Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-24, 21:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Boken om henne ljuger. Den säger att hon gått i resursskola innan hon började i Kringlaskolan. (Resursskolor är för barn med studiesvårigheter.)

Men Wikipedia skriver att hon gått i Franska Skolan, en privatskola utan profil mot studiesvårigheter. Hon verkar t.ex ha lärt sig nära nog flytande franska i grundskolan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg

Det där måste hon eller familjen klarlägga.
Jag frågade vilken bok och vilket citat
2021-06-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej, det är ingen som har blåljugit om nåt, det måste vara du och folietomten som saknar läsförståelse. Allt har varit omnämnt både i tråden och i svensk media samt i engelska versioner. Hon slutade gå till klasserna i 5te klass och fick hjälp utav Anita ett par timmar i veckan i biblioteket eller i sitt hem på fritiden.
Det är inget mer med det.
Lögnen är påståendet att hon gick i en resursskola innan hon faktiskt gick i en resursskola. Franska skolan är definitivt ingen resursskola.
2021-06-24, 22:00
Medlem
I ett tidigare inlägg framtid det som om Greta lever i en extrem lyx. Måste korrigera den bilden.

Visst är de två verkligt sköna skinnfåtöljerna av mycket hög kvalitet, men de är värda ungefär 50 000:- kr vardera. Den patinagröna designsoffan, som Greta ofta har sänt videos och intervjuer från är värd mera, den kostar från 70 000:- till 80 000:- Kr att köpa idag.

Själv skulle jag aldrig ha valt patinagrön färg, om jag köpt en så dyr soffa/bäddsoffa. Då hade jag nog valt ett ljust tyg med vackra höstlöv på! Ovan angivna möbler är dock EJ Gretas, utan hennes föräldrars! Hon retar rätt ofta sin pappa, för att han har behållit några skinnjackor.

Greta själv lever ytterst sparsamt. Hon köper i princip inga nya kläder, och hon har gått på viktiga presskonferenser och möten i en tunn vinterjacka, som var så sliten, att jag såg att det var stora hål i den, när jag kollade den! Med yttersta ansträngning övertalades Greta, att skaffa en riktigt varm expeditionsvinterjacka, när hon skulle ge sig ut på sin glaciärvandring i Canada.

På återvägen råkade de ut för en halv snöstorm och Greta hade mycket tunn som hon är, då råkat riktigt illa ut utan den nya riktigt varma vinterjackan! Jag är stolt över att vara en av dem, som i månader gång på gång tjatade på Greta, att hon verkligen behövde ha åtminstone en riktigt, riktigt varm vinterjacka!

Möjligen skulle Greta kunna köpa ett dyrare musikinstrument, då hon älskar musik och att spela musik, men annars unnar hon sig alltså föga.

Det är inte ofta som hon ens vill äta ordentligt, med undantag för om man bjuder henne på restaurang! Då kan hon äta en halv vegansk portion i bästa fall. Till fika vill hon ofta bara ha te. Den varma drickchokladen fordrade en hel del övertalning från min sida, trots att hon verkligen gillar den, och trots att hon då ofta var mycket hungrig.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 22:05.
2021-06-24, 22:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Lögnen är påståendet att hon gick i en resursskola innan hon faktiskt gick i en resursskola. Franska skolan är definitivt ingen resursskola.
Har Greta eller hennes föräldrar påstått detta?
2021-06-24, 22:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
I ett tidigare inlägg framtid det som om Greta lever i extrem lyx. Måste korrigera den bilden.

Visst är de två verkligt sköna skinnfåtöljerna av mycket hög kvalitet, men de är värda ungefär 50 000:- kr vardera. Den patinagröna designsoffan, som Greta ofta har sänt videos och intervjuer från är värd mera, den kostar från 70 000:- till 80 000:- Kr att köpa idag.

Själv skulle jag aldrig ha valt patinagrön färg, om jag köpt en så dyr soffa/bäddsoffa. Då hade jag nog valt ett ljust tyg med vackra höstlöv på! Ovan angivna möbler är dock EJ Gretas, utan hennes föräldrars! Hon retar rätt ofta sin pappa, för att han har behållit några skinnjackor.

Greta själv lever ytterst sparsamt. Hon köper i princip inga nya kläder, och hon har gått på viktiga presskonferenser och möten i en tunn vinterjacka, som var så sliten, att jag såg att det var stora hål i den, när jag kollade den! Med yttersta ansträngning övertalades Greta, att skaffa en riktigt varm expeditionsvinterjacka, när hon skulle ge sig ut på sin glaciärvandring i Canada.

På återvägen råkade de ut för en halv snöstorm och Greta hade mycket tunn som hon är, då råkat riktigt illa ut utan den nya riktigt varma vinterjackan! Jag är stolt över att vara en av dem, som i månader gång på gång tjatade på Greta, att hon verkligen behövde ha åtminstone en riktigt, riktigt varm vinterjacka!

Möjligen skulle Greta kunna köpa ett dyrare musikinstrument, då hon älskar musik och att spela musik, men annars unnar hon sig alltså föga.

Det är inte ofta som hon ens vill äta ordentligt, med undantag för om man bjuder henne på restaurang! Då kan hon äta en halv portion i bästa fall. Till fika vill hon ofta bara ha te. Den varma drickchokladen fordrade en hel del övertalning från min sida, trots att hon verkligen gillar den, och trots att hon då ofta var mycket hungrig.
Kan du vara hygglig och ta fram det stycke ur boken som beskriver att Greta gått i resursskola innan Kringlaskolan?
(Är boken "Scener ur hjärtat"?)
2021-06-24, 22:05
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Jag frågade vilken bok och vilket citat

Om du läser citatet av inspiratoeren i inlägget precis ovanför ditt så får du en ledtråd om vilken bok det gäller.
2021-06-24, 22:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Om du läser citatet av inspiratoeren i inlägget precis ovanför ditt så får du en ledtråd om vilken bok det gäller.
Jag vill veta citatet ur den boken dårå.
2021-06-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kan du vara hygglig och ta fram det stycke ur boken som beskriver att Greta gått i resursskola innan Kringlaskolan?
(Är boken "Scener ur hjärtat"?)
Ja, boken är Scener ur hjärtat. Om jag hinner ska jag ta fram citatet ikväll. Det fordrar dock visst arbete.
2021-06-24, 22:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, boken är Scener ur hjärtat. Om jag hinner ska jag ta fram citatet ikväll. Det fordrar dock visst arbete.
Verkligt schysst.
2021-06-24, 22:31
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Jag vill veta citatet ur den boken dårå.

Citat:
Greta är bäst på engelska, efter svenska, det säger hon även själv. Jag har personligen hört henne prata med fransktalande forskare om forskningsresultat, men jag märkte att Greta då mest bara lyssnade. Till mig klagade hon då lite och sa, att det inte var så lätt att hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.

När hon hållit inledningar på franska, har hon ofta när hon skrivit talet grubblat över bästa översättningen till franska och då varit lite osäker. Så Greta behöver nog plugga en hel del franska till och gärna vara en del i Frankrike, innan hon blir riktigt bra på franska.

Det framkommer i den första boken om Greta, att meningen var att Greta på grund av sitt stora musikintresse och betydande skicklighet i att spela piano, skulle börja på Adolf Fredriks musikskola, men det verkar som om dessa planer tyvärr avskrevs.

Tror att Greta hade passat in bra där och antagligen sluppit att bli så mobbad som hon blev. I denna bok framkommer också att Greta innan Kringlaskolan gick i en särskild resursskola. I boken säger dock Greta argt på grund av vissa missförhållanden, att resursskolan inte var till för barn med särskilda behov, utan var till för lärare med särskilda önskemål!

Om den av Greta kritiserade resursskolan, som vad jag vet främst är för barn i autismspektrat, var eller är privat vet jag inte. Vad som är sant är att Greta tyvärr blev verkligt förföljd av jämnåriga och var riktigt svårt mobbad i skolan. Detta har hon själv även berättat om!

Räcker det, eller måste jag beställa boken, läsa den, och sen ge sidnummer?

Jag personligen bryr mig inte om vilken skola hon gått men det är onekligen motstridiga uppgifter som florerar.
2021-06-24, 22:49
Medlem
Jag anses ha ett gott minne, och det visar sig att jag mindes citatet ur boken nästan helt ordagrant.

Fick ladda ner den första boken av Greta som epub, leta upp aktuellt ställe, konvertera sidan till bildfil, jpg, och sedan konvertera bilden i ett ocr-program till textfil!

Resultatet:

»Det ska vara en skola för barn med särskilda behov men det är det inte«, suckar Greta. »Det är en skola för lärare med särskilda önskemål.«

Sidan 108 av 262, Scener ur hjärtat, Utökad pocket,
BEATA & MALENA ERNMAN, GRETA & SVANTE THUNBERG.

Som Ni ser, säger dock Greta EJ uttryckligen att det är en resursskola, men det verkar ändå på hennes beskrivning som om det är en resursskola!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 22:59.
2021-06-24, 23:06
Medlem
wwrs avatar
Sidan 307, från säker källa

Citat:
Moses lyfter på huvudet när hissen går igång i trapphuset. Greta följer hans blick.
»Ni har skapat ett samhälle där det enda som värderas är social kompetens, utseende och pengar. Så om ni vill att vi ska rädda världen får ni ändra på saker och ting först. För som det är nu så går alla de som tänker lite annorlunda och som kommer på sånt som andra inte tänker på förr eller senare sönder. Antingen blir de mobbade eller så sitter de hemma. Eller så måste de gå i resursskolor som jag och där finns det ju inga lärare.«

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in