Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-03, 22:01
Medlem
Kina står för 30% av Teslas försäljning och mer eller mindre all tillväxt. Idag kom det rapporter om att Teslas försäljning föll till 9800 ifrån 11k i April och 35k i Mars. ( https://www.businessinsider.com/tesl...21-6?r=US&IR=T ). Detta är anledningen till 5% tappet idag. Skrev härom dagen att Maj siffrorna i Kina är en stor sentimentsindikator på hur aktien kommer röra sig framåt och det ser väldigt mörkt ut. Varför denna absurda värderingen när Försäljningen i Kina som är 40% av den globala elbilsmarknaden SJUNKER.
Citera
2021-06-03, 22:17
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Tesla Bulls finns flertalet i denna tråd som bygger sina sandslott och fantasier om en hemlighets makare på Twitter .
Vi får helt enkelt hoppas att dina drömmar går i uppfyllelse .
Att bygga dessa fabriker kostar enorma belopp som kommer ge skörd om en lång,lång tid framöver och frågan är när investerarna drar åt snaran på allvar då kan det gå fort utför.
Jag lyck önskar dig med din investering i bolaget.
Tack vännen, detsamma!
Citera
2021-06-05, 11:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Halverad försäljning i Kina i maj jämfört med april och aktien faller bara 4%. Faktiskt förvånad, med en sådan dålig nyhet hade jag trott på större fall.

Den mellanlånga trenden för Tesla är ner i alla fall mot vettigare värdering.

Vet du säljsiffror worldwide jämfört med övriga tillverkare? Håller BMW mfl på att knappa in på dom nu? Om det är så, kommer det bli tungt för Tesla att förverkliga löftet framtida intäkter och den höga aktievärderingen.
Citera
2021-06-05, 14:33
Medlem
wwrs avatar
Teslas CEO skämmer ut sig själv och därmed även företaget allt mer. För några timmar sedan Twittrade han till stöd för en kryptovaluta som tydligen säljer porrbilder via NFT, den steg 400%.

Jag undrar om Telsa håller på att lägga av helt. Inte säkert, men kanske.

Twittret skall visst uttydas som "CumRocket to the moon"

https://twitter.com/elonmusk/status/...428934659?s=19
Senast redigerad av wwr 2021-06-05 kl. 14:52.
Citera
2021-06-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Teslas CEO skämmer ut sig själv och därmed även företaget allt mer. För några timmar sedan Twittrade han till stöd för en kryptovaluta som tydligen säljer porrbilder via NFT, den steg 400%.

Det är väl så enkelt att SEC inte reglerar kryptomarknaden, så ConManMusk kör så det ryker. Som vanligt på finansmarknaden är genierna de kriminella som inte åker dit.
Citera
2021-06-05, 19:00
Medlem
Citat:

Märkliga kryptiska tweets verkar vara grejen, Bitcoin med brustet hjärta sedan denna som grädde på moset är det såhär en förebild ska vara?
Kan man tolka detta som att Elon ska satsa på Bränsleceller,vätgas i raketen ?
Citera
2021-06-05, 19:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Märkliga kryptiska tweets verkar vara grejen, Bitcoin med brustet hjärta sedan denna som grädde på moset är det såhär en förebild ska vara?
Kan man tolka detta som att Elon ska satsa på Bränsleceller,vätgas i raketen ?
Han skämmer ut sig själv och företaget tycker jag. Mycket krypto-slang, diamond hands, laser eyes, hoddling. Det ger inget stabilt intryck, imho.

Jag undrar om företaget gjorde någon vinst alls på bilar Q1 om man drar bort vinsterna $500m regulatory credits och $101m på bitcoin.

Jag vill även minnas att Tesla tidigare handlat med någon mer ovanlig kryptovaluta (inte Doge eller Bitcoin). Det kan ha varit 2020. Är det någon som kommer ihåg vad den heter? Det är svårt att hitta i deras rapporter eftersom de ofta talar om "digital assets" vilket oftast betyder bitcoin men kanske inte alltid.
Citera
2021-06-05, 19:29
Medlem
Citat:
Han skämmer ut sig själv och företaget tycker jag. Mycket krypto-slang, diamond hands, laser eyes, hoddling. Det ger inget stabilt intryck, imho.

Jag undrar om företaget gjorde någon vinst alls på bilar Q1 om man drar bort vinsterna $500m regulatory credits och $101m på bitcoin.

Jag vill även minnas att Tesla tidigare handlat med någon mer ovanlig kryptovaluta (inte Doge eller Bitcoin). Det kan ha varit 2020. Är det någon som kommer ihåg vad den heter? Det är svårt att hitta i deras rapporter eftersom de ofta talar om "digital assets" vilket oftast betyder bitcoin men kanske inte alltid.
Tyvärr minns jag inte Kryptovalutan ..
Men instämmer att detta är sjukt dåligt att leka med sina Bitcoin investerare samt Tesla ägare med Nemos som kan tolkas hur som helst , följare går bananas för att köpa andra Kryptovalutor om vad som tolkas , medans han sitter och asgarvar .. Rent Osmakligt !
Citera
2021-06-05, 19:36
Medlem
Citat:

Tesla känns lite som vissa av bolagen under DotCom-bubblan där de gjorde förluster på deras faktiska IT-relaterade verksamheter men vinster på fastighetsinnehav och annat och därför fick det att se ut som att de faktiskt hade lönsamhet. Baserat på den inkomsten pumpades sedan bolagen upp av excentriska VDar och media till P/E tal långt över 1000 (de var ju redan lönsamma hävdades det, så gällde bara att växa - känns det igen?!?) kombinerat med rapporter om hur deras teknik är framtiden och alla som inte satsar lämnas kvar på perongen.

IT blev en revolution, men inte på det sättet som hyparna trodde, vissa av bolagen under IT-bubblan blev något, de mest hypade föll sönder och kom aldrig tillbaka.

Tesla kan mycket väl överleva och bli en stor biltillverkare, men nuvarande värde speglar en tro och värdering där Tesla står ensamma kvar som större fordonstillverkare i framtiden. Följande var värderingen 31 januari 2021 för världens 10 högst värderade biltillverkade. Tesla hade då högre bolagsvärde än de 9 efterföljande tillsammans. Nu vet jag att Teslas aktie har tappat en del sedan dess, men de som köper Tesla aktier nu hoppas/tror ju att aktien ska upp igen minst till de nivåerna, troligtvis ännu högre. Känns det rimligt? Avgör själva.

#1 Tesla $795.8
#2 Toyota $207.5
#3 Volkswagen $96.7
#4 BYD $92.7
#5 NIO $89.5
#6 Daimler $72.8
#7 General Motors $71.3
#8 BMW $54.2
#9 Stellantis $54.2
#10 Ferrari $52.5
https://www.visualcapitalist.com/wor...by-market-cap/
Citera
2021-06-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Tesla känns lite som vissa av bolagen under DotCom-bubblan där de gjorde förluster på deras faktiska IT-relaterade verksamheter men vinster på fastighetsinnehav och annat och därför fick det att se ut som att de faktiskt hade lönsamhet. Baserat på den inkomsten pumpades sedan bolagen upp av excentriska VDar och media till P/E tal långt över 1000 (de var ju redan lönsamma hävdades det, så gällde bara att växa - känns det igen?!?) kombinerat med rapporter om hur deras teknik är framtiden och alla som inte satsar lämnas kvar på perongen.

IT blev en revolution, men inte på det sättet som hyparna trodde, vissa av bolagen under IT-bubblan blev något, de mest hypade föll sönder och kom aldrig tillbaka.

Tesla kan mycket väl överleva och bli en stor biltillverkare, men nuvarande värde speglar en tro och värdering där Tesla står ensamma kvar som större fordonstillverkare i framtiden. Följande var värderingen 31 januari 2021 för världens 10 högst värderade biltillverkade. Tesla hade då högre bolagsvärde än de 9 efterföljande tillsammans. Nu vet jag att Teslas aktie har tappat en del sedan dess, men de som köper Tesla aktier nu hoppas/tror ju att aktien ska upp igen minst till de nivåerna, troligtvis ännu högre. Känns det rimligt? Avgör själva.

#1 Tesla $795.8
#2 Toyota $207.5
#3 Volkswagen $96.7
#4 BYD $92.7
#5 NIO $89.5
#6 Daimler $72.8
#7 General Motors $71.3
#8 BMW $54.2
#9 Stellantis $54.2
#10 Ferrari $52.5
https://www.visualcapitalist.com/wor...by-market-cap/
Intressant lista.
Jag ser att Nio värderas till 1/8 av Tesla vid denna tidpunkt. Men de sålde 1/4 så många bilar 2020.
För att inte nämna VW som beräknas sälja över 700 000 EVs i år och dessutom tjänar pengar på de ca 8 miljoner ICE de säljer. Men de värderades till 1/8 av tesla. Nu har ju VW:s aktiekurs rusat på bra sedan dess, men inte så bra så att de är i närheten av ikapp.
Citera
2021-06-06, 12:47
Medlem
Sett till fundementa är ju Tesla galet övervärderat. Men aktiemarknaden har lite med det att göra nu mera.

Sen gillar jag Musks twittrande, kryptiskt underhållande.
Citera
2021-06-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Sett till fundementa är ju Tesla galet övervärderat. Men aktiemarknaden har lite med det att göra nu mera.

Sen gillar jag Musks twittrande, kryptiskt underhållande.
Underhållning kan man skaffa sig på annat sätt . I affärsvärlden tycker jag man kan förvänta sig att CEOs är proffesionella.
Lurendrejeri såsom pump & dumps och massa andra kryptiska clownerier som är kursdrivande är inte seriöst. Det handlar trots allt om folks surt förvärvade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in