Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-11, 20:58
  #3061
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Synd att han inte istället koncentrerar sig på att få Starship att fungera som en månlandare vilket är nästa utvecklingsprojekt för vilket han redan tilldelats skattepengar. Nu har de väl skruvat bort motorerna på Starship och testen med omloppsbana skjutits fram som vanligt vad gäller Musk.

Han är ju en känd tidsoptimist men han genomför det som han har sagt... tillslut...

Han skiljer sig därmed inte från andra stora entreprenörer. Det finns många exempel på sådana gubbar - ett är ju förresten Nikola Tesla.
Citera
2021-06-11, 21:03
  #3062
Medlem
Konkurrenten till Crew Dragon, nämligen Boeings Starliner, beräknas kunna testflygas igen den 30 juli. Det blir en obemannad färd upp till rymdstationen med automatisk dockning. Hoppas det går bättre denna gången för Boeing. Bärraket blir Atlas V.

Jag såg att en ny uppstickare har presenterat sig. Relativity Space och dom bygger först en liten återanvändbar farkost named Terran 1. Sedan en större som man tror kan flyga redan 2024 och den liknar Starship, nästan en kopia men betydligt mindre. Terran R skall kunna forsla upp 20 ton.

Första cryotestet på BN2.1 tycks ha blivit en framgång. SpaceX har också forslat fram en stor vattentank på uppskjutningsområdet i Boca Chica.
Citera
2021-06-11, 22:31
  #3063
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag är jag inte med men jag hoppas att inte rymdfarten utvecklas till jippon. Där en massa kändisar skall uppta platser.

När vanligt Kardashianfluktande folk slutade kika på månresorna redan 1970, så är det nog det bästa du kan hoppas på. Justin Bieber till ISS hade ökat anslagen. Eller som sagt, nån Kardashian, eller Yasin kanske.

Man får jobba utifrån de förutsättningar som finns och med en befolkning vars IQ minskar så snabbt så klockorna stannar och vars attentionspan aldrig varit lägre - ta det du får.
Citera
2021-06-11, 22:37
  #3064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
När vanligt Kardashianfluktande folk slutade kika på månresorna redan 1970, så är det nog det bästa du kan hoppas på. Justin Bieber till ISS hade ökat anslagen. Eller som sagt, nån Kardashian, eller Yasin kanske.

Man får jobba utifrån de förutsättningar som finns och med en befolkning vars IQ minskar så snabbt så klockorna stannar och vars attentionspan aldrig varit lägre - ta det du får.

Ja det är illa. Om jag ser på mig själv har jag från tidig barnsben bara drömt om utforskningen av rymden men jag får svälja besvikelsen och hoppas att det kan öka intresset. Men jag tror egentligen inte på det.

Elon Musk är en listig person, han har förmåga att bli vän med NASA-chefer och kan få folk att investera. Man måste beundra honom.
Det skulle inte förvåna mig att han går vidare med risk-kapital även om inte NASA ger honom pengarna. Jag tänker då både på månfärder och Mars-resorna. Han går vidare.
Citera
2021-06-11, 23:15
  #3065
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Elon Musk är en listig person, han har förmåga att bli vän med NASA-chefer och kan få folk att investera. Man måste beundra honom.
Det skulle inte förvåna mig att han går vidare med risk-kapital även om inte NASA ger honom pengarna. Jag tänker då både på månfärder och Mars-resorna. Han går vidare.
Han har troligen ett attentionspan överstigande dessa 11 sekunder, ja. Självklart är det en intelligent person och dessutom med en drivkraft som få har. Men han är rätt spridd i sina åtaganden - det finns andra som kan göra samma sak.

I slutändan handlar det om vilka du känner - investorer, tekniker, drömmare, ekonomer. Det smarta i Musks upplägg är att han tagit det i bitar - bilar, batterier, rymdskepp, marsinvasion ...

Sett från sidan är det en mästerlig plan - och att kunna hålla den så länge är fantastiskt.

Med det sagt är jag inte övertygad om att det är det bästa just för rymdfarten. Jag är inte överens varken med belluflop, raptor eller månlandarfunktioner. Att skicka folk envägs till Mars är dock lysande, om vi fick välja vilka .. Trump hade ju fått en fribiljett.
Citera
2021-06-11, 23:47
  #3066
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
När vanligt Kardashianfluktande folk slutade kika på månresorna redan 1970, så är det nog det bästa du kan hoppas på. Justin Bieber till ISS hade ökat anslagen. Eller som sagt, nån Kardashian, eller Yasin kanske.

Man får jobba utifrån de förutsättningar som finns och med en befolkning vars IQ minskar så snabbt så klockorna stannar och vars attentionspan aldrig varit lägre - ta det du får.

Tom Cruise ska tydligen upp i rymden.
Citera
2021-06-11, 23:49
  #3067
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tom Cruise ska tydligen upp i rymden.
"Vem fan e det?" som generation Z hade sagt.
Citera
2021-06-12, 00:12
  #3068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Han har troligen ett attentionspan överstigande dessa 11 sekunder, ja. Självklart är det en intelligent person och dessutom med en drivkraft som få har. Men han är rätt spridd i sina åtaganden - det finns andra som kan göra samma sak.

I slutändan handlar det om vilka du känner - investorer, tekniker, drömmare, ekonomer. Det smarta i Musks upplägg är att han tagit det i bitar - bilar, batterier, rymdskepp, marsinvasion ...

Sett från sidan är det en mästerlig plan - och att kunna hålla den så länge är fantastiskt.

Med det sagt är jag inte övertygad om att det är det bästa just för rymdfarten. Jag är inte överens varken med belluflop, raptor eller månlandarfunktioner. Att skicka folk envägs till Mars är dock lysande, om vi fick välja vilka .. Trump hade ju fått en fribiljett.

Jag hade inte tvekat. One way ticket!!!! En sådan upplevelse att få dö på Mars och kanske vara den förste att dö där. Jag skall läsa på lite bättre om Musks planer, det har blivit ganska svårt att följa det.
Citera
2021-06-12, 07:22
  #3069
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hade inte tvekat. One way ticket!!!! En sådan upplevelse att få dö på Mars och kanske vara den förste att dö där. Jag skall läsa på lite bättre om Musks planer, det har blivit ganska svårt att följa det.
Vi uppskattar dina rapporter där du försöker reda ut denna röra.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Han är ju en känd tidsoptimist men han genomför det som han har sagt... tillslut...

Han skiljer sig därmed inte från andra stora entreprenörer. Det finns många exempel på sådana gubbar - ett är ju förresten Nikola Tesla.
Men Musks fördröjningar utgör en klassisk bluffmakar-taktik.

Han säljer Teslas självkörande dataprogram för $10.000. Han påstod länge att bilarna själva redan förra året skulle kunna fungera som taxis och tjäna pengar åt ägaren genom att bilarna själva körde taxikunder åt ägaren medan ägaren var hemma och gjorde annat.

Starlink påstods redan förra våren med 400 satelliter ha täckning för att kunna leverera internet inom begränsade områden. Nu har man 1600 satelliter uppe men det går fortfarande inte att gå in i en affär, köpa en antenn och köra igång. Systemet är fortfarande under testning och bara utvalda personer som anmält sig via epost får antenner levererade.

Teslas aktiekurs är extremt övervärderad. P/E brukar ligga runt 1000. (Och vinsten kommer från att myndigheterna låter Tesla sälja tillstånd som bensinbilsköpare i slutändan måste betala, samt förtjänster på Bitcoin. På bilförsäljning går Tesla nätt och jämnt runt) Kursen bygger på drömmar om vad som kanske kan hända i framtiden. Telsa säljer färre bilar än Volvo.

Samma gäller rymdprogrammet. Nu verkar han som sagt ha plockat ned Starship ett tag. Sedan kommer nog media att skriva om jippot med Inspiration4 ett tag. Månlandar-projektet är en katastrof från alla håll. Trumps order att landa på månen kom dec 2017. Men ännu finns ingen säker plan hur det skall gå till. Det verkar som om världens två rikaste gubbar försöker ta till sig skattepengar och allt skjuts på framtiden. De kommer förmodligen inte att vara på månen 2024.
Citera
2021-06-12, 20:22
  #3070
Medlem
På Kennedy Space Center pågår processing av SLS. Sidoraketerna är stacked och snart fogas dom ihop med core stage. Hela komplexet beräknas bli färdigt tillsammans med Orion i toppen någon gång i slutet av augusti. Man siktar på genomförande av Artemis 1 i slutet av november detta år, med en helt obemannad resa runt månen.

Tidsplanen är fortfarande att i slutet av 2023 kunna genomföra en bemannad resa med 4 astronauter runt månen, Artemis 2.

Det blir en intressant kapplöpning med SpaceX som också skall genomföra månrundturen med Starship före 2023 års utgång, med bland annat en japansk biljonär som passagerare.

Personligen tror jag inte tidsplanerna håller, man får räkna med förseningar, men det känns som om SpaceX går fram mycket fortare och hinner före.

Det skall också bli intressant att se vilka som får skjuta upp delarna till Lunar Gateway under 2024 eller senare.
Citera
2021-06-12, 20:47
  #3071
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
På Kennedy Space Center pågår processing av SLS. Sidoraketerna är stacked och snart fogas dom ihop med core stage. Hela komplexet beräknas bli färdigt tillsammans med Orion i toppen någon gång i slutet av augusti. Man siktar på genomförande av Artemis 1 i slutet av november detta år, med en helt obemannad resa runt månen.

Tidsplanen är fortfarande att i slutet av 2023 kunna genomföra en bemannad resa med 4 astronauter runt månen, Artemis 2.

Det blir en intressant kapplöpning med SpaceX som också skall genomföra månrundturen med Starship före 2023 års utgång, med bland annat en japansk biljonär som passagerare.

Personligen tror jag inte tidsplanerna håller, man får räkna med förseningar, men det känns som om SpaceX går fram mycket fortare och hinner före.

Det skall också bli intressant att se vilka som får skjuta upp delarna till Lunar Gateway under 2024 eller senare.
Tack för rapporten. Så efter att inte ha byggt någon månlandare på 50 år bygger man nu plötsligt tre system?

SpaceX Extra super heavy / Starship
Blue Origin New Glenn / B.O. månlandare
SLS

Kommer SLS att använda någon månlandare? Vilken?

Tidsplanen för Artemis har väl redan spruckit? Var det inte 2022 för att runda månen?

Edit
I slutet på april sköt kineserna upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. I onsdags rullade man ut en "Långa Marschen"-raket som snart skall skicka upp astronauter som börjar testa rymdstationen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-12 kl. 21:22.
Citera
2021-06-13, 01:31
  #3072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för rapporten. Så efter att inte ha byggt någon månlandare på 50 år bygger man nu plötsligt tre system?

SpaceX Extra super heavy / Starship
Blue Origin New Glenn / B.O. månlandare
SLS
Nej, två månlandare, SLS är ingen månlandare, det är bara det i särklass största bedrägeriet i rymdfartens historia. Och ja, så enkelt är det att bygga månlandare att drivna entreprenörer kan arrangera sånt.

Citat:
Kommer SLS att använda någon månlandare? Vilken?
Nej, SLS kommer istället att använda "explodera på startplattan" och gå till banken för att ta ut pengarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback