Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-19, 13:03
  #2869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Mja, du verkar inte inse vad det är bra för. Ser man dock på NASA så ser dom potentialen i en raket som kan tanka i omloppsbana och därmed kunna få högre flykthastighet eller en större lastförmåga. Det vill säga NASA kan välja mellan en månlandare som tar 2 personer, saknar luftsluss och är minst sagt klaustrofobiskt byggd om man ser till Blue origins förslag. Eller någonting som tar 100 ton last, tusen kubikmeter trycksatt utrymme, dubbla luftslussar, kort sagt en raket som är menad för framtiden.



Vitsen med bellyfloppen, eller egentligen steget före raketen vänder sig, det är att ha en så stor yta som möjligt mot färdriktningen. Oavsett hur tunn eller tjock atmosfären är så hjälper det till att minska hastigheten på raketen vilket gör att mindre bränsle behöver användas vid landning. Desto mindre bränsle du använder desto mer nyttolast kan du ta med dig.

Så när du hävdar att bellyflop inte fungerar på Mars så går du emot årtionden av etablerad visdom, bland annat från JPL som framgångsrikt landat flera farkoster på Mars genom att blöda av hastigheten i atmosfären, det även tunn som den må vara på Mars. Ett exempel här är när deras robot Perseverance nådde Mars med en hastighet av lite över 5000 meter per sekund men tack vare atmosfären så kunde dom ta ner det till 420 meter per sekund och därefter nyttja en fallskärm.
Ja bellyfloppen blir viktig även vid Mars-färderna. Först en raketboost för att gå ur omloppsbanan, sedan fritt fall ned till lagom höjd för första belly-floppen. Sedan åter vertikalt läge och bromsraketer, sedan den sista belly-floppen i "tätare" atmosfär och slutligen bromsraket och sidokorrigering för landning.
Men detta är som jag spekulerar. Marssonderna har ju en stor värmesköld och det blir inte exakt den bromsytan på Starship i förhållande till skeppets storlek. Så därför tror jag på en kombination. Time is tight.
Citera
2021-05-19, 17:59
  #2870
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men detta är som jag spekulerar. Marssonderna har ju en stor värmesköld och det blir inte exakt den bromsytan på Starship i förhållande till skeppets storlek. Så därför tror jag på en kombination. Time is tight.

Just det där jag ser som problemet. Starship är en lagom lång bit rör. Om den ska bellyfloppa sig genom atmosfären behövs värmesköld, men egentligen bara på ett par positioner. Det skulle göra den assymetrisk - och ett assymetriskt rör måste ge andra problem t.ex vid start, eller boost när väl i rymden. Annars blir den ju som Shuttle .. definitivt assymetrisk, därav den märkliga koloss som drog iväg från startplatsen : )

För en värmesköld runt hela klabbet måste definitivt bli alldeles för tungt. Det e som lättare att göra det på t.ex Dragon, där bara undersidan och vissa småytor behöver denna förstärkning.

Återigen, lekmannaåsikter. Det ska bli väldigt intressant att se VAR dom lagt extrasköld på SN20, om den nu blir den första som ska ner från omloppshastighet.
Citera
2021-05-19, 18:15
  #2871
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja bellyfloppen blir viktig även vid Mars-färderna. Först en raketboost för att gå ur omloppsbanan, sedan fritt fall ned till lagom höjd för första belly-floppen. Sedan åter vertikalt läge och bromsraketer, sedan den sista belly-floppen i "tätare" atmosfär och slutligen bromsraket och sidokorrigering för landning.

Som jag förstår det så kommer dom första Starshipen inte gå in i omloppsbana runt Mars, att gå in i omloppsbana runt en annan planet kostar bränsle och bränsle är dyrt runt en planet. Så den första gången man kommer att få se Starship i närheten av Mars så kommer det att bli en spektakulär dykning ner till planetens yta. (Inte helt olikt SN8)

Här i ligger en del i storheten bakom SpaceX som många verkar ha svårt att förstå. Även om dom första skeppen strandar och brinner upp på väg mot stranden så har tjommarna bakom SpaceX kommit fram till ett system där ett litet nederlag inte är slutet, utan bara en liten bit på vägen.

Så medans wwr yrar på om spionsatelliter och iptrix har sina teorier om atmosfären på Mars så ser jag så sakteliga fram emot att SpaceX sätter dom första astronauterna på Mars yta, det med hjälp av NASA.
Citera
2021-05-19, 19:04
  #2872
Medlem
DikTs avatar
Svårt att följa din logik måste jag säga. Men jag har förstått att du ogillar Elon. ;o
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är del av ett skattefinansierat projekt som påstås ställa människor på månen om tre år. Då kan man kräva information om vad som sker. Media skall fråga SpaceX istället för att bara läsa Musks Twitter. Dessa täta explosioner och fördröjningar ger inget seriöst intryck. Explosioner och fördröjningar kostar pengar.
Är det någon annan än du som anser detta (fetade)? Källa?
NASA verkar inte oroade, tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det felaktiga är att vissa saker inte får ifrågasättas. Fyra av Musks senaste fem Starship har exploderat. Ändå tilldelas han skattepengar, men andra har protesterat mot det och vi får se hur det går.
Vad får inte ifrågasättas? Vem säger det? Exempel?
Citera
2021-05-19, 19:34
  #2873
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Svårt att följa din logik måste jag säga. Men jag har förstått att du ogillar Elon. ;o

Är det någon annan än du som anser detta (fetade)? Källa?
NASA verkar inte oroade, tvärtom.


Vad får inte ifrågasättas? Vem säger det? Exempel?
Jag hinner tyvärr inte skriva så mycket just nu men du skriver det ju själv, att få ifrågasätter.

Ingen ifrågasätter hur man kan få 25 miljarder i skattepengar när raketerna mest exploderar. Men konkurrenterna har ifrågasatt och kontraktet har frusits.

Tesla skulle inte göra vinst om de inte fick sälja tillstånd som bensinbilsköpare måste betala för. Berlinfabriken minst ett halvår försenad. Vissa modeller verkar inte produceras för tillfället.

1600 starlinksatelliter i omlopp men de går inte att gå in i en affär och köpa en mottagare. Diskuteras bl.a här
(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?
Fungerar på samma sätt som Teslas självkörande program för bilar. Bara utvalda får köpa.

Jurvetson som räddade Musk från konkurs 2008 donerade till Obama/demokraterna och de äger/samverkar med politikerna och pressen. Obama lade ned rymdfärjorna och SpaceX kunde gå in. Det fungerar som EU. De köper politikerna.

Det som är fel är att Musks verksamhet inte ifrågasätts. Pressen ser bara en sida av den. Musk betraktas som ofelbar. Press, storföretag och politiker bildar en enhet. Tesla har inte ens en PR-avdelning som svarar på frågor från pressen.

Hinner tyvärr inte skriva mer för ögonblicket.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-19 kl. 19:56.
Citera
2021-05-19, 20:20
  #2874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Just det där jag ser som problemet. Starship är en lagom lång bit rör. Om den ska bellyfloppa sig genom atmosfären behövs värmesköld, men egentligen bara på ett par positioner. Det skulle göra den assymetrisk - och ett assymetriskt rör måste ge andra problem t.ex vid start, eller boost när väl i rymden. Annars blir den ju som Shuttle .. definitivt assymetrisk, därav den märkliga koloss som drog iväg från startplatsen : )

För en värmesköld runt hela klabbet måste definitivt bli alldeles för tungt. Det e som lättare att göra det på t.ex Dragon, där bara undersidan och vissa småytor behöver denna förstärkning.

Återigen, lekmannaåsikter. Det ska bli väldigt intressant att se VAR dom lagt extrasköld på SN20, om den nu blir den första som ska ner från omloppshastighet.

Värmeskölden på Starship blir bara på en sida, MAGEN, därav belly flops. Det kommer säkert att fungera men kan ta tid att utveckla. Det är ju en sak att simulera i datorn och sedan göra det praktiskt. Tyngdpunktförändringar kan man bemästra.
Det går faktiskt att ha en värmesköld runt hela schabraket men det är onödigt. Dom Sovjetiska Vostok-farkosterna var klotrunda och hade värmskyddande material runt om som en säkerhet om farkosten skulle börja tumla runt under nedfärden. Samma på Voschod I och II som var modifierade Vostoks.
Citera
2021-05-19, 20:27
  #2875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Som jag förstår det så kommer dom första Starshipen inte gå in i omloppsbana runt Mars, att gå in i omloppsbana runt en annan planet kostar bränsle och bränsle är dyrt runt en planet. Så den första gången man kommer att få se Starship i närheten av Mars så kommer det att bli en spektakulär dykning ner till planetens yta. (Inte helt olikt SN8)

Här i ligger en del i storheten bakom SpaceX som många verkar ha svårt att förstå. Även om dom första skeppen strandar och brinner upp på väg mot stranden så har tjommarna bakom SpaceX kommit fram till ett system där ett litet nederlag inte är slutet, utan bara en liten bit på vägen.

Så medans wwr yrar på om spionsatelliter och iptrix har sina teorier om atmosfären på Mars så ser jag så sakteliga fram emot att SpaceX sätter dom första astronauterna på Mars yta, det med hjälp av NASA.

Ja SpaceX:s metoder blir den snabbaste vägen att nå planeten Mars med riktiga expeditioner. Det tror jag NASA har insett. Den framtidstron som finns inom SpaceX finns inte hos andra rymdföretag i USA. Nu hoppas jag att Lunar Starship snart får klartecken, time is tight. Finns ingen tid för jämställdhetsplaner.
Citera
2021-05-19, 22:16
  #2876
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hinner tyvärr inte skriva så mycket just nu men du skriver det ju själv, att få ifrågasätter.

Ingen ifrågasätter hur man kan få 25 miljarder i skattepengar när raketerna mest exploderar. Men konkurrenterna har ifrågasatt och kontraktet har frusits.

Tesla skulle inte göra vinst om de inte fick sälja tillstånd som bensinbilsköpare måste betala för. Berlinfabriken minst ett halvår försenad. Vissa modeller verkar inte produceras för tillfället.

1600 starlinksatelliter i omlopp men de går inte att gå in i en affär och köpa en mottagare. Diskuteras bl.a här
(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?
Fungerar på samma sätt som Teslas självkörande program för bilar. Bara utvalda får köpa.

Jurvetson som räddade Musk från konkurs 2008 donerade till Obama/demokraterna och de äger/samverkar med politikerna och pressen. Obama lade ned rymdfärjorna och SpaceX kunde gå in. Det fungerar som EU. De köper politikerna.

Det som är fel är att Musks verksamhet inte ifrågasätts. Pressen ser bara en sida av den. Musk betraktas som ofelbar. Press, storföretag och politiker bildar en enhet. Tesla har inte ens en PR-avdelning som svarar på frågor från pressen.

Hinner tyvärr inte skriva mer för ögonblicket.

Alla får köpa FSD om de har en Tesla. Ligger på 100 papp. Den är dock, som du säger, lite överreklamerad för tillfället - men den uppdateras efterhand och om det behövs ny hårdvara så får man det också.

Autopilot ingår oavsett, den är alltså standard.

Tesla kanske inte är bäst men Tesla har definitivt satt normen för elbilar och dessas utrustning.

SpaceX verkar nu, på liknande sätt, sätta normen för rymdtrafik, både för godstrafik och för passagerartrafik.
Citera
2021-05-19, 23:22
  #2877
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Svårt att följa din logik måste jag säga. Men jag har förstått att du ogillar Elon. ;o

Är det någon annan än du som anser detta (fetade)? Källa?
NASA verkar inte oroade, tvärtom.

NASA kanske inte är, men jag är. Skattepengar går till saker jag inte upplever som speciellt produktiva, även om andra här motsätter sig det påståendet. Stålröret funkar kanske för att skicka upp massiva laster till LEO - men vi måste ju först se om large-ass booster funkar? Det har vi inte ännu, så vitt jag vet.

Så visst ska man vara skeptisk.


Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad får inte ifrågasättas? Vem säger det? Exempel?

Även MINA klena ifrågasättanden attackeras ju vilt här. Så visst är det så att Elon-kulturen är skyddad verkstad.
Citera
2021-05-20, 00:39
  #2878
Medlem
Det är bara för mycket nu eller hur? Hur skall man kunna tolka allt som händer samtidigt som det är hemlighetsfullt.

På en sajt som följer SpaceX kunde jag dock se att NASA har givit SpaceX pengar för att utveckla metoder att föra upp bränsle i rymden.

Jag tolkar det som en sorts Starship tankfartyg som NASA då beställer. Det är fantastiskt. SpaceX ror hem mer och mer och får alltså viss hjälp med utvecklandet av Starship. Jag kan också tänka mig att det strömmar in privat kapital, risk-kapital.

Jag får studera vidare.
Citera
2021-05-20, 01:57
  #2879
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kan också tänka mig att det strömmar in privat kapital, risk-kapital.

Notera, sådana pengar är aldrig gratis. DE kommer med krav på ägarandel - till skillnad från statliga medel.
Citera
2021-05-20, 03:23
  #2880
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Notera, sådana pengar är aldrig gratis. DE kommer med krav på ägarandel - till skillnad från statliga medel.

Samma sak med statliga medel, staten vill ha royalty på framtida inkomster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback