Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-27, 08:49
  #2929
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har aldrig varit tänd på Starlink-projektet men jag antar att SpaceX tjänar stora pengar på det, vilket kan komma övrig rymdfart till godo.

SpaceX förlorar för närvarande stora pengar på Starlink, men hoppas naturligtvis på att det ska ge stora vinster i framtiden!

Jag tror också att det kommer att bli en bra affär så småningom och kommer förmodligen att investera i Starlink om företaget noteras någon gång!
Citera
2021-05-27, 15:14
  #2930
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har aldrig varit tänd på Starlink-projektet men jag antar att SpaceX tjänar stora pengar på det, vilket kan komma övrig rymdfart till godo.
Det är just nu mycket oklart huruvida SN15 kommer att göra någon ny färd. Det ser istället ut som om man förbereder en flytt av schabraket. SN16 står i highbay och ser ut att vara klar.

Jeff Bezos Blue Origin är bättre på motorer än vad jag trodde. ULA:s nya Vulcan har i nedre steget motorer som är konstruerade av Blue Origin och skall köras på metan-flytande syre. Vulcan skall på sikt ersätta Atlas V som har ryska motorer---konstigt nog. Första testflygningen av Vulcan ser ut att ske under 2022. Man klarar att sända upp hela 35 ton till low orbit och kommer att få uppdrag av US Air force. Men eftersläpningen är naturligtvis negativ för ULA.

Tyckte jag såg något om att BOs BE-4 raketmotorer var försenade nu så ULA måste byta raket på flera av sina inplanerade flygningar. Det kan inte vara bra för BOs rykte som redan är dåligt.

Som jag förstod det blir Vulcan i och med detta inte redo att flyga förrän 2023.

Edit: eller om det var att Vulcan inte skulle få flyga säkerhetsklassad last, typ spionsateliter föräns 2023. Det var Angry astrounaut som hade en vidoe om detta. Bäst att kolla på den om mitt minne sviker:

https://youtu.be/1gsjktI7wzQ
__________________
Senast redigerad av Snarkarn 2021-05-27 kl. 15:16.
Citera
2021-05-27, 19:25
  #2931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
SpaceX förlorar för närvarande stora pengar på Starlink, men hoppas naturligtvis på att det ska ge stora vinster i framtiden!

Jag tror också att det kommer att bli en bra affär så småningom och kommer förmodligen att investera i Starlink om företaget noteras någon gång!

OK du har antagligen rätt. Att jag inte är glad i Starlink beror på att jag drömmer om interplanetära färder och att världsrymden väntar.
Citera
2021-05-27, 19:27
  #2932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Tyckte jag såg något om att BOs BE-4 raketmotorer var försenade nu så ULA måste byta raket på flera av sina inplanerade flygningar. Det kan inte vara bra för BOs rykte som redan är dåligt.

Som jag förstod det blir Vulcan i och med detta inte redo att flyga förrän 2023.

Edit: eller om det var att Vulcan inte skulle få flyga säkerhetsklassad last, typ spionsateliter föräns 2023. Det var Angry astrounaut som hade en vidoe om detta. Bäst att kolla på den om mitt minne sviker:

https://youtu.be/1gsjktI7wzQ

Jag har också uppfattat det som att Vulcan/Centaur är försenad nu. Det är illa att Blue Origin inte får ändan ur vagnen. Det är mycket som står på spel.
Citera
2021-05-27, 20:25
  #2933
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK du har antagligen rätt. Att jag inte är glad i Starlink beror på att jag drömmer om interplanetära färder och att världsrymden väntar.

Ja, jag också! Men jag tror att Starlink är ett sätt för Elon att skaffa sig de pengar som behövs för att utveckla tekniken för interplanetära rsor!

Och, om jag ska vara ärlig så tror jag att det är samma sak som får Elon att satsa på Tesla! Det viktiga för Elon är att få in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Är elbilar så fantastiskt bra för miljön? Vem bryr sig så länge SpaceX får de resurser de behöver!
Citera
2021-05-27, 20:32
  #2934
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, jag också! Men jag tror att Starlink är ett sätt för Elon att skaffa sig de pengar som behövs för att utveckla tekniken för interplanetära rsor!

Och, om jag ska vara ärlig så tror jag att det är samma sak som får Elon att satsa på Tesla! Det viktiga för Elon är att få in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Är elbilar så fantastiskt bra för miljön? Vem bryr sig så länge SpaceX får de resurser de behöver!
Var Flashback det här konspiratoriska nästet förr? Vad har hänt?

Varför hittar dårar och idioter hit? Finns inte längre Familjeliv?
Citera
2021-05-27, 20:40
  #2935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var Flashback det här konspiratoriska nästet förr? Vad har hänt?

Varför hittar dårar och idioter hit? Finns inte längre Familjeliv?

Familjelivet får komma i andra hand. Världsrymden väntar. Jag har drömt om interplanetära färder och är inte ensam i denna dröm.
Citera
2021-05-27, 20:41
  #2936
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Familjelivet får komma i andra hand. Världsrymden väntar. Jag har drömt om interplanetära färder och är inte ensam i denna dröm.
Det är knappast konspiratoriskt. Läs inlägget jag svarade på.
Citera
2021-05-27, 20:44
  #2937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, jag också! Men jag tror att Starlink är ett sätt för Elon att skaffa sig de pengar som behövs för att utveckla tekniken för interplanetära rsor!

Och, om jag ska vara ärlig så tror jag att det är samma sak som får Elon att satsa på Tesla! Det viktiga för Elon är att få in pengar som han kan pumpa in i SpaceX.

Är elbilar så fantastiskt bra för miljön? Vem bryr sig så länge SpaceX får de resurser de behöver!

Elbilar är nog inte så bra för miljön, det kommer ju att bli en jakt över hela jorden efter metallen lithium, som också finns i Sverige men främst i Portugal.
Utvecklingsländerna kommer att få betala i miljöförstöring för den gröna omställningen är inte grön.

Men jag tror du ligger rätt i att Elon Musks dröm om världsrymden är det som mest sysselsätter hans tankar och förhoppningsvis ger Tesla och Starlink ett tillskott till drömmen.
Citera
2021-05-27, 20:48
  #2938
Medlem
Som jag uppfattar det har nu SN15 rullats tillbaka och det är inte troligt att den kommer att genomföra en andra rymdfärd.

Vill man återupprepa vad SN15 genomförde har man SN16 i ett nyare skick. Kanske har man fått ut tillräckligt av dom genomförda små suborbital-testerna.
Citera
2021-05-27, 20:51
  #2939
Avstängd
wwrs avatar
Undrar hur många dollar de får in på Starlink, dvs i verkligheten och inte i tidningarna. Det går mest att beställa men vad som levereras är inte säkert. Däremot skjuts det upp mängder av satelliter. 1600 nu tror jag. Det måste vara en ren förlustaffär. Marsraketerna exploderar på löpande band och anslaget från NASA om månlandaren har frusits.

Ryssarna skulle ju ha åkt med SpaceX till rymdstationen. Men de vågar ju inte ännu. De säger att fallskärmarna utvecklas på ganska låg höjd. De vill se mer innan de följer med. Där lär man väl tappa en del intäkter också.

Det känns inte som om SpaceX är så värst lönsamma.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-27 kl. 20:57.
Citera
2021-05-27, 21:20
  #2940
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Undrar hur många dollar de får in på Starlink, dvs i verkligheten och inte i tidningarna.

Jag vet inte jag, vad säger du om att testa det?

Först och främst så tro jag vi bör komma överens om hur vi testar det. Har du någon ide här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback