Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Lyssnade på några låtar idag innan filmen och måste säga att hans sångröst är rätt överskattad, han har begränsat register men känslan för låtarna är det som utmärker honom.

Jag tycker hans röst var fantastisk särskilt i yngre år. Han va ett underbarn när det gäller musik. Så otroligt talangfull.
Citera
2021-05-30, 18:19
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det gjorde han inte. Eller, snarare var han den siste i Sverige som insåg det.

Bhagwan blev åtalad för en massa fiffel. Ägde 143 Rolls Royce och privatjet. Han fyllde en väska med guldtackor och sökte asyl i andra länder (tror han bodde i USA).

Alla sekter runtom i världen upplöstes mer eller mindre omedelbart när detta kom ut. De förstod att de var lurade. Men inte Ted. Ted kontaktade Palme och vädjade att han skulle ge gurun assyl i Sverige. Palme skrattade nog gott och avböjde. Då skrev Ted ett argt brev och uttryckte sin frustration. Kort därpå blev Palme skjuten och Ted blev förhörd då han blivit lite småknäpp och uttryckt ett hot.

Brorsan försökte få ordning på Ted genom att få honom börja spela igen, men på den tiden visste man inte vad bipolaritet var. Han flyttade hem till föräldrarna, eller kanske brorsan? Blev en knäppgök som vandrade runt på stan och kastade sten på bilar och såna grejor. Sen hoppade nerför Eiffeltornet kan man säga. Tråkigt avslut på en stor artist.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Att Ted skulle ha varit misstänkt för mordet på Palme är en seglivad myt. Det var ett gäng journalister som fick för sig att han var "33-åringen".

Men Ted var vare sig 33 år gammal eller bosatt i Sverige vid den tiden. Han bodde i USA och har aldrig varit i polisförhör angående Palmemordet. Det här är enbart resultatet av riktigt pissdålig journalistik.
Sägs? Ska inte han Sigge Cedergren ha sagt att han sett en person me "Ted Gärdestad frisyr" gå över ett övergångställe i närtid kring mordet och det blev Ted Gärdestad ska ha gått över ett övergångsställ
Citera
2021-05-30, 19:22
Medlem
Karmans avatar
Såg filmen om Ted på TV4 igår. Tycker den är helt OK. Men är det någon som vet om det är sant att Ted backade ur världsturnén med Abba i sista minuten som visas på filmen?
Citera
2021-05-30, 19:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Sägs? Ska inte han Sigge Cedergren ha sagt att han sett en person me "Ted Gärdestad frisyr" gå över ett övergångställe i närtid kring mordet och det blev Ted Gärdestad ska ha gått över ett övergångsställ
Ja, det stämmer nog. Går ju många rykten. Men han flyttade tillbaka till Sverige efter mordet på Palme och polisen tog då kontakt med honom och sa att han inte skulle bry sig om dom elaka tungorna. Det var inget förhör med andra ord. Svårt o mörda i Sverige när man befinner sig i USA.
Citera
2021-05-30, 19:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Såg filmen om Ted på TV4 igår. Tycker den är helt OK. Men är det någon som vet om det är sant att Ted backade ur världsturnén med Abba i sista minuten som visas på filmen?
Kenneth var ju inblandad i produktionen och det märks ju i filmen, så, svaret bör vara ja på den frågan.
Citera
2021-05-30, 20:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, det stämmer nog. Går ju många rykten. Men han flyttade tillbaka till Sverige efter mordet på Palme och polisen tog då kontakt med honom och sa att han inte skulle bry sig om dom elaka tungorna. Det var inget förhör med andra ord. Svårt o mörda i Sverige när man befinner sig i USA.
Får uppdatera mitt citat. Han flyttade tillbaka till Sverige 1986 men befann sig på resa i Europa när Palme blev skjuten. Det var Kenneth som var i USA då.

Här berättar Ted o Kenneth om det:https://www.tv4.se/klipp/va/3680972/...me-ryktet-1986

Rörigt värre.
Citera
2021-05-30, 20:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Kenneth var ju inblandad i produktionen och det märks ju i filmen, så, svaret bör vara ja på den frågan.
Ok, det måste ha varit lite chockartat för turnéarrangörerna... Men i filmen fick ju Ted som han ville till slut i de flesta fallen. Han tog ju i filmen strid med Stickan om att bror Kenneth skulle vara textförfattare och vann.
Citera
2021-05-30, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, det måste ha varit lite chockartat för turnéarrangörerna... Men i filmen fick ju Ted som han ville till slut i de flesta fallen. Han tog ju i filmen strid med Stickan om att bror Kenneth skulle vara textförfattare och vann.
Ja, och det får vi vara glada för. Åtminstone är jag det. Fast den där textraden som Stickan läste upp där lät ju inget vidare, så en av poängerna med den scenen var nog att Kenneth skärpte till sig vid kritiken och blev en bättre textförfattare. Det är min tolkning i alla fall. Kan ha fel.
Citera
2021-06-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Stod han inte med armarna utsträckta och väntade in tåget, har för mig att jag läste om det länge bak i tråden. Så visst var det ett planerat självmord.

Det var det med all säkerhet.
Både isoleringen och rösterna var nog outhärdliga. Bara detta att ha ett soundtrack i huvudet måste ha varit förfärligt.

Som jag minns det, hade TG bla en poplåt som gick på repeat skallen. Kan knäcka vem som helst.

TG var inte heller främmande för knark. Han hade mao en dubbeldiagnos: missbruk + schizofreni.

Alla psykospatienter som knarkar blir stökiga och läskiga.

Angående extasy, sa TG att drogen "öppnade mina inre portar" om jag minns rätt.

Det kunde bara gå åt helvete.

Fin kille. Sorgligt öde.
Citera
2021-06-30, 23:52
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var det med all säkerhet.
Både isoleringen och rösterna var nog outhärdliga. Bara detta att ha ett soundtrack i huvudet måste ha varit förfärligt.

Som jag minns det, hade TG bla en poplåt som gick på repeat skallen. Kan knäcka vem som helst.

TG var inte heller främmande för knark. Han hade mao en dubbeldiagnos: missbruk + schizofreni.

Alla psykospatienter som knarkar blir stökiga och läskiga.

Angående extasy, sa TG att drogen "öppnade mina inre portar" om jag minns rätt.

Det kunde bara gå åt helvete.

Fin kille. Sorgligt öde.

Jaha så han knarkade också, inte så konstigt egentligen. De flesta kändisarna är ju inte så främmande för droger. Men kanske inte det bästa att lida av schizofreni och ta ecstasy.
Citera
2021-07-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jaha så han knarkade också, inte så konstigt egentligen. De flesta kändisarna är ju inte så främmande för droger. Men kanske inte det bästa att lida av schizofreni och ta ecstasy.

Droger och psykossjukdomar är katastrofala att kombinera.
Tyvärr dras vissa schizar till droger. Om haschet eller ectasytabletten kunde lindra rösterna och ångesten, är det klart att TG knarkade. Det finns bra mediciner mot psykoser, men man åste ha självdisciplin också. Att vårda och medicinera nån som alltid trillar dit på knark, är hopplöst. Om TG snöat in på droger (vilket verkar vara llmänt känt) var han svår att hjälpa.
Citera
2021-07-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Farsan min bodde i Stockholm förr och då brukade han se Ted några gånger per år. Enligt farsan såg Ted alltid ut som att han aldrig hade sett röken av någon lycka i livet.

Mina föräldrar bodde i Sollentuna när jag var liten (år 97). Då följde Ted efter dom och mig som låg i vagnen. Ted blev sedan stoppad av sin bror som sa åt honom att han inte kan följa efter människor sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in