2021-05-07, 16:12
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
finns det någon generellt samband att vissa CS mediciner fungerar bättre för ADD än ADHD och vice versa? Tex Ritalin för ADD och Elvanse för ADHD.
Nej. Men har man den formen av ADD som kallas Sluggish Cognitive Tempo (SCT) som antagligen borde vara en egen diagnos så brukar inga mediciner hjälpa.
Citat:
Vilken CS medicin är det som är mest förknippad med ångest som biverkning? Jag testade Concerta olagligt en gång och fick sjukt mycket ångest så det vill jag inte testa igen.
Det är därför man inte ska göra så och det är inte heller representativt. När man börjar med medicin ska man ta lägsta dosen och sen långsamt öka. Börjar man med en hög dos (som någons annan dosering) så brukar det gå åt helvete.
Citera
2021-05-07, 22:27
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Vilken medicin som fungerar bäst verkar ju vara högst individuellt men...

finns det någon generellt samband att vissa CS mediciner fungerar bättre för ADD än ADHD och vice versa? Tex Ritalin för ADD och Elvanse för ADHD.
.

Det verkar vara väldigt individuellt av vad jag sett folk skriva. Medicinen tycks skrivas ut på samma sätt för adhd som add (och det är ju inga vattentäta skott mellan dessa).

Kan tänka mig att folk med svåra former oftare får högre doser och kombinationer med Elvanse och Ritalin eller Elvanse och attentin verkar ganska vanligt.
Citera
2021-05-24, 08:56
Medlem
dront242s avatar
Hej!

Tänker du att intervjun med anhöriga skulle kunna motverka tecknen på att du har diagnos eftersom det inte syntes några problem då du var liten? Testerna bör ju bara utformade så att man hittar symtomen ändå. Eller kan det vara så att symtomen funnits där hela tiden men att de aldrig ställde till problem? Symtomoch problem är ju egentligen två helt skilda saker. Som i mitt fall, såhär i efterhand var min ADD rätt solklar redan då jag var liten, ändå tog det 30 år innan någon insåg att det faktiskt varit problem hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hej,

vet någon här om här om det finns någon klinik i Stockholm där man kan genomföra en utredning för ADD utan att de vill göra en intervju med anhöriga?

Anledningen till att jag undrar är för att mina problem i livet på flera plan har uppenbarat sig mer efter barndomen då jag flyttade hemifrån och det var dags att "klara sig själv". Det var alltså först som jag var tvungen att ta ansvar för mitt liv helt själv som jag sakta men säkert började inse att någonting kan vara knasigt.

Tack på förhand!
Citera
2021-05-24, 09:04
Medlem
dront242s avatar
Jag har testat följande, i denna ordning:
Concerta
Atomoxetin (Gjorde mig till fullständig idiot)
Equasym
Elvanse

Ingen har gjort underverk och vi har alltså inte hittat rätt medicin än. Fick avbryta behandlingen med Elvanse för ett par veckor sedan då jag fick domningar i händer och fötter. Så, får se vad nästa steg blir.

Citat:
Finns det någon standard för vilken sorts CS medicin man får testa först?

Verkar som att många (alt. de flesta) som får CS medicin får testa olika sorter ( Attentin, Ritalin, Concerta, Elvanse) innan man kommer fram till någon som fungerar. Börjar alla läkare med att ordinarie samma medicin? Tex Ritalin.

Elvanse verkar ju minst ”knarkigt” men verkar inte vara förstahandsvalet.
Citera
2021-05-24, 09:09
Medlem
dront242s avatar
Ja. Och nej.
Det hela blir ju en massiv hönanellerägget-situation. Du har helt rätt i att det finns en massa saker som kan ge samma problem som ADD så sannolikt finns det överdiagnostisering och övermedicinering. Däremot minns jag inte att jag hade ett omfattande missbruk av koffein, alkohol och porr som 10-åring så dessa parametrar kan i alla fall jag stryka.

Kan dock konstatera att jag dragits med depressioner och lättare missbruk hela livet så frågan är vad som kom först...

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det är väl snarare så att en ohälsosam livsstil, drogbruk och depressioner fuckar upp dopaminet och ger ADD som inte existerar som psykiatrisk diagnos. Det är ett enkelt sätt för psyk att förklara symptom.
Senast redigerad av dront242 2021-05-24 kl. 09:11.
Citera
2021-05-24, 21:51
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dront242
Hej!

Tänker du att intervjun med anhöriga skulle kunna motverka tecknen på att du har diagnos eftersom det inte syntes några problem då du var liten? Testerna bör ju bara utformade så att man hittar symtomen ändå. Eller kan det vara så att symtomen funnits där hela tiden men att de aldrig ställde till problem? Symtomoch problem är ju egentligen två helt skilda saker. Som i mitt fall, såhär i efterhand var min ADD rätt solklar redan då jag var liten, ändå tog det 30 år innan någon insåg att det faktiskt varit problem hela tiden.

Ja något sånt, typ att de säger att jag inte uppvisat några symtom som utgjort några problem. Har ingen aning om hur testet ser ut förutom att jag hört att många gör en intervju med anhöriga.
Citera
2021-05-24, 22:00
Bannlyst
Finns det något samband mellan AD(H)D och iq? Att folk med ADD skulle ha lägre iq och att det egentligen bara är en påhittad diagnos för att sälja på folk legala droger ?
Citera
2021-05-24, 22:44
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetshatt
Finns det något samband mellan AD(H)D och iq? Att folk med ADD skulle ha lägre iq och att det egentligen bara är en påhittad diagnos för att sälja på folk legala droger ?
Nej, det är folk som tror att ADD är en påhittad diagnos och att det är en konspiration som har lägre IQ.

Det ingår i ADHD-utredning att säkerställa att det inte är problem med begåvningen.
Citera
2021-05-25, 16:16
Medlem
Jag har ADD och framför allt problem med ”startsträckan” när jag ska göra saker. Kan ta flera timmar att komma igång med arbetsuppgifter.
Det finns ju olika aspekter av ADD med hur bra dåligt är centralstimulerande för just problemet med ”startsträckan”? Positiva/Negativa erfarenheter av centralstimulerande och att snabbare komma igång.

Har testat Concerta men fick direkt ångest och mardrömmar så jag slutade inom några dagar. Hann inte riktigt utvärdera de ev. positiva effekterna. Nu vill läkaren att jag testa igen men jag är tveksam.
Citera
2021-05-27, 14:53
Medlem
Går ni ner i vikt av er add/adhd-medicin? Och i så fall, går ni ner på ett bra sätt? Dvs ni tappar fett och inte muskler.

Har missbrukat amfetamin tidigare och det är ju ingen bra viktnedgång. Jag tappade en massa muskler men mindre fett eftersom viktnedgång var så hastig.
Citera
2021-05-28, 11:54
Medlem
st33rs avatar
Sköt din kost så går du inte ner i vikt
Citera
2021-05-28, 13:02
Medlem
Citat:
Går ni ner i vikt av er add/adhd-medicin? Och i så fall, går ni ner på ett bra sätt? Dvs ni tappar fett och inte muskler.

Har missbrukat amfetamin tidigare och det är ju ingen bra viktnedgång. Jag tappade en massa muskler men mindre fett eftersom viktnedgång var så hastig.

Stimulanter höjer kortisol och sänker testosteron bland annat. Det går inte att undvika att muskelmassa försvinner hur man än gör. Lägg ner gifterna, det är inte medicin. Stora pharma tjänar miljarder på dessa påhittade diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in