Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-18, 15:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Det är inte "diktatoriskt" att samarbeta ömsesidigt frivilligt med andra människor. Jag misstänker att du har missat nånting väldigt viktigt dära.

Rymdfärjan dödade 14 av de 18 astronauter som har avlidit under rymdfart (samtliga i Jordens atmosfär). Så man kan väl säga att det gick lite sisådär med det statliga projektet, eller hur?

Med lämpligt val av metrik kan man bevisa det mesta. Spacex är lyriska dom har skickat upp några astronauter. Något ryssarna gjorde redan för 60 år sen. Landa med raketmotorer är en återvändsgränd. Det enda vettiga är en tvåstegs farkost där andra steget glidflyger.
Citera
2021-06-18, 16:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Näe, hur då? Elon Musk var när jag såg uppskattningar tidigare i år värderad till 151 miljarder dollar. Det är 7 gånger NASAs hela årsbudget, och runt 50 gånger mer än NASAs delbudget för raketutveckling. Han har ingen anledning att bry sig om NASAs små kaffekassepengar. Han har råd att kolonisera Mars ur egen portmonnä. Dessutom står hundratals andra dollarmiljardärer på kö för att få investera i detta hans egna projekt.

Musk har inte blivit en av världens rikaste män genom att ägna sig åt filantropi. Alla hans företag drivs enligt affärsmässiga principer. SpaceX hade inte klarat sig utan det första NASA-kontraktet, vilket som Musk själv berättat kom i grevens tid, och företaget är fortfarande beroende av kontrakt från NASA och Pentagon.
Citera
2021-06-18, 16:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker inte man kan kalla USA:s ekonomi för sovjetisk kommandoekonomi när den finansierade NASA. Om det var dåligt organiserat bör det förbättras. De kom dock till månen, säger de i alla fall. Nu går det däremot trögt. De verkar missa tidsschemat igen som Musk ofta gör.

Det pågår en trend över stora delar av världen att flytta kontrollen från de nationella politiker som folket har inflytande över till storföretagen. Vi i Europa märker det tydligast där EU tar över. I Bryssel styr företagen med mutor och lobbying. Man ställer upp den mysige, häftige Musk för att lura oss ge bort vårt inflytande till företagen.

Just nu verkar varken NASA eller de privata företagen fungera bra. Musks Starship exploderar oftast och vad jag förstår kan det bli tre skattefinansierade projekt som gör samma sak, dvs åker en vända runt månen för att kolla läget inför månlandning (SX, BO och SLS). Det verkar inte effektivt. Men företag, politiker och media har enats mot folket. Så varje gång Starship exploderar skriver alla trollen att det var en lärorik explosion!

Nu menade jag inte att hela USA:s ekonomi är ett exempel på sovjetisk kommandoekonomi. Jag syftade på försvarsindustrin.
Citera
2021-06-18, 16:57
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu menade jag inte att hela USA:s ekonomi är ett exempel på sovjetisk kommandoekonomi. Jag syftade på försvarsindustrin.
Det är väl samma sak att kasta in pengarna i ett hål som det står Northrop Grumman eller SpaceX på om man inte följer upp vad företagen gör och kritiskt redovisar för folk vad man gör med deras pengar.
Citera
2021-06-18, 17:46
Medlem
SpaceX är säkert räddat, se bara hur många beställningar man drar hem nu både från privata intressenter och från USA:s Space Force. Och naturligtvis från NASA.

SpaceX har ökat sitt försprång. Glöm inte att Starship är helt och hållet en egen satsning även om nu Lunar Starship faller NASA i smaken. Men jag återkommer, jag börjar bli mycket optimistisk nu, det är en riktig schwung nu, dom sorgliga dagarna är över. Rymdfarten är på G, den riktiga rymdfarten alltså.
Citera
2021-06-18, 20:47
Medlem
Den Kinesiska kapseln ser ut som en förvuxen Soyuz men fulare. Men rymdstationen är snygg. Sedan är jag förvånad att kineserna har nästan exakt samma rymddräkter som ryssarna? Är dom köpta av samma firma eller varför härmar man denna tråkiga design? Det är 1970-talsstuk över både kinesers och ryssars rymddräkter.

Se istället SpaceX inovativa och moderna design, häftigt. Det skall bli intressant att se vad dom fyra astronauterna som förs upp av Boeing har för dräkter, hoppas dom är snygga. Det kan ske om 7 månader ungefär.

Jag såg också idag att man flyttat SN16 och ställt den där SN15 står. Elefantkyrkogården? Tydligen går man all in för SN20.
Citera
2021-06-19, 11:44
Medlem
stilichos avatar
Jag har väldigt dålig koll men var det inte Jeff Bezos som var den "vettiga" rymdoligarken tidigare? Den som hellre ville kolonisera rymden än åka på PR-stunts till himlakroppar vi redan varit på. Nu låter det i den här tråden som om även Blue Origin har hoppat helt och hållet på månexpressen. Vill man vara optimist kan man ju se det som ett fiffigt sätt att gama åt sig statliga pengar, Musk-style. Men det kan ju inte vara bra för den allmänna moralen om vi degenererar ner till 60-talets nivå igen. Då riskerar vi att slösa bort ännu ett halvt århundrade på att sitta här på vår planetyta.
Citera
2021-06-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har väldigt dålig koll men var det inte Jeff Bezos som var den "vettiga" rymdoligarken tidigare? Den som hellre ville kolonisera rymden än åka på PR-stunts till himlakroppar vi redan varit på. Nu låter det i den här tråden som om även Blue Origin har hoppat helt och hållet på månexpressen. Vill man vara optimist kan man ju se det som ett fiffigt sätt att gama åt sig statliga pengar, Musk-style. Men det kan ju inte vara bra för den allmänna moralen om vi degenererar ner till 60-talets nivå igen. Då riskerar vi att slösa bort ännu ett halvt århundrade på att sitta här på vår planetyta.

Båda är visionärer men Elon Musk är också en drömmare. Den sistnämnde vill verkligen att människan skall lämna urhemmet Jorden och bli interplanetarisk.

Jag uppfattar idag Jeff Bezos mer som lite girig, men det kan också vara så att han inte vill satsa av sina egna pengar. Jag tror ändå på Blue Origin i framtiden att dom blir mycket stora på turistresor i rymden. Men naturligtvis räcker det inte med Blue Shepard, dom behöver få fram Blue Glenn snarast. 2022 blir ödesåret för Blue Origin.
Problemet för sistnämnda företag kan vara att risk-kapitalisterna börjar svika.
Citera
2021-06-19, 15:41
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Båda är visionärer men Elon Musk är också en drömmare. Den sistnämnde vill verkligen att människan skall lämna urhemmet Jorden och bli interplanetarisk.

Efter att ha googlat lite så verkar det som om Jeff Bezos fortfarande är den store rymdkolonisatören och Elon Musk som är den store PR-gurun. Hur otroligt det än låter så hävdas det att Bezos hade Gerard K. O'Neill som lärare på Princeton och han gör fortfarande allting exakt enligt O'Neills bok. Månlandaren är i det ljuset bara ett steg i att starta gruvdrift på månen, precis som O'Neill förutsåg för femtio år sedan.

Sett ur det här ljuset är det otvivelaktligen Jeff Bezos som är den store visionären. Att tro att mänskligheten ska bli interplanetär genom att frakta några människor till Mars är inte att vara drömmare så mycket som dummare.
Citera
2021-06-19, 19:47
Medlem
Citat:
Efter att ha googlat lite så verkar det som om Jeff Bezos fortfarande är den store rymdkolonisatören och Elon Musk som är den store PR-gurun. Hur otroligt det än låter så hävdas det att Bezos hade Gerard K. O'Neill som lärare på Princeton och han gör fortfarande allting exakt enligt O'Neills bok. Månlandaren är i det ljuset bara ett steg i att starta gruvdrift på månen, precis som O'Neill förutsåg för femtio år sedan.

Sett ur det här ljuset är det otvivelaktligen Jeff Bezos som är den store visionären. Att tro att mänskligheten ska bli interplanetär genom att frakta några människor till Mars är inte att vara drömmare så mycket som dummare.
Ki
Blue Origins förslag till månlandare är bra vid små expeditioner. Men SpaceX:s förslag innebär en revolution i kapacitet och storlek. Den ger större möjligheter till att bygga en bas

Nu ser jag att även Kina-Ryssland kommer att bygga en bas på månen men det blir på längre sikt.

Det är lite gissningar från min sida, men jag tror det blir så att mycket av det som NASA vill göra kommer att utföras med hjälp av SpaceX. Den stora drömmen och stora steget blir att anlägga en bas på Mars och att bemanna den permanent. Framtiden ger oss facit vem som har rätt.
Citera
2021-06-19, 19:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag håller inte alls med om det. Har Jeff Bezos någon vision överhuvud taget annat än att ha sugsnabeln fast rotad i NASA:s budget? Vem behöver gruvor på Månen? Det kommer inte att rädda mänskligheten vid ett globalt kärnvapenkrig.

Det är Musk som är den store visionären. Han ser vilka hot vi står inför och vilka möjligheter som finns. Att kolonisera Mars såg ut som en utopisk pojkdröm tills dess Musk satte sig ner och räknade på vad som behövs. Och sedan började genomföra det.

Det är ingen slump att Musk också står bakom ett av de mest spännande initiativen inom biosektorn, Neuralink:

(FB) Neuralink implanterar chip i en apa som kan spela spel

Respekt för den mannen!
Citera
2021-06-19, 21:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är Musk som är den store visionären. Han ser vilka hot vi står inför och vilka möjligheter som finns. Att kolonisera Mars såg ut som en utopisk pojkdröm tills dess Musk satte sig ner och räknade på vad som behövs. Och sedan började genomföra det.

Jag läste om Jeff Bezos och Gerard K. O'Neill i den här artikeln:
https://www.bloomberg.com/news/artic...ady-feel-stale

Det behövs inte fler visioner om rymdkolonisation, allt värt att reflektera kring det reflekterades redan på 70-talet. Och Jeff Bezos har tydligen insupit det med hull och hår. Återstår att se om han kan leverera. Men med tanke på vilka ekonomiska muskler han har så borde han ha bättre chanser än de flesta.

Jag synar bluffen om att det skulle vara visionärt att åka till Mars. Mars går inte att kolonisera. Där finns ingen atmosfär och solljuset är för svagt för växtodling. Det är helt enkelt en ytterst olämplig plats för mänsklig habitation. Dessutom är det en planetyta och därför begränsad i storlek och möjligheter. Det är inte riktigt i samma liga som riktig rymdkolonisation med dess oändliga möjligheter. Och eftersom det senare dessutom är både billigare och enklare så finns det verkligen ingen anledning att åka på några turistresor till Mars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback