Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-21, 23:19
  #3181
Medlem
Elon Musks optimistiska prognos om att komplexet Super Heavy och Starship SN20 skulle kunna sändas upp i juli månad ser ut att inte hålla.

Just nu pekar allt åt augusti. Sökt licens är inte beviljad. SN20 saknar troligen fortfarande värmeskyddande material och det ser inte ut som om startmunnen på startplattan är färdig. Det återstår också två segment minst på launch tower.

Vi får ge oss till tåls. Med gott mod.
Citera
2021-06-22, 09:47
  #3182
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Elon Musks optimistiska prognos om att komplexet Super Heavy och Starship SN20 skulle kunna sändas upp i juli månad ser ut att inte hålla.

Just nu pekar allt åt augusti. Sökt licens är inte beviljad. SN20 saknar troligen fortfarande värmeskyddande material och det ser inte ut som om startmunnen på startplattan är färdig. Det återstår också två segment minst på launch tower.

Vi får ge oss till tåls. Med gott mod.

Jag skulle bli förvånad om första starten sker redan i augusti. Tornet är som sagt långtifrån klart och inte heller resten av anläggningen inklusive den nya tankfarmen. En första start någon gång i höst framstår som mer sannolik.
Citera
2021-06-22, 09:58
  #3183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle bli förvånad om första starten sker redan i augusti. Tornet är som sagt långtifrån klart och inte heller resten av anläggningen inklusive den nya tankfarmen. En första start någon gång i höst framstår som mer sannolik.

Jag är nöjd om det sker i höst. Det blir en fantastisk utrullning, tänk när dom hissar upp Starship SN20 ovanpå Super Heavy.

Även utrullningen av SLS blir intressant även om det känns mer gammalmodigt och mer normalt.
Citera
2021-06-23, 00:16
  #3184
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är nöjd om det sker i höst. Det blir en fantastisk utrullning, tänk när dom hissar upp Starship SN20 ovanpå Super Heavy.

Även utrullningen av SLS blir intressant även om det känns mer gammalmodigt och mer normalt.

Jag såg att de redan installerat spoltrumman för kabeln som ska hissa upp Starship på sidan av tornet. Ser ut lite som ett kastspö med multirulle.
Citera
2021-06-23, 01:06
  #3185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Elon Musks optimistiska prognos om att komplexet Super Heavy och Starship SN20 skulle kunna sändas upp i juli månad ser ut att inte hålla.

Just nu pekar allt åt augusti. Sökt licens är inte beviljad. SN20 saknar troligen fortfarande värmeskyddande material och det ser inte ut som om startmunnen på startplattan är färdig. Det återstår också två segment minst på launch tower.

Vi får ge oss till tåls. Med gott mod.
Elon Musks kalender går i en snabbare omloppsbana runt Solen än Jorden. Det är inte första gången han är optimistisk. Men EN MÅNAD! Inte ett decennium som NASAs SLS+Orion vant oss vid?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag såg att de redan installerat spoltrumman för kabeln som ska hissa upp Starship på sidan av tornet. Ser ut lite som ett kastspö med multirulle.
Låter som att du hatar fisk, tar upp dem en krok i käften och klappar ihjäl dem med en priest. Vi civiliserade djurälskande stadsmänniskor slipper ju bidra till sånt numera, för att Findus uppfann fiskpinnarna. :-)
Citera
2021-06-23, 08:42
  #3186
Avstängd
wwrs avatar
I höst skickar SpaceX upp de privata rymdfararna i Inspiration4. Det planeras ytterligare en privat uppskjutning, jan 2022. Företaget i Houston som arrangerar heter Axiom. De fyra gubbarna har betalt $55 m vardera. De skall stanna 8 dagar på ISS och syssla med lite olika saker. Men gissningsvis är det också turistresa. En är 70 år gammal. Äldst i rymden är Glenn som även flög med rymdfärjan när han var 77.
Citat:
Connor will work with the Mayo Clinic and Cleveland Clinic on research projects, Axiom says, while Pathy will collaborate with the Canadian Space Agency and the Montreal Children's Hospital. Stibbe plans to do experiments for Israeli researchers, working with the Ramon Foundation and Israel's space agency.

Prislista för besök på rymdstationen.
https://www.nasa.gov/leo-economy/com...pricing-policy

Citat:
The space agency has a plan to recoup the steep costs of a private citizen visiting the space station. Its pricing policy lists expenses such as a daily fee of $11,250 per person for "regenerative life support and toilet" and $22,500 per person for crew supplies such as food and air. The price sheet also includes a data plan, priced at $50 per gigabyte.
https://www.npr.org/2021/01/27/96116...tag-55-million (jan 2021)

https://www.nasa.gov/press-release/n...-space-station

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Axiom_Space

Politiskt så handlar det ju om privatisering. Politiker och folk kan påverka allt mindre när företagen tar över.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-23 kl. 09:37.
Citera
2021-06-23, 10:20
  #3187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag såg att de redan installerat spoltrumman för kabeln som ska hissa upp Starship på sidan av tornet. Ser ut lite som ett kastspö med multirulle.

Bra, det såg jag inte igår när jag granskade. Jag är nöjd om man gör utrullningen i september nu när tidtabellen spricker. Men den får inte spricka för mycket. Det går också rykten om att Elon Musk vill köra skiten ur SN16 med en hypersonisk flight för att se hur mycket den tål.

Men osäkert om detta sker.
Citera
2021-06-23, 10:25
  #3188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I höst skickar SpaceX upp de privata rymdfararna i Inspiration4. Det planeras ytterligare en privat uppskjutning, jan 2022. Företaget i Houston som arrangerar heter Axiom. De fyra gubbarna har betalt $55 m vardera. De skall stanna 8 dagar på ISS och syssla med lite olika saker. Men gissningsvis är det också turistresa. En är 70 år gammal. Äldst i rymden är Glenn som även flög med rymdfärjan när han var 77.


Prislista för besök på rymdstationen.
https://www.nasa.gov/leo-economy/com...pricing-policy


https://www.npr.org/2021/01/27/96116...tag-55-million (jan 2021)

https://www.nasa.gov/press-release/n...-space-station

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Axiom_Space

Politiskt så handlar det ju om privatisering. Politiker och folk kan påverka allt mindre när företagen tar över.

Tack för infon. Jag har inte hunnit följa med tillräckligt. Väldigt bra att man inte åldersdiskriminerar om det nu rör sig om friska 70-åringar vill säga.

Jag är för turistresor men ISS känns inte riktigt bra för mig idag. Jag vill ju att mänskligheten skall längre ut, mycket längre ut. Mindre och flera rymdstationer, moderna. Några för turism och några för forskning. Lunar Gateway blir bara en länk vid månfärderna.
Citera
2021-06-23, 10:33
  #3189
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för infon. Jag har inte hunnit följa med tillräckligt. Väldigt bra att man inte åldersdiskriminerar om det nu rör sig om friska 70-åringar vill säga.

Jag är för turistresor men ISS känns inte riktigt bra för mig idag. Jag vill ju att mänskligheten skall längre ut, mycket längre ut. Mindre och flera rymdstationer, moderna. Några för turism och några för forskning. Lunar Gateway blir bara en länk vid månfärderna.
Det är nog mer ekonomisk diskriminering. $55 miljoner för biljetten. Sedan har de kanske givit donationer till olika sjukhus för att motivera sin resa som "medicinskt samarbete"?
Citera
2021-06-23, 11:08
  #3190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är nog mer ekonomisk diskriminering. $55 miljoner för biljetten. Sedan har de kanske givit donationer till olika sjukhus för att motivera sin resa som "medicinskt samarbete"?

Men jag har inte något emot att multimiljonärer mjölkas på pengar. Men jag vill att pengarna sedan skall stötta verklig rymdforskning och utveckling. Visst är det synd att inte vanliga människor kan komma ut i rymden men så är det.

Vi hade ett projekt Mars One, jag skulle vilja att sådan projekt stöds av svinrika personer men tyvärr måste man locka med "rymdturism". Rymdturism blir ett sätt att komma frammåt.

Huvudsaken för mig blir ändå att det händer något inom rymdfart och rymdforskning. Mars öknar lockar mig liksom dess berg, uttorkade sjöar och uttorkade flodfåror.

Jag har snurrat in mig lite på "Mars One" och "Mars Direct" projekten är inte aktuella idag som det verkar.
Valspråket får bli: "One way ticket".
Citera
2021-06-23, 11:41
  #3191
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men jag har inte något emot att multimiljonärer mjölkas på pengar. Men jag vill att pengarna sedan skall stötta verklig rymdforskning och utveckling. Visst är det synd att inte vanliga människor kan komma ut i rymden men så är det.

Vi hade ett projekt Mars One, jag skulle vilja att sådan projekt stöds av svinrika personer men tyvärr måste man locka med "rymdturism". Rymdturism blir ett sätt att komma frammåt.

Huvudsaken för mig blir ändå att det händer något inom rymdfart och rymdforskning. Mars öknar lockar mig liksom dess berg, uttorkade sjöar och uttorkade flodfåror.

Jag har snurrat in mig lite på "Mars One" och "Mars Direct" projekten är inte aktuella idag som det verkar.
Valspråket får bli: "One way ticket".
Staten har givit bort resursen att transportera astronauter till ISS. Efter nästa astronauttaxi har väl inte SpaceX någon astronauttaxi förrän april 2022. Men de har två leveranser av privata resenärer.

SpaceX vill tjäna pengar och kommer kanske att prioritera rika gubbar. De tar resurser från transporterna och nu även rymdstationen. Det gynnar inte rymdutvecklingen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-23 kl. 12:07.
Citera
2021-06-23, 18:52
  #3192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Staten har givit bort resursen att transportera astronauter till ISS. Efter nästa astronauttaxi har väl inte SpaceX någon astronauttaxi förrän april 2022. Men de har två leveranser av privata resenärer.

SpaceX vill tjäna pengar och kommer kanske att prioritera rika gubbar. De tar resurser från transporterna och nu även rymdstationen. Det gynnar inte rymdutvecklingen.

SpaceX var ju ett tag i en situation då allt hängde på håret. NASA-pengarna kom in sedan när man utvecklade vanliga Dragon för transporter till ISS och naturligtvis för varje utfört uppdrag. Sedan samma upplägg för Crew Dragon. Och det har räddat SpaceX och nu går man med stora vinster. Man utvecklar dock Starship på egen hand även om NASA bekostar en del av Starship, nämligen Lunar Starship och även ger SpaceX pengar för utveckling av tankningsmetoder i jordbana.

Men jag är inte glad för rymdturismen egentligen om den tar för mycket från rymdfart och forskning. Jag ser den som ett nödvändigt ont. NASA har gett SpaceX och Boeing fria händer att utöva rymdturism.

Just nu pågår processing av Starliner och AtlasV inför färden beräknad den 30 juli. Obemannad, automatisk färd till rymdstationen och dockning. Lyckas detta så skall Starliner göra en bemannad resa till ISS vid årskiftet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback