Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-06-20, 07:50
  #37
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag håller med om det du skriver här. Bush, Colin Powell, Tony Blair och många andra borde fängslats efter att ha startat krig med hjälp av lögner. Deras lögner har kostat många liv och deras lögner har indirekt krossat Europa med migrationsströmmar.

Jag vet inte vad man ska göra åt Iran dock. Iran är en skurkstat och en terrorstat som behöver omringas av en mur av militär närvaro.

Det bör dock såklart i första hand vara närliggande fienders ansvar som bla Israel men jag tycker att Usa och Europa ska bistå med någon sorts hjälp.

Detsamma borde göras mot exempelvis Turkiet, omringa dem och hindra dem från att ens kunna hota Europa med att släppa lös folkströmmar av män till Europa.

Det måste också bli konsekvenser när man har stöttat terror.

Iran går att lösa utan våld och blockader, man måste komma ihåg att Iran var en funktionell demokrati en gång i tiden och en demokratiseringsprocess är fortfarande möjligt.

Problemet är Turkiet och Saudiarabien som antingen aktivt stödjer whabaism celler som daesh eller som aktivt arbetar för att bli diktaturer
Citera
2021-06-20, 08:30
  #38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Iran går att lösa utan våld och blockader, man måste komma ihåg att Iran var en funktionell demokrati en gång i tiden och en demokratiseringsprocess är fortfarande möjligt.

Problemet är Turkiet och Saudiarabien som antingen aktivt stödjer whabaism celler som daesh eller som aktivt arbetar för att bli diktaturer
Ja, de har redan mekanismerna och infrastrukturen för demokrati färdiga. Problemet är att - och som jag är övertygad om - lyfter man alla sanktioner så kommer det att göra de hårdföra irrelevanta till slut och landet kommer att blomstra inom högst fem år.

Det är inget Israel önskar.
Citera
2021-06-20, 08:35
  #39
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Iran går att lösa utan våld och blockader, man måste komma ihåg att Iran var en funktionell demokrati en gång i tiden och en demokratiseringsprocess är fortfarande möjligt.

Problemet är Turkiet och Saudiarabien som antingen aktivt stödjer whabaism celler som daesh eller som aktivt arbetar för att bli diktaturer

Ja det kan jag hålla med om, det behövs egentligen en avislamisering. Men hur sannolikt är det att det ens kan ske?
Citera
2021-06-20, 09:04
  #40
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag tror inte det handlar om att man förbereder sig för konflikt med Kina iallafall. Man vill nog tona ned spänningarna där också.

Det här är vettigt. Nu kommer många republikaner klaga på att det är att överge de allierade och att ge efter till Iran osv. (Vilket är exakt vad demokraterna hade gjort om det varit en republikan som genomfört detta.) Inte hela partierna förstås, det finns en del undantag i båda, men dock.

Jag tycker att inledandet av en sån här nedrustning är det bästa Trump gjorde. Men där hans USA utstrålade oberäknelighet, opålitlighet och aggression, så försöker Biden skapa en mer diplomatisk och trygg framtoning. Men det är ett stort arbete för att nå dit.
Citera
2021-06-20, 10:20
  #41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ja det kan jag hålla med om, det behövs egentligen en avislamisering. Men hur sannolikt är det att det ens kan ske?

Ganska stor om jag ska vara ärlig.

Problemet är att handel inte tillåts löpa fritt mellan Iran och västvärlden, med handel så öppnas dialoger och gräsrotsrörelser upp.

Genom hot om krig och handelsblockader så ger man fundamentalister och extremister mer andrum samt på lång sikt så rättfärdigar man deras hat.

Palestina är ett perfekt exempel på hur våld, blockader och hat inte leder till fredligheter utan att extremismen växer allt mer, Iran har tacksamt nog inte behövt gå lika långt i sitt agerande då de inte är ockuperade men deras hat mot USA, Västvärlden och Israel hänger starkt ihop med att vi aktivt behandlar dem som om de vore en skurkstat rakt igenom.

När vi egentligen borde försöka oss på handel och diplomati istället för hot om våld och konstanta förberedelser inför krig med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, de har redan mekanismerna och infrastrukturen för demokrati färdiga. Problemet är att - och som jag är övertygad om - lyfter man alla sanktioner så kommer det att göra de hårdföra irrelevanta till slut och landet kommer att blomstra inom högst fem år.

Det är inget Israel önskar.

Israel önskar mycket och då vi äntligen har blivit av med Netanyahu så kan vi kanske slippa hans politik inom 10 - 20 år (jag förväntar mig inget inom den närmsta framtiden åtminstone).
Citera
2021-06-20, 10:24
  #42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ja det kan jag hålla med om, det behövs egentligen en avislamisering. Men hur sannolikt är det att det ens kan ske?
60-70% är troende och praktiserande shiamuslimer, resten zoroastrier, troende och praktiserande kristna och judar.

Hur skulle det gå till menar du?

Jag är inte ens säker på att man skulle lyckas rösta bort slöjtvånget även om man genomförde en rättvis folkomröstning.
Citera
2021-06-20, 11:33
  #43
Avstängd
wwrs avatar
När jag läst om hur USA drar tillbaka militär från Saudi för att pressa upp oljepriset genom att få Saudi att minska produktionen eller få oljekällorna sönderskjutna av Iran så får jag en annan bild av oljemarknaden.

USA verkar ha oljan i Iran och Irak under kontroll. Då blir det bara två alternativ kvar varför USA drar tillbaka Saudis försvar:

1. USA försöker pressa Saudi till höjt oljepris, vilket kan beläggas i flera media, bl.a Reuters som länkats i tråden.

Möjligen kan även detta gälla:

2. Tillbakadragandet av militär är en fejkad motsättning för att försöka trissa upp oljepriset.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-20 kl. 11:38.
Citera
2021-06-20, 11:53
  #44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag håller med om det du skriver här. Bush, Colin Powell, Tony Blair och många andra borde fängslats efter att ha startat krig med hjälp av lögner. Deras lögner har kostat många liv och deras lögner har indirekt krossat Europa med migrationsströmmar.

Jag vet inte vad man ska göra åt Iran dock. Iran är en skurkstat och en terrorstat som behöver omringas av en mur av militär närvaro.

Det bör dock såklart i första hand vara närliggande fienders ansvar som bla Israel men jag tycker att Usa och Europa ska bistå med någon sorts hjälp.

Detsamma borde göras mot exempelvis Turkiet, omringa dem och hindra dem från att ens kunna hota Europa med att släppa lös folkströmmar av män till Europa.

Det måste också bli konsekvenser när man har stöttat terror.
Flyktingströmmen beror på mer saker än det, tex Syriens berodde på torka och att de var tvungen och fly landsbygden och städerna kunde inte ta emot dom, och sen gick det bara mer och mer åt helvete där.
Men sure, det är delvis det också givetvis.

Vad man inte skulle gjort med Iran var att dra sig ur avtalet om kärnmaterial.
För där skedde exakt det som alla sa och de börja tillverka igen, det är något trumpen alltid får ta ansvar för.
Annars är de bara hålla sig borta och ha koll på dom, det kommer räcka.

Har personligen inte en susning varför man öser pengar över Israel.
Och komiskt att de gör man ifrån var kant.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
60-70% är troende och praktiserande shiamuslimer, resten zoroastrier, troende och praktiserande kristna och judar.

Hur skulle det gå till menar du?

Jag är inte ens säker på att man skulle lyckas rösta bort slöjtvånget även om man genomförde en rättvis folkomröstning.
Du glömde av och berätta om det var positivt eller negativt.
För det vore rätt udda om det var negativt nu och inte innan, vad har hänt undrar man lätt.
Citera
2021-06-20, 16:49
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
60-70% är troende och praktiserande shiamuslimer, resten zoroastrier, troende och praktiserande kristna och judar.

Hur skulle det gå till menar du?

Jag är inte ens säker på att man skulle lyckas rösta bort slöjtvånget även om man genomförde en rättvis folkomröstning.

Sekularisering tar tid, men man skall ha klart för sig att i en teokrati som Iran har statsreligionen samma funktion som det det dominerande partiet har i en politisk diktatur.
T.ex i Kina, Nordkorea och Kuba. Vill man komma någon vart i livet/karriären så är man medlem i partiet.
I Iran gäller att om man vill komma någon vart så är man en lojal muslim.

Men vi vet ju av avhoppare och från exemplen med fd sovjetländer att i verkligheten så är en väldigt stor del av dessa partimedlemmar långt från faktiskt "troende".
En stor del av de troende och praktiserande muslimerna är troligen snarare på samma nivå som de flesta troende i andra länder, dvs inte speciellt troende och långt från extremister.

Vi ser även på muslimer som kommer till västvärlden att en väldigt stor del blir snabbt sekulariserade, även om de behåller tron så är de flesta på samma nivå som troende kristna i väst. Dvs firar högtider och följer vissa regler och sedvänjor men långt från bokstavstroende extremister.

Vi behöver alltså inte alls få bort Islam från Iran eller något annat land, allt som behövs är att de blir mer sekulariserade och moderata i sin religion.
Det är inga som helst problem att leva och samarbeta med vanliga muslimer. Det är extremisterna som är problemet, precis som när det kommer till all annan religion och till politik.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2021-06-20 kl. 16:54.
Citera
2021-06-20, 17:41
  #46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sekularisering tar tid, men man skall ha klart för sig att i en teokrati som Iran har statsreligionen samma funktion som det det dominerande partiet har i en politisk diktatur.
T.ex i Kina, Nordkorea och Kuba. Vill man komma någon vart i livet/karriären så är man medlem i partiet.
I Iran gäller att om man vill komma någon vart så är man en lojal muslim.

Men vi vet ju av avhoppare och från exemplen med fd sovjetländer att i verkligheten så är en väldigt stor del av dessa partimedlemmar långt från faktiskt "troende".
En stor del av de troende och praktiserande muslimerna är troligen snarare på samma nivå som de flesta troende i andra länder, dvs inte speciellt troende och långt från extremister.

Vi ser även på muslimer som kommer till västvärlden att en väldigt stor del blir snabbt sekulariserade, även om de behåller tron så är de flesta på samma nivå som troende kristna i väst. Dvs firar högtider och följer vissa regler och sedvänjor men långt från bokstavstroende extremister.

Vi behöver alltså inte alls få bort Islam från Iran eller något annat land, allt som behövs är att de blir mer sekulariserade och moderata i sin religion.
Det är inga som helst problem att leva och samarbeta med vanliga muslimer. Det är extremisterna som är problemet, precis som när det kommer till all annan religion och till politik.
Men, du fattar ingenting. Inte ens mullorna är extremister ur ett muslimskt perspektiv. Det är en helt annan problematik som de också brottas med. Du är alltför färgad av Hanif Bali et al. och andra pahlavister i förskingringen. De troende muslimerna har ingen ambition att bli sekulariserade.

Problemet är vi som inte fattar att många av länderna i MÖ är djupt religiösa och deras samhälle är genomsyrat av Islam oftast och befolkningen har ingen som helt tanke på släppa det.

Vad som ska till är en modernisering men den resan måste de göra själva och det är inte säkert eller ens troligt att målet blir något som liknar våra liberala och sekulariserade demokratier. Bästa sättet att få till den utvecklingen är som jag säger att vi i väst accepterar detta att vi inte är något "riktmärke" hur ett samhälle ska fungera. Sedan att vi i Irans fall häver sanktionerna mot landet som bara gynnar de hårdföra traditionalisterna. Något annat som är påtagligt och som har nästan en större inverkan på civilsamhällena i regionen är att man lever i ett traditionellt klansamhälle. Och det är den vanligaste formen av samhällsbyggnad i världen. Det är vi som är extrema särskilt vi i Sverige.

Om du verkligen vill veta vad iranierna tycker och tänker så finns det denna organisation som regelbundet genomför opinionsundersökningar i Iran. Faktiskt får de till det ganska bra på en vetenskaplig nivå och de anlitas ofta av t.ex. universiteten i USA och olika nyhetsorganisationer:

https://www.iranpoll.com/

https://www.iranpoll.com/publications
Citera
2021-06-20, 19:35
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men, du fattar ingenting. Inte ens mullorna är extremister ur ett muslimskt perspektiv. Det är en helt annan problematik som de också brottas med. Du är alltför färgad av Hanif Bali et al. och andra pahlavister i förskingringen. De troende muslimerna har ingen ambition att bli sekulariserade.

Problemet är vi som inte fattar att många av länderna i MÖ är djupt religiösa och deras samhälle är genomsyrat av Islam oftast och befolkningen har ingen som helt tanke på släppa det.

Vad som ska till är en modernisering men den resan måste de göra själva och det är inte säkert eller ens troligt att målet blir något som liknar våra liberala och sekulariserade demokratier. Bästa sättet att få till den utvecklingen är som jag säger att vi i väst accepterar detta att vi inte är något "riktmärke" hur ett samhälle ska fungera. Sedan att vi i Irans fall häver sanktionerna mot landet som bara gynnar de hårdföra traditionalisterna. Något annat som är påtagligt och som har nästan en större inverkan på civilsamhällena i regionen är att man lever i ett traditionellt klansamhälle. Och det är den vanligaste formen av samhällsbyggnad i världen. Det är vi som är extrema särskilt vi i Sverige.

Om du verkligen vill veta vad iranierna tycker och tänker så finns det denna organisation som regelbundet genomför opinionsundersökningar i Iran. Faktiskt får de till det ganska bra på en vetenskaplig nivå och de anlitas ofta av t.ex. universiteten i USA och olika nyhetsorganisationer:

https://www.iranpoll.com/

https://www.iranpoll.com/publications

Jag vet att troende inte har något intresse av sekularisering, det kommer av sig självt i öppna samhällen efterhand som de utvecklas.
Efterhand som en befolkning blir mer välutbildad och mer öppen för andra kulturer och religioner så minskar intolerans och folket blir mer sekulariserat.

Du ser det ofta på t.ex. muslimer som flyttar till väst. En stor del blir betydligt mindre religiösa och en väldigt stor del av deras barn är icke-troende.

Det som behövs är alltså handel och intellektuellt utbyte med dessa länder inte sanktioner och försök att påtvinga dem våra värderingar.
Sanktioner och sån skit vi sysslar med nu har ingen positiv effekt alls.

Opinionsundersökningar i Iran hade jag inte litat på. Man säger ju att t.ex. SDare inte vågar svara ärligt i på riktigt anonyma undersökningar i ett land som Sverige.
Hur stor är då chansen att en person vågar svara ärligt på opinionsundersökningar i Iran.
Citera
2021-06-20, 19:53
  #48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag vet att troende inte har något intresse av sekularisering, det kommer av sig självt i öppna samhällen efterhand som de utvecklas.
Efterhand som en befolkning blir mer välutbildad och mer öppen för andra kulturer och religioner så minskar intolerans och folket blir mer sekulariserat.
Befolkningen är relativt välutbildad redan i Iran. Det hindrar dem inte att dra till Qom en gång om året och självspäka sig i Allahs namn.
Citat:
Du ser det ofta på t.ex. muslimer som flyttar till väst. En stor del blir betydligt mindre religiösa och en väldigt stor del av deras barn är icke-troende.
Nja, det vet jag inte om det händer direkt.
Citat:
Det som behövs är alltså handel och intellektuellt utbyte med dessa länder inte sanktioner och försök att påtvinga dem våra värderingar.
Sanktioner och sån skit vi sysslar med nu har ingen positiv effekt alls.
Håller med men räkna inte med att man får ett sekulariserat samhälle som i väst.
Citat:
Opinionsundersökningar i Iran hade jag inte litat på. Man säger ju att t.ex. SDare inte vågar svara ärligt i på riktigt anonyma undersökningar i ett land som Sverige.
Hur stor är då chansen att en person vågar svara ärligt på opinionsundersökningar i Iran.
Just detta institut är välrenommerat och auktoriserade:

https://www.iranpoll.com/clients
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback