2021-06-22, 10:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Mannen från Gud påstår ju det i Bibelns egen text.

Nej.
Sara påstås enligt Folkbibelns översättning ha tänkt:
"Sara log inom sig och tänkte: ”Ska jag få känna åtrå när jag är utsliten och min herre är gammal?"

Och Gud påstås då ha sagt så här till Abraham:
Herren sade till Abraham: ”Varför log Sara och tänkte: Ska jag föda barn, jag som är så gammal?

Hur menar du att de två uttalandena är samma?

Varsågod att visa det, om du kan ...

1 Mos 18:12–13
Citera
2021-06-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Precis som hur alla evolutionister konstant hoppar från höga byggnader så fort de lär sig om gravitationsteorin och injicerar sig med sjukdomar när de lär sig om bakterieteorin.
Observation = omedelbar moralförändring. Självklart.
Detta är dumheter vi diskuterat förut men du är orubblig.
Vad i en vetenskaplig observation innebär att man måste efterleva det den observerar?

Det är skillnad mellan gravitationsteorin och evolutionsteorin när det gäller passivitet och aktivitet. Gravitationsteorin finns bara där, och påverkar inte någon att hoppa, evolutionsteorin däremot menar att dom bäst anpassade, starkaste överlever, om man är aktiv och dödar konkurrenternas lejonungar, så kan man sprida sina gener. Det är dom som dödar konkurrenternas lejonungar som utvecklas enligt evolutionsteorin, dom svaga dör ut.

Så det är verkligen en skillnad mellan gravitationsteorin och evolutionsteorin. Gravitationsteorin är inte moraliskt utmanande, men det är evolutionsteorin.
Citera
2021-06-22, 10:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Endast i ordet? Så han är en sägen? Finns endast i era huvuden och ord?
Vad sägs om att han gör något. Något alls? En enda sak som går att härleda till honom? Kan en allsmäktig gud göra det?
Ordet övertygar om sig självt. Det är kraft i ordet självt, som sig bör, när det är Guds ord.
Allt skapat härleds av honom. Du kanske inte klarar det, men för att jämföra, solen finns även om en och annan är blind och några även blundar hårt eller gömt sig under en sten tillsammans men andra kryp, ursäkta franskan.
Citera
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det är ett ord som tillkommit eftersom ni inte accepterar ordet "ateist" i samband med tron på evolutionsteorin.

Jag ser inte någon värdering i ordet "evolutionist", det handlar helt enkelt bara om personer som tror på evolutionsteorin.

Ordet "sagotroende" däremot är negativt laddat och nedvärderande.
Fast det är inte du som hittat på ordet och äger således inte definitionsrätten.
Skulle du kalla påven för evolutionist undrar jag spontant?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du menar att du när du använde termen "evolutionister" så var det något som du gjorde av respekt?

Nej, jag använder ordet för att klargöra vilka jag pratar om.
Citera
2021-06-22, 10:39
Medlem
Citat:
Nej, grundstenen i skapelsen är Gud som nös fram Universum.

Jaså? Var står det i bibeln att Gud nös?
Citera
2021-06-22, 10:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Interagera med texten, äckel!
Den betyder ingenting om den kommer från getfösare.
Citera
2021-06-22, 10:42
Medlem
Citat:
Fast det är inte du som hittat på ordet och äger således inte definitionsrätten.

Jag har aldrig hävdat det, ord är allmän egendom som har till uppgift att man korrekt kan kommunicera med varandra.

Citat:
Skulle du kalla påven för evolutionist undrar jag spontant?

Ja, om han tror på evolutionsteorin.
Citera
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Evolutionist innehåller en konnotation av "fantiserande fantast", liksom "mördare" inte bara är - inte kan vara - ett ord som andas respekt. Evolutionisten resp. mördaren får ursäkta franskan.

Just det. Alltså knappast särskilt respektfullt skrivet. Då är det ju dubbelmoral att klaga på bristande respekt tillbaka. Det är knappast försvarligt att klaga om någon bara ger igen med samma mynt.

Men det kanske du inte förstod.
Citera
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
För att det inte finns något som tyder på att en enda sak är sann.
Finns mängder. Du uttalar dig om ett ämne som du inte behärskar, knappt har hum om.
Stor i orden, liten på jorden.

shame on you, shame, shame, shame
Citera
2021-06-22, 10:43
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Det hittar du bara på. Om du läser texten ser du vad det betyder, rakt av står det vad som hände och varför. Det är vad det betyder. Vill du fantisera kan du hitta på en egen saga, men blanda aldrig in Bibeln Guds ord i det. Besudla inte Guds heliga ord med ditt fantiserande, och du ska se hur bra du har kommit iväg ur träsket.
Men du vet vad allt betyder då?
Du är alltså mycket vis och klok och skriftlärd???
Men står det inte också att dom visa kloka skriftlärda inget vet.
Att Gud gömmer sanningen för dom kloka och uppenbarar den för sådana som mig.
Idioter som inget fattar. Jag är helt knäpp. Den dummaste och värdelösaste fånen i världen.
Enligt Bibeln är det BARA jag som kan se sanningen.
ALDRIG någonsin någon som påstår sig veta något.

GUD hatar dom stolta som kallar sig visa och kloka som alltid upplyfter sin egen kunskap.
Och Gud älskar dom ödmjuka.

Är du ödmjuk, kompis. Är du det lägsta avskummet i världen?

Jag är det. Jag duger inte till att vara dörrmatta åt Anders Eklund, änglamördaren.
Han är mycket bättre och klokare än mig.
Citera
2021-06-22, 10:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är skillnad mellan gravitationsteorin och evolutionsteorin när det gäller passivitet och aktivitet. Gravitationsteorin finns bara där, och påverkar inte någon att hoppa, evolutionsteorin däremot menar att dom bäst anpassade, starkaste överlever, om man är aktiv och dödar konkurrenternas lejonungar, så kan man sprida sina gener. Det är dom som dödar konkurrenternas lejonungar som utvecklas enligt evolutionsteorin, dom svaga dör ut.

Så det är verkligen en skillnad mellan gravitationsteorin och evolutionsteorin. Gravitationsteorin är inte moraliskt utmanande, men det är evolutionsteorin.
Låt säga att du är en advokat. Du dödar alla andra advokater.
Detta är till fördel för dig som advokat eftersom då får du alla jobben och kan välja de bästa, mest lukrativa jobben.
Är det en 'moraliskt utmanande' hypotes?
Innebär förståelsen och acceptansen av denna hypotes att du är mer trolig att mörda andra advokater?
Gör det att hypotesen är moraliskt förkastlig för att man observerade detta faktum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in