Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Du är ett föredöme och inspiration😄. Den som var tio år yngre...

Känner en man på ~50-55 som gör milen på extremt låga 40 (tror 40:01 var sista innan pandemin), han började springa ungefär samtidigt som mig. Så med mycket vilja går det absolut!
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Du har aldrig haft problem med mängden? Såg att du fick löparknä i början, det klarar sig nu eller?
Jo, i början fick jag som sagt löparknä, låg nog omkring din mängd då. Nu känner jag min kropp bättre, äter bättre och lyssnar på signaler. Gör det ont gör man något åt det, antingen massage, kiropraktor eller styrketräning. Låter man inget gå för långt är det oftast lugnt.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Hade gärna kört högre veckodistans (från ca 30 km till 40-50 nånting) men är rädd att dra på mig problem. Märks att åldern gör att det blir svårare att förbättra sig än vad det har varit tidigare...
Testa gå progressivt och var noga med återhämtningsveckor. Ex:
Vecka 1: 30km, Vecka 2: 35km, Vecka 3: 37km, Vecka 4: 30km, Vecka 5: 37km, Vecka 6: 40km, Vecka 7 40km, Vecka 8: 33km.
Då har du din nuvarande mängd vecka 1 & 2, går tillbaka till nuvarande mängd vecka 4 som en "vilovecka". Kör hårdare 5,6,7 och har återhämtningsvecka 8. Pulserar du så var 3:e eller 4:e vecka beroende på hur sliten du känner dig efter "mängdveckorna" så får kroppen en chans att återhämta sig. Det är ett skonsammare sätt, kontra skadegaranti om du kör 40-50km 8 veckor i rad.
Sen är styrkan svinviktig. Den styrka jag gör idag är "vanliga" tåhäv, excentriska tåhäv, knäböj (gärna med explosiva hopp i uppåt fasen), och på rygg trycka upp en vikt placerad på höften för att spänna rumpan - vet inte vad den heter, men har säkert nåt häftigt namn nån kan fylla i. Sen lite rygglyft nån gång ibland. Men det sker kanske max en gång i veckan tyvärr.
Försök få in styrkan efter de tuffa passen, så du har så lång återhämtningstid som möjligt fram till nästa tuffa pass. De blir annars bara ännu tuffare att köra om man har träningsvärk