Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Han skämmer ut sig själv och företaget tycker jag. Mycket krypto-slang, diamond hands, laser eyes, hoddling. Det ger inget stabilt intryck, imho.
Jag undrar om företaget gjorde någon vinst alls på bilar Q1 om man drar bort vinsterna $500m regulatory credits och $101m på bitcoin.
Jag vill även minnas att Tesla tidigare handlat med någon mer ovanlig kryptovaluta (inte Doge eller Bitcoin). Det kan ha varit 2020. Är det någon som kommer ihåg vad den heter? Det är svårt att hitta i deras rapporter eftersom de ofta talar om "digital assets" vilket oftast betyder bitcoin men kanske inte alltid.
Tesla känns lite som vissa av bolagen under DotCom-bubblan där de gjorde förluster på deras faktiska IT-relaterade verksamheter men vinster på fastighetsinnehav och annat och därför fick det att se ut som att de faktiskt hade lönsamhet. Baserat på den inkomsten pumpades sedan bolagen upp av excentriska VDar och media till P/E tal långt över 1000 (de var ju redan lönsamma hävdades det, så gällde bara att växa - känns det igen?!?) kombinerat med rapporter om hur deras teknik är framtiden och alla som inte satsar lämnas kvar på perongen.
IT blev en revolution, men inte på det sättet som hyparna trodde, vissa av bolagen under IT-bubblan blev något, de mest hypade föll sönder och kom aldrig tillbaka.
Tesla kan mycket väl överleva och bli en stor biltillverkare, men nuvarande värde speglar en tro och värdering där Tesla står ensamma kvar som större fordonstillverkare i framtiden. Följande var värderingen 31 januari 2021 för världens 10 högst värderade biltillverkade. Tesla hade då högre bolagsvärde än de 9 efterföljande tillsammans. Nu vet jag att Teslas aktie har tappat en del sedan dess, men de som köper Tesla aktier nu hoppas/tror ju att aktien ska upp igen minst till de nivåerna, troligtvis ännu högre. Känns det rimligt? Avgör själva.
#1 Tesla $795.8
#2 Toyota $207.5
#3 Volkswagen $96.7
#4 BYD $92.7
#5 NIO $89.5
#6 Daimler $72.8
#7 General Motors $71.3
#8 BMW $54.2
#9 Stellantis $54.2
#10 Ferrari $52.5
https://www.visualcapitalist.com/wor...by-market-cap/