Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-20, 17:27
  #3169
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Jag ser tvärtom hur rymdstationer är överlägsna planetär kolonisering. Man behöver inte anpassa sig till en planets specifika förhållanden (gravitation, dygnsrytm, temperaturskiftningar, giftigt eller eroderande damm, landskap o.s.v.). En rymdstation bygger vi enligt egen specifikation precis som vi vill ha den, och där vi vill ha den.

Kan du garantera att rymdstationen finns kvar om en miljon år? Jag är ganska säker på att Mars finns kvar då.
Citera
2021-06-20, 17:43
  #3170
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kan du garantera att rymdstationen finns kvar om en miljon år? Jag är ganska säker på att Mars finns kvar då.
ISS får ju så mycket pyspunkor och annat efter bara 20 år att man snart lägger ned, men det är ett lyckat utvecklingsprojekt förutom att kineser enligt amerikansk lag inte får besöka den "internationella" rymdstationen. Kineserna startar just sin andra egna rymdstation. Än så länge är hållbara rymdstationer bara science fiction. Senast såg jag att ISS blivit tvungna att skicka ned gamla batterier och alla sopor till förbränning i vår atmosfär! Amrisarna har 96 bajspåsar på månen att ta hand om. Liknelsen med Aniara var bra!
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-20 kl. 18:01.
Citera
2021-06-20, 21:41
  #3171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fast vad gäller vurmandet för månen så verkar det vara mycket snack och liten verkstad. Trump gav order om månlandning dec 2017. Men har det ännu byggts något specifikt för att landa på månen? Musks exploderande Starship-schabrak I disbänksplåt, utan kabin, utan räddningssystem, är ju inte specifikt avsedda för månen. Än så länge har det väl bara ritats ritningar och avsatts skattemedel, 3.5 år efter projektstarten. Tre år kvar tills astronautparet skall stå på månytan.

Ja du har delvis rätt. Man ligger efter i konstruktionen av månlandare. Nu vet vi ju inte riktigt vad som försigår hos SpaceX men när man inte ännu är klar med vanliga Starship så vore det konstigt om man kunde bli klar med Lunar Starship på 2-3 år. En omöjlig uppgift. Det är för mycket som måste fungera.

Och övriga som Blue Origin ligger inte väl framme. Vi kan inte landa på månen förren 2026 tror jag.

Dock SLS blir färdig i år och Orion är nog redan färdig men fördröjs av SLS. Gammalmodiga SLS. Men personligen är jag nöjd om månlandningen sker 2026, det kunde ha varit värre.
Citera
2021-06-20, 21:52
  #3172
Medlem
Jag grubblar fortfarande, fast vid gott mod, varför man lade av alla försök med life detection efter Viking II. Det var ju en genialisk idé att skopa in marsgrus och att köra dom i näringslösningar. För att se om något började växa och utvecklas.

Det skedde sådana reaktioner men kontrollförsöket tydde på kemiska reaktioner istället för biologiska. Men man borde sänt dit nya landare som grävde djupare och hade annan näring till djupare tagna prover. Jag är besviken, detta skedde ju 1976 och så många år har förflutit.

Jag noterar att också Sovjetunionen försökte med life detection redan 1973--1974. Man sände iväg Mars 3 och den levde efterlandning i 20 sekunder. Man kunde inte tolka en bild riktigt.

Till Mars 3 fanns en liten rover fäst vid landaren som skulle föra tillbaka material för life detection. Men som sagt farkosten var primitiv och dog.

Vi borde redan för många år sedan ha löst gåtan om liv har funnits eller finns på Mars. Strålningen säger någon men då går bara mikrolivet under ytan på skyddade ställen. Och man har funnit att vatten fanns på Mars i miljoner år samt atmosfär. Alla förutsättningar för utveckling av liv. Man kunde också tänka sig att mikrolivet utvecklade försvarsmekanismer mot strålningen, exemplevis små sköldar. Livet är anpassningsbart.
Citera
2021-06-21, 02:58
  #3173
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi borde redan för många år sedan ha löst gåtan om liv har funnits eller finns på Mars. Strålningen säger någon men då går bara mikrolivet under ytan på skyddade ställen. Och man har funnit att vatten fanns på Mars i miljoner år samt atmosfär. Alla förutsättningar för utveckling av liv. Man kunde också tänka sig att mikrolivet utvecklade försvarsmekanismer mot strålningen, exemplevis små sköldar. Livet är anpassningsbart.

Det sista är viktigt. Liv kan anpassa sig till nästan vilka miljöer som helst om det får tid på sig att evolvera. Det finns liv i heta källor, undervattensvulkaner, saltöknar, arktiska öknar, extremt sura miljöer och långt ner i berggrunden.

Jag är övertygad att om liv någonsin uppstod på Mars så spred det sig snabbt över hela planeten och anpassade sig till olika miljöer precis som på Jorden. Frågan är då om miljön nu är så extrem att livet inte kunde anpassa sig längre och dog ut. Jag tvivlar på det. Det finns som sagt en tunn atmosfär, det finns vatten även om det är fryst mesta tiden, och det finns solljus om än svagare än på Jorden.
Citera
2021-06-21, 11:43
  #3174
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet är långsiktigheten. En planet finns kvar om en miljon år. Den är inte beroende av oss för sin fortlevnad.

När det gäller mänsklighetens överlevnad måste man tänka långsiktigt.

Människor har varit beroende av kapitalvaror sedan vi klättrade ned från träden för två miljoner år sedan. På jorden är vi beroende av hus, kläder, verktyg och en mängd andra saker för att trygga vår fortlevnad. I rymden skulle vi vara beroende av rymdstationer. Skillnaden ligger bara i kvantiteten, principiellt är det precis samma sak.

Jämför man med Mars blir det ännu tydligare. Mars kan aldrig härbärgera något mänskligt liv under några "naturliga" former, alldeles oavsett hur mycket terraformering vi plöjer ned där. Människor som ska bo där kommer alltid att vara tungt beroende av mycket komplexa livsuppehållande system. System som kommer att ha betydligt kortare livslängd än motsvarande kolonier i fria rymden.

Egentligen är det inte fel att tala om rymdstationer, fast på Mars planetyta. Skillnaden mot rymdbaserade stationer är egentligen att det är mycket svårare att bygga stationerna på Mars där det är svår brist på solljus, råder en olämplig gravitation och dessutom ligger så långt bort att all kommunikation med den övriga mänskligheten blir kraftigt begränsad. Sett ur ett kolonisationsperspektiv har rymdstationer på Mars yta mängder med nackdelar men få fördelar.
Citera
2021-06-21, 17:22
  #3175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det sista är viktigt. Liv kan anpassa sig till nästan vilka miljöer som helst om det får tid på sig att evolvera. Det finns liv i heta källor, undervattensvulkaner, saltöknar, arktiska öknar, extremt sura miljöer och långt ner i berggrunden.

Jag är övertygad att om liv någonsin uppstod på Mars så spred det sig snabbt över hela planeten och anpassade sig till olika miljöer precis som på Jorden. Frågan är då om miljön nu är så extrem att livet inte kunde anpassa sig längre och dog ut. Jag tvivlar på det. Det finns som sagt en tunn atmosfär, det finns vatten även om det är fryst mesta tiden, och det finns solljus om än svagare än på Jorden.

Mars har alltid fascinerat mig. Planeten tillhörde den beboeliga zonen i vårt solsystem. Liv bör ha uppstått och när förhållandena försämrades har detta mikroliv dragit sig under ytan men kanske inte över hela planeten.

Det finns en sten som sprängts loss från Mars och hittats på jorden och man är inte säker på om den har förstenade smådjur eller vad det är för lämningar.
Citera
2021-06-21, 18:03
  #3176
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mars har alltid fascinerat mig. Planeten tillhörde den beboeliga zonen i vårt solsystem. Liv bör ha uppstått och när förhållandena försämrades har detta mikroliv dragit sig under ytan men kanske inte över hela planeten.

Det finns en sten som sprängts loss från Mars och hittats på jorden och man är inte säker på om den har förstenade smådjur eller vad det är för lämningar.

Man trodde man såg förstenade mikroorganismer i elektronmikroskopiska snitt. NASA gjorde stort väsen av det med presskonferenser etc.

Men när uppsatsen publicerades visade det sig att skalan var helt fel. Det man trodde var cellmembraner var bara 1/10 så tjocka som cellmembraner på Jorden. Det här är ett problem eftersom atomer och molekyler är lika stora på Mars som på Jorden. Du kan helt enkelt inte bygga ett cellmembran som är så pass tunt med organiska molekyler. Sannolikt inte heller på något annat sätt.

Det här ledde till en stor backlash och NASA fick äta upp den hypade artikeln i flera år.
Citera
2021-06-21, 18:15
  #3177
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man trodde man såg förstenade mikroorganismer i elektronmikroskopiska snitt. NASA gjorde stort väsen av det med presskonferenser etc.

Men när uppsatsen publicerades visade det sig att skalan var helt fel. Det man trodde var cellmembraner var bara 1/10 så tjocka som cellmembraner på Jorden. Det här är ett problem eftersom atomer och molekyler är lika stora på Mars som på Jorden. Du kan helt enkelt inte bygga ett cellmembran som är så pass tunt med organiska molekyler. Sannolikt inte heller på något annat sätt.

Det här ledde till en stor backlash och NASA fick äta upp den hypade artikeln i flera år.
Det var en klassiker: stenen-84001 talade direkt till Bill. Han var nog bättre på saxofon och tjejer.
https://youtu.be/pHhZQWAtWyQ?t=190
Citera
2021-06-21, 19:06
  #3178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kan du garantera att rymdstationen finns kvar om en miljon år? Jag är ganska säker på att Mars finns kvar då.
Livet på Jorden verkar ha funnits här i uppåt 4000 miljoner år. Du kan ju inte mena att det inte existerar några hus på Jordklotet eftersom inga hus någonsin har byggts om eller nybyggts. Varför skulle en rymdstation vi bygger detta århundrade behöva bestå en miljon år? (Såvida det inte är ett futuristiskt biologiskt rymdskepp som löpande bygger om sig själv såsom livet på Jorden har gjort i tusentals gånger den tiden). Det finns dock gott om kometer som har existerat i miljarder år mycket orörda. Finns det något mänskligt artefakt på Jorden som har bestått i en miljon år? Hur skulle en byggnad på Mars kunna bestå i en miljon år?
Citera
2021-06-21, 21:04
  #3179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man trodde man såg förstenade mikroorganismer i elektronmikroskopiska snitt. NASA gjorde stort väsen av det med presskonferenser etc.

Men när uppsatsen publicerades visade det sig att skalan var helt fel. Det man trodde var cellmembraner var bara 1/10 så tjocka som cellmembraner på Jorden. Det här är ett problem eftersom atomer och molekyler är lika stora på Mars som på Jorden. Du kan helt enkelt inte bygga ett cellmembran som är så pass tunt med organiska molekyler. Sannolikt inte heller på något annat sätt.

Det här ledde till en stor backlash och NASA fick äta upp den hypade artikeln i flera år.

Ja du har rätt här. Jag ville bara nämna möjligheten. Jag kommer ihåg en del av det men blev lång i ansiktet när jag förstod att man hurrat för tidigt. Därför är mitt ansikte fortfarande avlångt. Det var ett fiasko men riktigt allt är inte klart.
Inte heller vad Vikingsondernas life detection visade. Men jag skall studera allt jag kan komma över om planeten Mars och en dag återställa ansiktsformen.
Citera
2021-06-21, 22:45
  #3180
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja du har rätt här. Jag ville bara nämna möjligheten. Jag kommer ihåg en del av det men blev lång i ansiktet när jag förstod att man hurrat för tidigt. Därför är mitt ansikte fortfarande avlångt. Det var ett fiasko men riktigt allt är inte klart.
Inte heller vad Vikingsondernas life detection visade. Men jag skall studera allt jag kan komma över om planeten Mars och en dag återställa ansiktsformen.

Jag håller med om att det är oklart vad Vikingexperimenten egentligen visade. Synd att man inte följde upp det med bättre instrument.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback