Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-08, 19:26
  #3025
Avstängd
wwrs avatar
Och BO:s turistraket är inte en månlandare. Starship har ingen kabin, ingen launch abort-säkerhet är inte en månlandare och exploderar oftast. Dynetics har väl inget heller.

SX har superheavy. Den är väl i närheten men måste bli extra superheavy för att klara Starship? Dessutom måste de skjuta upp skepp med bränsle?

BO har sin launcher på ritbordet och Dynetics ingen alls.

Är det rätt uppfattat?

Det enda som verkar finnas finns på ritbordet. Ingen har börjat utveckla något. Trumps order att åka till månen kom dec 2017.

Nu skall man kanske plötsligt bygga två månlandare samtidigt efter att inte ha byggt någon alls på 50 år.

Är inte det här en ren shitshow?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-08 kl. 19:52.
Citera
2021-06-08, 19:27
  #3026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns det liv på Mars så finns det överallt, precis som på Jorden. Men det kan mycket väl vara begränsat till mikroorganismer.

Därför är det egendomligt att NASA hittills inte haft ett enda mikroskop med till Mars. Det skulle räcka med att titta på ett jordprov i fem minuter för att detektera mikroorganismer. I stället har man satsat på underliga experiment med frigörelse av gaser som folk sedan diskuterar i decennier hur de ska tolkas.

Det bästa vore förstås ett svepelektronmikroskop, men det skulle räcka med ett billigt ljusmikroskop av den typ du kan köpa i en leksaksaffär för att avgöra frågan om liv på Mars. Konstigt om NASA:s budget inte medger detta.

Vikingsonderna var ändå en bra idé. Det jag saknar är att man inte gått på djupet och grävt lite mer. Man har väl mest skrapat. Men jag antar att Preserverance har vissa resurser.

Europas Exo-Mars som sänds upp nästa år kommer ändå att ha en borr som kan nå djupt. Kan man få upp proverna blir det intressant att se vad man hittar.

Jag glömde säga att Phoenix hade en liten grävskopa och faktiskt var det is under gruset på några bilder. Jag har för mig att det dunstade bort. Likadant att det uppstod vattendroppar på sondens stag som sedan också dunstade i det för låga lufttrycket.
Citera
2021-06-08, 19:33
  #3027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Och dubbelarbete, kanske. Det är inte BO's landare man ska fokusera på utan Dynetics, återigen. BO har ingen, SpaceX tänker tydligen bellyfloppa sig över universum och Dynetics vann NASA-testet .. men har ingen launcher.

Nej Lunar Starship får bromsa sig ned med raketdrift och månens tyngkraft är inte så stor men att SpaceX vann kan bero på lägre kostnader och snabbare utvecklingsarbete.
NASA gjorde ju det som en tävling.

Likadant en tävling som Crew Dragon var i och fick mindre pengar än vad Boeing fick för att utveckla sin Starliner. Så NASA har nog tagit hänsyn till SpaceX:s stora effektivitet.

Jag förstår bara inte hur man skall kunna landa på månen redan 2024. Jag hoppas naturligtvis på det men jag skulle tippa på 2026.
Citera
2021-06-08, 19:58
  #3028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Europas Exo-Mars som sänds upp nästa år kommer ändå att ha en borr som kan nå djupt. Kan man få upp proverna blir det intressant att se vad man hittar.
Ja, äntligen (om det lyckas, de sitter väl fortfarande intrasslade i fallskärmssnörena). Drill baby drill! Äntligen någon som har kommit på idén att vi kanske borde borra när vi ändå är där till priset av tio miljarder kronor eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och BO:s turistraket är inte en månlandare. Starship har ingen kabin, ingen launch abort-säkerhet är inte en månlandare och exploderar oftast. Dynetics har väl inget heller.
Turisthopparen är inte mycket att hurra för. B.O. har inte mycket att komma med.

Men visst kan SpaceX göra en bemanningsbar kabin i sitt Starship. De skickar ju upp astronauter i Dragon regelbundet nu. Och launch abort system har den ju i form av ett par dussin raketmotorer och förmågan att landa vertikalt. Ett bedrägeri som kalla raket, SLS+Orion, har däremot ett launch tower från 1960-talet som enda launch abort-möjlighet, och vid lyckad uppskjutning MÅSTE det framgångsrikt kastas bort, annars kraschar och dör besättningen. Så mycket av den risk det hanterar, förtas av den risk det orsakar.
__________________
Senast redigerad av BusyGuy 2021-06-08 kl. 20:00.
Citera
2021-06-08, 20:07
  #3029
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och BO:s turistraket är inte en månlandare. Starship har ingen kabin, ingen launch abort-säkerhet är inte en månlandare och exploderar oftast. Dynetics har väl inget heller.

Så dom hade inte landaren som vann NASAs "tävling", säger du?

"The Dynetics HLS scored highest of the proposed landers in NASA's initial technical review in August 2020." https://en.wikipedia.org/wiki/Dynetics_HLS
Citera
2021-06-08, 20:08
  #3030
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så dom hade inte landaren som vann NASAs "tävling", säger du?

"The Dynetics HLS scored highest of the proposed landers in NASA's initial technical review in August 2020." https://en.wikipedia.org/wiki/Dynetics_HLS
Inte annat än på ritbordet, vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Turisthopparen är inte mycket att hurra för. B.O. har inte mycket att komma med.

Men visst kan SpaceX göra en bemanningsbar kabin i sitt Starship. De skickar ju upp astronauter i Dragon regelbundet nu. Och launch abort system har den ju i form av ett par dussin raketmotorer och förmågan att landa vertikalt. Ett bedrägeri som kalla raket, SLS+Orion, har däremot ett launch tower från 1960-talet som enda launch abort-möjlighet, och vid lyckad uppskjutning MÅSTE det framgångsrikt kastas bort, annars kraschar och dör besättningen. Så mycket av den risk det hanterar, förtas av den risk det orsakar.
Ryssarna har haft launch tower sedan 60-talet. De har inte haft någon dödsolycka under rymdflygning på mer än 50 (?) år. För två år sedan aktiverades deras launch tower för första gången på 35 år och fungerade perfekt. En ryss och en amris räddades. Måste vara det säkraste system som finns. Definitivt helt outstanding statistik.

SpaceX kastar inte bort sin launch abort. Istället landar deras astronauter ovanpå ett ton av högexplosiv, giftig hypergolisk dynamit!

Rymdfärjorna hade ingen launch abort medan de fasta raketerna brann. Det fick ödesdigra konsekvenser för Challengerbesättningen.

Det som mest liknar en månlandare är Dragon-kapseln. Super Draco motorerna exploderade en gång vid testning men borde kunna landa kapseln med bränslepåfyllning. Jag vet inte varför de aldrig talar om den.

Men det hela är ofokuserat kaos. 3.5 år efter Trumps order flyter allt fortfarande.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-08 kl. 20:50.
Citera
2021-06-08, 20:43
  #3031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det blir en extra tjock rymddräkt föreställer jag mig men det går att lösa. Kanske får man minska lite på visirets storlek och ha mindre tittyta.

Dom två största månarna Ganymedes och Callisto ser inte så intressanta ut men månen Europa är också stor och är täckt av is. Förmodligen finns det hav därunder där det inte är uteslutet att livsbetingelser finns. Jag tänker mig äventyret att gå på isen och studera sprickor i Isen och se den svaga solen. Också Io verkar vara en intressant planet med vulkanisk aktivitet.

Man måste naturligtvis ha ett fordon att färdas i precis som man behöver ha på Mars.
Det var ju bara det där lilla, lilla problemet med en fruktansvärd strålning från värdplaneten med kanske...?
Citera
2021-06-08, 20:54
  #3032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Det var ju bara det där lilla, lilla problemet med en fruktansvärd strålning från värdplaneten med kanske...?

Ja det blir svårt att skärma av. Men vilken utsikt att se en jätteplanet fylla upp himlen och knappt kunna urskilja solen. Det är ju en bra bit ut. Men man planerar i vart fall en sondering av jag tror det är Europa, en obemannad färd naturligtvis, tror projektet heter Icy Moons.

Månen Europa är mycket intressant. Isen spricker och det finns aktivitet under och ett hav. Men får jag tala för mig själv så föredrar jag att dö i en öken på Mars, till sista andetaget, ett rus av lycka.
Citera
2021-06-08, 21:28
  #3033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det blir svårt att skärma av. Men vilken utsikt att se en jätteplanet fylla upp himlen och knappt kunna urskilja solen. Det är ju en bra bit ut. Men man planerar i vart fall en sondering av jag tror det är Europa, en obemannad färd naturligtvis, tror projektet heter Icy Moons.

Månen Europa är mycket intressant. Isen spricker och det finns aktivitet under och ett hav. Men får jag tala för mig själv så föredrar jag att dö i en öken på Mars, till sista andetaget, ett rus av lycka.
Haha. Jag gillar att du står fast vid din dröm!
Filosofiskt 🙂
Citera
2021-06-08, 21:48
  #3034
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Haha. Jag gillar att du står fast vid din dröm!
Filosofiskt 🙂
Jag skulle mycket, mycket hellre utforska Europa än mars. Mars e död, get over it.
Citera
2021-06-09, 14:29
  #3035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag skulle mycket, mycket hellre utforska Europa än mars. Mars e död, get over it.

Den intressanta månen Europa kommer att undersökas med Icy Moon-projektet. Man har även talat om att kunna konstruera en "ubåt" som undersöker livet där.

Bemannade resor dit kommer nog att dröja mycket länge. Men Mars är den planet som är mest lik jorden det får vi inte glömma och även polerna är intressanta med blandningen av kolsyreis och vattenis. Vi har också glaciärer på Mars, allt måste undersökas och det fordras till slut vetenskapsmän på plats samt drömmare som jag själv.
Citera
2021-06-09, 16:19
  #3036
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det blir svårt att skärma av. Men vilken utsikt att se en jätteplanet fylla upp himlen och knappt kunna urskilja solen. Det är ju en bra bit ut. Men man planerar i vart fall en sondering av jag tror det är Europa, en obemannad färd naturligtvis, tror projektet heter Icy Moons.

Månen Europa är mycket intressant. Isen spricker och det finns aktivitet under och ett hav. Men får jag tala för mig själv så föredrar jag att dö i en öken på Mars, till sista andetaget, ett rus av lycka.

Jag tror att vi får nöja oss med robotbilder från Europas yta inom överskådlig framtid. En stråldos om 23 rem/h tar kål på en människa inom ett dygn. Det kommer till och med att bli problem för elektroniken på en landare.

Möjligen kan man tänka sig att framtida Europaresenärer åker omkring i stridsvagnar av bly. Men då ger förmodligen virtual reality-bilder från en robot en bättre upplevelse. Som man dessutom kan avnjuta utan att åka dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback