Citat:
Ursprungligen postat av
REWall
(1) Tack för meningsutbytet.
(2) Hmm ... känner du till att Artikel 44 i Genevekonventionen från år 1951 och Artikel IX i Tilläggsprotokollet från år 1967 beskriver hur enskilda stater ska agera om de vill frånträda sina självpåtagna förpliktelser?
https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.23_convention%20refugees.pdf
Jag har koll på det, ja. Har varit tvungen att skriva en helvetes till tråkig uppsats i ämnet på Universitetet när jag idiotiskt valde ett historieämne som tillvalsämne, hehe.
Btw, när jag pratar om folkrätt, så menar jag inte konkret t.ex. Genevekonventionen eller så, utan mycket mer avskalat. Just Genevekonventionen tycker jag egentligen är ganska sund, meeeen det finns en del saker som jag anser går utöver det som tillkommer den minimala, obligatoriska folkrätten. Eller åtminstone, så tycker jag att vissa av artiklerna är så, att även fast ingen bra stat skulle bryta mot dem, så räknas det inte som ett brott att skicka någon till en stat som bryter mot dem. Vi ska kunna skicka en indier hem till indien oavsett att de riskerar att jobba slavjobb för H&M, och vi ska få skicka tillbaka en irakier till Irak, oavsett om han kommer slängas i en grop och stenas för att han våldtog och mördade 17 tjejer för 5 år sedan. Men vi ska inte skicka tillbaka en Yizidi till Hama, där hennes pappa och bror ruttnar i marken, och där hennes mamma bor i harem hos hennes familjs bödel.
Fattar att det är utopiskt att skilja skit från kanel, men tror man kan göra det mycket bättre än vad vi sett i Europa sedan framväxten av den nyviktorianska mentaliteten.