Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
@Kostcirkeln, usch det var ju trist.
Telia tar samma pris i det stadsnät jag är ansluten till, IP-Only.
Telia och Comhem är ofta bland de dyraste alternativen i de stadsnät som finns. Tydligen ska Comhem ha ett OK pris om man kör via kabel-TV Internet och inte fiberkabel men om det är så numera vet jag inte.
Priserna har gått upp en del har jag märkt, tidigare låg det runt 280-330kr i genomsnitt och numera är det nog mer 350-400kr på de flesta tjänster. Men jag tror det är pga ökade kostnader för service och underhåll. De flesta leverantörer äger ju inte fibernätet utan det är dom som äger näten som sedan ska ha betalt.
Hutlöst dyrt är det inte ännu i alla fall men ganska dyrt om man knappt använder Internet. Bästa lösningen då om man bor i städer etc är ju att dela på bredband med grannen via WiFi. Då kan man kapa kostnaderna men det är ju inte juridiskt lagligt. Det är ju fint med snabbt Internet dom få gånger man behöver det men om man knappt använder Internet blir alla alternativ dyra.
Då är nog 4G det bästa alternativet eftersom de flesta idag ändå måste betala för en mobiltelefon så man kan ringa. Så länge man har bra mottagning så kan man ju köra med sin telefon som en accesspunkt. Eller man kanske kan skaffa dubbla simkort. Vet inte exakt hur det fungerar. Men annars är ju 4G ett alternativt för att spara pengar.
Om mitt hus inte var bundet till Telia så hade jag kunnat skaffa Bahnhof, rakt av skulle jag då spara 200 jävla kronor i månaden! Att priset går upp är inte jättekonstigt förstås, men det är just att Telia redan är dyra samt att de avskyr sina kunder. De har tagit bort 10 Mbps och 50 Mbps, det finns bara 100 nu (vilket givetvis är dyrare) samtidigt som de även höjer priset. Utsugare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malew
Jag kör tre med fri surf. Kopplar in telefonen i datorn med sladd eller kopplar upp den på ps4an om jag vill streama film. Funkar kanon. 50 mbps räcker om du bara vill kolla i 1080p! Sluta göd Telia ! (:
Tror du ska läsa på hur mobilbolagen sätter priser och hur bra täckning du har hemma i huset.
Bor centralt så täckningen är det inget fel på. Priset på sidan borde väl vara det som gäller såvida man inte möjligtvis bor i Norrlands inland där det knappt finns GSM?
Folk säger mobilen men SIM för mobilt bredband är väl bara surf medan mobilabonnemang har rubbet och är därmed dyrare? Oavsett orkar inte jag hålla på med hotspots och wifi, jag tänkte ta en 4G-router med ethernet-port och sedan plugga in den i en router. Har inte provat men jag tror nog att det ska gå, annars finns det vanliga routrar att köpa som även har stöd för 4G.