Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-28, 23:33
  #949
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ingen i EU bryr sig om Roman. Vad vi bryr oss om är att Ryssland och dess lakejer attackerar våra passagerarplan. Först det där passagerarplanet de sköt ned i Ukraina, och nu det här senaste över Belarus med fejkade terroristhot och jaktflygplan..

Enough is enough.
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ingen i EU klagade när det EU-allierade Ukraina på liknande sätt tvingade ned ett vitryskt 2016 plan för att arrestera en passagerare.

Jag känner inte till händelsen i Ukraina. Men: Det är inte svårt att hitta exempel där västländer har begått dåd som bör fördömas.

Frågan är huruvida västländernas tokigheter ska kunna fungera som ursäkt för kapningen av Ryanair's flygplan. Jag vill kunna fördöma Lukasjenko's agerande, utan att det behöver tolkas som att jag ställer mig bakom motsvarande dåd som har begåtts av västländer.

Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Så de kanske sista diktaturststaterna i Europa Vitryssland och "S"verige har startat ett sorts flygkrig.
Spännande att se hur detta ska sluta.
Alla sätt att få bort nuvarande inkompetenta regim är välkommen.

För att undvika ytterligare motsättningar mellan öst och väst, så tänker jag att det bästa skulle vara ifall Kreml kunde hitta ett sätt att lösa problemet Lukasjenko, utan Europeiska Unionens inblandning.

Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ser ingen större skillnad mellan Löfven och Lukasjenko.
De kravlar sig båda kvar vid makten till varje pris, med skillnaden att den senare verkar betydligt mer bildad och intelligent än vår svetsar-Steffe.
Citera
2021-05-29, 07:59
  #950
Avstängd
wwrs avatar
Där rök 30 miljarder till av våra EU-pengar på en eftermiddag för att EU håller på att köpa ett land till. Löfven måste väl ha varit med och godkänt.

Lukachenko var vald. EU var inbjudna att skicka valobservatörer men ansåg att inbjudan kom för sent och vägrade åka. Men de fick inbjudan så snart de begärde.

EU tar in fantasibelopp och köper länder. De tog 7500 miljarder av oss bara i ett paket förra året. Lukachenko är säkert redan köpt och begår idiotier som denna kapning.

EU har bestämt att oppositionen skall ta över i Belarus för den är lättare att kontrollera än regeringen. Att folket röstade på Lukachenko struntar EU i. Har EU klagomål skall de begära ett nytt val. Men vad folket anser får inte påverka händelserna när man försöker kontrollera så stora enheter som hela Europa efter samma mall. Då kan bara hård toppstyrning fungera. EU har bestämt att oppositionen skall vinna. Därför arrangerar man flygkapningar som denna.
Citat:
EU pledges €3bn funding for Belarus if it transitions to democracy

Ursula von der Leyen comes close to calling for regime change as she urges country to ‘change course’
Our messages are twofold. To the people of Belarus: we see and hear your desire for change, for democracy, and for a bright future,” she said. “And to the Belarusian authorities: no amount of repression, brutality or coercion will bring any legitimacy to your authoritarian regime.
https://www.theguardian.com/world/20...tion-democracy

Och EU skriver till oppositionen och stöder dem
Citat:
A commission spokeswoman said von der Leyen had written to Belarus's opposition leader Svetlana Tikhanovskaya and other opposition figures "expressing her respect and admiration for the courage and strength of the people of Belarus".
https://www.barrons.com/amp/news/eu-...se-01622200814

Ställ landet till svars för flygkapningen. Men det skulle aldrig hålla eftersom den är riggad för att EU skall ta över landet.

Snacka om valpåverkan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-29 kl. 08:15.
Citera
2021-05-29, 10:18
  #951
Medlem
RobbanUCs avatar
EU beskriver Protasevich som en demokratikämpe medan bilderna med vapen i Neo-Nazistiska Azov-Bataljonens uniform bevisar motsatsen. https://www.rt.com/russia/525032-pro...eo-nazi-links/
__________________
Senast redigerad av RobbanUC 2021-05-29 kl. 10:25.
Citera
2021-05-29, 12:03
  #952
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
EU beskriver Protasevich som en demokratikämpe medan bilderna med vapen i Neo-Nazistiska Azov-Bataljonens uniform bevisar motsatsen. https://www.rt.com/russia/525032-pro...eo-nazi-links/

För det första. Har du någon annan källa än rysk statspropaganda?

För det andra. Spelar ingen roll om han var nasse. Luka kan inte göra som han vill oavsett politisk färg på dissidenterna. Om nu dissidenten gjort något som från ett internationellt perspektiv erkänns som brottsligt så hade dissidenten kunnat begäras utlämnad från Polen eller var han nu bodde.
Citera
2021-05-29, 12:07
  #953
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För det första. Har du någon annan källa än rysk statspropaganda?

För det andra. Spelar ingen roll om han var nasse. Luka kan inte göra som han vill oavsett politisk färg på dissidenterna. Om nu dissidenten gjort något som från ett internationellt perspektiv erkänns som brottsligt så hade dissidenten kunnat begäras utlämnad från Polen eller var han nu bodde.
Nu har väl självaste bellingcat inget att erinra mot bilderna och konstaterar att omslaget publicerades på Facebook när tidningen gavs ut.

Så jo, han är allt en liten nasse, Protasevich. Det får man nog konstatera här och det motsatta får tas som propaganda helt enkelt. Ett försök att vittvätta honom vilket är helt förståeligt.
Citera
2021-05-29, 12:23
  #954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag känner inte till händelsen i Ukraina. Men: Det är inte svårt att hitta exempel där västländer har begått dåd som bör fördömas.

Frågan är huruvida västländernas tokigheter ska kunna fungera som ursäkt för kapningen av Ryanair's flygplan.
Det handlar inte om ursäktande. Det handlar om att värdera motiven bakom ett fördömande. Om jag fördömer Pelle när han slår Olle, men håller tyst när Olle slår Kalle, då visar det att jag egentligen inte är emot att någon slår en annan, utan att jag använder mitt selektiva fördömande som ett maktmedel mot Pelle.
Citera
2021-05-29, 14:39
  #955
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Varför påstår du då att det var propaganda att han samarbetade med den nynazistiska gruppen i Ukraina?
För att jag är läskunnig. Det är klarlagt att han jobbade i Ukraina och var fotograf och reporter och att han var med Azov. Blir man nazist av det? I så fall har vi sannolikt väldigt många islamister, nazister, rasister och annat bland våra journalister, betydligt högre andel än i andra befolkningsgrupper. Sannolikt har vi också muslimska nazister. Du vet vad en reporter gör, eller hur?
Citera
2021-05-29, 14:54
  #956
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

För att undvika ytterligare motsättningar mellan öst och väst, så tänker jag att det bästa skulle vara ifall Kreml kunde hitta ett sätt att lösa problemet Lukasjenko, utan Europeiska Unionens inblandning.
Det är precis vad Putin med Lukasjenko diskuterar just nu. Lukasjenko träffar Putin i Sochi.
Citera
2021-05-29, 15:08
  #957
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det är precis vad Putin med Lukasjenko diskuterar just nu. Lukasjenko träffar Putin i Sochi.

Stackars Putin. Han vet tydligen inte om att Lukasjenko är en agent betald av väst.
Citera
2021-05-29, 15:36
  #958
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU-knight-in-shining-armor verkar behöva ta hand om nassar och ryssar igen, precis som i Ukraina.

Nassarna bet i gräset för 75 år sedan, muren föll för 30 år sedan, stuntet med bakdörr för CIA i Protonmail har de redan kört med Crypto AG (också Schweiz). Protongänget svettas

Nätverken måste modernisera sina villospår.

Follow the money. Flygkapningen har redan lett till att EU skinnar oss på 30 miljarder till.
Hur blev du (vi) skinande på 30 miljarder?
Citera
2021-05-29, 15:39
  #959
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur blev du (vi) skinande på 30 miljarder?
Det står i det här inlägget
(FB) Vitryssland (Belarus) tvingar ner Ryanair-plan
Citera
2021-05-29, 15:45
  #960
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det står i det här inlägget
(FB) Vitryssland (Belarus) tvingar ner Ryanair-plan
Jaha, jag hittar inte pengarna annat än i det du skrev, men om du säger det så... Om så lite som 30 miljarder kan förändra Vitryssland till en demokrati så är det väl investerade pengar, men var det verkligen så det var tänkt menar du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback