Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-27, 16:43
  #13
Medlem
Det finns förstås mycket skrivet om detta.
Följande: https://www.britannica.com/story/why...union-collapse
tycker jag själv är en bra kort & koncis redogörelse.

/T
Citera
2021-05-27, 16:46
  #14
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter som en beskrivning av Sverige efter EU-inträdet.

Men vi befinner oss i en forumdel där man kan spekulera om "världsregeringen".

Kan vi återvända till trådens frågeställning.

Om vi antar att en världsregering hade möjlighet att köra Sovjetunionen vidare men valde att lägga ned unionen, varför gjorde man det?

Jag tror att drivkraften för att det gick som det gick är politiker vill ha beröm för vad de gör, och i tidsandan (sent 80-tal, tidigt 90-tal) fick politiker beröm för att avsluta Andra världskriget slutligt, genom att låta Sovjetunion implodera, ungefär på samma sätt som när man spränger höghus - en vridande rörelse inåt och ned i gruset av sin egen tyngd.
Citera
2021-05-27, 17:29
  #15
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag tror att drivkraften för att det gick som det gick är politiker vill ha beröm för vad de gör, och i tidsandan (sent 80-tal, tidigt 90-tal) fick politiker beröm för att avsluta Andra världskriget slutligt, genom att låta Sovjetunion implodera, ungefär på samma sätt som när man spränger höghus - en vridande rörelse inåt och ned i gruset av sin egen tyngd.
Men om vi håller oss kvar inom den hypotes som tråden utgår ifrån - att en världsregering hade kunnat köra Sovjet vidare men valde att lägga ned det så håller inte det.

Enligt den hypotesen är politikerna bara välbetalda slagpåsar. Den lille politrucken med Afghanistans karta tatuerad på flinten lydde bara order.

De som gav ordern om Sovjetunionens nedläggning är osynliga för oss. Så de får ingen cred av det. (De bryr sig nog inte heller om det. De försöker dessutom jobba fram hat.)
Citera
2021-05-27, 20:08
  #16
Medlem
Byxfuckers avatar
Som jag förstår det så är staten Ryssland bara en front för den riktiga statsmakten som huserar den geografiska ytan vi idag kallar just Ryssland och det är KGB.

Soviet eller Ryssland kanske förfaller, men KGB lever vidare.
Först under namnet Tjeka, sen NKVD och nu KGB. Kanske är lite konspiratoriskt, men det är den uppfattningen jag har.

Soviet "lades ner" för att KGB ville det.
Citera
2021-05-27, 21:06
  #17
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om vi antar att en världsregering hade möjlighet att köra Sovjetunionen vidare men valde att lägga ned unionen, varför gjorde man det?
Ifall man antar att det funnits en världsregering och antar att denna världsregering valde att "lägga ner" Sovjetunionen, så kan ju rimligen anledningen till "nedläggningen" bara vara antaganden.
Och om Sovjetunionen existerar, så kan det ju inte finnas någon världsregering.
Citera
2021-05-27, 21:12
  #18
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men om vi håller oss kvar inom den hypotes som tråden utgår ifrån - att en världsregering hade kunnat köra Sovjet vidare men valde att lägga ned det så håller inte det.

Enligt den hypotesen är politikerna bara välbetalda slagpåsar. Den lille politrucken med Afghanistans karta tatuerad på flinten lydde bara order.

De som gav ordern om Sovjetunionens nedläggning är osynliga för oss. Så de får ingen cred av det. (De bryr sig nog inte heller om det. De försöker dessutom jobba fram hat.)

Jag tror att alla människor drivs av cred. Hat och skapande av det skulle under vissa omständigheter kunna fungera som cred gör. Sovjetunionens fall tror jag dock att det kan ha funnits så prosaiska önskningar som mer pengar, mer västerländska prylar, mer önskan att bli accepterad som en kommersiell storfräsare. Ser man vad som kommer efter sammanbrottet så är mer ytlighet, guldkranar, privatiseringsoligarker osv. Jag undrar om inte all den här ytan i sina olika uttryck just var det cred man önskade, och det är alltjämt kvar.
Citera
2021-05-27, 22:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU har sjuårsplaner.

EU tog förra året in 7500 miljarder extra. Hur de används redovisas ej. MEP har lika mycket i styrelseaevoden som från EU.

Greta gick ut i Aftonbladet förra veckan och sade att maten håller på att ta slut.

Ingen skillnad.

Det är i själva verket en förutsättning för en union att de enskilda länderna fungerar dåligt. Se hur EU har kört Sverige i botten. Så snart något börjar fungera i ett land hotar detta Bryssel/Moskva.
Om du kollar min posthistorik tror jag att jag kallat EU för Sovjet 2.0 minst en gång. Delvis därför vänstern har svängt och numera älskar skiten tillsammans med det mesta globo-homo.
Citera
2021-05-27, 23:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Såg du min edit

Regimmotståndare diagnosticerades i Sovjet som "långsam schizofreni", i EU heter det Asperger.

Kan du utveckla? Klassas alla motståndare mot EU med en NPF diagnos? Eller menar du att alla med Asperger är emot EU?

Elon Musk har ju också Asperger. Är det för att han är emot EU som han gick ut häromveckan och berättade det?

Jag försöker bara få ihop din tramsiga logik.
Citera
2021-05-28, 02:18
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Som jag förstår det så är staten Ryssland bara en front för den riktiga statsmakten som huserar den geografiska ytan vi idag kallar just Ryssland och det är KGB.

Soviet eller Ryssland kanske förfaller, men KGB lever vidare.
Först under namnet Tjeka, sen NKVD och nu KGB. Kanske är lite konspiratoriskt, men det är den uppfattningen jag har.

Soviet "lades ner" för att KGB ville det.
Eller SVR och FSB, och Järnfelix har åreruppstått i din grav. Mer hypoteser välkomnas.
Citera
2021-05-28, 03:12
  #22
Medlem
GalnaSmurfens avatar
"A TOUGH SECT OF NATIVE RUSSIAN CHRISTIANS

Halfway down this summary page, you will read about a “tough sect of native Russian Christians” who initially overthrew the Soviet Bolsheviks in the 1970s.

You may be surprised to learn that the Bolshevik Revolution of 1917 was financed and supported by Wall Street. This is one of many points I make in my new book, The Synchronicity Key, which will be unleashed this August.

[By pre-ordering the book now, you will get a significantly lower price — and help ensure this mission-critical work gets the credibility it needs in order to gain mainstream attention.]

An alliance of Russian Christians has been quietly working to defeat the Cabal ever since it started in 1776 with the “Bavarian Illuminati.”
According to insider Dr. Peter David Beter, who was John F. Kennedy’s top, most trusted banker, this Christian resistance sect was “at least two centuries old” as of 1977.

This dates the alliance all the way back to when the “Illuminati” was founded in Bavaria — in 1776.

Most surprisingly, this Christian alliance worked for sixty years to eventually oust the Bolsheviks — a powerful faction of the Cabal — in the 1970s.

Several key moves were made right under their noses — including the assassination of Josef Stalin on March 5, 1953 and Khruschev’s de-Stalinization campaign in the 1960s.

The deeper cosmic context of both of these events is clearly explained in The Synchronicity Key.

The Bolsheviks had no idea what was going on until the trap sprung on them in the late 1970s. This quest for planetary freedom is still ongoing as of today."



https://divinecosmos.com/davids-blog...t-over-part-1/
Citera
2021-05-28, 03:39
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Efter Covid och annat står det helt klart att världen sköts efter en plan. Man försöker bl.a ta kontroll över de mindre, mer oberoende, framgångsrika länderna i Europa genom EU som är en exakt kopia av Sovjetunionen, med sin överstatliga byråkrati, politbyrå, sjuårsplaner. Massövervakning byggs ut över hela världen etc

Men om man nu redan hade greppet om östblocket med Sovjetunionen. Varför valde man att lägga ned unionen?

Inget sker av en slump. Det måste finnas en orsak.

Jag har ingen säker teori. Möjligen kan det vara så att alla såg hur ruffigt och nedkört Sovjetunionen blivit. Med det bygget framför ögonen hade kanske fler protesterat när man nu bygger upp samma sak i Europa. Man lade ned Sovjetunionen för att vi inte lika lätt skulle inse att vi håller på att hamna i samma typ av statsbildning.

De unga nu vet inte hur det var att leva, handla, äta, inte kunna resa ut etc i Sovjet så de går att indoktrinera till att EU verkar bra.

På något sätt kanske de styrande ändå fortfarande håller kontroll över östblockets politiker utan någon union?
Du kan kräma ut mer cash ur slavarna i en marknadsekonomi än i en planekonomi. Thats why.
Citera
2021-05-28, 06:15
  #24
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Kan du utveckla? Klassas alla motståndare mot EU med en NPF diagnos? Eller menar du att alla med Asperger är emot EU?

Elon Musk har ju också Asperger. Är det för att han är emot EU som han gick ut häromveckan och berättade det?

Jag försöker bara få ihop din tramsiga logik.
Diagnosen Asperger har fått stort utrymme i media. Elon Musk var värd för Saturday Night Live tidigare i månaden och inleder med att gå ut med att han har diagnosen. Det gjordes stor sak av att Greta Thunberg säger att hon har diagnosen. Assange har diagnosen. Man bör fråga sig varför dignosen får så stort utrymme. Det berör bara tråden perifert. Men t.ex Musk, Greta och Assange presenteras som "högpresterande avvikare" som kritiserar systemet och anses ha denna diagnos. Diagnosen anses också ha biologiska motsvarigheter i hjärnan. Jag menar att man använder diagnosen på detta sätt för att försöka ge ett intryck av att de som kritiserar systemet har en hjärnskada, på samma sätt som Sovjetpsykiatrin sjukdomsförklarade oliktänkande.

Men Asperger hör egentligen inte till tråden så jag lämnar det området här. Åter till ämnet:

Jag är ingen expert på Sovjetunionen. Men nog är det märkligt hur en hård diktatur bestämmer sig för att ge bort makten till mer lokala instanser och öka öppenheten. Det är väl innebörden av Glasnost och Perestrojka. Det skedde ingen revolution utan mycket av förändringarna initierades uppifrån. Gorbachev var drivande.

Jag måste säga att jag anser det märkligt hur en ledning med stor makt bara ger bort den. Att bara ge upp och säga att "Vi inom ledningen har för stor makt. De andra ländernas system verkar bättre än vårt så nu ändrar vi" är ett påstående som bör granskas.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-28 kl. 06:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback