Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-05, 15:10
  #1
Medlem
Ördögs avatar
En sådan här nyhet har nyss kablats ut från andra sidan Kölen. Ett barn på ett och ett halvt år har dött efter angrepp av två hundar.

https://www.nrk.no/innlandet/barn-do...rep-1.15524677
Barnet var på besøk hos nær familie som eier de to hundene da hendelsen skjedde, skriver politiet i en pressemelding.

Hundene er begjært avlivet av eier og politiet vil sørge for at dette skjer, skriver politiet.

De pårørende blir fulgt opp av kriseteam fra kommunen.
https://www.aftenposten.no/norge/i/J...p-i-brumunddal
Politiet ønsker ikke å si hva slags hunder det er snakk om på dette tidspunktet. De utelukker ikke at det vil komme mer informasjon senere, men fastslår at dette ikke vil skje i dag.
Hundangrepp mot människor är tyvärr inte ovanliga, och man får ofta läsa att mindre hundar dödats av större artfränder. Men såna här tillbud är väl rätt så sällsynta?
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-06-05 kl. 15:13.
Citera
2021-06-05, 15:14
  #2
Medlem
Usch vad hemskt och tragiskt.
Pitt Bulls?
Citera
2021-06-05, 15:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Usch vad hemskt och tragiskt.
Pitt Bulls?

Hoppas innerligt att det var en Golden Retriever eller annan familjehundras så att folk börjar förstå att det ligger inte i rasen utan i uppfostran.

Det finns aggressiva pitbulls också, men se på majoriteten av pitbullägare vad de är för typ av människor.
Citera
2021-06-05, 16:06
  #4
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Usch vad hemskt och tragiskt.
Pitt Bulls?

Sannolikt inte, då den rasen och rätt många andra är förbjudna i Norge.
Citera
2021-06-05, 16:08
  #5
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag hade inte saknat dig men inte heller hade jag tänkt att jag skiter i dig. Jag hade inte önskat dig ett slut redan vid ett års ålder sliten i stycken av en hund.
Men vissa har växt upp utan kärlek så blir de själva bittra människor.
Önskar dig allt väl!

Håller definitivt inte med idioten du citerar. Men vänd på steken. Många hundar uppfostras utan kärlek och vanvårdas något enormt och plågas av sina ägare och blir ofta aggressiva.

Skyll inte på att naturen och att andra djur är onda helt på måfå utan förklaring. Skyll på människans patologiska kontrollbehov över naturen och andra djur.

Det här är ett resultat utav människans dysfunktionella relation till naturen och andra djur. Det ligger inte i hundens eller någon annat djurs sanna natur att göra något sånt här mot ett barn. Kalla mig naiv. Jag bryr mig inte hur mycket "exempel" ni än tar upp på beteende bland andra djur ni skulle likna vid mänskligt sadistiskt, aggressivt, våldsamt eller perverst beteende. Det är bara mänskliga psykopater som projicerar sin egna sadism på andra djur och relativiserar allting i oändlighet för att ursäkta det vi gör mot planeten och djurriket.

Alla normalt funtade människor med samvete tycker såklart fortfarande att ett ett och ett halvt årigt barn ska slippa bli sönderslitet av två hundar. Det är liksom en naturlig instinkt att inte må bra av att läsa om sånt här. Självklart är det vidrigt och tragiskt. Så kom inte och påstå att jag relativiserar.
Citera
2021-06-05, 16:20
  #6
Medlem
Det är STOR skillnad på när en hund av kamprastyp attackerar och biter än en vanlig Svensson-hund. Löjligt med denna diskussionen om att rasen inte spelar någon roll. Det gör den visst när det väl blir ett utfall. Intensiteten och kraften i en attack är mycket värre hos vissa raser. Brukar mest var WT utan kunskap om hundars bakgrund och egenskaper som galer om sånt.

Räknar även in hundar som
Kangal
Fila Brasiliero
Ovtjarka
Cane Corso
Osv osv i raser med mycket speciella egenskaper man inte förnekar eller skojar bort!
__________________
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2021-06-05 kl. 16:22.
Citera
2021-06-05, 16:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillidash
Hoppas innerligt att det var en Golden Retriever eller annan familjehundras så att folk börjar förstå att det ligger inte i rasen utan i uppfostran.

Det finns aggressiva pitbulls också, men se på majoriteten av pitbullägare vad de är för typ av människor.
Pit Bull är mer lättriggad till aggresivitet och dessutom stark.
När en sådan ras tänder till då är den svår att hantera.
Citera
2021-06-05, 16:23
  #8
Medlem
Eftersom kamphundar är förbjudna i Norge så undrar man ju om de kan va någon som haft de ändå eller om de va av annan ras?
Citera
2021-06-05, 16:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindajkpg
Eftersom kamphundar är förbjudna i Norge så undrar man ju om de kan va någon som haft de ändå eller om de va av annan ras?

Såg en mycket intressant och irriterande dokumentär angående förbjudna hundraser i Kanada (tror jag) som shippades över till usa där de skulle adopteras av random familjer. I samma dokumentär tog de upp ett fall om två hundar av någon kamphundsblandning som bet ihjäl en bebis. Det handlade om den massiva mediala kampanjen som pågick i usa med att ”förgulliga” kamphundar och andra farligare raser. Sevärd!

Denna är det: https://youtu.be/iFa8HOdegZA

Edit: givetvis är det tvärtom, att de släpptes in i Kanada
__________________
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2021-06-05 kl. 16:45.
Citera
2021-06-05, 16:41
  #10
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Skyll inte på att naturen och att andra djur är onda helt på måfå utan förklaring. Skyll på människans patologiska kontrollbehov över naturen och andra djur.
----
--
Det här är ett resultat utav människans dysfunktionella relation till naturen och andra djur. Det ligger inte i hundens eller någon annat djurs sanna natur att göra något sånt här mot ett barn.
Håller helt med-det naturliga här borde vara att ägarna omedelbart avlivas!
Citera
2021-06-05, 16:47
  #11
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Håller helt med-det naturliga här borde vara att ägarna omedelbart avlivas!

Det där var inte roligt om du nu inbillar dig det. Jag tänker inte sitta här och påstår att det helt och hållet är ägarnas fel att ett barn blev ihjälbitet. Det självklara är att just dessa två hundar är livsfarliga hur de än uppfostrats av sina ägare.
__________________
Senast redigerad av torstenferdinand 2021-06-05 kl. 16:55.
Citera
2021-06-05, 17:15
  #12
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Vilken tragisk händelse. Är det inte så att just spädbarn kan uppfattas som bytesdjur av hundar? Vill minnas att jag har hört något liknande i alla fall.
Fruktansvärt för alla inblandade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback