Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-15, 22:21
  #3109
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Viket är mer diktatoriskt?
NASA. Men av fel anledningar. Hade dom varit politiskt fria att använda det som är bäst för ändamålet, hade dom jagat efter Boeing så här länge?

Jag tycker det e lite roligt att privata entreprenörer faktiskt kan komma in i matchen ännu. Men när man blir som SpaceX så tappar man lite av oskyldigheten.
Citera
2021-06-15, 22:32
  #3110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om man vill leta efter liv i stället för att samla stenar är ju polerna det mest uppenbara stället att titta på.

Jag utesluter inte att du har rätt. NASA försökte ju med sonder Polar Lander men något beräkningsfel gjorde att den störtade. Sedan tog man överskottsmaterial och idéer från en del studenter och skramlade ihop till den mycket lyckade Phoenix som landade i utkanten av ett polarområde.

Phoenix lyckades skopa upp isigt material som värmdes i små ugnar och man fann "organic compounds" så jag utesluter ingenting.

Jag tänkte mig mer att landa i varmare områden där det har flutit vatten och isen finns några meter under marken och dessutom skulle jag vilja undersöka canyons och gamla flodfåror. Så mitt förslag är två expeditioner men NASA måste öppna stora börsen. Visa oss pengarna.
Citera
2021-06-15, 22:45
  #3111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant synvinkel. Ett privat företag som är olistat på börsen styrs till 100% av ägaren. Ägaren har absolut makt. Nasa styrs av en ledningsgrupp som utsres av folkvalda personer utsedda i allmänna val.

Viket är mer diktatoriskt?
y

Du inser att jag ibland skojar till det. Jag gillar att måla upp. Jag tycker att NASA har ryckt upp sig ganska bra, Bridenstein gjorde ett gott jobb och den nya Nelson verkar kunna handskas med politiker och få tillräckligt med pengar.
Det är också ett bra samarbete mellan NASA och SpaceX, men NASA måste ta hänsyn till flera aktörer och SLS sysselsätter mycket folk.

Elon Musk har vitaliserat rymdfarten, ett sådant go som vi har nu är fantastiskt, jag är mycket tacksam för vad han åstadkommer.
Citera
2021-06-15, 22:54
  #3112
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
NASA. Men av fel anledningar. Hade dom varit politiskt fria att använda det som är bäst för ändamålet, hade dom jagat efter Boeing så här länge?

Jag tycker det e lite roligt att privata entreprenörer faktiskt kan komma in i matchen ännu. Men när man blir som SpaceX så tappar man lite av oskyldigheten.

Nasa är en offentlig myndiget och måste redovisa allt dom gör offentligt inklusive deras budget. Ledningen tillsätts genom röstning i i almänna val.

Spacex toppstyrs av en individ och behöver inte redovisa nånting för någon. Dom redovisar det som dom tycker passar för deras image och det deras betalande kunder kräver.

Man kan möjligtvis med Orwellisk förändring av ords betydelse få det till att Nasa skulle vara mer diktatorisk.
Citera
2021-06-15, 23:04
  #3113
Medlem
Det är ju en skandal egentligen att Boeing fick 4,2 biljoner dollars för att utveckla Starliner och ännu inte har klarat uppgiften medan SpaceX fick 2,6 biljoner för att utveckla Crew Dragon och gjorde det snabbare och bättre.

Jag gillar att måla upp men det är ju så att alla behöver varandra, vad vore NASA utan dom privata företagen och vad vore dom privata företagen utan NASA:s pengar? Skattebetalarnas pengar.

Men NASA favoriserade Boeing, det kan vi inte komma ifrån. För övrigt hoppas jag att Starliner blir en framgång ändå.
Citera
2021-06-16, 00:51
  #3114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nasa är en offentlig myndiget och måste redovisa allt dom gör offentligt inklusive deras budget. Ledningen tillsätts genom röstning i i almänna val.

Spacex toppstyrs av en individ och behöver inte redovisa nånting för någon. Dom redovisar det som dom tycker passar för deras image och det deras betalande kunder kräver.

Man kan möjligtvis med Orwellisk förändring av ords betydelse få det till att Nasa skulle vara mer diktatorisk.
SpaceX är FRIVILLIGT finansierat.
NASAs SLS+Orion är diktatoriskt tvångsfinansierat mot alla betalares vilja. Massor och massor igen av butikskassörskor har sparkats från sina första jobb för att statens psykopater har bestämt att de ska sparkas, för att mer än alla pengar som någonsin använts till utvecklingen av alla rymdraketer, ska slösas bort på bedrägeriet SLS+Orion.

Hur kan du spela så hänsynslöst dum i huvet att du inte fattar skillnaden mellan att jag som politiker med våld stjäl de pengar som betalar din lön, å ena sidan, och å andra sidan att jag har pengar över som jag frivilligt investerar i ett lovande industriprojekt? Har du gått i svensk skola eller vad är det för fel på dig??
Citera
2021-06-16, 09:56
  #3115
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
SpaceX är FRIVILLIGT finansierat. NASAs SLS+Orion är diktatoriskt tvångsfinansierat mot alla betalares vilja. Massor och massor igen av butikskassörskor har sparkats från sina första jobb för att statens psykopater har bestämt att de ska sparkas, för att mer än alla pengar som någonsin använts till utvecklingen av alla rymdraketer, ska slösas bort på bedrägeriet SLS+Orion.

En simplistisk analys. Både SpaceX och andra leverantörer är ju i slutändan beroende av amerikanska skattepengar. NASA och Pentagon är SpaceX största kunder, och Musk har själv berättat om hur SpaceX överlevnad stod och föll med det första NASA-kontraktet.

Skillnaden ligger snarare i att SLS och Orion styrs på samma sätt som program inom den amerikanska försvarsindustrin brukar skötas, med detaljerade specifikationer som ständigt ändras, förseningar och budget overruns.

Det nya med SpaceX är att NASA inte lagt sig i detaljerna i utvecklingsarbetet utan i stället betalar för vissa tjänster, som att leverera viss last till omloppsbana. Man kan alltså säga att det representerar en omställning från sovjetisk kommandoekonomi till marknadsekonomi.
Citera
2021-06-16, 10:55
  #3116
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En simplistisk analys. Både SpaceX och andra leverantörer är ju i slutändan beroende av amerikanska skattepengar. NASA och Pentagon är SpaceX största kunder, och Musk har själv berättat om hur SpaceX överlevnad stod och föll med det första NASA-kontraktet.

Skillnaden ligger snarare i att SLS och Orion styrs på samma sätt som program inom den amerikanska försvarsindustrin brukar skötas, med detaljerade specifikationer som ständigt ändras, förseningar och budget overruns.

Det nya med SpaceX är att NASA inte lagt sig i detaljerna i utvecklingsarbetet utan i stället betalar för vissa tjänster, som att leverera viss last till omloppsbana. Man kan alltså säga att det representerar en omställning från sovjetisk kommandoekonomi till marknadsekonomi.
Jag tycker inte man kan kalla USA:s ekonomi för sovjetisk kommandoekonomi när den finansierade NASA. Om det var dåligt organiserat bör det förbättras. De kom dock till månen, säger de i alla fall. Nu går det däremot trögt. De verkar missa tidsschemat igen som Musk ofta gör.

Det pågår en trend över stora delar av världen att flytta kontrollen från de nationella politiker som folket har inflytande över till storföretagen. Vi i Europa märker det tydligast där EU tar över. I Bryssel styr företagen med mutor och lobbying. Man ställer upp den mysige, häftige Musk för att lura oss ge bort vårt inflytande till företagen.

Just nu verkar varken NASA eller de privata företagen fungera bra. Musks Starship exploderar oftast och vad jag förstår kan det bli tre skattefinansierade projekt som gör samma sak, dvs åker en vända runt månen för att kolla läget inför månlandning (SX, BO och SLS). Det verkar inte effektivt. Men företag, politiker och media har enats mot folket. Så varje gång Starship exploderar skriver alla trollen att det var en lärorik explosion!
Citera
2021-06-16, 11:21
  #3117
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
SpaceX är FRIVILLIGT finansierat.
NASAs SLS+Orion är diktatoriskt tvångsfinansierat mot alla betalares vilja. Massor och massor igen av butikskassörskor har sparkats från sina första jobb för att statens psykopater har bestämt att de ska sparkas, för att mer än alla pengar som någonsin använts till utvecklingen av alla rymdraketer, ska slösas bort på bedrägeriet SLS+Orion.

Hur kan du spela så hänsynslöst dum i huvet att du inte fattar skillnaden mellan att jag som politiker med våld stjäl de pengar som betalar din lön, å ena sidan, och å andra sidan att jag har pengar över som jag frivilligt investerar i ett lovande industriprojekt? Har du gått i svensk skola eller vad är det för fel på dig??

Jag gjorde ingen värdesättning av ordet diktatoriskt. Det kan mycket väl vara effektivare. Definitionsmässigt är Spacex betydligt mer diktatorisk än Nasa än vad du tycker om Nasa. Glöm dock inte att det var Nasa som sköt upp rymdskytteln som är långt mer komplex än Starship är och dom lyckaded i första försöket MED astronauter. Dom har landat 5st bilar på Mars som dom kör omkring med plus en hel del andra saker Spacex bara kan drömma om att åstadkomma.
Citera
2021-06-16, 17:50
  #3118
Medlem
Idag jobbar SpaceX med att montera 5:e segmentet på Launch Tower. Och ett 6:e segment är levererat och finns någonstans på Starbase.

Jag har tidigare fått uppgiften att Launch Tower skulle bli 120 meter högt men nu ryktas det om 146 meter. Tror sistanämnda uppgift är felaktig.

Väldigt vad uppskjutningsplatserna sprids ut. Starship skall också kunna sändas upp från Florida och från två speciella fartyg, Phobos och Deimos.

Elon Musk har säkert mycket skickligt folk som hjälper honom med tankearbetet. Detta är väldigt stort det som pågår.
Citera
2021-06-16, 20:11
  #3119
Medlem
Starship + booster 120 m så 146 m låter troligt.
Citera
2021-06-16, 21:39
  #3120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Starship + booster 120 m så 146 m låter troligt.

Väldigt högt i så fall. Men nu är 5:e segmentet på plats, det såg elegant ut hur man lyfte och sedan fogade ihop. Ett gott arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback