Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-17, 20:52
  #2209
Medlem
Dorniers avatar
Det sägs ofta på flashback att y-namn är WT. Conny, Sonny, Ronny, osv.

Men det finns ju några flicknamn som också är y-namn. Emmy, Fanny, Jenny, och några till.

Även förr i tiden kunde kvinnor ha dessa namn, Jenny Nyström och Sally Bauer t.ex.

Det verkar inte som y-namn för flickor är WT på samma sätt.

WT-namn för flickor är mer Vanessa, Melissa, osv. Amerikanska namn som blir malplacerade på svenska.

Kommentarer på detta?

Citat:
Jenny Eugenia Nyström (gift Nyström-Stoopendaal), född 13 juni 1854 i Kalmar, död 17 januari 1946 i Stockholm, var en svensk konstnär och illustratör. Hon är mest känd för att ha givit jultomten ett ansikte i Sverige, främst genom sina illustrationer av julkort.

Citat:
Sally Viola Bauer, född 29 juli 1908 i Halmstad, död 15 juni 2001 i Lund, var en svensk långdistanssimmerska från Helsingborg som blev första skandinav att simma över Engelska kanalen. Hon var även en framstående bansimmare och har gett namn åt Sally Bauerskolan i Helsingborg.
Citera
2021-05-26, 14:44
  #2210
Medlem
Dorniers avatar
En annan sak med y-namn för pojkar är ju att det är smeknamn egentligen. Även fint folk kan ha y-namn som smeknamn. Ferdinand Porsche (son till fadern som också hette Ferdinand) kallades Ferry Porsche. Porsche den äldre konstruerade Volkswagen-Bubblan, medan sonen också var verksam som bilkonstruktör. Alla känner väl till sportbilsmärket Porsche.

Även y-namn som Conny, Ronny osv är från början namn som Conrad, Roland, osv. Vissa y-namn är väl kanske inte WT-namn dock. Prins Harry har väl inget WT-namn. Harry sägs dock komma från Henrik från början.

Märkligt att man döper en unge till t.ex Conny och inte till Conrad. Han kan ju kallas Conny ändå om man nu är förtjust i det namnet. Men man får skylla på WT-föräldrar antar jag.
Citera
2021-05-26, 15:12
  #2211
Medlem
Dorniers avatar
Även wikipedia har en sida om y-namn.

Citat:
Y-namn är en i Sverige förekommande benämning på manliga förnamn som slutar på y och som är av engelskt ursprung. Namnen, bildade från smeknamn, var populära förnamn i Sverige under decennierna efter andra världskrigets slut.

På engelska genererar ändelserna -y och -ie diminutiv, så exempelvis kan Johnny tolkas ungefär som ett kärleksfullt lille John; däremot är Tony en sammandragning av Anthony och ingen diminutivform.

Sociala samband
Y-namn förknippas ofta med män som inte har högre utbildning och med arbetaryrken. En del har fördomar mot dessa grupper och förknippar dem med låg status. Då namnen fortfarande var vanliga på skolbarn associerade lärarna under 1950- och 1960-talet dem ofta med busungar och ungdomsbrottslingar och det sades vara statistiskt belagt att Y-namn var överrepresenterade på fängelser och i brottsstatistik. Temat har behandlats av Ronny Ambjörnsson, som gjorde akademisk karriär efter en uppväxt i traditionell arbetarmiljö.

I en studentuppsats från 2010 menade författarna att de fann ett samband mellan Y-namn och högre kriminell belastning. Det påvisades också att Y-namn var mer vanliga i bostadsområden med lägre socioekonomisk status.
Citera
2021-05-26, 17:08
  #2212
Medlem
PeterNosters avatar
Ingen har nämnt det fina namnet Ellika, Lilla Ella. Fint?

Dimunitivform av tyska Ella, liksom Annika av Anna.

Oväntat många heter det i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellika

Gretika, Almika, Gunnika, Ullika och Sarika finns på tyska.

Sen det underbara Lisken av Elisabeth som även finns 1 av i Sverika idag. Många fler längre bak i tiden i t.ex min släkt. Den lyckliga personen har även fått namnet Maja av Maria.

Men maja finns det gott om i Sverika, 16668 stycken.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-26 kl. 17:14.
Citera
2021-05-26, 17:20
  #2213
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ingen har nämnt det fina namnet Ellika, Lilla Ella. Fint?

Dimunitivform av tyska Ella, liksom Annika av Anna.

Oväntat många heter det i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ellika

Gretika, Almika, Gunnika, Ullika och Sarika finns på tyska.

Sen det underbara Lisken av Elisabeth som även finns 1 av i Sverika idag. Många fler längre bak i tiden i t.ex min släkt. Den lyckliga personen har även fått namnet Maja av Maria.

Men maja finns det gott om i Sverika, 16668 stycken.

Jag gillar dem inte. Diminutivformer ska vara smeknamn, inte dopnamn. Jag tycker att alla barn förtjänar ett riktigt namn, och sedan kan man använda smeknamnsformerna inom familjen. Jag har överhuvudtaget dåliga erfarenheter av människor som heter smeknamnsnamn, och då menar jag även sådana namn som är etablerade som dopnamn sedan ganska lång tid tillbaka, som just t.ex. Annika som du nämner. Det är en opålitlighet, en skiftande personlighet, en mesighet, en substanslöshet över dem.

Ellika är nästan allika, d.v.s. ett slangnamn för alkolist. Så man får väl hoppas att hon inte blir en kvinnlig sådan!

Lisken är direkt fult i min smak - det låter som "fisken" eller "slasken", ocn mer manligt än kvinnligt.

...och Maja är helt fruktansvärt, det är ju förknippat nästan enbart med negativa saker: slarvmaja, grinmaja, lortmaja o.s.v.. Jmf även Bajamaja...
Citera
2021-05-26, 23:29
  #2214
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gillar dem inte. Diminutivformer ska vara smeknamn, inte dopnamn. Jag tycker att alla barn förtjänar ett riktigt namn, och sedan kan man använda smeknamnsformerna inom familjen. Jag har överhuvudtaget dåliga erfarenheter av människor som heter smeknamnsnamn, och då menar jag även sådana namn som är etablerade som dopnamn sedan ganska lång tid tillbaka, som just t.ex. Annika som du nämner. Det är en opålitlighet, en skiftande personlighet, en mesighet, en substanslöshet över dem.

Ellika är nästan allika, d.v.s. ett slangnamn för alkolist. Så man får väl hoppas att hon inte blir en kvinnlig sådan!

Lisken är direkt fult i min smak - det låter som "fisken" eller "slasken", ocn mer manligt än kvinnligt.

...och Maja är helt fruktansvärt, det är ju förknippat nästan enbart med negativa saker: slarvmaja, grinmaja, lortmaja o.s.v.. Jmf även Bajamaja...

Det finns ca 250 Ellika idag.

Ett syskonpar blev döpta till Bror och Syster. Borde vara tvillingar kanske.
Eller kom Bror först och sen kom det en syster. Då var ju namnet givet.

Men Monika duger väl? Det är tydligen inte en diminutiv utan har okänd bakgrund.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-26 kl. 23:33.
Citera
2023-03-11, 13:59
  #2215
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I USA är Morgan ett könsneutralt namn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Morgan_(given_name)

Det står ju tvärtom på länken:

Citat:
In the United States it is commonly used for any gender, although it has become a more popular name for women than men since the 1990s, possibly due to conflation with the popular name Megan. The name is also used for any gender in other English-speaking countries, including Canada, Australia, the United Kingdom and New Zealand.[2] The French feminine version of the name is Morgane.

Jag blev pinsamt medveten om detta på ett amerikanskt spelforum där någon gett en kvinnlig karaktär namnet Morgan och jag protesterade.

Medan jag har tråden uppe:
Har någon set en sida med namn där man visar med linjer vad ett namn heter i olika länder.

Sökte man på svenska Nils fick man upp vad det namnet är i andra länder t.ex:
Nikolaos:Grekland, Collin:England, Niilo:Finland o.s.v.

Jag glömde spara sidan.

Tips på vad man ska googla på för att hitta sidan.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-11 kl. 14:11.
Citera
2023-03-11, 23:08
  #2216
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sen det underbara Lisken av Elisabeth som även finns 1 av i Sverika idag.
Också Lisken torde ha tyskt ursprung. Den rimligaste härledningen är från Lieschen.
Citera
2023-03-11, 23:14
  #2217
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det moderna USA räknas inte (och ännu värre kommer det att bli nu under Biden). Där kan ju folk t.o.m. heta som delstater, städer och andra platser. Dakota, Arkansas, Paris, Brooklyn...
Nåja. Förakta inte delstatsnamn som flickförnamn rakt av. Det är väl inget fel på Virginia eller Carolina?
Citera
2023-03-12, 21:40
  #2218
Medlem
framtands avatar
Om man får en grabb nu, är Karl eller Carl att föredra? Jag drar åt ena hållet och föderskan drar åt andra hållet. Någon input?
Citera
2023-03-12, 21:50
  #2219
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Om man får en grabb nu, är Karl eller Carl att föredra? Jag drar åt ena hållet och föderskan drar åt andra hållet. Någon input?

Karl är mer rustikt och mer manligt.

Carl är mer högklassigt men även mindre manligt. Detta är effekten på namn, om man använder C i stället för K, PH i stället för F, V i stället för U, eller om man petar in ett H där det inte har någon uttalsmässig funktion.

Fast egentligen behöver du inte bekymra dig över om Karl är lite mindre "fint" än Carl, för de o-fina samhällsklasserna skulle inte använda det namnet alls numera. Där är det Kevin, Liam, Leo, Nemo och Dexter för hela slanten. Kanske t. o. m. något nyupptäckt Y-namn. Så Karl är fullt tillräckligt fint!
Citera
2023-03-13, 05:59
  #2220
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Karl är mer rustikt och mer manligt.

Carl är mer högklassigt men även mindre manligt. Detta är effekten på namn, om man använder C i stället för K, PH i stället för F, V i stället för U, eller om man petar in ett H där det inte har någon uttalsmässig funktion.

Fast egentligen behöver du inte bekymra dig över om Karl är lite mindre "fint" än Carl, för de o-fina samhällsklasserna skulle inte använda det namnet alls numera. Där är det Kevin, Liam, Leo, Nemo och Dexter för hela slanten. Kanske t. o. m. något nyupptäckt Y-namn. Så Karl är fullt tillräckligt fint!

Haha jag är starkt lutande åt just Karl, av precis dina anledningar. Carl känns inte riktigt rätt. Men visst, någon katastrof är det ju inte, men tar gärna fler personers åsikter. Tack!

Någon Kevin, Liam eller Nemo kommer inte på fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback