Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-03, 12:10
  #2977
Avstängd
wwrs avatar
Nu kommer SpaceX att skjuta upp fler moss-grisar/tardigrades i rymden.
https://www.space.com/spacex-dragon-...id-tardigrades

De små moss-grisarna anses ju vara rymdens överlevare. Israelerna kraschade en sändning moss-grisar på månen för ett par år sedan. En del tror att djuren kan ha överlevt kraschen.

Det israeliska projektet verkar anknyta till Musks planer att kolonisera Mars fast närmare. Namnet på landaren kan tydligen tolkas som Första Mosebok. De är nog inne på Noaks Ark.

På ett sätt är det ju smart att rädda människosläktet till månen istället. Månen ligger närmare än Mars. Om jorden går under i syndaflod/global uppvärmning, kometnedslag så finns den ju ändå kvar och månen har något att snurra runt.

Citat:
Beresheet lunar lander
Arch Mission Foundation, a nonprofit whose goal is to create “a backup of planet Earth,”

https://www.google.com/amp/s/www.wir...n-the-moon/amp
Citera
2021-06-03, 18:52
  #2978
Medlem
Hugo.Draxs avatar
30 minuter kvar till CRS-22 (Godstransport till internationella rymdstationen)
NASASpaceflight förshow https://www.youtube.com/watch?v=qKVmkvhheA4
SpaceX webcast https://www.youtube.com/watch?v=QXf9mRWbXDM
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-06-03 kl. 18:58. Anledning: Strulade till länken till SpaceX webcast
Citera
2021-06-03, 21:40
  #2979
Medlem
Det våras för rymden. Jag såg idag att Axiom har tecknat för ytterligare 3 privata resor till ISS med Crew Dragon. Det är alltså frågan om civila samt turister som förs upp till stationen.
,
Bärraket blir naturligtvis den beprövade Falcon 9.

En stor framgång för SpaceX, naturligtvis men salta notan rejält.

Jag ser också att NASA planerar för en ordentlig sondering av Venus mellan 2028---2030. Det blir fråga om minst en landare. Om jag får gissa så tror jag att uppdraget att skjuta upp sonderna går till ULA och man använder Vulcan/Centaur. Jag "tror" inte SpaceX blir involverad i detta.

Den nye NASA-chefen är minst lika bra som den gamle, fast han är äldre.....Nelson alltså.
Citera
2021-06-04, 08:32
  #2980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu kommer SpaceX att skjuta upp fler moss-grisar/tardigrades i rymden.
https://www.space.com/spacex-dragon-...id-tardigrades

De små moss-grisarna anses ju vara rymdens överlevare. Israelerna kraschade en sändning moss-grisar på månen för ett par år sedan. En del tror att djuren kan ha överlevt kraschen.

Det israeliska projektet verkar anknyta till Musks planer att kolonisera Mars fast närmare. Namnet på landaren kan tydligen tolkas som Första Mosebok. De är nog inne på Noaks Ark.

På ett sätt är det ju smart att rädda människosläktet till månen istället. Månen ligger närmare än Mars. Om jorden går under i syndaflod/global uppvärmning, kometnedslag så finns den ju ändå kvar och månen har något att snurra runt.



https://www.google.com/amp/s/www.wir...n-the-moon/amp

Intressant. Jag har dock inte riktigt fattat vad detta är för organismer. Men dom som hamnar under mångruset borde få bättre chans att överleva.

Vad gäller planeten Mars skulle jag önska att man först fastslår om det fortfarande finns liv där innan man påbörjar försöken att föra dit mikroliv från jorden. Men man kanske redan har fört dit mikroliv av misstag som kan överleva. Frågan är hur väl steriliserad den första Mars-farkosten från Sovjetunionen var.
Citera
2021-06-04, 10:08
  #2981
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Intressant. Jag har dock inte riktigt fattat vad detta är för organismer. Men dom som hamnar under mångruset borde få bättre chans att överleva.

Vad gäller planeten Mars skulle jag önska att man först fastslår om det fortfarande finns liv där innan man påbörjar försöken att föra dit mikroliv från jorden. Men man kanske redan har fört dit mikroliv av misstag som kan överleva. Frågan är hur väl steriliserad den första Mars-farkosten från Sovjetunionen var.
Steriliteten diskuteras ju. Vissa regler har visst ställts upp för rymdfärder. Amerikanerna sägs ju ha lämnat 96 påsar avföring på månen. Och israelerna skickar dit de mest överlevnadskunniga djuren. Jag har heller inte hunnit läsa närmare om deras biologi. Men "pigs in space" är inne nu. Man testar tardigrades överlevnadsförmåga på olika sätt. Vem vet. Kanske den kosmiska strålningen påskyndat mutationerna och det naturliga urvalet så Artemis hälsas välkomna av högt utvecklade tardigrades 😉😉😉

Men att SpaceX nu skjuter upp tardigrades är ingen tillfällighet. Jag vet inte vad de tänker göra med djuren på ISS. Jag såg att man på jorden testat tardigrades överlevnadsförmåga genom att skjuta på/med dem på något sätt. Av etiska skäl hade man först fått dem att gå i dvala stod det visst.

Man studerar förmodligen vilka mekanismer de använder för överlevnad och försöker se om något kan tillämpas av människan i rymden, i värsta fall genom genmanipulation. Deras genuppsättning har kartlagts. Att gå i dvala har väl diskuterats för rymdresor, fast nu börjar vi närma oss science fiction.

Edit
Skall man vara lite konspiratorisk kanske Beresheets krasch var avsiktlig. (att "skapa en backupkopia av jorden" låter märkligt) Man kanske försöker undersöka tardigrades överlevnadsförmåga i praktiken. Men som sagt, nu börjar diskussionen lämna verkligheten, men det har ju Elon också gjort för länge sedan, imho.

Här har europeiska forskare skickat tardigrades runt jorden utanpå raketen. De överlevde!
Citat:
In 2007, scientists discovered these microscopic critters can survive an extended stay in the cold, irradiated vacuum of outer space. A European team of researchers sent a group of living tardigrades to orbit the earth on the outside of a FOTON-M3 rocket for 10 days. When the water bears returned to Earth, the scientists discovered that 68 percent lived through the ordeal.
https://www.popularmechanics.com/spa...s-water-bears/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-04 kl. 11:03.
Citera
2021-06-04, 13:45
  #2982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Steriliteten diskuteras ju. Vissa regler har visst ställts upp för rymdfärder. Amerikanerna sägs ju ha lämnat 96 påsar avföring på månen. Och israelerna skickar dit de mest överlevnadskunniga djuren. Jag har heller inte hunnit läsa närmare om deras biologi. Men "pigs in space" är inne nu. Man testar tardigrades överlevnadsförmåga på olika sätt. Vem vet. Kanske den kosmiska strålningen påskyndat mutationerna och det naturliga urvalet så Artemis hälsas välkomna av högt utvecklade tardigrades 😉😉😉

Men att SpaceX nu skjuter upp tardigrades är ingen tillfällighet. Jag vet inte vad de tänker göra med djuren på ISS. Jag såg att man på jorden testat tardigrades överlevnadsförmåga genom att skjuta på/med dem på något sätt. Av etiska skäl hade man först fått dem att gå i dvala stod det visst.

Man studerar förmodligen vilka mekanismer de använder för överlevnad och försöker se om något kan tillämpas av människan i rymden, i värsta fall genom genmanipulation. Deras genuppsättning har kartlagts. Att gå i dvala har väl diskuterats för rymdresor, fast nu börjar vi närma oss science fiction.

Edit
Skall man vara lite konspiratorisk kanske Beresheets krasch var avsiktlig. (att "skapa en backupkopia av jorden" låter märkligt) Man kanske försöker undersöka tardigrades överlevnadsförmåga i praktiken. Men som sagt, nu börjar diskussionen lämna verkligheten, men det har ju Elon också gjort för länge sedan, imho.

Här har europeiska forskare skickat tardigrades runt jorden utanpå raketen. De överlevde!

https://www.popularmechanics.com/spa...s-water-bears/

Tack för intressanta uppgifter. Jag får studera det mer i helgen. Lite chockad blir jag men att överleva är kanske inte samma sak som att föröka sig.

Men jag hoppas på utomjordiskt liv och Mars är nog mer fruktbar än månen trots längre avstånd till solen.
Citera
2021-06-04, 17:41
  #2983
Medlem
Idag talar en del sajter om att BN2.1 har rullats ut för testning. Det är inte en hel Super Heavy utan den väldiga tanken inuti Super Heavy. BN3 lär finnas stacked någonstans kanske i high bay.

Det meddelas också att något har gått fel med Starlink, kanske placeringen av någon batch....hinner inte fördjupa mig i det för Starlink är inget för mig.

Rymden skall erövras, Starlink är för nördarna. Hellre mystiska mossdjur än Starlink.

Såg också som hastigast att man redan bygger på en flytande plattform som skall kunna sända upp Super Heavy och Starship kanske nästa år och det skall finnas griparmar eller någon annan teknik för att fånga in boostern strax före landning. Väl tänkt, nyskapande.
Citera
2021-06-04, 20:33
  #2984
Medlem
Efter BN3 med Starship SN20 följer ytterligare en orbital flight enligt planerna. SN21 skall bäras upp med BN4 som kommer att installeras med 32 raptors.

Så många motorer kan ju också öka risken för haveri.

Det skall bli mycket intressant att se tidsschemat, det är förmodligen mycket pressat just nu.
Citera
2021-06-05, 22:21
  #2985
Medlem
Det verkar som om Super Heavy inte kommer att genomföra några hopp. Utan man går på direkt i ett försök att få upp SN20 med hjälp av BN3 i en bana som nära nog är en orbital flight. Till det fordras 29 raptor motorer i BN3.

Denna uppskjutning anges kunna ske inom en månad.

Före årets slut väntar en full orbital flight med SN21 och BN4, och mer bränslelast, det krävs 32 raptor motorer.

Lägg märke till att Sovjetunionen misslyckades med sin stora N1 som hade 30 motorer i första steget.

På Boca Chica starbase arbetas febrilt vad jag kan se.

Det kommer också nyheter om att man ligger framme med en av dom flytande startbaserna, ser ut som fartyg. Två skall byggas och med namn från Mars små månar, Deimos och Phobos.

Detta är fantastiskt.
Citera
2021-06-05, 23:22
  #2986
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Till det fordras 29 raptor motorer i BN3.

1.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta är fantastiskt.

2. Eller hur. Vi har, sedan apollo 1969, inte tagit ett enda kliv framåt på allvar.
Citera
2021-06-05, 23:44
  #2987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
1.



2. Eller hur. Vi har, sedan apollo 1969, inte tagit ett enda kliv framåt på allvar.

Åjo men jag menar det skedde stora misstag. Först kunde man ha moderniserat apollofarkosten och fortsatt använda den. Sedan skulle man inte byggt en jättestor rymdfärja utan en liten rymdfärja typ Dyna Soar men inte så liten som Dream Chaser.

Man anväde rymdfärjan som ett fordon för både stora mängder astronauter och ett enormt lastutrymme för satelliter och rymdstationsdelar.
Man kunde då istället ha haft en mindre bärraket för transporter utan astronauter, typ Saturnus III istället för enorma Saturnus V. Allt blev för dyrt. Sedan tycker jag också att Skylab var ett misslyckande, då var faktiskt Sovjetunionens Salyut mer utvecklingsbar som dom hela tiden byggde på för att senare introducera MIR.
Jag är mycket missnöjd alltså.

ISS gillar jag inte, den är ett hopkok. Skulle inte jag bli en bra NASA-administrator? Ja jag skojar. Nu tycker jag att NASA sköter det mycket bättre, både Bridensfeld och Nelson är ju bra chefer och naturligtvis är SpaceX ett företag som piskat på branschen bra. Jag tror också att Boeing kommer att ta revanch, jag ser bra tecken. Som sagt jag har sörjt men nu är jag på hugget igen när allt håller på att bli riktigt bra igen.

Saturnus V var naturligtvis nödvändig för själva månfärderna men sedan hade Saturnus III räckt bra. Istället lade man ned allt. Du ser så vansinnigt svårt det blev att ta fram SLS.

Ja det här blev ett rörigt inlägg men så blir det ibland, jag är alltså nöjd nu.
Citera
2021-06-06, 00:04
  #2988
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Först kunde man ha moderniserat apollofarkosten och fortsatt använda den. Sedan skulle man inte byggt en jättestor rymdfärja utan en liten rymdfärja typ Dyna Soar men inte så liten som Dream Chaser.

Jag håller med om det. Space Shuttle blev för komplex, nåt som X37 eller militärens variant på det vore bättre. Men ..

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man anväde rymdfärjan som ett fordon för både stora mängder astronauter och ett enormt lastutrymme för satelliter och rymdstationsdelar.

Så enormt var det inte. En Saturn V kunde gjort det, iofs med 1960-talets teknik men det var då man ritade rymdfärjan, trots allt.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
ISS gillar jag inte, den är ett hopkok. Skulle inte jag bli en bra NASA-administrator?

Vad är det för fel på ISS? Och varför vill alla lämna det? Jag förstår att Kina vill bygga en likadan.fast.bättre, det ligger i deras gener. Men vi andra - det kan knappast vara billigare att börja om? Håller den på att rasa?`
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback