Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-23, 19:04
  #3193
Medlem
Rymdfarten skall inte vara konservativ och hålla kvar astronauter i låg jordbana. Jag erinrar mig Gemini-projektet. Redan i september 1966 gjordes ett djärvt experiment av NASA.

Man skickade först upp ett slutsteg i rymden kallat Agena, med hjälp av en Atlas-raket. Sedan skickades Gemini 11 upp med två astronauter med hjälp av en Titan II-raket och dockade med målet Agena. Agena var denna gången fulltankat och under experimentet tände man detta slutsteg och sände upp Gemini 11 till en höjd av 1368 kilometer från jorden.

Detta kallar jag rymdfart. Man klarade alltså dockning, man klarade att tända den uppsändna raketdelen och att pusha upp till långt över vanliga jordbanan. Man kunde sedan frikoppla Gemini från Agena. Och man klarade att ta sig ned på jorden igen. Och det är fantastiskt att detta gjordes redan 1966.

Nu ser jag fram emot färden med Boeing Starliner den 30 juli, processing har börjat.
Citera
2021-06-24, 08:18
  #3194
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SpaceX var ju ett tag i en situation då allt hängde på håret. NASA-pengarna kom in sedan när man utvecklade vanliga Dragon för transporter till ISS och naturligtvis för varje utfört uppdrag. Sedan samma upplägg för Crew Dragon. Och det har räddat SpaceX och nu går man med stora vinster. Man utvecklar dock Starship på egen hand även om NASA bekostar en del av Starship, nämligen Lunar Starship och även ger SpaceX pengar för utveckling av tankningsmetoder i jordbana.

Men jag är inte glad för rymdturismen egentligen om den tar för mycket från rymdfart och forskning. Jag ser den som ett nödvändigt ont. NASA har gett SpaceX och Boeing fria händer att utöva rymdturism.

Just nu pågår processing av Starliner och AtlasV inför färden beräknad den 30 juli. Obemannad, automatisk färd till rymdstationen och dockning. Lyckas detta så skall Starliner göra en bemannad resa till ISS vid årskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rymdfarten skall inte vara konservativ och hålla kvar astronauter i låg jordbana. Jag erinrar mig Gemini-projektet. Redan i september 1966 gjordes ett djärvt experiment av NASA.

Man skickade först upp ett slutsteg i rymden kallat Agena, med hjälp av en Atlas-raket. Sedan skickades Gemini 11 upp med två astronauter med hjälp av en Titan II-raket och dockade med målet Agena. Agena var denna gången fulltankat och under experimentet tände man detta slutsteg och sände upp Gemini 11 till en höjd av 1368 kilometer från jorden.

Detta kallar jag rymdfart. Man klarade alltså dockning, man klarade att tända den uppsändna raketdelen och att pusha upp till långt över vanliga jordbanan. Man kunde sedan frikoppla Gemini från Agena. Och man klarade att ta sig ned på jorden igen. Och det är fantastiskt att detta gjordes redan 1966.

Nu ser jag fram emot färden med Boeing Starliner den 30 juli, processing har börjat.
Ja. NASA var mer inriktat på utveckling då.

Förutom Inspiration4 har SpaceX skrivit kontrakt med Axiom om ytterligare fyra uppskjutningar med privata astronauter.
Citat:
Axiom, which already has a deal with SpaceX for the Ax-1 mission to the ISS launching in early 2022, said June 2 the new contract covers the projected Ax-2, 3 and 4 missions to the station. All will use Crew Dragon spacecraft launched on Falcon 9 rockets.
https://spacenews.com/axiom-space-pu...agon-missions/

Det finns även lösa planer att skicka upp ett filmteam med Tom Cruise i oktober. Även ryssarna har liknande planerat.

När SpaceX nu privatiserat rymdresor kommer det alltid att finnas miljardärer som kan betala mer än NASA för biljetten. Man kan inte förbjuda privata rymdresor men just nu verkar forskning och utveckling inte fungera. 3.5 år efter Trumps order om månlandning har ingenting byggts utan finns bara på ritning. Även Bezos skall snart flyga privata resenärer (20/7) men vill ha skattepengar för månlandare.

Månprojektet borde ha varit igång för länge sedan. Det påstås ju bara vara upprepning av vad som genomfördes på 60-talet. Förutom att de sex månlandningarna varje gång medförde två astronauter fraktade man även upp tre bilar. Men idag går det trögt.

...

NASA ger nu anslag till Axiom för att bygga privata moduler till ISS. Nu förstår man varför media givit så stor uppmärksamhet till de mindre läckage som uppstått på ISS. Det handlar om att skapa opinion för att bygga privata delar till rymdstationen. Skall man ta betalt av miljardärerna för att de skall leka astronaut/forskare under en vecka så accepterar de förmodligen inte att bo som astronauter/forskare, utan nu satsar man på att bygga bekvämare hotell.
Citat:
On Feb. 28, 2020, NASA awarded Axiom a firm-fixed price, indefinite-delivery, indefinite-quantity contract with a maximum potential value, inclusive of options, of $140 million over an up to seven-year ordering period consisting of a five-year base period and a two-year option.

NASA has selected Axiom Space of Houston to provide at least one habitable commercial module to be attached to the International Space Station as the agency continues to open the station for commercial use.
https://www.nasa.gov/press-release/n...-space-station

...

Liknande gäller Mars-bilarna. Nu påstås att Perseverance kör runt, skjuter laserstrålar, borrar, spelar in häftiga ljud, flyger helikopter. Men vilka forskningsresultat har det lett till? För några månader sedan mailade jag 6-7 forskare världen runt och frågade vad man fått ut av Mars-bilarna. Ingen svarade! Det är mycket ovanligt. Forskare brukar vilja berätta om sin forskning.

Forskningsresultaten från Mars verkar begränsade. Man letar vatten! Det finns is, men flytande vatten kan inte existera på Mars eftersom lufttrycket är för lågt. Det verkar som om det hela går ut på att man inte skall hitta vatten. Det handlar om att driva agendan om klimatförändring. Man påstår att man landat i ett "uttorkat floddelta". Men det är inte säkert vad som funnits där tidigare.

Även klimatagendan är ett uttryck för privatisering. Den innebär att Sveriges inflytande och tillgångar flyttas till EU/Bryssel där storföretagen har större inflytande än i den svenska riksdagen.

Så rymdutvecklingen blir lidande av privatisering. Den närmaste tiden verkar vi inte komma så mycket längre än till rymdstationen som redan funnits i 20 år. Kanske kommer vi till månen där vi påstås ha varit för 50 år sedan, fast denna gång utan månbilar.

Även forskningen hamnar i bakgrunden. På SpaceX nästa privata uppskjutning deltar Sian Proctor. Hon är "science communicator". Hon gör ingen egen forskning utan får uppmärksamhet för att berätta vad hon uppfattar att forskarna anser. Förmodligen gör hon som Greta Thunberg, dvs ger en ensidig bild av forskningen som helt passar den agenda som tidningarna och storföretagen stöder.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-24 kl. 09:00.
Citera
2021-06-24, 20:55
  #3195
Medlem
Oj wwr det var ett långt inlägg. Jag håller med dig om vissa delar av din kritik och skeptisism. Jag tycker också att Mars-fordonen gett för lite rena forskningsresultat. Däremot är jag mycket nöjd med den stationära sonden Phoenix, den lyckades med väldigt mycket och den grävde i ett isigt område nära polartrakterna.

Negativa nyheter om det stora NASA-projekt beträffande Mars är att Mars Sample Return inte kommer att genomföras förrän efter 2030. Nuvarande rovern Preserverance skall magasinera prover i speciella rör och en farkost skall landa för att ta in proverna som finns i rören. Sedan skall en del av den nya landaren skjutas upp för att docka med en Europeisk sond i omlopp runt Mars. Och den Europeiska sonden skall färdas med proverna tillbaka till Jorden. Negativt alltså att det sker så sent. Det känns som om Elon Musk hinner före....men vi får se. Elon Musk drömmer om Marsfärder tidigare än 2031.

Utvecklingen går nog åt det hållet att mindre rymdstationer upprättas och det blir mycket kommers. Som du vet vill jag personligen ha rymdstationer mycket långt ute i rymden, riktig rymdfart.

Men vi har en positiv tävlan just nu. NASA arbetar hårt med Artimeres I med Orion som förs obemannat runt månen och bärraketen SLS är stacked i monteringshallen. Sedan har NASA-chefen Bill Nelson mer eller mindre lovat att Artimeres II för minst 4 astronauter runt månen i slutet av 2023.

Samma år som SpaceX har för sig att Starship går runt månen med människor bland annat en japansk biljonär som redan betalt biljetten.
Det kommer att krävas ett oerhört jobb för SpaceX men klarar dom det 2024 så får vi vara nöjda.

Tidtabellerna kommer inte att hålla men det går i alla fall framåt.
Citera
2021-06-24, 22:38
  #3196
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tack för informationen om "läs på".

Nu när jag har, kan du som tydligen redan gjort det förklara varifrån metan kommer så vi som tror det kommer från vatten splittat i väte och syre inte får dumma idéer?

Ledsen att jag inte svarat tidigare, men det är förbannat mycket att göra på andra håll så här års...

Nej, jag pratade inte om att det skulle vara svårt att skapa väte och syre genom elektrolys av vatten. Jag pratade inte heller om att det skulle vara lättare/svårare att skapa metan och syre genom sabatier-processen. Vad jag pratade om var att det är mycket, mycket lättare att *lagra* metan än att lagra väte. Vätgas läcker genom *allt*, även tankar av stål. Metan, som är en större molekyl, läcker inte alls lika besvärligt, och är därför betydligt lättare att lagra!

Metan (kan) skapas för övrigt inte bara från vatten utan från vatten och koldioxid.

För övrigt anser jag att man bör ha med sig små kärnreaktorer för att generera drivmedlet och oxidatorn, oavsett om det är fråga om väte eller metan. Solceller blir helt enkelt alltför ineffektiva!
Citera
2021-06-25, 13:45
  #3197
Avstängd
wwrs avatar
Utvecklingsarbetet går bakåt och Musks månraketer bara exploderar. Vi verkar inte ens kunna åka till månen vilket vi sägs ha gjort för 50 år sedan (10 år innan Sony Walkman uppfanns). Det kommersiella rymdprogrammet har tagit över och Musk har redan bokat in 5 laddningar biljonärer varav många skall till rymdstationen och leka astronaut/forskare för en vecka.

Musk är ju helig så ingen får säga något ont om honom. Trump var mer tvärtom så detta klassiska meme när Ivanka besökte ett robotlab duger för att illustrera det som nu sker i rymden.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/...53/176/c2f.png

Det vore naturligtvis bättre om utbildade astronauter och forskare som stannade längre belade transport och rymdstation. Nu verkar det som om man även måste bygga om rymdstationen för att passa miljardärerna.

Närmaste miljardärstur blir Bezos den 20/7. PR är maximal med två ännu hemliga medresenärer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-25 kl. 13:58.
Citera
2021-06-25, 13:59
  #3198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Utvecklingsarbetet går bakåt och Musks månraketer bara exploderar. Vi verkar inte ens kunna åka till månen vilket vi sägs ha gjort för 50 år sedan (10 år innan Sony Walkman uppfanns). Det kommersiella rymdprogrammet har tagit över och Musk har redan bokat in 5 laddningar biljonärer varav många skall till rymdstationen och leka astronaut/forskare för en vecka.

Musk är ju helig så ingen får säga något ont om honom. Trump var mer tvärtom så detta klassiska meme när Ivanka besökte ett robotlab duger för att illustrera det som nu sker i rymden.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/...53/176/c2f.png

Det vore naturligtvis bättre om utbildade astronauter och forskare belade transport och rymdstation. Nu verkar det som om man även måste bygga om rymdstationen för att passa miljardärerna.

Nu är du helt snurrig. Utvecklingsarbetet går inte alls bakåt, första SLS har börjat staplas inuti VAB tillsammans med SRB:erna på KSC.

På tal om SpaceXs Starship raketer, exploderade inte den senaste utan landade perfekt. Det tyder på att SpaceX iterativa testnings process fungerar mycket bra.

Vidare har NASAs plan alltid varit att överge LEO till den privata marknaden i hopp om att kunna fokusera på deep-space äventyr. Varifrån du fick att man skulle leka astronaut förstår jag inte riktigt. Målet sedan 1970-talet har alltid varit att fler personer ska kunna flyg till rymden.

Tror du behöver läsa på om NASA samt hur den privata rymdindustrin fungerar innan du spyr ut sådan skit igen.
Citera
2021-06-25, 14:09
  #3199
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Nu är du helt snurrig. Utvecklingsarbetet går inte alls bakåt, första SLS har börjat staplas inuti VAB tillsammans med SRB:erna på KSC.

På tal om SpaceXs Starship raketer, exploderade inte den senaste utan landade perfekt. Det tyder på att SpaceX iterativa testnings process fungerar mycket bra.

Vidare har NASAs plan alltid varit att överge LEO till den privata marknaden i hopp om att kunna fokusera på deep-space äventyr. Varifrån du fick att man skulle leka astronaut förstår jag inte riktigt. Målet sedan 1970-talet har alltid varit att fler personer ska kunna flyg till rymden.

Tror du behöver läsa på om NASA samt hur den privata rymdindustrin fungerar innan du spyr ut sådan skit igen.
Jag tror 4 av de senaste 5 av Musks Starship har exploderat. Det är tveksamt om den de skjuter upp härnäst kommer att återvända hel från omloppsbana. De har som sagt bara lyckats landa den senaste hel. Månprogrammet är oklart planerat, spritt på tre konsortier som alla skall försöka runda månen och kommer att försenas. Men jag vill inte ägna midsommar åt att träta om detta. Vi får ha våra olika uppfattningar.
Ha en glad Midsommar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-25 kl. 14:29.
Citera
2021-06-25, 15:58
  #3200
Medlem
Ja hoppas att dom börjar bygga rymdstationer ... ISS ska väl snart skrotas ...så satsa på stora rymdstationer.. man kan docka rymdfarkoster... Men det är svindyrt att bygga.. Men dom kan ju ta ditt turister.. som ett hotell .
Citera
2021-06-25, 16:15
  #3201
Medlem
Alla som debatterar här har sina poänger och det är bra med olika åsikter. Ingen har fel. Informationen om vad som händer är svår att ta till sig. Jag har snackat om "processing" av farkoster och "utrullning" av raketer, men faktum jag skulle behöva processing i min hjärna för att kunna lagra all information och för all del viss desinformation.

Jag tror inte på en enda stor rymdstation. Jag vill ha rymdstationer som är startplattor ute i rymden för interplanetära färder. Jag vill till viss del ha rymdhotell, men det får inte bli en huvudsak.

Jag vill ha forskningsstationer med biologiskt material.

Men det mest överhängande för mig är att vi besöker andra planeter, månar och astroider. Jag är ledsen för att vi inte kan få hem prover från Mars förrän 2031, enligt nuvarande planer.

Därför behöver vi ha innovatörer och drömmare som Elon Musk som kanske kan snabba upp utvecklingen. 2031 är katastrof för mig.
Citera
2021-06-25, 19:16
  #3202
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
För övrigt anser jag att man bör ha med sig små kärnreaktorer för att generera drivmedlet och oxidatorn, oavsett om det är fråga om väte eller metan. Solceller blir helt enkelt alltför ineffektiva!

Den var intressant och känns rimlig. Ang att spara väte, fanns det inte en kolnanotubvariant som skulle vara 'nästan' lika bra på det som att spara det som vätska? Måste försöka leta upp den artikeln.

Att ha med sig ett kraftverk för att skapa bränsle känns som att gå över ån efter vatten, lite. Förvisso kanske man måste lägga månader på att skapa bränsle för 10 minuter (man zippar helt enkelt energin) - men det e dags att kika på annat än expanderande gaser som en reaktionsmassa i enlighet med Newtons tredje lag.

Den e ju fn från 1600-talet, eller hur var det ?
Citera
2021-06-26, 19:24
  #3203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Alla som debatterar här har sina poänger och det är bra med olika åsikter. Ingen har fel. Informationen om vad som händer är svår att ta till sig. Jag har snackat om "processing" av farkoster och "utrullning" av raketer, men faktum jag skulle behöva processing i min hjärna för att kunna lagra all information och för all del viss desinformation.

Jag tror inte på en enda stor rymdstation. Jag vill ha rymdstationer som är startplattor ute i rymden för interplanetära färder. Jag vill till viss del ha rymdhotell, men det får inte bli en huvudsak.

Jag vill ha forskningsstationer med biologiskt material.

Men det mest överhängande för mig är att vi besöker andra planeter, månar och astroider. Jag är ledsen för att vi inte kan få hem prover från Mars förrän 2031, enligt nuvarande planer.

Därför behöver vi ha innovatörer och drömmare som Elon Musk som kanske kan snabba upp utvecklingen. 2031 är katastrof för mig.



Har också tänkt på det . Med att starta farkoster från en rymdstationer.. måste spara mycket bränsle.. ..
Citera
2021-06-27, 14:19
  #3204
Medlem
Reguluss avatar
Kong lyfter segment #6 nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback