Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-07, 19:08
  #3001
Medlem
Jag har också insett att rymdbiologi blir mer och mer viktigt. Virus är vår ständiga följeslagare såväl här i vårt strävsamma jordeliv som i rymden och vi kan nog aldrig undvika att föra det med vid rymdfärder. Hur man än steriliserar föremål kan man inte sterilisera människan självt.

Idag såg jag uppgifter på att marsrovern Preserverance med sitt instrument MOXIE lyckats tillverka syre av koldioxid. Denna nyhet är inte helt färsk men jag såg det idag. Viktigt för framtiden och för erövringen av Mars. Den som en gång vandrat på Mars öknar vill aldrig återvända till jorden.

Jag såg också att Blue Origins väldiga raket Blue Glenn kommer att ha 7 BE-4 motorer i första steget och jag tror det var 2 BE-3 motorer i det andra steget. Första steget skall återvinnas, men troligen inga Belly Flops vilket innebär att man får ha med sig mer bränsle ned.
Den skulle ha varit färdig under 2021 men verkar tyvärr vara ett år försenad nu. Hela raketen blir 95 meter hög och kan föra upp minst 45 ton till low orbit. Blue Origin satsar säkert på turistresor när allt blir färdigt och certifierat.
Förseningen av BE-4 motorerna gör tyvärr att också ULA:s Vulcan/Centaur blir försenad. Möjligen färdig 2022. Vulcan/Centaur skall kunna föra upp 35 ton i low orbit och ersätter helt gamla AtlasV
Citera
2021-06-07, 19:20
  #3002
Medlem
Jag såg att jag snurrade till det i ett inlägg igår. Den Japanska biljonären skall färdas runt månen inte före 2023 som jag skrev, utan enligt tidsplanen FÖRE 2023 ÅRS UTGÅNG.

FAN vad det snurrar.

Det känns som om tidsplanen är lite för optimistisk. Jag menar Starship är ju ännu bara ett projekt även om man bygger snabbt nu. Och det måste certifieras. Man kan inte släppa iväg ett bemannat Starship innan säkerheten är tryggad.

2022 blir ett ödesår för många rymdbolag. Framförallt Blue Origin måste visa resultat.
Citera
2021-06-07, 19:59
  #3003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har också insett att rymdbiologi blir mer och mer viktigt. Virus är vår ständiga följeslagare såväl här i vårt strävsamma jordeliv som i rymden och vi kan nog aldrig undvika att föra det med vid rymdfärder. Hur man än steriliserar föremål kan man inte sterilisera människan självt.
Jag känner mig bara rädd när jag ser föreläsningar om mikrobiologi. Föreläsningar om relativitetsteorins krökta rumtid, eller kvantmekanikens slumpmässiga antipartikelskapande, eller Big Bangs brott mot kausalitetsprincipen, allt det kan jag ta med ro. Men när det beskrivs, på ett sätt som kan följas, någorlunda, upp till min vardagliga nivå av inbillad fysisk existens, då känner jag mig lite orolig. Orolig för att vi våra otroligt effektiva tuffande och blinkande maskiner och sånt, ändå kanske inte har en aaaning om någonting som är viktigt.

Billigare rymdfart öppnar för galnare experiment för att försöka ta reda på vad the Heck finns där ute i det svarta oändliga. Nu tvivlar ju jag på att virus regnar ned på oss från yttre rymden. Men det är lite kul att man vet så lite att man inte kan utesluta ens det. Så det är dags att vi ser till att utesluta det. Och det gör vi bara med billigare rymdfart. För 0 kronor av alla statliga rymdmyndigheters budgetar har använts till att göra det hittills.
Citera
2021-06-07, 20:37
  #3004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Jag känner mig bara rädd när jag ser föreläsningar om mikrobiologi. Föreläsningar om relativitetsteorins krökta rumtid, eller kvantmekanikens slumpmässiga antipartikelskapande, eller Big Bangs brott mot kausalitetsprincipen, allt det kan jag ta med ro. Men när det beskrivs, på ett sätt som kan följas, någorlunda, upp till min vardagliga nivå av inbillad fysisk existens, då känner jag mig lite orolig. Orolig för att vi våra otroligt effektiva tuffande och blinkande maskiner och sånt, ändå kanske inte har en aaaning om någonting som är viktigt.

Billigare rymdfart öppnar för galnare experiment för att försöka ta reda på vad the Heck finns där ute i det svarta oändliga. Nu tvivlar ju jag på att virus regnar ned på oss från yttre rymden. Men det är lite kul att man vet så lite att man inte kan utesluta ens det. Så det är dags att vi ser till att utesluta det. Och det gör vi bara med billigare rymdfart. För 0 kronor av alla statliga rymdmyndigheters budgetar har använts till att göra det hittills.

Det är först den senaste tiden jag blivit orolig. Jag tror inte att vi skall vara rädda för viruset "utifrån" utan det är det viruset vi bär med oss som kommer att mutera kraftigt i främmande miljöer. Men det får inte hindra oss att tränga ut till andra världar. Vi får ta risken och försöka förstå hur man bekämpar dessa försåtliga livsformer.
Tänk att få vandra genom Mars öknar eller beundra utsikten på Jupiters månar. Den som gjort detta vill aldrig återvända.
Citera
2021-06-08, 06:37
  #3005
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för intressanta uppgifter. Jag får studera det mer i helgen. Lite chockad blir jag men att överleva är kanske inte samma sak som att föröka sig.

Men jag hoppas på utomjordiskt liv och Mars är nog mer fruktbar än månen trots längre avstånd till solen.
Här är alla fall några andra små organismer som lyckats fortplanta sig efter att ha varit nedfrusna i 24.000 år. Det är säkert sådant som vetenskapen studerar för att se om något kan tillämpas av människan i rymden i framtiden. Och det berör ju definitivt ämnet vad gäller sterilitet vid rymdfärder.
Citat:
24,000-year-old organisms found frozen in Siberia can still reproduce
Russian scientists find bdelloid rotifers deep in remote permafrost
https://www.theguardian.com/science/...till-reproduce
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-08 kl. 06:41.
Citera
2021-06-08, 09:23
  #3006
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg att jag snurrade till det i ett inlägg igår. Den Japanska biljonären skall färdas runt månen inte före 2023 som jag skrev, utan enligt tidsplanen FÖRE 2023 ÅRS UTGÅNG.

FAN vad det snurrar.

Det känns som om tidsplanen är lite för optimistisk. Jag menar Starship är ju ännu bara ett projekt även om man bygger snabbt nu. Och det måste certifieras. Man kan inte släppa iväg ett bemannat Starship innan säkerheten är tryggad.

2022 blir ett ödesår för många rymdbolag. Framförallt Blue Origin måste visa resultat.

Blue Origin hänger redan på repet. De startade 2000, två år innan SpaceX, men har nu blivit helt omkörda. Sista spiken i kistan var när SpaceX fick kontraktet på NASA:s månlandning. Senatorn från Blue Origins hemstat Washington, Maria Cantwell, försöker visserligen ordna tio miljarder dollar extra till NASA för att också finanisera Blue Origins månlandare, men detta är ju ren idioti. Jag har svårt att tro att kongressen kommer att gå med på det.
Citera
2021-06-08, 09:49
  #3007
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är alla fall några andra små organismer som lyckats fortplanta sig efter att ha varit nedfrusna i 24.000 år. Det är säkert sådant som vetenskapen studerar för att se om något kan tillämpas av människan i rymden i framtiden. Och det berör ju definitivt ämnet vad gäller sterilitet vid rymdfärder.

https://www.theguardian.com/science/...till-reproduce

Observera dock att det är permafrosten, inte hjuldjuren man hittade i den, som blivit C14-daterad till 24 000 år. Det är svårt att vara helt säker på att det inte skett en senare kontamination. Detta sagt, så är det inte otroligt att de faktiskt överlevt så länge. Man har tidigare hittat 30 000 år gamla frön från växter i permafrosten som fortfarande kunde gro när de tinades upp.

Ett annat primitivt djur, björndjuret, har redan tidigare visat sig kunna överleva både nedfrysning och vakuum. Det finns också en gammal rapport om att en bakterie överlevde på månsonden Surveyor 3 i två år, även om detta senare ifrågasatts:

https://en.wikipedia.org/wiki/Report...is_on_the_Moon
Citera
2021-06-08, 10:04
  #3008
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är först den senaste tiden jag blivit orolig. Jag tror inte att vi skall vara rädda för viruset "utifrån" utan det är det viruset vi bär med oss som kommer att mutera kraftigt i främmande miljöer. Men det får inte hindra oss att tränga ut till andra världar. Vi får ta risken och försöka förstå hur man bekämpar dessa försåtliga livsformer.

Virus är inget hot mot miljön på Mars eftersom de inte kan föröka sig på egen hand. Även om det skulle finnas liv på Mars är det extremt osannolikt att virus från Jorden snabbt skulle kunna anpassa sig till det och överleva där. Ett virus är ju evolutionärt anpassat till sina värdorganismer, och evolution tar tid.

Om livet på Mars uppstått oberoende av livet på Jorden kommer metabolismen och dess produkter dessutom att vara helt annorlunda. Ett virus behöver hjälp med att tillverka både RNA (eller DNA) och proteiner, och kommer aldrig att kunna anpassa sig till en helt främmande form av liv som inte själv använder sig av dessa molekyler.

Möjligen skulle vissa extremofila arkéer kunna överleva på Mars. Dels därför att de är extremt tåliga, dels därför att de inte är beroende av fotosyntes, vilket är svårt på dagens Mars.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tänk att få vandra genom Mars öknar eller beundra utsikten på Jupiters månar. Den som gjort detta vill aldrig återvända.

Jag trodde aldrig att detta skulle kunna ske under min livstid, men Elon Musk har gjort det omöjliga möjligt.

Återstår att se om politikerna sätter pinnar i hjulet i form av nya krig. Både Bush I och Bush II hade ju storslagna planer på att återuppta rymdprogrammet, men krigen i Mellanöstern kom emellan.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-06-08 kl. 10:42.
Citera
2021-06-08, 15:47
  #3009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är alla fall några andra små organismer som lyckats fortplanta sig efter att ha varit nedfrusna i 24.000 år. Det är säkert sådant som vetenskapen studerar för att se om något kan tillämpas av människan i rymden i framtiden. Och det berör ju definitivt ämnet vad gäller sterilitet vid rymdfärder.

https://www.theguardian.com/science/...till-reproduce

Mycket intressant. Mikrolivet kan vara synnerligen motståndskraftigt. Men vi får undvika att smutsa ned Mars med mikroliv innan vi utrönt om något finns kvar av livet på Mars. Det kan finnas liv under ytan eller i grottor.
Citera
2021-06-08, 15:52
  #3010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Blue Origin hänger redan på repet. De startade 2000, två år innan SpaceX, men har nu blivit helt omkörda. Sista spiken i kistan var när SpaceX fick kontraktet på NASA:s månlandning. Senatorn från Blue Origins hemstat Washington, Maria Cantwell, försöker visserligen ordna tio miljarder dollar extra till NASA för att också finanisera Blue Origins månlandare, men detta är ju ren idioti. Jag har svårt att tro att kongressen kommer att gå med på det.

Nej det kommer säkert inte kongressen att gå med på. Slöseri skall undvikas. För övrigt ser Blue Shepard ut att börja sina turistresor med sup-orbital flights om en månad. Och Jeff Bezos själv skall vara med på första turen. Det lär pågå budgivning om dom sista biljetterna. Blue Shepard kan ta 6 passagerare.

Det har tagit alldeles för lång tid att utveckla Blue Shepard. Vi får se om verkligen Blue Glenn blir färdig och ceritiferad under 2022, jag tvivlar faktastisk mer och mer. Blue Glenn är absolut nödvändig om Blue Origin skall klara konkurrensen.
Citera
2021-06-08, 17:07
  #3011
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej det kommer säkert inte kongressen att gå med på. Slöseri skall undvikas.

Nu har lagförslaget omarbetats lite sedan det först antogs i underkommittén. I det senaste förslaget jag läste så ska NASA låta SpaceX behålla sin tilldelning av pengarna och utse en andra vinnare inom 60 dagar (första förslaget var 30 dagar)

Men som bekant, det är två olika processer, dels vad NASA via lag ska göra och sedan hur mycket pengar dom tilldelas. Så det är inte omöjligt att det slutar med att Blue origin kniper andraplatsen men att inga extra pengar tilldelas. I så fall kommer deras bygge att gå på sparlåga fram tills den dagen NASA har råd att betala dom helt, säg tio år med nuvarande budget? Det eller att Jeff Bezos betalar ur sin egna ficka bara för prestigens skull.
Citera
2021-06-08, 17:47
  #3012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är först den senaste tiden jag blivit orolig. Jag tror inte att vi skall vara rädda för viruset "utifrån" utan det är det viruset vi bär med oss som kommer att mutera kraftigt i främmande miljöer. Men det får inte hindra oss att tränga ut till andra världar. Vi får ta risken och försöka förstå hur man bekämpar dessa försåtliga livsformer.
Tänk att få vandra genom Mars öknar eller beundra utsikten på Jupiters månar. Den som gjort detta vill aldrig återvända.
Beundra utsikten på Jupiters månar?
Den skyddsutrustning som krävs för det lär vara ganska omfattande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback