2021-06-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Hur mår egentligen Drottning Silvia? Det var inte en vanligtvis glad och leende Drottning som jag såg på nationaldagsfirandet idag när Kungen höll sitt tal. Kan hon vara sjuk eller var det bara värmen? Någon fler som reagerade?

Ca 14.11 in i klippet..

https://www.svtplay.se/video/3130164...851&id=8rL9JNq

Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Reagerade på att hon såg väldigt allvarlig och sammanbiten ut. Kan ju ha många orsaker

Ja, jag har också reagerat på Silvias uppträdande sista tiden. Hon har ofta just det där ansiktsuttrycket man ser hos personer med demens och Alzheimers. Men - inte alltid. Skulle nog säga att det är vid kanske hälften av sina framträdanden som hon uppvisar detta.

Mamma Alice hade det - och Alzheimers har en stor ärftlig komponent. Inte kul att få in det på den meternella sidan i kungafamiljen. Men, kanske är hon bara trött. Hon blir 78 i år och åldern brukar ta ut sin rätt - även hos kungligheterna.

Samtidigt tycker jag mig skönja en viss förändring hos kungen sista tiden. Kanske är det pandemin? Han är betydligt mer ödmjuk i sin framtoning och i bemötandet med både familjemedlemmar, anställda och journalister. Garden är sänkt och han har ett helt annat "lugn" än tidigare.
Citera
2021-06-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Håller med om att Drottningen inte ser kry ut. Känner igen det där beteendet från ganska nära håll och det kan givetvis handla om Alzheimers. Det går lite fram och tillbaka men mest tillbaka så att säga. Det var väl nån intervju då de var Covid-19-inlåsta då jag tror hon var rätt kry. Hur ska hovet handla detta om det stämmer? Får hon va' med i offentligen å långt det går eller ska Victoria ut och representera mera?

Om hon har diagnosen Alzheimers kommer hovet med största sannolikhet inte offentliggöra det förrän när det blir absolut nödvändigt. Man kommer fasa ut henne sakta men säkert, färre och färre programpunkter. När det inte riktigt går att dölja längre kommer man att offentliggöra det. Och när det är gjort kommer man se till att hon drar sig tillbaka helt och hållet och inte har några officiella åtaganden över huvud taget. Både för hennes egen skull, men också för Kungahuset i stort.

Jag håller tummarna för att vi har fel. Drottningen har varit, och är, en stor tillgång för Sverige.
Citera
2021-06-07, 20:43
Medlem
Bacchus94s avatar
Hon ser deprimerad ut. Hon har fått utstå många prövningar de senaste åren. Hennes make har varit otrogen med kaffeflickor och hennes far har blivit uthängd som nazist. Svärdotter Sofia är en gammal utvikningsbrud och svärsonen Chris är ett fyllo som skämmer ut sig på Stockholms lyxkrogar.
Senast redigerad av Bacchus94 2021-06-07 kl. 20:51.
Citera
2021-06-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Om hon har diagnosen Alzheimers kommer hovet med största sannolikhet inte offentliggöra det förrän när det blir absolut nödvändigt. Man kommer fasa ut henne sakta men säkert, färre och färre programpunkter. När det inte riktigt går att dölja längre kommer man att offentliggöra det. Och när det är gjort kommer man se till att hon drar sig tillbaka helt och hållet och inte har några officiella åtaganden över huvud taget. Både för hennes egen skull, men också för Kungahuset i stort.

Jag håller tummarna för att vi har fel. Drottningen har varit, och är, en stor tillgång för Sverige.

Vet du vad hon har för uppdrag i nuläget, har hon några som helst uppdrag på egenhand, där hon representerar kungafamiljen, utan att någon annan i familjen är närvarande?

Annars finns det klara frågetecken kring hennes hälsa, både gårdagens uppträdande och fallolyckan i vintras väcker frågetecken.
Citera
2021-06-07, 20:59
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker gott att kungaparet kunde få gå i pension nu, demenssjukdom eller inte. De har gjort ett bra jobb för Sverige - och det tycker till och med jag som är republikan! Silvia var idealet för en drottning - OM man ska ha en drottning (det ska man inte). Låt Daniel och Victoria ta över nu! Det är många europeiska kungahus som har gjort så - spontant kommer jag att tänka på Holland och Spanien. En kung måste inte dö på sin post längre.

Sedan tror jag att statsskicksfrågan ganska snart kommer att lösa sig av sig själv, för Victoria och Daniel har ingen glamour. Det går nämligen inte att köpa för pengar, eller att lära sig. Folk kommer att känna att de kan ha dem och mista, tror jag. Det var Silvia som med sin skönhet och lyskraft och förmåga att göra sig populär hos nästan alla, som räddade monarkin kvar i ytterligare ett halvsekel, för på 1970-talet blåste det starka röda vindar, och hade inte hon kommit i grevens tid så hade monarkin rykt då. Det är jag säker på.
Citera
2021-06-07, 20:59
Medlem
von Hindenburgs avatar
Silvia föll för några månader sen och skadade sig. Det är också typiskt för någon som det går utför för.

Jag ger henne en sommar till i offentligheten. Det jag vill veta är om C-G och barnen också misstänker demens eller om de är i förnekelse?
Citera
2021-06-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vet du vad hon har för uppdrag i nuläget, har hon några som helst uppdrag på egenhand, där hon representerar kungafamiljen, utan att någon annan i familjen är närvarande?

Annars finns det klara frågetecken kring hennes hälsa, både gårdagens uppträdande och fallolyckan i vintras väcker frågetecken.

Sedan pandemins inträde har hon mestadels utfört digitala tal som publiceras i Kungahusets egna sociala medier.
Citera
2021-06-07, 21:08
Medlem
Citat:
Sedan pandemins inträde har hon mestadels utfört digitala tal som publiceras i Kungahusets egna sociala medier.

OK, det säger ju ganska lite. Kan t.ex. vara omtaget flera gånger innan det läggs ut. Men man ska inte dra iväg för mycket i spekulationer.
Citera
2021-06-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Sedan tror jag att statsskicksfrågan ganska snart kommer att lösa sig av sig själv, för Victoria och Daniel har ingen glamour. Det går nämligen inte att köpa för pengar, eller att lära sig. Folk kommer att känna att de kan ha dem och mista, tror jag. Det var Silvia som med sin skönhet och lyskraft och förmåga att göra sig populär hos nästan alla, som räddade monarkin kvar i ytterligare ett halvsekel, för på 1970-talet blåste det starka röda vindar, och hade inte hon kommit i grevens tid så hade monarkin rykt då. Det är jag säker på.

Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med dig. Monarkins överlevnad framöver räddas i mångt och mycket av just Victoria och Daniel. Tack vare Victoria kommer monarkin leva kvar åtminstone hennes regenttid.

Värre hade det varit om tex Madde, Utviket och C-P hade tagit över efter Knugen. Det hade sänkt monarkin.
Citera
2021-06-07, 21:11
Medlem
Citat:

Jo, börjar uppskatta Kungahuset med åldern. Det är ju framförallt en personlig tragedi om det är en demenssjukdom.
Citera
2021-06-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag ger henne en sommar till i offentligheten. Det jag vill veta är om C-G och barnen också misstänker demens eller om de är i förnekelse?

Jag är övertygad om att Silvia har flera personer i sin närhet (hovdamer, familj, vänner) som både skulle uppmärksamma och hjälpa Silvia om man hade några demensfarhågor. Lider hon av demens/Alzheimers har det fångats upp, men man fortsätter showen tills det inte går längre.
Citera
2021-06-08, 15:27
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

https://www.kungahuset.se/kalender.4...ge=1#Kalendern

Av 26 inbokade uppdrag fram till 16 juli kommer Drottningen att närvara vid 4 stycken varav 2 stycken är digitalt.

Måndag 14 Juni
Digitalt möte med Stiftelsen Drottningholms slottsteaters nämnds ordförande Karin Forseke
Kungen, Drottningen

Fredag 18 Juni
Utdelning av H.M. Konungens medalj för förtjänster inom svensk idrott
Kungen, Drottningen
Endast fotopool

Torsdag 1 Juli
Närvaro vid digital invigning av Childhood-Haus Ortenau Offenburg
Drottningen

Fredag 16 Juli
Närvaro vid premiering av Årets ölänning
Kungen, Drottningen
Solidens slott

Angående hennes hälsa kan det vara otänkbart att hon har drabbats av en stroke, en TIA-attack och att det var det som var orsaken till att hon föll i badrummet tidigare i år och att det är flera av komplikationerna vi såg på TV på Nationaldagen?

Hennes ostadighet att gå över grusplanen = förlamning och fumlighet eller minskad känsel i ben och armar. Hennes problem vid sången = tal eller språksvårigheter. Och hennes sökande blick mot kungen = synbortfall på ena ögat eller i halva synfältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in