2021-05-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Precis. Kul att sitta i kassan. Sorry we don't take Swedish money.
I princip alla turister jag varit i kontakt med tycker att Sverige är jättesmidigt med kortläsare i minska kiosk och att man inte behöver växla en massa pengar!
Citera
2021-05-25, 17:23
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3000omal
I princip alla turister jag varit i kontakt med tycker att Sverige är jättesmidigt med kortläsare i minska kiosk och att man inte behöver växla en massa pengar!

3st turister från Ulam Bator då eller?
Citera
2021-05-25, 17:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Kort och blipp fungerar alleles utmärkt

/me ser mental bild av speedade ungar som vräkt i sig 8 glassar och 4 spunnet socker då det inte finns något stopp i kortet innan saldot är slut

Beslutet är helt upp åt väggarna men logiskt då folket är lågintelligent tyvärr. Det krävs lagstiftning för att bringa ordning på landet. Svenska sedlar och mynt är enda möjligheten för oss privatpersoner att hålla centralbankspengar och fram tills e-kronan är verklighet behöver företagen tvingas acceptera kontanter.
Citera
2021-05-25, 17:33
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Du borde bry dig.

Informationshämtningen förskjuter maktförhållandet från svenska folket till en väldigt liten amerikansk elit. Kunskap är makt. Dessutom gör det vårt samhälle väldigt sårbart. Om vi kritiserar USA eller BLM eller vad som helst så kan kortet bli spärrat, för vissa, eller för alla köp. Det kan även bli en solstorm när som helst som slår ut elektroniken i veckor.

Nu är Liseberg kanske inte en direkt livsviktig inrättning. Men det är givetvis dåligt att de bidrar till att normalisera kontantlösheten, som utgör är en stor fara för folket.

Nej! Hade de bara tagit kontanter på Liseberg så kunde du åkt karuseller trots solstormen...

Du får väl skaffa ett debitkort i en svensk bank. Eller använda Swish vilket än så länge är svenskt.
Citera
2021-05-25, 17:33
Avslutad
De kriminella kommer absolut att vara inne på Liseberg tänk bara hur lätt det kommer att vara att komma över kort och koder . Men det skiter nog Lisebergs ledning i . För i år så måste ju pengarna rulla in snabbare än någonsin.
Citera
2021-05-25, 17:39
Medlem
Men alla är så efterblivna..
Hela tiden läser man "Vill inte kontanter ska försvinna, men använder själv inte.."

Vill ni inte det ska försvinna? Börja använda det då..
Citera
2021-05-25, 17:40
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
......
Om Sverige slutade med kontanter helt skulle vi svenskar tillsammans spara några miljarder kronor per år, som kontanterna kostar att hantera. Detta kommer alla till del som t.ex lägre priser.

....

Lägre priser? Verkligen? I vilken av dina drömmar? När kontanterna har försvunnit kommer det självklart att bli mer avgifter..
Citera
2021-05-25, 17:43
Medlem
Fistkramps avatar
Världen: kontanter har fungerat i flera hundra år och vi behåller det systemet.

Sverige: varför ska man vara som andra.
Citera
2021-05-25, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Men alla är så efterblivna..
Hela tiden läser man "Vill inte kontanter ska försvinna, men använder själv inte.."

Vill ni inte det ska försvinna? Börja använda det då..

Jag har alltid kontanter på mig men är lite slarvig, då mitt VISA-kort är kopplat till olika sorters rabatter, men minst två eller tre gånger i veckan använder jag kontanter bara för principens skull. I en annan tråd, som jag tvyärr inte minns vad den hette, står att nästan 96% av alla transaktioner i Sverige sker kontantfritt. Det är väldigt illavarslande.
Citera
2021-05-25, 17:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Lägre priser? Verkligen? I vilken av dina drömmar? När kontanterna har försvunnit kommer det självklart att bli mer avgifter..

Där har man iof satt ner foten och lagstiftat https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-att-tillhandahalla_H701FiU29

Vi kommer under överskådlig tid ha rätt att använda kontanter, tyvärr stipulerar inte lagstiftningen att företag skall tvingas acceptera kontanter, vi får hoppas att lagen skärps snart.
Citera
2021-05-25, 17:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Inte så länge swish och VISA konkurrerar.

Swish kostar handlaren 2 kr. Att hantera kontanter kan kosta 5-10 kr per kund.

Du har kanske missat verkligheten, men de flesta priser har sjunkit de senaste 10 åren, mest tack vare tekniska utvecklingar.
Citera
2021-05-25, 17:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Du har aldrig varit utanför Sverige ser jag. Sverige är tillsammans med Kina unikt i det avseendet att vi håller på att fasa ut kontanter. I alla andra delar av världen är det helt normalt att använda kontanter för mindre köp, speciellt på inrättningar som ett nöjesfält. Prova att åka utomlands så ska du se att folk kommer neka dig att betala med kort för småköp.
Trams, jag har långa semestrar varje år inklusive USA, Sydkorea, Japan. För ca 10 år sedan tog kreditkort över all handel i alla stora städer jorden runt och man växlar inte längre pengar hemma på forex som man gjorde kring år 2000 när du senast reste. Den som är korkad att växla USD hos forex får numera betala 892 kr för sina USD 100 och får tillbaka 762 kronor. Du? Den som betalar med VISA får kursen 8.35 idag.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-25 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in