2020-11-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Endast blivit 2 riktiga lopp denna pandemisäsong. 10km 35:10 och en halvmara där jag väggade efter 14km och lunkade i mål på 1:25 nånting.

Testade dubbeltröskel för första gången i onsdags. Känns onödigt då jag bara springer omkring 10 mil i veckan, rullar nog vidare på nuvarande upplägg med 2 hårda, ett moderat och resten lugna pass. Dubbeltröskel är säkert bra om man ligger på ca 15 mil i veckan eller mer.

Exakt vad är detta dubbeltröskel? Två tröskelpass om dagen eller är det ännu mer "magiskt"?
Citera
2020-11-20, 18:41
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Exakt vad är detta dubbeltröskel? Två tröskelpass om dagen eller är det ännu mer "magiskt"?
Precis så Har väl populariserats rejält av bröderna Ingebrigtsen senaste åren.

På tal om de bröderna kan jag tipsa om denna serien för inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=Qhsk3lnlkSg
Citera
2020-12-06, 20:21
Medlem
Jimmits avatar
Rullat på fint med träningen. Hållt ca 10-11 mil i veckan under november. Stadigt blodsocker, en hel del godsaker, bra sömn och en jävla massa gröt har vart ett framgångsrecept så långt.

Sprang en mil ensam på 35:08 för ett par veckor sedan, deltog i ett virtuellt lopp kallat mustaschmilen. Hade som fokus att ta ledningen i loppet då ledaren vid tillfället bara hade 36:30 nånting, men trots jag inte maxade ut allt tangerade jag mitt pers från i somras.

Idag hängde min sambo på min runda på cykel. Vi snurrade ett varv runt en halvö som är ca 15km som jag klockade in på 55 minuter trots jag snackade med henne hela vägen. Snittfart 3:39/km enligt klockan, hade fortfarande 7-8 slag kvar till uppmätta tröskelpulsen så det är fina formbesked.

Loppet som skulle gått på nyårsafton ställdes givetvis in och ska arrangeras i virtuellt format. Får se om man ens springer det, kanske ber tjejen att på cykel hålla tempot för att gå neråt nånting på 34 min över 10km så biter jag mig bara fast i ryggen.

Ser fram emot att pandemifanskapet kan ta slut så man får tävla lite igen. Blir alltid nån minut bättre på riktiga tävlingar kontra träning.
Citera
2021-02-09, 08:54
Medlem
Citat:
Rullat på fint med träningen. Hållt ca 10-11 mil i veckan under november. Stadigt blodsocker, en hel del godsaker, bra sömn och en jävla massa gröt har vart ett framgångsrecept så långt.

Sprang en mil ensam på 35:08 för ett par veckor sedan, deltog i ett virtuellt lopp kallat mustaschmilen. Hade som fokus att ta ledningen i loppet då ledaren vid tillfället bara hade 36:30 nånting, men trots jag inte maxade ut allt tangerade jag mitt pers från i somras.

Idag hängde min sambo på min runda på cykel. Vi snurrade ett varv runt en halvö som är ca 15km som jag klockade in på 55 minuter trots jag snackade med henne hela vägen. Snittfart 3:39/km enligt klockan, hade fortfarande 7-8 slag kvar till uppmätta tröskelpulsen så det är fina formbesked.

Loppet som skulle gått på nyårsafton ställdes givetvis in och ska arrangeras i virtuellt format. Får se om man ens springer det, kanske ber tjejen att på cykel hålla tempot för att gå neråt nånting på 34 min över 10km så biter jag mig bara fast i ryggen.

Ser fram emot att pandemifanskapet kan ta slut så man får tävla lite igen. Blir alltid nån minut bättre på riktiga tävlingar kontra träning.

Milen på 35.08. Brutalt!
Citera
2021-02-24, 19:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:

Wow, coolt att snubbla in i den här tråden med start 2011 och se supertider tio år senare. Strongt!

Hur lång tid tog det för dig att gå till tider ner mot 40 från att du startade?

Kanske skulle dra igång en journal jag med😃
Citera
2021-03-26, 16:46
Medlem
Jimmit2s avatar
Jag har låst mig själv ute från mitt gamla konto, vet inte vilken e-post jag reggade mig med för över 10 år sedan. Så fick skapa ett nytt för att skicka en uppdatering...

Citat:
Ursprungligen postat av Aroc
Milen på 35.08. Brutalt!

Gjorde den på 34:43 på nyårsdagen när alla andra låg bakfulla

Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Wow, coolt att snubbla in i den här tråden med start 2011 och se supertider tio år senare. Strongt!

Hur lång tid tog det för dig att gå till tider ner mot 40 från att du startade?

Kanske skulle dra igång en journal jag med😃

Det tog ca 4 år från starten av tråden, tränade väldigt sporadiskt i början. När jag väl blev kontinuerlig i löpningen tog det ca 1 år trots några månaders alternativträning som följd av ett löparknä
Citera
2021-05-03, 10:40
Medlem
Häftig tråd. Få inlägg. Extremt mycket verkstad och lite snack på Jimmit
Citera
2021-05-09, 20:37
Medlem
Jimmit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Häftig tråd. Få inlägg. Extremt mycket verkstad och lite snack på Jimmit
Är i verkstaden resultaten kommer Snittat 10 mil/vecka i ett par månader i sträck nu. Spricker denna veckan då jag blev vaccinerad i tisdags (tillhör riskgrupp) och blev lite dålig ett par dagar, så nöjer mig med 87,6km.

Fritt fram att pm:a för Strava om man vill, där uppdateras det så gott som dagligen.
Citera
2021-05-12, 08:43
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Är i verkstaden resultaten kommer Snittat 10 mil/vecka i ett par månader i sträck nu. Spricker denna veckan då jag blev vaccinerad i tisdags (tillhör riskgrupp) och blev lite dålig ett par dagar, så nöjer mig med 87,6km.

Fritt fram att pm:a för Strava om man vill, där uppdateras det så gott som dagligen.
Du är ett föredöme och inspiration😄. Den som var tio år yngre...

Du har aldrig haft problem med mängden? Såg att du fick löparknä i början, det klarar sig nu eller? Hade gärna kört högre veckodistans (från ca 30 km till 40-50 nånting) men är rädd att dra på mig problem. Märks att åldern gör att det blir svårare att förbättra sig än vad det har varit tidigare...
Citera
2021-05-12, 18:55
Medlem
Jimmit2s avatar
Citat:
Du är ett föredöme och inspiration😄. Den som var tio år yngre...
Känner en man på ~50-55 som gör milen på extremt låga 40 (tror 40:01 var sista innan pandemin), han började springa ungefär samtidigt som mig. Så med mycket vilja går det absolut!

Citat:
Du har aldrig haft problem med mängden? Såg att du fick löparknä i början, det klarar sig nu eller?
Jo, i början fick jag som sagt löparknä, låg nog omkring din mängd då. Nu känner jag min kropp bättre, äter bättre och lyssnar på signaler. Gör det ont gör man något åt det, antingen massage, kiropraktor eller styrketräning. Låter man inget gå för långt är det oftast lugnt.

Citat:
Hade gärna kört högre veckodistans (från ca 30 km till 40-50 nånting) men är rädd att dra på mig problem. Märks att åldern gör att det blir svårare att förbättra sig än vad det har varit tidigare...
Testa gå progressivt och var noga med återhämtningsveckor. Ex:
Vecka 1: 30km, Vecka 2: 35km, Vecka 3: 37km, Vecka 4: 30km, Vecka 5: 37km, Vecka 6: 40km, Vecka 7 40km, Vecka 8: 33km.

Då har du din nuvarande mängd vecka 1 & 2, går tillbaka till nuvarande mängd vecka 4 som en "vilovecka". Kör hårdare 5,6,7 och har återhämtningsvecka 8. Pulserar du så var 3:e eller 4:e vecka beroende på hur sliten du känner dig efter "mängdveckorna" så får kroppen en chans att återhämta sig. Det är ett skonsammare sätt, kontra skadegaranti om du kör 40-50km 8 veckor i rad.

Sen är styrkan svinviktig. Den styrka jag gör idag är "vanliga" tåhäv, excentriska tåhäv, knäböj (gärna med explosiva hopp i uppåt fasen), och på rygg trycka upp en vikt placerad på höften för att spänna rumpan - vet inte vad den heter, men har säkert nåt häftigt namn nån kan fylla i. Sen lite rygglyft nån gång ibland. Men det sker kanske max en gång i veckan tyvärr.

Försök få in styrkan efter de tuffa passen, så du har så lång återhämtningstid som möjligt fram till nästa tuffa pass. De blir annars bara ännu tuffare att köra om man har träningsvärk
Citera
2021-05-12, 20:52
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Känner en man på ~50-55 som gör milen på extremt låga 40 (tror 40:01 var sista innan pandemin), han började springa ungefär samtidigt som mig. Så med mycket vilja går det absolut!

Jo, i början fick jag som sagt löparknä, låg nog omkring din mängd då. Nu känner jag min kropp bättre, äter bättre och lyssnar på signaler. Gör det ont gör man något åt det, antingen massage, kiropraktor eller styrketräning. Låter man inget gå för långt är det oftast lugnt.

Testa gå progressivt och var noga med återhämtningsveckor. Ex:
Vecka 1: 30km, Vecka 2: 35km, Vecka 3: 37km, Vecka 4: 30km, Vecka 5: 37km, Vecka 6: 40km, Vecka 7 40km, Vecka 8: 33km.

Då har du din nuvarande mängd vecka 1 & 2, går tillbaka till nuvarande mängd vecka 4 som en "vilovecka". Kör hårdare 5,6,7 och har återhämtningsvecka 8. Pulserar du så var 3:e eller 4:e vecka beroende på hur sliten du känner dig efter "mängdveckorna" så får kroppen en chans att återhämta sig. Det är ett skonsammare sätt, kontra skadegaranti om du kör 40-50km 8 veckor i rad.

Sen är styrkan svinviktig. Den styrka jag gör idag är "vanliga" tåhäv, excentriska tåhäv, knäböj (gärna med explosiva hopp i uppåt fasen), och på rygg trycka upp en vikt placerad på höften för att spänna rumpan - vet inte vad den heter, men har säkert nåt häftigt namn nån kan fylla i. Sen lite rygglyft nån gång ibland. Men det sker kanske max en gång i veckan tyvärr.

Försök få in styrkan efter de tuffa passen, så du har så lång återhämtningstid som möjligt fram till nästa tuffa pass. De blir annars bara ännu tuffare att köra om man har träningsvärk
Fänxs! Har ju startat ett träningsupplägg via runkeeper så får väl av snålhet testa på det ett tag😀.

Lite synd med Corona att det inte blir någon cykelpendling, känns ju som ett bra komplement till löpningen annars. Nästan fem mil tor så två såna dagar i veckan hade ju suttit fint. Jepp, försöker få in lite benövningar ibland men kan absolut bli bättre. Mer fokus på klättermuskler när jag kör styrka, även det har ju lagts ner under pandemin...

Sorry, inte meningen att kapa din journal, ser fram emot uppdateringar
Citera
2021-05-21, 21:24
Medlem
Jimmit2s avatar
Journalen firar 10år idag.

Har 7 av de senaste 8 veckorna legat på exakt 100km. Undantaget när jag fick första sprutan vaccin (diabetiker = riskgrupp), då blev det bara 87km den veckan.

Ligger denna veckan på 68,3km hittills, vilodag idag, långpass imorgon och en lugn jogg på söndag så ska vi nå 100km denna veckan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in