Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-27, 21:30
  #2941
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag vet inte jag, vad säger du om att testa det?

Först och främst så tro jag vi bör komma överens om hur vi testar det. Har du någon ide här?
Det blir delvis OT. Men det gäller ju att få tag i en antenn och befinna sig inom ett område där det sägs fungera. Installationen är så enkel att ingen kan misslyckas, sägs det. Man kan bara beställa antenner med osäker leveranstid. Det går inte att gå in i affärer och köpa. Det skulle ju fungera i stora delar av världen nu. Men informationen är knapphändig trots att så stora mängder satelliter skjutits upp. Informationen runt Starlink är så oklar att det t.o.m. är svårt att testa.

Satelliter finns över hela jordklotet. Men var finns mottagningsstationer byggda?

Var i Europa det finns mottagning är jag inte säker på. Finns visst en station på franska Atlantkusten. Finns det fler? (Jag är inte i Sverige för ögonblicket) Nu finns det väl en del satelliter med optokopplingar över Sverige? Dessa borde gå att köra mot, även om det blir avbruten kontakt pga få polära satelliter? Om samtliga satelliter som skjutits upp den senaste tiden har optokopplingar så borde det väl finnas täckning på en hel del platser, i alla fall med vissa avbrott?

Du gjorde ju snitisiga täckningskartor för satelliterna tidigare, men det aktuella läget känner jag inte.

Jag anser att informationen runt Starlink varit så oklar att jag vill testa det själv eller att informationen i media blir betydligt öppnare. Det måste komma ut i hela världspressen på ett helt annat sätt om jag skall köpa att det fungerar. Men det är bara min uppfattning, som sagt.

Kanske bäst vi flyttar till Starlinktråden om vi fortsätter?

Edit
Jag tror första uppskjutningen i polär bana gjordes 24 jan. Jag tror dessa hade optokopplingar. Sedan dess har det nog skjutits upp minst 600 satelliter till? Om alla dessa har optokopplingar borde det fungera periodvis på många platser.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 22:26.
Citera
2021-05-27, 21:38
  #2942
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men informationen är knapphändig trots att så stora mängder satelliter skjutits upp.

Känns lite som Valentine i Kingsman, eller hur? Massivt nät av satelliter skjuts upp men ingen egentligen använder det ..
Citera
2021-05-27, 22:31
  #2943
Avstängd
wwrs avatar
Hann inte få med i förra inlägget.

Börjar man titta på tabeller över uppskjutningar så verkar det som om bara uppskjutningen 24 jan gick i polär bana. Sedan verkar man ha återgått till 53° Så antalet satelliter över Sverige är begränsat.

Det tar ju även ett par månader för satelliterna att hamna på plats.

Det verkar bara finnas ett tiotal polära satelliter som fortfarande kör nära varandra.
https://satellitemap.space/
Det röda är väl mottagningsstationerna. Det verkar finnas 7 i Europa. Frankrike, Storbritannien, Tyskland?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 22:44.
Citera
2021-05-28, 09:52
  #2944
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var Flashback det här konspiratoriska nästet förr? Vad har hänt?

Varför hittar dårar och idioter hit? Finns inte längre Familjeliv?

Hoppsan! Jag trampade visst en mupp på tårna! Ifrågasätt inte den heliga hållbarheten, då blir du kallad konspiratorisk dåre! Batterifabrikerna i Vietnam och brytningen av sällsynta jordartsmetaller i Kina sker säkert med de allra bästa miljöhänsynen i fokus!

“Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect.”
Mark Twain.
Citera
2021-05-28, 11:00
  #2945
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, jag också! Men jag tror att Starlink är ett sätt för Elon att skaffa sig de pengar som behövs för att utveckla tekniken för interplanetära rsor!

Och, om jag ska vara ärlig så tror jag att det är samma sak som får Elon att satsa på Tesla! Det viktiga för Elon är att få in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Den tanken har också slagit mig. Elon är en man med en vision, och han gör vad han kan för att infria den.
Citera
2021-05-28, 13:33
  #2946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, jag också! Men jag tror att Starlink är ett sätt för Elon att skaffa sig de pengar som behövs för att utveckla tekniken för interplanetära rsor!

Och, om jag ska vara ärlig så tror jag att det är samma sak som får Elon att satsa på Tesla! Det viktiga för Elon är att få in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Detta är också min tanke. Elon Musk vet vad han sysslar med.
Citera
2021-05-28, 19:25
  #2947
Medlem
Jag är inte riktigt med men har ändå uppfattat att SN15 har forslats bort, den var inte i flygdugligt skick men har ändå gett stora erfarenheter. SN17 är inte bara scrubbed, den är TERMINATED. Före SN20 finns nu bara SN16 men det ser inte ut som om man rullar ut den.

Någon form av UTRULLNING kommer ändå att göras eftersom man initierat en road closure.

Det är ändå spännande tider. Det byggs enormt på Boca Chica och man går all in för att få upp Starship i low orbit i år.
Citera
2021-05-28, 21:36
  #2948
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är ändå spännande tider. Det byggs enormt på Boca Chica och man går all in för att få upp Starship i low orbit i år.
Ja, det är mäkta intressant. Även om den inte lär överleva deorbit. Man lär sig alltid nåt : )

Fast å andra sidan .. starlinks 1:a-steg har ju rätt bra höjd även om dom saknar sådär 15000km/h mot ett objekt i LEO. Det måste ju nästan ändå anses som .. halvvägs till rymden?
Citera
2021-05-28, 22:38
  #2949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ja, det är mäkta intressant. Även om den inte lär överleva deorbit. Man lär sig alltid nåt : )

Fast å andra sidan .. starlinks 1:a-steg har ju rätt bra höjd även om dom saknar sådär 15000km/h mot ett objekt i LEO. Det måste ju nästan ändå anses som .. halvvägs till rymden?

Jag förstår att du tvivlar på detta men dom är väl trötta på skutten nu en mil upp i luften. Allt eller inget. Världsrymden väntar.

Men jag tror det dröjer några månader till SN20 flyger med hjälp av BN3.

Jag såg idag att SN21 och SN22 också är under konstruktion, genom att misslyckas lär man sig mycket. Glöm inte att Starship skall föra en biljonär runt månen före utgången av 2023.
Citera
2021-05-29, 00:10
  #2950
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag förstår att du tvivlar på detta
Tänk om Musk istället hade samarbetat med teknikerna från Dynetics .. istället för det snille som kom på bellyfloppen.
Citera
2021-05-29, 10:30
  #2951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Tänk om Musk istället hade samarbetat med teknikerna från Dynetics .. istället för det snille som kom på bellyfloppen.

Jag känner dåligt till Dynetics men starka viljor har ofta svårt att samarbeta. Jag såg däremot att Elon Musk och förre NASA-chefen Bridenstein kom mycket bra överens och Elon Musk berömde NASA....vilket var smartness.
Musk har varit mycket smart i sina nära kontakter med NASA.

Jag är lite besviken på Boeing och på Blue Origin. Dom måste bruka allvar och sätta FART!
Citera
2021-05-29, 14:19
  #2952
Medlem
SN16 är fortfarande ett mysterium där den står stacked i highbay. Inga tecken alls på utrullning.

Tredje segmentet på the launch tower är satt på plats.

Elon Musk är beslutsam och säger att Starship landar på Mars i god tid före 2030.

Ekonomiskt skall vi inte glömma pengarna från NASA som transporterna med gamla Dragon har gett och nu har man en moderniserad Dragon som mer påminner om Crew Dragon. Om jag minns rätt fick man också 2,6 billioner från NASA för att utveckla Crew Dragon. Boeing fick mycket mer för att utveckla Starliner och där återstår en testflygning innan den kan certifieras för bemannad rymdfart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback