• 1
  • 2
2021-06-08, 16:47
Medlem
Kostcirkelns avatar
Hej!

Telia, dom jävlarna, tänker höja priset på 100 Mbps bredband till 479 kr. Detta tycker jag är för dyrt då de redan är dyra nog, jag funderar därför på att skaffa mobilt bredband 200 GB eller obegränsat. Skulle spara 200 - 300 spänn i månaden, nackdelen är väl egentligen att hastigheten är upp till ~50 Mbps.

Någon som kör mobilt bredband via en 4G router (till datorn) idag istället för fast som kan berätta hur det funkar? Jag streamar inte speciellt mycket och aldrig mer än 1080p. Spelar inte online-spel. Enligt windows slurpar jag för 150-200 GB i månaden så båda alternativen ovan skulle funka (där windows verkar stå för mycket själv så jag har stängt av windows update, tänker bara uppdatera någon dag i månaden typ).

Bojkotta Telia!

Mvh
Citera
2021-06-08, 17:04
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Hej!

Telia, dom jävlarna, tänker höja priset på 100 Mbps bredband till 479 kr. Detta tycker jag är för dyrt då de redan är dyra nog, jag funderar därför på att skaffa mobilt bredband 200 GB eller obegränsat. Skulle spara 200 - 300 spänn i månaden, nackdelen är väl egentligen att hastigheten är upp till ~50 Mbps.

Någon som kör mobilt bredband via en 4G router (till datorn) idag istället för fast som kan berätta hur det funkar? Jag streamar inte speciellt mycket och aldrig mer än 1080p. Spelar inte online-spel. Enligt windows slurpar jag för 150-200 GB i månaden så båda alternativen ovan skulle funka (där windows verkar stå för mycket själv så jag har stängt av windows update, tänker bara uppdatera någon dag i månaden typ).

Bojkotta Telia!

Mvh
Var tvungen att kolla Telias pris för mobiltelefoni. För en privatperson är det dubbla priset mot vad min arbetsgivare betalar och då ingår dessutom fria samtal till utlandet.
Citera
2021-06-08, 17:05
Medlem
Bonnatorps avatar
Bor du i en bostad där du endast kan ha Telia fiber?

Annars skaffar du med fördel bahnhof eller något.
Citera
2021-06-08, 17:11
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Var tvungen att kolla Telias pris för mobiltelefoni. För en privatperson är det dubbla priset mot vad min arbetsgivare betalar och då ingår dessutom fria samtal till utlandet.

Telefoni? Och visst dyra är de så jag skulle inte skaffa mobilt bredband hos Telia (vilket var otydligt i TS inser jag).

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Bor du i en bostad där du endast kan ha Telia fiber?

Annars skaffar du med fördel bahnhof eller något.

Tyvärr är kåken bunden till Telia i säkert 3 år framåt, borde vara olagligt... De vet att man inte har något val så de vägrar ge ett bättre pris.
Citera
2021-06-08, 18:17
Medlem
DennisOlofs avatar
@Kostcirkeln, usch det var ju trist.

Telia tar samma pris i det stadsnät jag är ansluten till, IP-Only.

Telia och Comhem är ofta bland de dyraste alternativen i de stadsnät som finns. Tydligen ska Comhem ha ett OK pris om man kör via kabel-TV Internet och inte fiberkabel men om det är så numera vet jag inte.

Priserna har gått upp en del har jag märkt, tidigare låg det runt 280-330kr i genomsnitt och numera är det nog mer 350-400kr på de flesta tjänster. Men jag tror det är pga ökade kostnader för service och underhåll. De flesta leverantörer äger ju inte fibernätet utan det är dom som äger näten som sedan ska ha betalt.

Hutlöst dyrt är det inte ännu i alla fall men ganska dyrt om man knappt använder Internet. Bästa lösningen då om man bor i städer etc är ju att dela på bredband med grannen via WiFi. Då kan man kapa kostnaderna men det är ju inte juridiskt lagligt. Det är ju fint med snabbt Internet dom få gånger man behöver det men om man knappt använder Internet blir alla alternativ dyra.

Då är nog 4G det bästa alternativet eftersom de flesta idag ändå måste betala för en mobiltelefon så man kan ringa. Så länge man har bra mottagning så kan man ju köra med sin telefon som en accesspunkt. Eller man kanske kan skaffa dubbla simkort. Vet inte exakt hur det fungerar. Men annars är ju 4G ett alternativt för att spara pengar.
Citera
2021-06-08, 18:20
Medlem
Citat:
Hej!

Bojkotta Telia!

Mvh

Jag kör tre med fri surf. Kopplar in telefonen i datorn med sladd eller kopplar upp den på ps4an om jag vill streama film. Funkar kanon. 50 mbps räcker om du bara vill kolla i 1080p! Sluta göd Telia ! (:

Tror du ska läsa på hur mobilbolagen sätter priser och hur bra täckning du har hemma i huset.
Citera
2021-06-08, 19:13
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Kostcirkeln, usch det var ju trist.

Telia tar samma pris i det stadsnät jag är ansluten till, IP-Only.

Telia och Comhem är ofta bland de dyraste alternativen i de stadsnät som finns. Tydligen ska Comhem ha ett OK pris om man kör via kabel-TV Internet och inte fiberkabel men om det är så numera vet jag inte.

Priserna har gått upp en del har jag märkt, tidigare låg det runt 280-330kr i genomsnitt och numera är det nog mer 350-400kr på de flesta tjänster. Men jag tror det är pga ökade kostnader för service och underhåll. De flesta leverantörer äger ju inte fibernätet utan det är dom som äger näten som sedan ska ha betalt.

Hutlöst dyrt är det inte ännu i alla fall men ganska dyrt om man knappt använder Internet. Bästa lösningen då om man bor i städer etc är ju att dela på bredband med grannen via WiFi. Då kan man kapa kostnaderna men det är ju inte juridiskt lagligt. Det är ju fint med snabbt Internet dom få gånger man behöver det men om man knappt använder Internet blir alla alternativ dyra.

Då är nog 4G det bästa alternativet eftersom de flesta idag ändå måste betala för en mobiltelefon så man kan ringa. Så länge man har bra mottagning så kan man ju köra med sin telefon som en accesspunkt. Eller man kanske kan skaffa dubbla simkort. Vet inte exakt hur det fungerar. Men annars är ju 4G ett alternativt för att spara pengar.

Om mitt hus inte var bundet till Telia så hade jag kunnat skaffa Bahnhof, rakt av skulle jag då spara 200 jävla kronor i månaden! Att priset går upp är inte jättekonstigt förstås, men det är just att Telia redan är dyra samt att de avskyr sina kunder. De har tagit bort 10 Mbps och 50 Mbps, det finns bara 100 nu (vilket givetvis är dyrare) samtidigt som de även höjer priset. Utsugare.

Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Jag kör tre med fri surf. Kopplar in telefonen i datorn med sladd eller kopplar upp den på ps4an om jag vill streama film. Funkar kanon. 50 mbps räcker om du bara vill kolla i 1080p! Sluta göd Telia ! (:

Tror du ska läsa på hur mobilbolagen sätter priser och hur bra täckning du har hemma i huset.

Bor centralt så täckningen är det inget fel på. Priset på sidan borde väl vara det som gäller såvida man inte möjligtvis bor i Norrlands inland där det knappt finns GSM?

Folk säger mobilen men SIM för mobilt bredband är väl bara surf medan mobilabonnemang har rubbet och är därmed dyrare? Oavsett orkar inte jag hålla på med hotspots och wifi, jag tänkte ta en 4G-router med ethernet-port och sedan plugga in den i en router. Har inte provat men jag tror nog att det ska gå, annars finns det vanliga routrar att köpa som även har stöd för 4G.
Citera
2021-06-08, 19:21
Medlem
100mb för 480kr?

själv betalar jag över 500 för 30 mbit från telia.

då har du fått ett bättre avtal.

skulle aldrig ta mobilt bredband.
extremt mycket strålning och skapar huvudvärk,cancer och skit.

var nöjd med ditt bredband 100 nu när du inte kan byta till annan fast leverantör.

Telia har ioch för sig jävligt dålig service och kunde vara kanske en hundring billigare och de hittar på avgift på avgift på pappersfaktura osv men håll dig till dom tills ditt hus kan byta till bahnhof eller annan leverantör.
Senast redigerad av Blatteman 2021-06-08 kl. 19:23.
Citera
2021-06-08, 19:24
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
100mb för 480kr?

själv betalar jag över 500 för 30 mbit från telia.

Hur fan kan du pröjsa 500 för 30 Mbit? Finns det inget alternativ?
Citera
2021-06-08, 19:34
Medlem
Citat:
Hur fan kan du pröjsa 500 för 30 Mbit? Finns det inget alternativ?

hade comhem ett tag men det var problem då och då och avbrott och samma med telefonin så fick byta tillbaks till telia även om dom inte är kundvänliga.

önskar man kunde byta till bahnhof.
Citera
2021-06-08, 19:43
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
hade comhem ett tag men det var problem då och då och avbrott och samma med telefonin så fick byta tillbaks till telia även om dom inte är kundvänliga.

önskar man kunde byta till bahnhof.

Men om du har ett alternativ så kan du säkert få till en rabatt. Om man ringer till dom och säger att man vill säga upp så erbjuder de att dra av lite på månadsavgiften (om de ser att man faktiskt har ett val, vilket jag inte har så de skiter helt i mig). Ring, säg att du tycker att det är för dyrt och att du vill säga upp (500 för 30 Mbits är ju ett rent jävla rån). Om de inte erbjuder ett avdrag så föreslå det själv, vill de inte så ber du att få kopplas till avdelningen som hanterar uppsägning och där emellan kan du alltid lägga på.
Citera
2021-06-08, 19:48
Medlem
Citat:
Men om du har ett alternativ så kan du säkert få till en rabatt. Om man ringer till dom och säger att man vill säga upp så erbjuder de att dra av lite på månadsavgiften (om de ser att man faktiskt har ett val, vilket jag inte har så de skiter helt i mig). Ring, säg att du tycker att det är för dyrt och att du vill säga upp (500 för 30 Mbits är ju ett rent jävla rån). Om de inte erbjuder ett avdrag så föreslå det själv, vill de inte så ber du att få kopplas till avdelningen som hanterar uppsägning och där emellan kan du alltid lägga på.

okej ska testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in