasparkade ner 5 gärningsmän.

Hon skulle även kunna peka ut en av OV som misstänkt GM för att stöka till det lite extra.
Citera
2021-06-27, 19:29
  #60
Medlem
En idiot är en idiot oavsett hur länge de gått på nån utbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
TV serien tunnelbana framstå OV som sympatiska och det finns säker en eller två som är det också. Men OV är babianer, en vanlig menig soldat som vaktade U137 och eventuell storma ubåten har längre utbildning än vad en OV har i tunnelbanan.

För att klara VaktB i lumpen så var det mer än 80 timmars utbildning, en OV har 80 timmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback