Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-08, 17:49
  #3013
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nu har lagförslaget omarbetats lite sedan det först antogs i underkommittén. I det senaste förslaget jag läste så ska NASA låta SpaceX behålla sin tilldelning av pengarna och utse en andra vinnare inom 60 dagar (första förslaget var 30 dagar)

Men som bekant, det är två olika processer, dels vad NASA via lag ska göra och sedan hur mycket pengar dom tilldelas. Så det är inte omöjligt att det slutar med att Blue origin kniper andraplatsen men att inga extra pengar tilldelas. I så fall kommer deras bygge att gå på sparlåga fram tills den dagen NASA har råd att betala dom helt, säg tio år med nuvarande budget? Det eller att Jeff Bezos betalar ur sin egna ficka bara för prestigens skull.

Tio miljarder dollar är ju inga växelpengar ens för Jeff Bezos. Frågan är om han är beredd att betala det för att komma tvåa.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-06-08 kl. 18:01.
Citera
2021-06-08, 17:50
  #3014
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket intressant. Mikrolivet kan vara synnerligen motståndskraftigt. Men vi får undvika att smutsa ned Mars med mikroliv innan vi utrönt om något finns kvar av livet på Mars. Det kan finnas liv under ytan eller i grottor.

Finns det liv på Mars så finns det överallt, precis som på Jorden. Men det kan mycket väl vara begränsat till mikroorganismer.

Därför är det egendomligt att NASA hittills inte haft ett enda mikroskop med till Mars. Det skulle räcka med att titta på ett jordprov i fem minuter för att detektera mikroorganismer. I stället har man satsat på underliga experiment med frigörelse av gaser som folk sedan diskuterar i decennier hur de ska tolkas.

Det bästa vore förstås ett svepelektronmikroskop, men det skulle räcka med ett billigt ljusmikroskop av den typ du kan köpa i en leksaksaffär för att avgöra frågan om liv på Mars. Konstigt om NASA:s budget inte medger detta.
Citera
2021-06-08, 18:14
  #3015
Avstängd
wwrs avatar
Hur skall Elon och Jeff samarbeta om båda får skattepengar att bygga månlandare? Eller har jag missförstått situationen?
Citera
2021-06-08, 18:19
  #3016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur skall Elon och Jeff samarbeta om båda får skattepengar att bygga månlandare? Eller har jag missförstått situationen?

Jag antar du har hört om NASAs commercial crew program tidigare d.v.s kontraket som SpaceX och Boeing har med NASA där de transporterar astronauter till ISS åt NASA. HLS kontraktet kommer fungera på samma sätt för National Team & SpaceX.
Citera
2021-06-08, 18:21
  #3017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns det liv på Mars så finns det överallt, precis som på Jorden. Men det kan mycket väl vara begränsat till mikroorganismer.

Därför är det egendomligt att NASA hittills inte haft ett enda mikroskop med till Mars. Det skulle räcka med att titta på ett jordprov i fem minuter för att detektera mikroorganismer. I stället har man satsat på underliga experiment med frigörelse av gaser som folk sedan diskuterar i decennier hur de ska tolkas.

Det bästa vore förstås ett svepelektronmikroskop, men det skulle räcka med ett billigt ljusmikroskop av den typ du kan köpa i en leksaksaffär för att avgöra frågan om liv på Mars. Konstigt om NASA:s budget inte medger detta.
Spirit och Opportunity hade var sitt mikroskop med en upplösning på 31 mikrometer (0.031 millimeter) per pixel.
https://mars.nasa.gov/mer/mission/instruments/mi/

Men det finns inget liv på Mars. Livet på Jorden har totalt förändrat vår jordskorpa och vår atmosfär. Inget liknande har hänt på Mars. Liv gör väsen av sig, sätter spår i allt det vidrör.
Citera
2021-06-08, 18:24
  #3018
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur skall Elon och Jeff samarbeta om båda får skattepengar att bygga månlandare? Eller har jag missförstått situationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Jag antar du har hört om NASAs commercial crew program tidigare d.v.s kontraket som SpaceX och Boeing har med NASA där de transporterar astronauter till ISS åt NASA. HLS kontraktet kommer fungera på samma sätt för National Team & SpaceX.
Vill du förklara närmare hur kontraktet kommer att tillämpas.

Kommer det alltså att byggas två månlandare för skattepengar om BO får pengar?
Citera
2021-06-08, 18:36
  #3019
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Spirit och Opportunity hade var sitt mikroskop med en upplösning på 31 mikrometer (0.031 millimeter) per pixel. https://mars.nasa.gov/mer/mission/instruments/mi/

Fast dessa geologluppar som sitter på robotarmen duger inte. De ser ju bara ytan man krafsar på. Det måste vara ett riktigt mikroskop där du kan lösa upp proverna i vatten eller någon annan vätska och titta på dem i genomlysning.

Och 31 mikrometer räcker inte heller. Bakterier är 0,5–5,0 mikrometer.

Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Men det finns inget liv på Mars. Livet på Jorden har totalt förändrat vår jordskorpa och vår atmosfär. Inget liknande har hänt på Mars. Liv gör väsen av sig, sätter spår i allt det vidrör.

Nu är det ju svårt att veta hur atmosfären såg ut på den tid det fanns hav på Mars. Men jag håller med om att frånvaron av makroskopiska rester av liv tyder på att det aldrig funnits. Till och med cyanobakterier har ju lämnat fossil efter sig på Jorden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stromatolite
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-06-08 kl. 18:40.
Citera
2021-06-08, 18:43
  #3020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vill du förklara närmare hur kontraktet kommer att tillämpas.

Kommer det alltså att byggas två månlandare för skattepengar om BO får pengar?

Precis. Om kontraktet även utdelas till National Team (Blue Origin m.fl.) kommer två månlandare att utvecklas samt tillverkas av SpaceX och National Team. De behöver inte samarbeta något avsevärt med varandra eftersom allt går via den framtida rymdstationen Gateway.

Här kan du läsa mer om National Teams månlandare:
https://www.blueorigin.com/blue-moon/national-team
Citera
2021-06-08, 18:49
  #3021
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Precis. Om kontraktet även utdelas till National Team (Blue Origin m.fl.) kommer två månlandare att utvecklas samt tillverkas av SpaceX och National Team. De behöver inte samarbeta något avsevärt med varandra eftersom allt går via den framtida rymdstationen Gateway.

Här kan du läsa mer om National Teams månlandare:
https://www.blueorigin.com/blue-moon/national-team
Jag skall titta mer på det senare. Men jag börjar förstå. USA bestämmer sig för att landsätta den första kvinnan och en man på månen. Det slutar med att världens två rikaste personer får skattepengar för att bygga var sin månlandare.
Citera
2021-06-08, 19:06
  #3022
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej det kommer säkert inte kongressen att gå med på. Slöseri skall undvikas.

Och dubbelarbete, kanske. Det är inte BO's landare man ska fokusera på utan Dynetics, återigen. BO har ingen, SpaceX tänker tydligen bellyfloppa sig över universum och Dynetics vann NASA-testet .. men har ingen launcher.
Citera
2021-06-08, 19:12
  #3023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nu har lagförslaget omarbetats lite sedan det först antogs i underkommittén. I det senaste förslaget jag läste så ska NASA låta SpaceX behålla sin tilldelning av pengarna och utse en andra vinnare inom 60 dagar (första förslaget var 30 dagar)

Men som bekant, det är två olika processer, dels vad NASA via lag ska göra och sedan hur mycket pengar dom tilldelas. Så det är inte omöjligt att det slutar med att Blue origin kniper andraplatsen men att inga extra pengar tilldelas. I så fall kommer deras bygge att gå på sparlåga fram tills den dagen NASA har råd att betala dom helt, säg tio år med nuvarande budget? Det eller att Jeff Bezos betalar ur sin egna ficka bara för prestigens skull.


Låter bra att SpaceX kan fortsätta utveckla sin Lunar Starship. Jag tycker att Blue Origin skall satsa allt på Blue Glenn, där ligger deras framtid för att komma vidare.
Citera
2021-06-08, 19:23
  #3024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Beundra utsikten på Jupiters månar?
Den skyddsutrustning som krävs för det lär vara ganska omfattande?

Det blir en extra tjock rymddräkt föreställer jag mig men det går att lösa. Kanske får man minska lite på visirets storlek och ha mindre tittyta.

Dom två största månarna Ganymedes och Callisto ser inte så intressanta ut men månen Europa är också stor och är täckt av is. Förmodligen finns det hav därunder där det inte är uteslutet att livsbetingelser finns. Jag tänker mig äventyret att gå på isen och studera sprickor i Isen och se den svaga solen. Också Io verkar vara en intressant planet med vulkanisk aktivitet.

Man måste naturligtvis ha ett fordon att färdas i precis som man behöver ha på Mars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback