Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-26, 14:35
  #33889
Avstängd
Greta är rejält kritisk till Norge, främst för Norges mycket stora fossila olje- och gasutvinning, som hon såklart skulle önska att den minskade. Även i Norge finns det en del kritiker, som skulle vilja minska på utvinningen. Elbilar kan inte kompensera utvinningen!

Däremot tycker hon mycket om Norge, särskilt naturen och människorna. Detsamma gäller för Canada, mycket av just samma skäl! Greta gillar fjällnatur! Hon har tidigare med glädje fjällvandrat i Åbesko nationalpark.

Även Canada har hon dock kritiserat rejält, mycket av samma skäl som Norge.

Vi får se om det blir en Norgeresa för Gretas del, kanske i sommar, den lär i så fall bli mycket uppmärksammad. Kanske jag kan hänga med i så fall, vi får se!
Tycker själv mycket om Norge och var kär i en norsk tjej för länge sedan.

Jag liksom många andra vill gärna vara till råd och stöd för Greta, men bara när hon önskar få hjälp! Idag har Greta ju fyllt 18 år och räknas juridiskt som en vuxen!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 14:48.
2021-06-26, 14:48
  #33890
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Skilj på passivt och aktivt ordförråd!

Att de unga fransktalande forskarna tydligen tog för givet, att Greta var rätt bra på att förstå mera avancerad franska, innebär inte att de nödvändigtvis förutsatte, att hon även kunde svara på mera avancerad franska.

Det är fullt möjligt, att Greta varit generad och besvärad över att fullt ut offentligt visa sina goda kunskaper i franska. Tror dock EJ som det hävdats här, att det är frågan om att Greta vill dölja något slags franskt (politiskt) inflytande. Greta har alltid varit väldigt snabb i tanke och reflexion och har haft mycket höga skolbetyg.

Hon har varit intellektuellt mycket tidig och alltså varit mycket svårt mobbad. Särbegåvade intellektuella barn som Greta som mobbas, mobbas ofta till stor del för att de kan så mycket, och för att de andra barnen blir avundsjuka på att de inte hänger med. Många sådana överbegåvade barn lär sig därför att delvis dölja att de kan så mycket och tänker så snabbt, för att bli mindre mobbade och förföljda. Tror att det delvis kan ha varit så även för Gretas del!

Greta var som sagt mest tyst, när hon och jag lyssnade på samtalet och diskussionen på franska om de nyare forskningsrönen. De flesta har betydligt större passivt än aktivt ordförråd, och det gäller i regel redan för mycket små barn.

Förmodandet nyligen i tråden om, att Greta och den lärare från franska skolan, som tyckte och tycker så mycket om henne, ofta talat franska med varandra stämmer sannolikt. Det händer att man fäster sig väldigt mycket vid en unge, som man först möter i skolan eller i vården. Det har jag själv gjort!

Även vi professionella är människor med känslor och tankar, och det händer att ett barn som ofta har det svårt, fäster sig mycket starkt vid någon av oss utomstående, som barnet litar på och fått stort förtroende för.

Man kan för övrigt känna minst lika starkt för ett barn som man adopterat, som för ett eget biologiskt barn! Man kan känna minst lika starkt även för ett fosterbarn eller ett kontaktbarn, som för ett eget biologiskt barn!

Vi äger inte barnen, de är söner och döttrar av livets längtan efter sig själv, som Gibran så bra uttrycker det i sin berömda bok Profeten!

P S

Ja, som tur är gillar Greta även Avocados, bananer och våfflor! Bröd, ofta lingongrova, med pålägg av Hummus, alltså kikärtspasta, gillar hon också som tur är! Alla som har svårare ätstörningar måste ha önskekost, av näringsmässiga och medicinska skäl, detta gäller såklart även Greta!

Unna henne att få dansa utanför riksdagen! Jag har så ofta bett henne att dansa mera, spela musik mera, spela mera drama. Hon behöver verkligen få koppla av mera! Både jag och andra i Fridays for future har varit och är oroliga för att särskilt Greta men även vi andra ska bli utbrända. Har sett få arbeta så hårt som Greta tidvis gjort. Greta och hennes kompisar vill även ha det kul, det vill alla unga och även de flesta lite äldre!

Den lilla krokiga växten i mitten som symbol för en midsommarstång var en kul idé helt i Solvognens goda traditioner, som förutom drama byggde mycket på mim, improvisation och situationsteater i bland annat just mobbning! Var växten Gretas idé, tänkte hon antagligen på att även det lilla och krokiga kan växa sig stark!
Men det är ett falskt uppträdande anser jag.

Vi kommer mest ihåg avslutningsbilden där Greta pluggade på en enkel skola med invandrare. Men i 8 år har hon pluggat på en snobbig privatskola med fransk inriktning. Hon besöker en lärare på Östermalm som kallar sig hennes "extra mamma". De talar franska, lagar fransk mat.

När hon håller tal måste hon mörklägga att hon talar flytande franska. Hon kunde säkert hålla tal på franska i Frankrike. Hon låtsas staka sig när hon använder enstaka meningar.

På midsommarafton åker hon ned till riksdagshuset, hånar riksdagen och Sverige genom att dansa Små Grodorna och göra en midsommarstång av en kvist och en tillbringare som blåser omkull medan reportern förnöjt beskriver det.

Personligen gillar jag Frankrike och deras kultur. Jag besöker gärna landet. Jag respekterar både svenska och franska traditioner. Var och en passar bra i sitt land.

Men Greta har blivit manipulerad till att anse att det svenska skall hånas och göras ned. Detta görs dessutom på ett mobbande sätt genom att låtsas fira Midsommar men göra det på ett nedlåtande sätt.

Hon borde naturligtvis tala med riksdagsledamöterna, (vilket hon aldrig gjort, hon har haft ett enda videomöte med Löfven) istället för att dansa Små Grodorna när hon är där.

Det allvarliga är att man blåser svenskarna. Den klimatagenda som Greta stöder innebär att Sverige inte längre skall sköta sin miljöpolitik utan vi skall bara skicka pengarna till EU som sprider dem utan redovisning. Enligt min uppfattning går mycket till att muta politiker för att behålla och utvidga EU:s makt.

Här är länken till mitt ursprungliga inlägg
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-26 kl. 15:01.
2021-06-26, 15:05
  #33891
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är ett falskt uppträdande anser jag.

Vi kommer mest ihåg avslutningsbilden där Greta pluggade på en enkel skola med invandrare. Men i 8 år har hon pluggat på en snobbig privatskola med fransk inriktning. Hon besöker en lärare på Östermalm som kallar sig hennes "extra mamma". De talar franska, lagar fransk mat.

När hon håller tal måste hon mörklägga att hon talar flytande franska. Hon kunde säkert hålla tal på franska i Frankrike. Hon låtsas staka sig när hon använder enstaka meningar.

På midsommarafton åker hon ned till riksdagshuset, hånar riksdagen och Sverige genom att dansa Små Grodorna och göra en midsommarstång av en kvist och en tillbringare som blåser omkull medan reportern förnöjt beskriver det.

Personligen gillar jag Frankrike och deras kultur. Jag besöker gärna landet. Jag respekterar både svenska och franska traditioner. Var och en passar bra i sitt land.

Men Greta har blivit manipulerad till att anse att det svenska skall hånas och göras ned. Detta görs dessutom på ett mobbande sätt genom att låtsas fira Midsommar men göra det på ett nedlåtande sätt.

Hon borde naturligtvis tala med riksdagsledamöterna, (vilket hon aldrig gjort, hon har haft ett enda videomöte med Löfven) istället för att dansa Små Grodorna.

Det allvarliga är att man blåser svenskarna. Den klimatagenda som Greta stöder innebär att Sverige inte längre skall sköta sin miljöpolitik utan vi skall bara skicka pengarna till EU som sprider dem utan redovisning. Enligt min uppfattning går mycket till att muta politiker för att behålla och utvidga EU:s makt.
Jag tycker också om Frankrike och deras kultur och reser gärna dit.

Tror EJ för ett ögonblick att Greta ville vara förnedrande eller nedsättande med de givande fina nya dansklippen, hela hennes bakgrund i att ha varit mycket svårt mobbad, hela hennes inre, tror jag reser sig i protest vid alla former av förtryck och orättvisor! Säkert en viktig orsak till att hon i hög grad stött BLM, Black Lives Matters!

Greta är hela tiden medveten om att hon har en mycket stor internationell publik. Förutom att hon ville ha kul, och ville få visa sitt mycket stora dansintresse, tror jag att hon helt enkelt ville visa en central del av svensk kultur, midsommarfirandet, för sina många miljoner följare världen över!

Greta har tidigare sagt i en intervju, att det enda som är större än hennes mycket stora intresse för dans, är hennes intresse för drama. Här retades hon såklart, det allra största intresset hos Greta är såklart hennes intresse för klimat, natur och miljö!

Hon är också mycket intresserad av musik och att spela musik. Gitarristen i Queens, Brian May, CBE, som även är astrofysiker, har offentligt sagt att Greta spelade bra Bohemian Rhapsody på gitarr för honom.

Det är definitivt ingen lätt melodi att spela! Hon är alltså även musikbegåvad! Då Greta även är rymdintresserad och förut som mindre drömde om att bli astronaut, har Brian och Greta säkert haft mycket att tala om med varandra!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 15:31.
2021-06-26, 15:30
  #33892
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag tycker också om Frankrike och deras kultur och reser gärna dit.

Tror EJ för ett ögonblick att Greta ville vara förnedrande eller nedsättande med de givande fina nya dansklippen, hela hennes bakgrund i att ha varit mycket svårt mobbad, hela hennes inre tror jag reser sig i protest vid alla former av förtryck och orättvisor! Säkert en viktig orsak till att hon i hög grad stött BLM, Black Lives Matters!

Greta är hela tiden medveten om att hon har en mycket stor internationell publik. Förutom att hon ville ha kul, och ville få visa sitt mycket stora dansintresse, tror jag att hon helt enkelt ville visa en central del av svensk kultur, midsommarfirandet, för sina många miljoner följare världen över!

Greta har sagt i en intervju, att det enda som är större än hennes mycket stora intresse för dans, är hennes intresse för drama.

Hon är också mycket intresserad av musik och att spela musik. Gitarristen i Queens, Brian May, CBE, som även är astrofysiker, har offentligt sagt att Greta spelade bra Bohemian Rhapsody på gitarr för honom.

Det är definitivt ingen lätt melodi att spela! Hon är alltså även musikbegåvad! Då Greta även är rymdintresserad och förut som mindre drömde om att bli astronaut, har Brian och Greta säkert haft mycket att tala om med varandra!
Jo. Greta mobbar.

Hon sitter med ryggen mot riksdagen men talar inte med politikerna. Hon står med ryggen mot riksdagen på demonstrationerna. Nu dansar hon Små Grodorna runt en kvist och en omkullfallen tillbringare, vid riksdagen

Istället för att göra detta när hon besöker riksdagen borde hon naturligtvis tala med politikerna. Men det har hon praktiskt taget aldrig gjort. (Ett videomöte med Löfven, långt efter det att Greta stod på topp i media, gör nästan ingen skillnad.)

Det är en tråkig inställning Greta har manipulerats till. Det handlar om att göra ned Sverige så att EU kan flytta fram.

Det här är vad som dök upp i mitt nyhetsflöde. Jag har inte letat eller valt ut något.
Citat:
Greta Thunberg dansar Små grodorna utanför riksdagen
https://sverigesradio.se/artikel/gre...nfor-riksdagen
2021-06-26, 15:52
  #33893
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jo. Greta mobbar.

Hon sitter med ryggen mot riksdagen men talar inte med politikerna. Hon står med ryggen mot riksdagen på demonstrationerna. Nu dansar hon Små Grodorna runt en kvist och en omkullfallen tillbringare, vid riksdagen

Istället för att göra detta när hon besöker riksdagen borde hon naturligtvis tala med politikerna. Men det har hon praktiskt taget aldrig gjort. (Ett videomöte med Löfven, långt efter det att Greta stod på topp i media, gör nästan ingen skillnad.)

Det är en tråkig inställning Greta har manipulerats till. Det handlar om att göra ned Sverige så att EU kan flytta fram.

Det här är vad som dök upp i mitt nyhetsflöde. Jag har inte letat eller valt ut något.

https://sverigesradio.se/artikel/gre...nfor-riksdagen
Greta har tidigare sagt i en intervju, att det enda som är större än hennes mycket stora intresse för dans, är hennes intresse för drama.

Tillägg:
Här retades hon såklart, det allra största intresset hos Greta är såklart hennes intresse för klimat, natur och miljö!

Som sagt har Greta även informella möten ofta i det tysta med folkvalda och förtroendevalda. Du har helt fel i att hon bara har haft ett videomöte med statsministern vad gäller Regeringen.

Greta har till exempel haft minst ett personligt möte med dåvarande utrikesministern, Margot Wallström (s), ett möte där jag gavs det oväntade mycket vänliga förtroendet, att även vara med på och alltså hörde.

Detta möte har dock EJ Greta offentliggjort, och hon är i regel mycket noga med att EJ offentliggöra vad som sagts i mera privata samtal med folkvalda och förtroendevalda, som hon har haft.

Detta förstås för att samtalen blir friare utan pressens medverkan. En hörnsten för övrigt i diplomatin.

Är helt och hållet Gretas ensak om hon vill berätta om mötet med det tidigare statsrådet och excellensen Margot Wallström (s).

-Kommer förstås aldrig att berätta något om vad som sas i mötet, utan Gretas uttryckliga personliga medgivande! Kan dock nämna att Margot var mycket vänlig mot Greta, det var som jag upplevde det ett konstruktivt samtal.

Kom ihåg att Greta idag varken är folkvald eller förtroendevald, och är EJ skyldig att berätta något över huvud taget! Hon är "bara" andligt invigd av Lakotas!

""Det är tanken som räknas" säger Greta Thunberg i P4 Stockholm, om den rangliga midsommarstången."

https://sverigesradio.se/artikel/gre...nfor-riksdagen
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 16:14.
2021-06-26, 16:28
  #33894
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har tidigare sagt i en intervju, att det enda som är större än hennes mycket stora intresse för dans, är hennes intresse för drama.

Tillägg:
Här retades hon såklart, det allra största intresset hos Greta är såklart hennes intresse för klimat, natur och miljö!

Som sagt har Greta även informella möten ofta i det tysta med folkvalda och förtroendevalda. Du har helt fel i att hon bara har haft ett videomöte med statsministern vad gäller Regeringen.

Greta har till exempel haft minst ett personligt möte med dåvarande utrikesministern, Margot Wallström (s), ett möte där jag gavs det oväntade mycket vänliga förtroendet, att även vara med på och alltså hörde.

Detta möte har dock EJ Greta offentliggjort, och hon är i regel mycket noga med att EJ offentliggöra vad som sagts i mera privata samtal med folkvalda och förtroendevalda, som hon har haft.

Detta förstås för att samtalen blir friare utan pressens medverkan. En hörnsten för övrigt i diplomatin.

Är helt och hållet Gretas ensak om hon vill berätta om mötet med det tidigare statsrådet och excellensen Margot Wallström (s).

-Kommer förstås aldrig att berätta något om vad som sas i mötet, utan Gretas uttryckliga personliga medgivande! Kan dock nämna att Margot var mycket vänlig mot Greta, det var som jag upplevde det ett konstruktivt samtal.

Kom ihåg att Greta idag varken är folkvald eller förtroendevald, och är EJ skyldig att berätta något över huvud taget! Hon är "bara" andligt invigd av Lakotas!

""Det är tanken som räknas" säger Greta Thunberg i P4 Stockholm, om den rangliga midsommarstången."

https://sverigesradio.se/artikel/gre...nfor-riksdagen
Det är alldeles uppenbart att hon mobbar svenska politiker genom att inte ha kontakter med dem som syns i media. Med Löfven bara ett videomöte och mötet med Wallström håller hon t.o.m. hemligt.

Däremot har hon haft flera möten med EU-ledare som Merkel, Macron, Leyen. Det slås upp i media.

Det handlar om att blåsa svenska skattebetalare och skicka våra pengar till EU där vi inte får redovisning för dem.

Och riksdagen använder hon som ryggstöd eller för att dansa Små Grodorna, inte för att diskutera med politikerna.
2021-06-26, 16:41
  #33895
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Hon är också mycket intresserad av musik och att spela musik. Gitarristen i Queens, Brian May, CBE, som även är astrofysiker, har offentligt sagt att Greta spelade bra Bohemian Rhapsody på gitarr för honom.

Var det inte keyboard i detta fallet? Visste inte att Greta spelade gitarr. Sen känner jag inte till Queens 😉
2021-06-26, 17:03
  #33896
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är alldeles uppenbart att hon mobbar svenska politiker genom att inte ha kontakter med dem som syns i media. Med Löfven bara ett videomöte och mötet med Wallström håller hon t.o.m. hemligt.

Däremot har hon haft flera möten med EU-ledare som Merkel, Macron, Leyen. Det slås upp i media.

Det handlar om att blåsa svenska skattebetalare och skicka våra pengar till EU där vi inte får redovisning för dem.

Och riksdagen använder hon som ryggstöd eller för att dansa Små Grodorna, inte för att diskutera med politikerna.
Igen tar du fel. Greta har diskuterat även med politiker även utanför riksdagen, till exempel med Jonas Sjöstedt (v), tidigare partiledaren för vänstern.

Jonas har själv berättat om att han och Greta talats vid lite på Mynttorget på sociala medier, och la då även ut minst en bild, där Greta och han pratar med varandra just på Mynttorget.

Greta har ingen kontaktallergi för svenska politiker!

Däremot offentliggör hon inte alla sina möten, vilket hon som sagt inte alls är skyldig att göra!

https://m.facebook.com/jonassjostedt...35571103175302
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 17:38.
2021-06-26, 17:14
  #33897
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Var det inte keyboard i detta fallet? Visste inte att Greta spelade gitarr. Sen känner jag inte till Queens 😉
Skrivfel, ska förstås stå Queen! Greta spelar keyboard och gitarr. Tidigare spelade hon piano.

Tittar du noga på fotona från katamaranbåten som Greta seglade tillbaka med från USA till Portugal, så ser du att det står en fin gitarr i bakgrunden i några av fotona! En fin gitarr hänger också på väggen i bakgrunden på några av bilderna från där Greta bor i Stockholm.

Ett keyboard syns också i bakgrunden i några av dessa bilder från hennes trevliga trivsamma bostad i Stockhom. Så Greta har inte hållit sitt betydande musikintresse hemligt!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 17:29.
2021-06-26, 17:28
  #33898
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Igen tar du fel. Greta har diskuterat även med politiker även utanför riksdagen, till exempel med Jonas Sjöstedt (v), tidigare partiledaren för vänstern.

Jonas har själv berättat om att han och Greta talats vid lite på Mynttorget på sociala medier, och la då även ut minst en bild, där Greta och han pratar med varandra just på Mynttorget.

Greta har ingen kontaktallergi för svenska politiker!

Däremot offentliggör hon inte alla sina möten, vilket hon som sagt inte alls är skyldig att göra!
Men det här är saker som ingen har hört talas om! Du drar fram enstaka möten som inte alls fått uppmärksamhet i media. Greta hemlighåller t.o.m. mötet med utrikesministern.

Däremot får det stor uppmärksamhet när Greta talar med Merkel, Macron, Leyen, Trudeau etc

När politiker syns med Greta skapas krav på gröna åtgärder.

Hon måste naturligtvis kräva att få tala med regeringen och komma med specifika krav.

Att sitta och luta sig mot riksdagen eller dansa Små Grodorna där är bara fånigt. Hon gör det för att försöka lura i oss att riksdagen är oviktig och istället skall vi skicka våra pengar utom synhåll, till Bryssel. Hon blåser oss.
2021-06-26, 17:42
  #33899
Avstängd
Här berättar den tidigare partiledaren Jonas Sjöstedt (v) om hur han och Greta bytte några ord med varandra på Mynttorget utanför riksdagen, just precis som jag nyss beskrev.

Han skriver mycket vänligt om Greta, som han uppenbarligen tycker mycket om och har god respekt för! Jonas bifogar en bild av dem två, också precis som jag nyss beskrev.

https://m.facebook.com/jonassjostedt...35571103175302
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 17:46.
2021-06-26, 17:51
  #33900
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Här berättar den tidigare partiledaren Jonas Sjöstedt (v) om hur han och Greta bytte några ord med varandra på Mynttorget utanför riksdagen, just precis som jag nyss beskrev.

Han skriver mycket vänligt om Greta, som han uppenbarligen tycker mycket om och har god respekt för! Jonas bifogar en bild av dem två, också precis som jag nyss beskrev.

https://m.facebook.com/jonassjostedt...35571103175302
Ni drar fram gamla Twitter och Facebook. Det har mycket liten betydelse jämfört med större media dit Greta lätt kan nå om hon bara försökte.

När skickar ni henne till Norge för att hata norrmännen och elda på nordiskt klimatkrig?

Det är ett annat av hennes uppdrag från EU. Splittra upp Norden så att folk glömmer hur bra dessa länder fungerade innan EU ockuperade dem.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-26 kl. 17:58.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback