Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-24, 23:49
  #33853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När jag läser citaten ur boken som Inspiratoeren och jag givit och jämför med Wikipedia så stämmer inte uppgifterna.

Det måste Greta eller familjen klarlägga.

Stämmer inte Wikipedia med 8 klasser i Franska Skolan och nian i Kringlaskolan?


Jag måste tyvärr ta paus en stund nu.
Det är något som inte stämmer. Om Greta™ slutade fungera i franska skolan redan i ÅK5, och inte återkom dit, så kan hon omöjligt ha tillägnat sig så goda kunskaper i franska som påstås. Inte en chans. För det skulle då krävts att hon bott i ett fransktalande land.

Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Hon passar ju tyvärr in i mallen för FAS.
https://www.fasportalen.se/Vad-%C3%A4r-FAS/Kriterier
Usch ja. Det stämmer in lite väl bra.
2021-06-24, 23:57
  #33854
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är något som inte stämmer. Om Greta™ slutade fungera i franska skolan redan i ÅK5, och inte återkom dit, så kan hon omöjligt ha tillägnat sig så goda kunskaper i franska som påstås. Inte en chans. För det skulle då krävts att hon bott i ett fransktalande land.


Usch ja. Det stämmer in lite väl bra.
Vi vet inte hur mycket franska som Greta har pluggat utanför skolan! Tror som sagt att hon har fått omfattande privatundervisning i engelska och franska! Tidigare när Greta var yngre, reste hon och hennes familj en hel del bl a just i fransktalande länder. Detta framgår även i Scener från hjärtat. Resorna berodde till stor del på Malenas internationella operauppdrag.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-25 kl. 00:03.
2021-06-25, 00:03
  #33855
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kaos och motstridiga uppgifter.

Vilken skola hon går i nu är inte intressant och man bör lämna henne ifred.

Men när Wikipedia skriver Franska Skolan och det strider mot andra uppgifter så måste hon eller familjen klarlägga hur hon pluggat i grundskolan. Det görs ett stort nummer av hennes skolgång. Den har vi rätt att få klarhet i.

Nu måste jag verkligen ta paus.
Det är du som gör en höna av en fjäder.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-06-25 kl. 00:07.
2021-06-25, 00:07
  #33856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vi vet inte hur mycket franska som Greta har pluggat utanför skolan! Tror som sagt att hon har fått omfattande privatundervisning i engelska och franska! Tidigare när Greta var yngre, reste hon och hennes familj en hel del bl a just i fransktalande länder. Detta framgår även i Scener från hjärtat. Resorna berodde till stor del på Malenas internationella operauppdrag.
Det räcker inte att resa i fransktalande länder. I synnerhet inte om man reser tillsammans med sin svensktalande familj... Greta™ skulle varit tvungen att vara bosatt i ett fransktalande land, utan tillgång till några andra språk. Tro mig, jag har själv genomlevt den resan.
2021-06-25, 00:18
  #33857
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det räcker inte att resa i fransktalande länder. I synnerhet inte om man reser tillsammans med sin svensktalande familj... Greta™ skulle varit tvungen att vara bosatt i ett fransktalande land, utan tillgång till några andra språk. Tro mig, jag har själv genomlevt den resan.
Vi får vänta på Gretas goda förklaring till varför hon är oväntat bra på franska.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Det finns barn som är verkligt språkbegåvade. Mötte en flyktingpojke som på bara drygt tre månader lärde sig att tala god svenska! När man hörde honom, trodde man att han hade varit mycket länge i Sverige.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-25 kl. 00:25.
2021-06-25, 08:00
  #33858
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/gre...in-npf-diagnos

Citat:
– Jag var inte van vid så många människor. Så det var en väldig omställning att gå från att jag i princip aldrig träffade människor, att jag gick i en klass med fem personer, till att vara den här personen, gå i de här marscherna, med allt vad det innebär med människor och ljud.

Men det stämmer väl inte? När hon började gå i marscherna hade hon redan börjat i Kringlaskolan, som är en "vanlig" skola.

Ironiskt nog sa Greta i en intervju med någon amerikansk radiokanal att hon, på grund av sin diagnos, inte har förmåga att ljuga. Lik förbannat gör hon det gång på gång. Som t.ex. att hon skolstrejkar varje fredag. Så frågan är om hon själv tror på sina lögner?

*
Efter en snabbkoll av källorna i Wikipedia framgick att det är lögn att familjen har hemliga adressuppgifter. Underförstått, efter alla hot från "klimatförnekare" så tvingades de att gå under jorden ... I själva verket är de lika sökbara som vem som helst.

Men man vill gärna inpränta bilden av den osjälviska och modiga familjen som bara vill berätta "sanningen" om civilisationens hotande undergång. Nathan Grossmans film om Greta avslutades med en lång harang om klimataktivister som dödshotas - påstods möjligen att någon redan hade mördats, kommer inte ihåg.

Om det är sant så är det givetvis helt fruktansvärt. Däremot är jag inte säker på att det är sant. Det där med överdrifter och rena lögner tycks gå som en röd tråd genom hela rörelsen. Tillsammans med stöd till våldsbejakande grupper på vänsterkanten.
2021-06-25, 08:29
  #33859
Avstängd
wwrs avatar
Wikipedia är den säkraste källa jag kan finna om detta.
Citat:
Thunberg was a pupil at Franska Skolan, a private school in central Stockholm, from 2010 to 2018,[32][33] after which she transferred to Kringlaskolan, a school in Södertälje.[34]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Men familjens bok motsäger detta genom att påstå att hon gått i resursskola.

Vad jag förstår finns det även mycket märkliga uppgifter om att en lärare vid Franska Skolan slutat det jobbet och tagit jobb på en annan skola eftersom Greta flyttade dit.

Gretas person har blivit offentlig genom böckerna. Hennes person används i politisk propaganda. Då har vi rätt att få full klarhet i vilka skolor hon verkligen gått. Finns det speciella orsaker att skydda vissa uppgifter så får man ange det och lämna de åren blanka. Men nu motsäger uppgifterna varandra.

Vilken skola hon nu går i verkar dock irrelevant och det kan man strunta i. Hon måste få sköta skolan i fred.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-25 kl. 08:36.
2021-06-25, 11:07
  #33860
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Wikipedia är den säkraste källa jag kan finna om detta.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Men familjens bok motsäger detta genom att påstå att hon gått i resursskola.

Vad jag förstår finns det även mycket märkliga uppgifter om att en lärare vid Franska Skolan slutat det jobbet och tagit jobb på en annan skola eftersom Greta flyttade dit.

Gretas person har blivit offentlig genom böckerna. Hennes person används i politisk propaganda. Då har vi rätt att få full klarhet i vilka skolor hon verkligen gått. Finns det speciella orsaker att skydda vissa uppgifter så får man ange det och lämna de åren blanka. Men nu motsäger uppgifterna varandra.

Vilken skola hon nu går i verkar dock irrelevant och det kan man strunta i. Hon måste få sköta skolan i fred.
Greta gick i Ingridskolan eller Svedenskolan i Bergshamra i årskurs 7-8.
Troligast Ingridskolan Där även Anita Von Beren tog en tjänst.

Citat:
""Bredvid Greta sitter Anita, Gretas klasslärare i skolan i Bergshamra.""
https://www.mitti.se/nyheter/sittstr...lmrhw!4255603/

Att Anita har jobbat på Ingridskolan Bergshamra ser man i denna arkiverade personalsida.
https://web.archive.org/web/20180520...n.se/personal/

Om Ingridskolan.
Citat:
""Ingridskolan är en vanlig grund- och gymnasieskola anpassad för elever med Asperger Syndrom/ASD (Autism Spectrum Disorder).""
https://www.ingridskolan.se/


Tack till flasbacks användare "Info" som redan tidigare rett ut detta här i tråden
2021-06-25, 11:21
  #33861
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta gick i Ingridskolan eller Svedenskolan i Bergshamra i årskurs 7-8.
Troligast Ingridskolan Där även Anita Von Beren tog en tjänst.


https://www.mitti.se/nyheter/sittstr...lmrhw!4255603/

Att Anita har jobbat på Ingridskolan Bergshamra ser man i denna arkiverade personalsida.
https://web.archive.org/web/20180520...n.se/personal/

Om Ingridskolan.

https://www.ingridskolan.se/


Tack till flasbacks användare "Info" som redan tidigare rett ut detta här i tråden
Citat:
Bredvid Greta sitter Anita, Gretas klasslärare i skolan i Bergshamra.""
Bilden dök inte upp när jag tittade snabbt. Jag har inte kunnat värdera materialet ännu

Men är ni säkra på detta så måste ni gå in och ändra Wikipedia.

Det är extremt märkliga uppgifter. I den intervju som länkades hade en lärare på Franska Skolan sagt upp jobbet och flyttat till en resursskola bara för att följa en elev (Greta).
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-25 kl. 11:23.
2021-06-25, 11:28
  #33862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vi får vänta på Gretas goda förklaring till varför hon är oväntat bra på franska.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Det finns barn som är verkligt språkbegåvade. Mötte en flyktingpojke som på bara drygt tre månader lärde sig att tala god svenska! När man hörde honom, trodde man att han hade varit mycket länge i Sverige.
Det är exakt det som är min poäng. För att snabbt lära sig ett språk måste man bli dränkt i det språket, helst genom att bo i ett land där endast det språket talas. Det räcker inte att vara språkbegåvad, det är jag också, men det var först efter att ha bott några månader i Frankrike som franskan blev obehindrad. Det går inte att läsa sig till, mer än man kan bli en god bilförare av att lära sig körkortsteorin utantill. Därför måste jag ifrågasätta din utsaga om att Greta™ klarar av att diskutera med vetenskapsmän på franska. Hur skulle hon ha kunnat tillägna sig tillräckligt goda kunskaper i franska språket? Eller är det som med Greta™:s kunskaper om vetenskapliga spörsmål över huvud taget, där hon möjligen klarar av nivån på populärvetenskapliga artiklar i Dagens Nyheter?

Nu pausar jag för midsommar.
2021-06-25, 11:41
  #33863
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bilden dök inte upp när jag tittade snabbt. Jag har inte kunnat värdera materialet ännu

Men är ni säkra på detta så måste ni gå in och ändra Wikipedia.

Det är extremt märkliga uppgifter. I den intervju som länkades hade en lärare på Franska Skolan sagt upp jobbet och flyttat till en resursskola bara för att följa en elev (Greta).
Nej det är du som får gå att editera wikipedia om du har problem med detta.
Uppgifterna från Malena är korrekta.
2021-06-25, 11:45
  #33864
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej det är du som får gå att editera wikipedia om du har problem med detta.
Uppgifterna från Malena är korrekta.
Du tramsar ju bara. Du säger att Wikipedias uppgifter är fel. Då skall du ändra dem.

Jag vet inte om Wikipedia eller Malenas bok är riktiga.

Jag misstänker att Greta har gått i privatskola fram till nian och sedan satts i vanlig skola ett år för att inte verka överklass när hon genomförde sina strejker. Hennes diagnoser är kanske överdrivna och därför påstår man att hon gått i resursskola fast det är fel.

Speciellt att en lärare skulle ha flyttat med Greta verkar mycket osannolikt.

Men jag är inte säker. Det finns två versioner.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback