Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-02, 17:54
  #5365
Avstängd
wwrs avatar
Det här verkar gälla vinsten för Q1

Vinst $600 miljoner, varav $500 milj kom från krediterna.

83% av Teslas vinst kom från de krediter som i slutändan bensinbilsköpare måste betala.

Citat:
Tesla (ticker: TSLA) sold more than $500 million in regulatory credits in the first quarter and generated just under $600 million in operating profit. Excluding the credits, Tesla only eked out a small operating profit.
https://www.google.com/amp/s/www.bar...ry-51619652841
Citera
2021-06-02, 18:40
  #5366
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tack! Om antagandena i denna graf stämmer (vilket vi inte vet) så motiverar det att Tesla värderas betydligt högre än traditionella fordonstillverkare, däremot enligt min mening inte 10x eller 100x högre.
Krävs alltså att batteri- och självkörande delen levererar för att ha möjlighet att komma ikapp värderingen.
Varsågod kompis. Såg du videon angående teslas energiplaner? Det är en lång video på 20 min men det räcker att kolla 5-10 min för att få ett hum om planerna. Det kan bli stort tror jag
Citera
2021-06-02, 18:40
  #5367
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här verkar gälla vinsten för Q1

Vinst $600 miljoner, varav $500 milj kom från krediterna.

83% av Teslas vinst kom från de krediter som i slutändan bensinbilsköpare måste betala.


https://www.google.com/amp/s/www.bar...ry-51619652841
Ok, men till Teslas försvar så är väl detta en uppsida för en ren elbilstillverkare så länge det finns bensinbilstillverkare som tvingas köpa dessa krediter. Framgår ju också av din länkade artikel att just detta inte är något som man ska hålla emot Tesla. Däremot i artikeln nedan är det mer skeptisk hållning (krediterna förklaras också).

https://www.cnbc.com/2021/05/18/tesl...explained.html
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2021-06-02 kl. 18:43.
Citera
2021-06-02, 19:36
  #5368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här verkar gälla vinsten för Q1

Vinst $600 miljoner, varav $500 milj kom från krediterna.

83% av Teslas vinst kom från de krediter som i slutändan bensinbilsköpare måste betala.


https://www.google.com/amp/s/www.bar...ry-51619652841
Grejen med krediterna är att det är en snabbt sinande källa. Vi kommer se mindre intäkter ifrån dessa för varje kvartal.
Citera
2021-06-02, 22:59
  #5369
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Du syftar på dom krediterna som just nu står för den mesta vinsten va? Dom räknar jag inte med. Rapporten visar 26% marginaler men jag räknade utan dom, 22% blir det då, vilket är rätt bra tycker jag.
Nej, du räknar med röven, om ett företag har 100 i kostnader och 90 i intäkter från verksamheten men får 20 i subventioner så har man inte tjänat något på verksamheten, man har hämtat all vinst från subventionerna. Vilket är exakt var Tesla gjorde under år 2020.
Citera
2021-06-02, 23:16
  #5370
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, du räknar med röven, om ett företag har 100 i kostnader och 90 i intäkter från verksamheten men får 20 i subventioner så har man inte tjänat något på verksamheten, man har hämtat all vinst från subventionerna. Vilket är exakt var Tesla gjorde under år 2020.
Varför så otrevlig? Jag har inte ens räknat något, jag läser från rapporten.
Citera
2021-06-02, 23:35
  #5371
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Varför så otrevlig? Jag har inte ens räknat något, jag läser från rapporten.
Du fattar uppenbarligen inte vad du läser, men det är du inte ensam om i tråden.
Citera
2021-06-02, 23:58
  #5372
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du fattar uppenbarligen inte vad du läser, men det är du inte ensam om i tråden.
Jag läser "automotive gross margin" på rapporten. Vad är det jag inte fattar? Är du upprörd för att jag inte delar din åsikt om tesla?
Håll en god ton när du argumenterar och kom med konkret information istället för att vara otrevlig och säga att jag inte fattar vad jag läser.
Citera
2021-06-03, 19:55
  #5373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag läser "automotive gross margin" på rapporten. Vad är det jag inte fattar? Är du upprörd för att jag inte delar din åsikt om tesla?
Håll en god ton när du argumenterar och kom med konkret information istället för att vara otrevlig och säga att jag inte fattar vad jag läser.
Om du nu ska köpa in dig i Tesla i dagsläget, såblir min fråga vad som ska lyfta Aktien i nuläget ?
Ska dom nya Modellerna få kursen att öka som är försenade ?

Är det FSD med Robot taxi som Elon lovat ? När du byter bil så får man inte flytta över FSD till nya bilen känns ju sådär att betala för en produkt som inte är klar som kostar 10k-14k US och inte är klar på många år.?

Hur länge har man en Tesla innan man ska byta bil ? Måste Kännas surt då bilen hinner bli gammal och ägaren är blåst..
Citera
2021-06-03, 20:22
  #5374
Medlem
Halverad försäljning i Kina i maj jämfört med april och aktien faller bara 4%. Faktiskt förvånad, med en sådan dålig nyhet hade jag trott på större fall.

Den mellanlånga trenden för Tesla är ner i alla fall mot vettigare värdering.
Citera
2021-06-03, 20:52
  #5375
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Om du nu ska köpa in dig i Tesla i dagsläget, såblir min fråga vad som ska lyfta Aktien i nuläget ?
Ska dom nya Modellerna få kursen att öka som är försenade ?

Är det FSD med Robot taxi som Elon lovat ? När du byter bil så får man inte flytta över FSD till nya bilen känns ju sådär att betala för en produkt som inte är klar som kostar 10k-14k US och inte är klar på många år.?

Hur länge har man en Tesla innan man ska byta bil ? Måste Kännas surt då bilen hinner bli gammal och ägaren är blåst..
Tesla förväntas sälja 1 miljon bilar i år, nästa år har dom dubbelt så många fabriker samtidigt som nuvarande fabriker expanderar. Jag tror dom kan komma upp till Toyotas siffror på 10 miljoner bilar sålda per år. Snittpriset på en tesla är dyrare än konkurrenterna och marginalerna är bättre. Notera att det är skillnad på marginaler och hur mycket vinst företaget visar upp. Kostnader som att bygga nya fabriker, R&D, nya maskiner osv (expandering mao) äter just nu upp deras vinster så allt snack om p/e och krediter ignorerar jag.

Sen har vi energibiten som jag tror kan bli riktigt stor inom några år.

FSD prenumerationen kommer öka deras marginaler ännu mer. Robot-taxi är jag fortfarande tveksam till, vill först se V9 som ska komma snart. Är inte jättesåld på nuvarande versionen.

Om försäkringen är billigare och bättre än andra alternativ så tror jag dom flesta kommer använda det. Kan bli en stor summa om dom lyckas komma upp till 10 miljoner bilar.

Sen vet vi inte vad mer för planer tesla har. Dom säljer fan till och med tequila (haha)

Vi fick nyss reda på att det är samma grafikkort i dom nya teslorna som PS5an så jag antar att det kommer en appstore snart, kan också dra in pengar och det säger mig även att dom är väldigt säkra på sin FSD, varför skulle dom annars göra bilen till en spelkonsol?

Nytt patent pekar på att dom kanske ska öppna egna restauranger vid deras superchargers. Jag tycker det är ett spännande företag helt enkelt och man vet aldrig vad dom kan hitta på för roliga saker.

Ingen behöver hålla med det jag säger, det verkar vara väldigt få tjurar här, men jag följer bara min instinkt och det har gått väldigt bra hittills. Vem vet, jag kanske har helt fel och förlorar allt jag investerat och jag är okej med det. Jag investerar aldrig mer än jag har råd att förlora.
Citera
2021-06-03, 21:32
  #5376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Tesla förväntas sälja 1 miljon bilar i år, nästa år har dom dubbelt så många fabriker samtidigt som nuvarande fabriker expanderar. Jag tror dom kan komma upp till Toyotas siffror på 10 miljoner bilar sålda per år. Snittpriset på en tesla är dyrare än konkurrenterna och marginalerna är bättre. Notera att det är skillnad på marginaler och hur mycket vinst företaget visar upp. Kostnader som att bygga nya fabriker, R&D, nya maskiner osv (expandering mao) äter just nu upp deras vinster så allt snack om p/e och krediter ignorerar jag.

Sen har vi energibiten som jag tror kan bli riktigt stor inom några år.

FSD prenumerationen kommer öka deras marginaler ännu mer. Robot-taxi är jag fortfarande tveksam till, vill först se V9 som ska komma snart. Är inte jättesåld på nuvarande versionen.

Om försäkringen är billigare och bättre än andra alternativ så tror jag dom flesta kommer använda det. Kan bli en stor summa om dom lyckas komma upp till 10 miljoner bilar.

Sen vet vi inte vad mer för planer tesla har. Dom säljer fan till och med tequila (haha)

Vi fick nyss reda på att det är samma grafikkort i dom nya teslorna som PS5an så jag antar att det kommer en appstore snart, kan också dra in pengar och det säger mig även att dom är väldigt säkra på sin FSD, varför skulle dom annars göra bilen till en spelkonsol?

Nytt patent pekar på att dom kanske ska öppna egna restauranger vid deras superchargers. Jag tycker det är ett spännande företag helt enkelt och man vet aldrig vad dom kan hitta på för roliga saker.

Ingen behöver hålla med det jag säger, det verkar vara väldigt få tjurar här, men jag följer bara min instinkt och det har gått väldigt bra hittills. Vem vet, jag kanske har helt fel och förlorar allt jag investerat och jag är okej med det. Jag investerar aldrig mer än jag har råd att förlora.

Tesla Bulls finns flertalet i denna tråd som bygger sina sandslott och fantasier om en hemlighets makare på Twitter .
Vi får helt enkelt hoppas att dina drömmar går i uppfyllelse .
Att bygga dessa fabriker kostar enorma belopp som kommer ge skörd om en lång,lång tid framöver och frågan är när investerarna drar åt snaran på allvar då kan det gå fort utför.
Jag lyck önskar dig med din investering i bolaget.
__________________
Senast redigerad av bratider 2021-06-03 kl. 21:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback