Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-06, 12:03
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Du behöver ju inte gasa ut, utan bara ut med nosen på korsade vägbana så att du har chans att väja eller att fronten då tar största smällen vid en potentiell krock. Se att körandes från vänster saktar in och därefter kör du ut. Jiddrar hen med tutan är det bara veva ner rutan och ropa ”Högerregeln!” med sur min, helst om du ska svänga vänster annars får du ropa högre.

Han ska gasa ut så vi andra slipper vänta på honom! Hatar folk som kommer från höger som inte kan åka ut när de ska åka ut.
Citera
2021-06-06, 12:05
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag har en knepig korsning när min bostad, där en väg ansluter från sidan. Högerregel gäller. Skymd sikt när jag närmar mig korsningen så att högerregeln gäller (dvs anslutande vägen till höger). Den anslutande vägen har ett övergångsställe med refug, vilket gör korsningen ganska "lång" längs min färdväg.

Den återkommande kluriga situationen som uppstår är att jag sänker farten pga skymd sikt och sedan kör ut i korsningen. Inte sällan kommer bilar på den anslutande vägen från höger i hög fart så att jag knappt hunnit ut halvvägs i korsningen innan de når korsningen.

Jag tolkar teorin som att jag har företräde för att jag redan har hunnit köra ut i korsningen, oavsett refuger och annat? Jag har ju alltid marginal så att jag kan stanna men pga refugen och hur "lång" korsningen är så känns det som att jag "tränger" mig före dem.

Nej, det har du inte. Du har väjningsplikt mot fordon som korsar dig på höger sida oavsett var i korsningen du är. Däremot skall samspel råda och den som kommer så sent efter dig skall givetvis i praktiken låta dig köra.
Citera
2021-06-06, 12:06
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Lite OF men går att applicera på högerregel oxå. Säg att du ska ut på ett huvudled där hastigheten är 40 km/h. Det finns en bil en bit bort men som kör 80 km i timmen. Du hinner inte uppfatta detta och kör ut på vägen där ni sedan kolliderar. Vems fel är det i denna situationen? Har du gjort fel som ej följande väjningsplikten eller är det bilen med den för höga hastigheten som gjort fel?

Ditt fel då du har kört även fast det finns en bil synlig från korsande håll.
Citera
2021-06-06, 12:10
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ingen har företräde, men du har väjningsplikt. Väjningsplikten gäller mot fordon som närmar sig i kurs ifrån höger. Storlekar på korsningar, vägar, ex. har ingen betydelse. Högerregegln gäller även på större ytor som parkeringsplatser.

Det är en bra idé att ha bromsberedskap, du skulle antagligen bli vållande vid en olycka, och riskerar även böter och körkortsterkallelse om Polisen kommer till platsen.

Om sikten är dålig och farterna höga, så kan man fråga väghållaren om de vill sätta upp speglar, farthinder, besluta om väjningsplikt, stoppplikt, huvudled eller varningsskylta om skymd korsning.

Det låter ju ganska farligt om många åker fort vid refuger och övergångställen, då fungerar nog inte kommunens trafikreglering som de tänkt.

Fast i den korsningen skall nog trafikens grundregel gå före väjningsplikten. OM nu bilen som ska svänga vänster kommit så långt in i korsningen innan bilen från höger har kommit så är det nog mer korrekt att bilen från höger låter bilen från vänster köra. Tänk dig att bilen somsvänger kan vara en 25m lång bil och behöva tid. Han kan ha kört in och börjat svänga minuten innan, när bilar inte fanns från höger och befinner sig med fronten redan förbi korsningen. Då är det inte rimligt att hävda väjningsplikt, utan då är det faktiskt samspelet som är viktigast, dvs att bilen från höger skall uppträda på ett sätt som gör att denne förhindrar olycka.
Citera
2021-06-06, 12:18
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Kan faktiskt var så illa att hon har rätt Det finns lite tokiga korsningar på sina ställen där faktiskt högerreglen gäller trots att det är 70km/h som hastighetsbegränsning.
Jag körde i 15 år varje dag i en sån korsning och jag kan säga att nån enstaka gång, mindre än 3 så släpptes jag fram. Skulle jag kört ut i korsningen skulle jag blivit påkörd. Ibland stannade jag och släppte fram den från höger och de såg ut som stora fån och undrade säkert om jag var från Mars.
Citera
2021-06-06, 12:41
  #606
Medlem
Det finns massor med gator i Stockholms innerstad där högerregeln gäller i teorin men inte i praktiken.
Skulle vara kul att testa köra rakt ut framför bussar men inte värt det även om man vinner i en rättegång.

Nånstans får man nog tänka att använda sunt förnuft och att trafikflöde går före på något sätt.
I praktiken är det väldigt få som kör ut från höger i sådana korsningar med mycket busstrafik tex.

Jag undrar det finns rättsfall på det kanske det gör.
__________________
Senast redigerad av Joltino 2021-06-06 kl. 12:47.
Citera
2021-06-06, 20:27
  #607
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Det finns massor med gator i Stockholms innerstad där högerregeln gäller i teorin men inte i praktiken.
Skulle vara kul att testa köra rakt ut framför bussar men inte värt det även om man vinner i en rättegång.

Nånstans får man nog tänka att använda sunt förnuft och att trafikflöde går före på något sätt.
I praktiken är det väldigt få som kör ut från höger i sådana korsningar med mycket busstrafik tex.

Jag undrar det finns rättsfall på det kanske det gör.
Inte bara i Stockholms innerstad, utan i hela trafik-Sverige gäller höger-regeln om inte trafikmärken eller utfartsregeln säger något annat. Sedan att många idioter skiter fullständigt i högerregeln, det är en annan sak.
Citera
2021-07-12, 00:07
  #608
Medlem
Missade högerregeln idag tyvärr. Jo jag vet vad regeln innebär men gjorde helt enkelt en miss. Grön pil vänstersväng och kör in på en ny väg . Nästan omedelbart till höger kommer det en väg där jag självklart ska lämna företräde. Som tur var kom det ingen men blir besviken och irriterad när jag gör misstag i trafiken.

Tror det mest var att vägen dök upp så snabbt efter svängen som gjorde att jag inte var med på det hela. Aja man lär sig av sina misstag.. bara vara snabbare på att söka av nästa gång 🙂
__________________
Senast redigerad av mckenzy 2021-07-12 kl. 00:12.
Citera
2021-10-10, 17:55
  #609
Medlem
Brodiniums avatar
Hej

Vad gäller här:
https://www.google.com/maps/@57.7323...7i16384!8i8192

Om jag är den svarta seat-bilen här. Ska jag lämna företräde för trafik som kommer ifrån vänster eller är det högerregeln som gäller? 9/10 bilar stannar här och väntar på trafiken på den "större vägen" men ibland kör bilar bara rakt ut. Vad gäller?
Citera
2021-10-10, 18:41
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodinium
Hej

Vad gäller här:
https://www.google.com/maps/@57.7323...7i16384!8i8192

Om jag är den svarta seat-bilen här. Ska jag lämna företräde för trafik som kommer ifrån vänster eller är det högerregeln som gäller? 9/10 bilar stannar här och väntar på trafiken på den "större vägen" men ibland kör bilar bara rakt ut. Vad gäller?

Eftersom att den korsningen inte är skyltad på något sätt gäller trafikens grundregler. Således har du väjningsplikt mot de som kommer från din högra sida. Trafik som kommer från din vänstra sida har väjningsplikt mot dig. Nu sett från Stackholmsgatan. Men detta är med reservationer för att google har tre uppsättningar av bilder på den korsningen.

Dock skall man inte bara braka rakt ut i en korsning. Däremot är det tämligen normalt att man håller fart om man kommer från högra sidan, då refugen gör att den korsningen ser ut som att korsande väg är rätt avlägsen.
Citera
2023-05-10, 14:39
  #611
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Högerregeln, saktar ni in för att se om det kommer en bil?

Åker genom stan varenda dag. En stor väg med många korsningar och vägar från höger där sikten är skymd. Förut saktade jag alltid in för att se om det kommer en bil från höger som jag behöver stanna för men då har bilar bakom mig ibland tutat. Jag provade då ett tag att skita i att sakta in och bara köra på i ca 20-30km/h genom stan. Då märker jag snabbt att vissa som kommer från höger förväntar sig att dom har företräde och bara åker rakt ut så jag har varit nära på att krocka vilket i sin tur gjort att jag nu återgått till att sakta in, även om bilister bakom blir arga.

Lite nyfiken på hur ni andra gör? Enligt min erfarenhet så saktar den absoluta majoriteten inte in före dessa korsningar och jag förvånas ofta över att fler olyckor inte sker i min stad pga detta.

Ha en fortsatt trevlig onsdag!
__________________
Senast redigerad av IngenKlimatkris 2023-05-10 kl. 14:52.
Citera
2023-05-10, 14:42
  #612
Medlem
SilentVictorys avatar
Självklart släpper man gasen och är beredd med bromsen. Smäller det är det bilen från vänster som är skyldig.

Tar hellre ett tut av en idiotisk bilist som inte kan reglerna (stryk ska dom ha) än att stå med en bil som är är pajj och vållande till kollision.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback