Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-28, 09:01
  #33433
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Minns att hon även är mycket intresserad av forskning, särskilt naturvetenskaplig forskning, och drömde som mindre om att bli astronaut!

Då får hon nog masa sig iväg till skolan igen.
2021-05-28, 19:41
  #33434
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Då får hon nog masa sig iväg till skolan igen.
Greta pluggar för fullt på en gymnasieskola, även om det mest har varit på distans. Hon har har också tagit olika extrakurser och läser många fackböcker. Greta älskar att lära sej nya saker! Hon frågar ofta forskare om många olika saker! Det har även tidigare bara varit på fredagar som hon har demonstrerat, annars har hon pluggat.
2021-05-28, 19:51
  #33435
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta pluggar för fullt på en gymnasieskola, även om det mest har varit på distans. Hon har har också tagit olika extrakurser och läser många fackböcker. Greta älskar att lära sej nya saker! Hon frågar ofta forskare om många olika saker! Det har även tidigare bara varit på fredagar som hon har demonstrerat, annars har hon pluggat.

Jag skulle sätta en större summa pengar på att det inte bara är fredagar som det skolkats. Hon borde ha så pass mycket frånvaro att det inte går att ge henne betyg om det gällde en vanlig elev.

Greta är en miljardindustri som kommer att placeras i Bryssel till slut. Det vi ser är höjden av lobbying, påverkanskampanjer och politisk korruption. Men när det gäller ett för journalister och politiker "gott syfte" är det inte samma regler som gäller.
2021-05-28, 20:06
  #33436
Avstängd
Greta har nu lagt till i sina inlägg med sin djurrättsvideo, om att djuren har känslor, att videon är sponsrad. Därmed är inläggen helt korrekta, även juridiskt. Bra jobbat, Greta!
2021-05-28, 20:11
  #33437
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag skulle sätta en större summa pengar på att det inte bara är fredagar som det skolkats. Hon borde ha så pass mycket frånvaro att det inte går att ge henne betyg om det gällde en vanlig elev.

Greta är en miljardindustri som kommer att placeras i Bryssel till slut. Det vi ser är höjden av lobbying, påverkanskampanjer och politisk korruption. Men när det gäller ett för journalister och politiker "gott syfte" är det inte samma regler som gäller.
Då och då har ju Greta behövt ta ledigt för att närvara på olika internationella möten och olika internationella konferenser. Hon har haft anpassad skolgång för detta, och hon har det fortfarande. Därför är det inget skolk, utan en formell överenskommelse med skolledningen! -Greta brukar plugga en hel del även på sina resor. Eftersom hon huvudsakligen får högsta betyg, tror jag EJ, att vi behöver oroa oss för hur det går för Greta i gymnasiekolan! Hon är verkligt intelligent!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-05-28 kl. 20:15.
2021-05-28, 20:14
  #33438
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Då och då har ju Greta behövt ta ledigt för att närvara på olika internationella möten och olika internationella konferenser. Hon har haft anpassad skolgång för detta, och hon har det fortfarande. Därför är det inget skolk, utan en formell överenskommelse med skolledningen! -Greta brukar plugga en hel del även på sina resor. Eftersom hon huvudsakligen får högsta betyg, tror jag EJ, att vi behöver oroa oss för hur det går för Greta i skolan!

Så är det säkert, poängen är att hon redan nu har en gräddfil som symbol för den rätta vägen. Ganska osmakligt ur alla möjliga moraliska och etiska perspektiv.
2021-05-28, 20:23
  #33439
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Så är det säkert, poängen är att hon redan nu har en gräddfil som symbol för den rätta vägen. Ganska osmakligt ur alla möjliga moraliska och etiska perspektiv.
Unga som tidigt blivit större idrottsstjärnor har också haft liknande avtal om anpassad skolgång för turneringar osv. Anser du att även detta är fel? De har tidigt blivit berömda precis som Greta! Så hennes avtal om anpassad skolgång är inte unikt. Detta förekommer även för barn till militärer och diplomater, som måste resa mycket med sina föräldrar!
2021-05-28, 21:10
  #33440
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Unga som tidigt blivit större idrottsstjärnor har också haft liknande avtal om anpassad skolgång för turneringar osv. Anser du att även detta är fel? De har tidigt blivit berömda precis som Greta! Så hennes avtal om anpassad skolgång är inte unikt. Detta förekommer även för barn till militärer och diplomater, som måste resa mycket med sina föräldrar!
Så är det! En del letar - desperat, efter något att kritisera henne för. Bara blaj i 9 fall av 10. Det är känslor som ligger bakom detta.
Du är värd stor respekt för att du orkar ta inläggen på allvar och bemöta dem sakligt ✌️. Det är oftast misslyckade individer och mobbare som tar sig ton.
Greta gör bara vad hon känner att hon måste göra.
Hoppas bara att hon vore lika seriös med att ta hand om sitt mående.
2021-05-29, 08:46
  #33441
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Så är det! En del letar - desperat, efter något att kritisera henne för. Bara blaj i 9 fall av 10. Det är känslor som ligger bakom detta.
Du är värd stor respekt för att du orkar ta inläggen på allvar och bemöta dem sakligt ✌️. Det är oftast misslyckade individer och mobbare som tar sig ton.
Greta gör bara vad hon känner att hon måste göra.
Hoppas bara att hon vore lika seriös med att ta hand om sitt mående.

Skön argumentationsteknik som påvisar den nästan religiösa övertygelse industrin runt Greta uppvisar. Köper man inte Greta fullt ut är man en misslyckad individ, och mobbare.
2021-05-29, 09:13
  #33442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Så är det! En del letar - desperat, efter något att kritisera henne för. Bara blaj i 9 fall av 10. Det är känslor som ligger bakom detta.
Du är värd stor respekt för att du orkar ta inläggen på allvar och bemöta dem sakligt ✌️. Det är oftast misslyckade individer och mobbare som tar sig ton.
Greta gör bara vad hon känner att hon måste göra.
Hoppas bara att hon vore lika seriös med att ta hand om sitt mående.

Du är en kul liten tomte, du. Häromdagen jämförde du Gretas och Blondinbellas attraktionskraft och slog fast att den förstnämnda drog till sig de starka männen. I går yttrade du dig om Ebba Buschs bröst i en annan tråd. Om du läste på lite mer om klimatet i stället för att spana in tuttar kanske du skulle förstå varför många är kritiska mot Greta.

Jag är det bland annat därför att hon sprider alarmism och hopplöshet. Precis som när hon själv började matvägra efter att ha sett sorgliga filmer om miljöförstöring i skolan så gör hon nu detsamma för andra barn.

https://sverigesradio.se/artikel/7365487

Citat:
Det finns samtidigt vissa som kritiserar Greta Thunberg. En av dem är professor Michael Tjernström vid Stockholms universitet, som forskar om väder och klimat. Han säger till Ekot att Greta ibland överdriver och skräms i onödan:

– Det här är ingenting annat än alarmism. Man måste vara lite försiktig med vad man säger också.


Och jag står helt och hållet bakom hennes uttalande att man måste lyssna på forskningen. Det är bara lite problematiskt när jag tycker att hon ibland inte lyssnar själv på forskningen.

Det finns mycket mer att läsa om man är intresserad. Men det tror jag inte du är ...

Däremot håller jag förstås med dig om att hon borde ta hand om sitt eget mående. Det hedrar Inspiratoeren att han lägger ner tid på att skriva långa svar, det är jag också enig om.

Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Skön argumentationsteknik som påvisar den nästan religiösa övertygelse industrin runt Greta uppvisar. Köper man inte Greta fullt ut är man en misslyckad individ, och mobbare.

Helt korrekt. Om man inte uppskattar vänsteraktivistiska alarmister måste det bero på att man är avundsjuk och hatisk. Varför skulle man vara avundsjuk på en stackars 18-åring som ser ut som en 12-åring och kanske aldrig kommer att utvecklas normalt? Som dessutom har psykiska problem och enligt uppgifter i tråden är mordhotad? Som skänker bort alla pengar hon tjänar (enlig uppgift)? Kanske hon hade kunnat hjälpa till med familjens försörjning i stället - ingen av hennes föräldrar lär väl tjäna särskilt mycket under pandemin.

Det är förstås ingen slump att en naturvetenskaplig forskare som Osynlige.mannen är kritisk mot jippot. Till skillnad mot de som höjer Greta till skyarna vet han vad han talar om och att bilden som Greta målar upp är överdriven.
2021-05-29, 09:38
  #33443
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta pluggar för fullt på en gymnasieskola, även om det mest har varit på distans. Hon har har också tagit olika extrakurser och läser många fackböcker. Greta älskar att lära sej nya saker! Hon frågar ofta forskare om många olika saker! Det har även tidigare bara varit på fredagar som hon har demonstrerat, annars har hon pluggat.
Forskarna säger att de vet vad som händer, om nu Greta lyssnar på forskarna? Varför måste Greta då resa runt och orsaka stora utsläpp genom sitt resande? Skjuter Greta utrotningshotade noshörningar med eftersom hon måste prova saker mer och se saker själv tydligen? Att lyssna på forskarna går tydligen inte för sig?
2021-05-29, 09:39
  #33444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Hej MidlifeMommy!

Jag vet väl om, att hemsidan för F4F Sweden är eftersatt och delvis inaktuell, men jag har ännu inga administratörsrättigheter för den. Om Greta kanske ger mig och några till förtroendet att även få sådana, kan vi förhoppningsvis göra hemsidan bättre.

Sedan kan jag en hel del om data, men jag är ingen dataexpert, utan är främst förtroendevald. Hemsidan för F4F är extra svår att uppdatera, då den körs på en egen server, med ett särskilt egenutvecklat system gjort för enbart F4F. Detta för att erbjuda en extra hög säkerhet. Därför är det en brant inlärningskurva för blivande nya administratörer för hemsidan.

Fridays for Future Sweden är som ett öppet nätverk öppet för intresserade i alla åldrar, däremot erbjuds utbildning bara för dem som är yngre än 26 år i F4F Sweden. Står det något annat är det fel!

För övrigt anser jag med flera, att även äldre än 26 år ska kunna erbjudas utbildning, men detta är under diskussion i F4F Sweden.

Greta är även försiktig med rättigheterna för hemsidan, då hon är rädd för intrångsförsök. Hellre en dåligt uppdaterad hemsida än en opålitlig hemsida, verkar Greta tänka!

Hon sa redan för länge sedan,
Vilka kan jag lita på, vilka vill vara med mej för den jag är, och vilka vill bara vara med mej för att jag är känd och berömd!?

Det har sina nackdelar att vara tjejen som väldigt många vill vara med, särskilt om man som Greta är introvert och högkänslig!

Hoppas till sist, att möjlighet för donationer med Swish införs på vår hemsida, då F4F Sweden har mycket ont om pengar. Många ideella organisationer använder sig av denna möjlighet!

God morgon Inspiratoeren!

Tack för ditt svar. Det är förstås hedervärt att ni sätter säkerheten högst. Men om det nu i slutet av maj står "Global Onlinestrejk 19 mars" under "KOMMANDE STREJKER" så känns det lite väl nonchalant. Om jag hade varit intresserad av att engagera mig och gått in på er hemsida av den anledningen så hade jag nog undrat varför.

Från er hemsida:

Citat:
Genom att strejka visar du vart du står i klimatfrågan och hjälper till att pressa politikerna att agera nu. Varje människa som kommer och strejkar med oss betyder mycket och gör stor skillnad!

Du behöver inte kunna något särskilt om klimatet för att strejka, alla är välkomna och alla behövs.

Hörde för länge sen ett program från Vetenskapsradion (tror jag) om att det finns skolstrejkare som tror att det kommer att hända något riktigt allvarligt ca år 2030 och att de kopplar det till att "koldioxidbudgeten" då tar slut. Det har alltså inget vetenskapligt stöd, enligt vad som sades i programmet. Ren och skär alarmism. Tycker ni inte att det är ett problem om ungdomar (eller andra för den delen) strejkar och avstår från skolarbete baserat på rena missförstånd?

Citat:
Du behöver strejka hela tiden och heller inte varje vecka, oavsett om du alltid är där hela fredagen, eller en stund, någon gång ibland så gör du stor skillnad!

Saknas väl ett "inte" där, annars blir det ganska obegripligt. Men tror ni själva på att man gör "stor skillnad" om man strejkar någon gång ibland?

Citat:
IPCC, FN:s klimatforskningsorgan, visar tydligt att en uppvärmning på över två grader, eller till och med 1,5 grader, skulle få förödande konsekvenser på allt ifrån mänskliga rättigheter till ekonomi och livsnödvändiga ekosystem.

Det där är fullkomlig BS efter vad jag förstår. Visa gärna var IPCC påstår detta. Annars borde ni be om ursäkt för att sprida uppenbara lögner.

Citat:
Efter valet bestämde Greta och hennes medstrejkande, Eira, Mina, Edit, Tindra och Morrigan för att fortsätta strejka varje fredag tills att Sverige följer Parisavtalet som våra politiker skrev under 2015.

Men om det nu är bekräftat av dig att Greta inte längre skolstrejkar och det stod i Aftonbladet redan i höstas, är det då inte lite missvisande att påstå det på er hemsida?

Kan ni inte lära upp Svante som admin, med dig som suppleant? Om ni är rädda om ert anseende, det vill säga.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback