2021-06-03, 20:16
Medlem
Ni som bott i norra Sverige (allt norr om Stockholm) och bott i södra Sverige, hur stora skillnader tycker ni att det är i klimat och väder? Jag förstår att vintern generellt är mycket kallare och mer snörik i Umeå än i Trelleborg, men hur är det med sommaren? Längre dagar och fler soltimmar, men temperaturer?
Får man en "riktig sommar" i norra Sverige? Om inte, var slutar sommaren, alltså är det Sundsvall, Umeå eller Haparanda?
Citera
2021-06-03, 20:20
Medlem
Sverige är indelat i åtta odlingszoner, där kan du se lite vad som skiljer.
Citera
2021-06-03, 20:20
Medlem
Turist i tidens avatar
Där jag bor brukar man säga att sommaren är den bästa dagen på året.
Citera
2021-06-03, 20:34
Medlem
pantaprils avatar
Flyttade förra året från mellersta delen av Norge ner till Skåne. Fler soltimmar och längre sommarsäsong såklart, men annars vill jag säga att vintern var lika trist och kändes lika lång som vanligt.

Saknar ljuset nu på denna tiden av året, är inte van vid att det blir såpass mörkt på kvällarna.
Citera
2021-06-03, 20:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantapril
Flyttade förra året från mellersta delen av Norge ner till Skåne. Fler soltimmar och längre sommarsäsong såklart, men annars vill jag säga att vintern var lika trist och kändes lika lång som vanligt.

Saknar ljuset nu på denna tiden av året, är inte van vid att det blir såpass mörkt på kvällarna.
Välkommen till Flashback!
Mellersta Norge, finns det någon riktig vinter där annat än i fjällen eller är det havsklimat och därför du känner igen dig i den skånska vintern?

Edit: Du sparade oskulden i 5 år för en väderkommentar alltså
Citera
2021-06-03, 20:48
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Ni som bott i norra Sverige (allt norr om Stockholm) och bott i södra Sverige, hur stora skillnader tycker ni att det är i klimat och väder? Jag förstår att vintern generellt är mycket kallare och mer snörik i Umeå än i Trelleborg, men hur är det med sommaren? Längre dagar och fler soltimmar, men temperaturer?
Får man en "riktig sommar" i norra Sverige? Om inte, var slutar sommaren, alltså är det Sundsvall, Umeå eller Haparanda?

Sommaren är bättre i norr än söder, upplevs intensivare (ljust 24/7). Dock 1mån kortare.
Vintern är bättre i norr än södern, kallare och snörikt med sportaktiviteter. Går från snö till sommar rätt snabbt.

Ja, hellre 5 mån av bra vinter än 8 mån av regn & slask
Det kan man offra en kortare sommar på
Citera
2021-06-03, 20:55
Medlem
pantaprils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Välkommen till Flashback!
Mellersta Norge, finns det någon riktig vinter där annat än i fjällen eller är det havsklimat och därför du känner igen dig i den skånska vintern?

Edit: Du sparade oskulden i 5 år för en väderkommentar alltså

Haha, smygläser lite då och då så kände för att svara på något jag kan relatera till.

Tja, det är ju havsklimat inne i Trondheimsfjorden men nog kan det bli riktig vinter där också.
Allt från perioder med några få +grader och regnblask, till minus 20.
Som oftast i ordningen satans mycket snö, någon dag med regn och sedan svinkallt så det blir extra omöjligt å röja undan eländet.
Citera
2021-06-03, 21:00
Medlem
bandspelarens avatar
Om vi håller oss lite högre upp. Det är viss skillnad på Kiruna-Gällivare och Umeå eller motsvarande breddgrad på finska sidan. Jag tillbringade några veckor senaste försommar (slutet av maj och början av juni) upp i norr och kom sen ner lite söder om Umeå.
När jag steg ur bilen hemmavid mitt i natten så kände jag genast sommarluften. Det hade varit bra väder upp i norr också. Men luften och doften var helt annorlunda 500 km söderut. Det var riktigt angenämt och jag dröjde utomhus en stund för att insupa sommaren.
Senast redigerad av bandspelaren 2021-06-03 kl. 21:02.
Citera
2021-06-03, 21:57
Medlem
Hegamons avatar
Det är väl känt att våren kommer 2 veckor tidigare i Stockholm gentemot Skåne. Jag bor i Oslo och märket av att här kommer våren senare än i södra Sverige. 2-4 veckor per år, det spelar roll enligt mig. Sommaren är ändå så kort i södra Sverige kan tyckas.
Citera
2021-06-03, 22:22
Medlem
Solligan Luleå brukar ligga i topp..
Citera
2021-06-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Sommaren är bättre i norr än söder, upplevs intensivare (ljust 24/7). Dock 1mån kortare.
Vintern är bättre i norr än södern, kallare och snörikt med sportaktiviteter. Går från snö till sommar rätt snabbt.

Ja, hellre 5 mån av bra vinter än 8 mån av regn & slask
Det kan man offra en kortare sommar på
Låter ju bra men mörkret under vinterhalvåret är det inte det som knäcker en tillslut ?
Citera
2021-06-03, 22:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
I veckan har sveriges varmaste stad varit Karesuando, det är också den nordligaste. Så just nu både längsta dagen och varmaste vädret.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/byn-karesuando-toppar-varmeligan-just-nu-men-sista-snohogen-vagrar-ge-upp

Jag har testat norra uppland, småländska höglandet och mälardalen och det var mest snö i småländska höglandet, varmast i mälardalen, norra uppland är bara rätt trist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in