Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-25, 22:57
  #33877
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det vore mycket intressant att höra om du och Greta kunde ordna.
Men de tal hon hållit på franska, har inte de spelats in?
Det finns vad jag vet några publicerade tal, där Greta inledningsvis talar på franska, men sedan går över till engelska för resten av talet.

Det är mycket möjligt, att Greta även har hållit några tal, där hon mestadels eller helt har talat franska.

Det är riktigt att Gretas offentliga tal brukar spelas in. Vissa tal är dock mindre kända. Sedan kan som sagt Greta medverka även i det tysta på möten och toppmöten! Dessa personliga tal kan vara oinspelade.

Jag känner till de flesta av Gretas offentliga tal, dock EJ alla!
Sist vet jag inte om Flashback vare tekniskt eller innehållsmässigt medger uppladdning av ljudfiler! Vet någon!?
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-25 kl. 23:08.
2021-06-25, 23:13
  #33878
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det finns vad jag vet några publicerade tal, där Greta inledningsvis talar på franska, men sedan går över till engelska för resten av talet.

Det är mycket möjligt att Greta även har hållit några tal, där hon mestadels eller helt har talat franska.

Det är riktigt att Gretas offentliga tal brukar spelas in. Vissa tal är dock mindre kända. Sedan kan som sagt Greta medverka även i det tysta på möten och toppmöten! Dessa personliga tal kan vara oinspelade.

Jag känner till de flesta av Gretas tal, dock EJ alla!
Sist vet jag inte om Flashback vare tekniskt eller innehållsmässigt medger uppladdning av ljudfiler!
Det vore mycket intressant om du kunde ta fram de tal där Greta inlett på franska.
Hur vi skall ladda upp dem och länka från Flashback är väl inget problem? Det måste gå att lösa. Det får vi ordna då.

Edit
Lägg det på YouTube och sätt en bild på Greta? Du får starta din egen Gretakanal.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-25 kl. 23:22.
2021-06-26, 00:59
  #33879
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det vore mycket intressant om du kunde ta fram de tal där Greta inlett på franska.
Hur vi skall ladda upp dem och länka från Flashback är väl inget problem? Det måste gå att lösa. Det får vi ordna då.

Edit
Lägg det på YouTube och sätt en bild på Greta? Du får starta din egen Gretakanal.
Jag har faktiskt mycket annat att göra, är även förtroendevald.

Så att skapa en Youtube-kanal för Greta är något som flera i så fall får hjälpas åt med att skapa. Idén är dock intressant! Kan nämna att Greta själv åtminstone tidigare har funderat på att skapa en egen sådan Youtube-kanal, men tidsbrist har lagt hinder i vägen.

Hon har också funderat på att starta en egen podd, men även detta är något som tillhör framtiden. Ska något nytt startas, vill Greta göra det ordentligt och noggrant! Jag har en liknande läggning!

Här får intresserade dock höra Greta först prata några ord på franska (Talet i Montreal)

https://youtu.be/n0bqG1GzlHU

Här inleder också Greta med några ord på franska
(Talet i Nationalförsamlingen)

https://youtu.be/J1yimNdqhqE
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 01:10.
2021-06-26, 01:10
  #33880
Moderator
oilslicks avatar
Greta verkar ha sin egna YT kanal.

Här talar hon i Frankrike.
Jag kan tycka att det är lite märkligt att hon där inte tar talet enbart på Franska som hon är så vass på.
Inledningen är jag inte så imponerad av, och då läste jag Franska i ynka tre år utan att ha ett större intresse för språket.

https://www.youtube.com/watch?v=J1yimNdqhqE
2021-06-26, 02:01
  #33881
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Greta verkar ha sin egna YT kanal.

Här talar hon i Frankrike.
Jag kan tycka att det är lite märkligt att hon där inte tar talet enbart på Franska som hon är så vass på.
Inledningen är jag inte så imponerad av, och då läste jag Franska i ynka tre år utan att ha ett större intresse för språket.

https://www.youtube.com/watch?v=J1yimNdqhqE
Främsta anledningen är troligtvis enkel. Greta vet väl om att engelska talas av betydligt fler än franska! Greta är ofta lite osäker just när hon börjar ett tal, det ser man även i hennes kroppsspråk. Hon behöver ofta en viss startsträcka, men sedan kommer hon mycket starkt!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 02:04.
2021-06-26, 02:18
  #33882
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Främsta anledningen är troligtvis enkel. Greta vet väl om att engelska talas av betydligt fler än franska! Greta är ofta lite osäker just när hon börjar ett tal, det ser man även i hennes kroppsspråk. Hon behöver ofta en viss startsträcka, men sedan kommer hon mycket starkt!

Möjligtvis, men då hon talar i Frankrike inför en Fransk publik samt att hon är så extremt vass på Franska så borde det fallit naturligt att helt enkelt ta det på Franska.
Fransoserna är ju väldigt måna om sitt språk inom landets gränser.

Jag ska söka vidare om jag hittar ett tal på Franska, men jag har inga höga förhoppningar.
2021-06-26, 08:06
  #33883
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Greta verkar ha sin egna YT kanal.

Här talar hon i Frankrike.
Jag kan tycka att det är lite märkligt att hon där inte tar talet enbart på Franska som hon är så vass på.
Inledningen är jag inte så imponerad av, och då läste jag Franska i ynka tre år utan att ha ett större intresse för språket.

https://www.youtube.com/watch?v=J1yimNdqhqE
Okej, alla turister som besöker Frankrike eller Quebec kan således franska eftersom i princip alla lär sig några hälsnings och tackfraser.
2021-06-26, 08:08
  #33884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Greta verkar ha sin egna YT kanal.

Här talar hon i Frankrike.
Jag kan tycka att det är lite märkligt att hon där inte tar talet enbart på Franska som hon är så vass på.
Inledningen är jag inte så imponerad av, och då läste jag Franska i ynka tre år utan att ha ett större intresse för språket.

https://www.youtube.com/watch?v=J1yimNdqhqE

Hej Oilslick och tack för länken! Litet smakprov på Gretas franska fick vi i alla fall. Hittar du mer är det förstås välkommet

Det var ju trevligt att Greta för en gångs skull använde en källa. IPCC med exakt sidhänvisning (antar jag), åtföljt av rabblande av en massa siffror från ett papper. Frågan är om hon vet att Parisavtalet är en rent politisk konstruktion och mest av allt ett prestigeprojekt. En fjäder i hatten åt den dåvarande franske presidenten (Sarkozy?) och Obama.

I övrigt är hon väldigt vag med att hänvisa till konkreta källor.

När hon sen talar om att fattigare länder måste ha rätt att bygga upp sin infrastruktur som vi redan har gjort i Västvärlden, så tycks hon inte begripa att den måste underhållas. Vi har t.ex. ett järnvägsnät i Sverige som är i mycket dåligt skick på många håll. Vägar och sjukhus likaså. Men eftersom hon och övriga F4F kräver att CO2-utsläppen måste ner till noll här så får de väl fortsätta att förfalla. Och om man ens nämner ordet snabbjärnväg skriker de väl rakt ut i luften.

Nej, det där med logiskt tänkande tycks inte vara den starka sidan hos Greta & alarmisterna. Deras ekvationer går helt enkelt inte ihop. Kejsaren är naken, ja, men inte på det sättet som hon tror.
2021-06-26, 08:26
  #33885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

(...)

Det är inte ofta som hon ens vill äta ordentligt, med undantag för om man bjuder henne på restaurang! Då kan hon äta en halv vegansk portion i bästa fall. Till fika vill hon ofta bara ha te. Den varma drickchokladen fordrade en hel del övertalning från min sida, trots att hon verkligen gillar den, och trots att hon då ofta var mycket hungrig.

Så du lyckades till sist att bjuda Greta på choklad ändå, grattis! Du har ju berättat om din önskan tidigare här i tråden. Hoppas ni kom till ett riktigt mysigt café <3

Men kan du förstå om det tolkas som dubbelmoral att ni kräver alla CO2-utsläpp ska ner till noll och ändå inte lever som ni lär? Vi kommer aldrig att kunna odla kakao här i Sverige, inte ens om IPPC:s worst case scenario-modelleringar inträffar. Att transportera det hit över halva världen är förstås helt oacceptabelt ur klimatsynpunkt. Under kriget bryggde man kaffe på cikoria och det kommer kanske tillbaka nu när utsläppen måste ner på noll. Varför inte agera goda föredömen, som matchar er höga svansföring, redan nu?

Visst gillar Greta också avocado?

Citat:
Avokado kan komma från områden där odlingen kan ha mycket hög påverkan på vattenresurserna. Det kan också vara hög risk för förlust av biologisk mångfald eftersom odlingarna kan anläggas i områden som är naturligt artrika. Så den snabba ökningen och suget efter avokado i världen kan skapa problem.

En del påstår att Greta "lever som hon lär", men det är förstås BS. Hon avstår från att flyga för att hon inte gillar flyga, och hon äter veganskt eftersom hon vill äta veganskt. I övrigt gör hon precis som hon vill - och dömer andra som har andra prioriteringar. (Men när hon dricker te förutsätter jag att det är gjort på kamomill eller liknande.)

Men hon är ju fortfarande väldigt ung med ett icke helt utvecklat konsekvenstänkande. Då kan man tycka att vuxenvärlden kan stiga in och förklara för henne hur det faktiskt ligger till.
2021-06-26, 08:41
  #33886
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Främsta anledningen är troligtvis enkel. Greta vet väl om att engelska talas av betydligt fler än franska! Greta är ofta lite osäker just när hon börjar ett tal, det ser man även i hennes kroppsspråk. Hon behöver ofta en viss startsträcka, men sedan kommer hon mycket starkt!
Mja. Jag undrar om hon inte mörkar sina franskakunskaper. En så enkel inledning missar man inte om man har skådespelarutbildning samt har gått på Franska Skolan.
https://youtu.be/n0bqG1GzlHU?t=30

Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Möjligtvis, men då hon talar i Frankrike inför en Fransk publik samt att hon är så extremt vass på Franska så borde det fallit naturligt att helt enkelt ta det på Franska.
Fransoserna är ju väldigt måna om sitt språk inom landets gränser.

Jag ska söka vidare om jag hittar ett tal på Franska, men jag har inga höga förhoppningar.
Det var intressant. Jag ser fram mot att höra något tal där Greta talar franska. Om Inspiratoeren och Greta tar fram något så tror jag det blir lätt att hitta plats att ladda upp om ni bara frågar i tråden.

...

Nu hånar hon den svenska riksdagen igen. Istället för att ta kontakt med riksdagsledamöterna för diskussioner så satt hon tidigare med ryggen mot riksdagen. Nu dansar hon Små Grodorna där. Den svenska symbolen Midsommarstången är en kvist i en tillbringare som blåst omkull. Reportern tycker det är kul.

Det handlar om att håna sitt eget land.

Citat:
Greta Thunberg dansar Små grodorna utanför riksdagen
https://sverigesradio.se/artikel/gre...nfor-riksdagen

Det är t.ex genom denna mobbning av de svenska politikerna som EU försöker få oss att tappa förtroendet för vårt eget land. Vi skall istället bara skicka våra pengar till EU som inte redovisar vad de gör för pengarna. Och om EU redovisar något så förlorar Sverige stora belopp. Förra veckan började Coronapaketen skickas iväg. 1900 miljarder till Italien och 33 till Sverige. Våra barn får betala lånen vi nu tvingas ta.

...

Det var intressant att höra Greta säga några meningar på franska. I ett av klippen stakar hon sig på ett kanske lite märkligt sätt. Har man gått många år på Franska Skolan stakar man sig inte i inledningen av ett tal, på det viset.

Hon har enligt Wikipedia studerat 8 år på Franska Skolan. En av lärarna där har tidigare beskrivit sig som Gretas bästa vän. Man kan ju gissa att de talar franska när de umgås. Det borde vara ett gott skäl att även privat umgås med en lärare på Franska Skolan. (Enligt andra uppgifter skulle den läraren ha sagt upp sitt jobb och följt med Greta till en annan skola under 2 år, bara för att kunna vara nära Greta!)

Kanske Greta talar helt flytande franska men mörklägger det för att kopplingen till EU skall bli mindre uppenbar. Frankrike försöker ju kontrollera EU. Landet tvingar t.ex alla 705 EU-ledamöterna, personal, tolkar etc att sammanträda 25% av tiden i Frankrike. Att flytta all personal en vecka varje månad motsvarar t.ex 12.000 flygresor t.o.r. över Atlanten varje år, vad gäller CO2! Men detta vansinne går inte att stoppa. Frankrike har vetorätt.

Om Greta tänker sig en karriär inom EU så är det bra att kunna franska. Säkert ännu mer efter Brexit.

...

Det påstås ibland att Greta mött motstånd i Frankrike.
Citat:
French President Emmanuel Macron says Greta Thunberg will 'antagonize societies' after she filed a lawsuit accusing France of inaction on global warming
https://www.businessinsider.com/fren...uit-2019-9?amp

Här har man tagit fram "konservativa ledamöter" från det franska parlamentet som bojkottar hennes tal, kallar henne "miljörörelsens Justin Bieber" etc. Jag tycker det låter som en konstlad konflikt.

Citat:
Greta Thunberg speech: French MPs boycott teen ‘apocalypse guru

But lawmakers from French parties, including the conservative Republicans and far-right National Rally, said they would shun her speech in the National Assembly.
Teen activist Greta Thunberg has lashed out at French lawmakers for mocking her in a speech to parliament that was boycotted by far-right politicians.

Other French legislators hurled insults at Ms Thunberg ahead of her speech, calling her a "prophetess in shorts" and the "Justin Bieber of ecology".

Republicans MP Julien Aubert, who is also contending for his party's leadership, suggested Ms Thunberg should win a "Nobel Prize for Fear".

Speaking to France 2 television, Jordan Bardella, an MEP for the National Rally, equated Ms Thunberg's campaigning efforts to a "dictatorship of perpetual emotion".
https://www.bbc.com/news/world-europe-49092653

Sammantaget råder ingen tvekan om att Greta jobbar för EU för att försöka lägga ned Sverige. Jag gissar att hon kanske talar bra franska men mörklägger det ungefär som politiker och media tar fram små obetydliga motsättningar mellan Greta och franska politiker.

...

Snart kanske hon drar till Norge och attackerar norrmännen igen. Nordisk enighet hotar EU så hon kanske sätter in ännu en attack där. Senast kallade hon dem för hycklare och hade glömt att norrmännen är världsledande med 4 gånger fler elbilar än någon annan. Två av tre nya bilar där är elbilar!

PS
Själv har jag inget emot Frankrike. Jag har tillbringat en hel del tid där. Men de försöker gärna sköta hela Europa, typ Napoleon. Det är fel, anser jag.

Och Greta själv är bara en manipulerad skolelev. Henne skall man lämna ifred. Sannolikt sköts hennes agerande av proffs. Men hon rör sig på den världspolitiska scenen. Det som sker där måste man få kommentera
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-26 kl. 09:32.
2021-06-26, 08:45
  #33887
Avstängd
Latryggs avatar
Är clownen fortfarande aktiv? Uppmärksamheten verkar dock ha dött av.
2021-06-26, 13:18
  #33888
Avstängd
Skilj på passivt och aktivt ordförråd!

Att de unga fransktalande forskarna tydligen tog för givet, att Greta var rätt bra på att förstå mera avancerad franska, innebär inte att de nödvändigtvis förutsatte, att hon även kunde svara på mera avancerad franska.

Det är fullt möjligt, att Greta varit generad och besvärad över att fullt ut offentligt visa sina goda kunskaper i franska. Tror dock EJ som det hävdats här, att det är frågan om att Greta vill dölja något slags franskt (politiskt) inflytande. Greta har alltid varit väldigt snabb i tanke och reflexion och har haft mycket höga skolbetyg.

Hon har varit intellektuellt mycket tidig och alltså varit mycket svårt mobbad. Särbegåvade intellektuella barn som Greta som mobbas, mobbas ofta till stor del för att de kan så mycket, och för att de andra barnen blir avundsjuka på att de inte hänger med. Många sådana överbegåvade barn lär sig därför att delvis dölja att de kan så mycket och tänker så snabbt, för att bli mindre mobbade och förföljda. Tror att det delvis kan ha varit så även för Gretas del!

Greta var som sagt mest tyst, när hon och jag lyssnade på samtalet och diskussionen på franska om de nyare forskningsrönen. De flesta har betydligt större passivt än aktivt ordförråd, och det gäller i regel redan för mycket små barn.

Förmodandet nyligen i tråden om, att Greta och den lärare från franska skolan, som tyckte och tycker så mycket om henne, ofta talat franska med varandra stämmer sannolikt. Det händer att man fäster sig väldigt mycket vid en unge, som man först möter i skolan eller i vården. Det har jag själv gjort!

Även vi professionella är människor med känslor och tankar, och det händer att ett barn som ofta har det svårt, fäster sig mycket starkt vid någon av oss utomstående, som barnet litar på och fått stort förtroende för.

Man kan för övrigt känna minst lika starkt för ett barn som man adopterat, som för ett eget biologiskt barn! Man kan känna minst lika starkt även för ett fosterbarn eller ett kontaktbarn, som för ett eget biologiskt barn!

Vi äger inte barnen, de är söner och döttrar av livets längtan efter sig själv, som Gibran så bra uttrycker det i sin berömda bok Profeten!

P S

Ja, som tur är gillar Greta även Avocados, bananer och våfflor! Bröd, ofta lingongrova, med pålägg av Hummus, alltså kikärtspasta, gillar hon också som tur är! Alla som har svårare ätstörningar måste ha önskekost, av näringsmässiga och medicinska skäl, detta gäller såklart även Greta!

Unna henne att få dansa utanför riksdagen! Jag har så ofta bett henne att dansa mera, spela musik mera, spela mera drama. Hon behöver verkligen få koppla av mera! Både jag och andra i Fridays for future har varit och är oroliga för att särskilt Greta men även vi andra ska bli utbrända. Har sett få arbeta så hårt som Greta tidvis gjort. Greta och hennes kompisar vill även ha det kul, det vill alla unga och även de flesta lite äldre!

Den lilla krokiga växten i mitten som symbol för en midsommarstång var en kul idé helt i Solvognens goda traditioner, som förutom drama byggde mycket på mim, improvisation och situationsteater i bland annat just mobbning! Var växten Gretas idé, tänkte hon antagligen på att även det lilla och krokiga kan växa sig stark!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-26 kl. 14:18.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback