Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-15, 10:44
  #2833
Medlem
Jag måste läsa på men jag är säker på att SN18 och SN19 inte existerar.

Just nu står SN15 på startplattan. Och SN16 borde vara färdig vilken dag som helst för utrullning. Som jag uppfattat det blir SN17 en lite högre testflygning och med mer värmeskyddande material.

Den stora utmaningen blir sedan SN20 med target date 22 juni....men jag räknar med en månads försening. Ni bestämmer----jag kommenterar.
Citera
2021-05-15, 15:50
  #2834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så brukar man väl inte göra? Går det att se någon orsak till denna "omloppsbana"?

Men det skall alltså skjutas upp fler SN 16-19 innan dess?

Nej SN18 och SN 19 existerar inte. Det kan bli fråga om en färd till med SN15 och sedan SN16. Mer avancerat blir SN17.

Eldprovet blir då SN20 men chansen att lyckas beömer jag ligga på högst 30%. Men jag är ingen expert.

Man lär hela tiden av bakslagen.
Citera
2021-05-15, 18:04
  #2835
Medlem
Idag läste jag som hastigast Marcus House hemsida på youtube och tydligen har han snappat upp att en motor på SN15 inte fungerade helt tillfredsställande. Det kan vara en av anledningarna att farkosten landade i utkanten av landningsbanan istället för i mitten.

Det är mycket möjligt att den felaktiga motorn måste bytas ut. Sedan återstår cryotest för att se om tankarna håller samt naturligtvis static fire.

Om allt detta går bra kan vi förvänta oss ett nytt test av SN15. Som jag uppfattat det är SN16 stacked in Highbay och arbete pågår med den mystiska SN17 som blir den felande länken mot SN20.

Boostern som skall användas till SN20 blir BN3, vad som händer med BN1 eller BN2 har jag ingen aning om.
Detta blir spännande, vi som följer detta behöver ha känselspröten ute, ni bestämmer, jag kommenterar.
Citera
2021-05-15, 18:22
  #2836
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag läste jag som hastigast Marcus House hemsida på youtube och tydligen har han snappat upp att en motor på SN15 inte fungerade helt tillfredsställande. Det kan vara en av anledningarna att farkosten landade i utkanten av landningsbanan istället för i mitten.

Det är mycket möjligt att den felaktiga motorn måste bytas ut. Sedan återstår cryotest för att se om tankarna håller samt naturligtvis static fire.

Om allt detta går bra kan vi förvänta oss ett nytt test av SN15. Som jag uppfattat det är SN16 stacked in Highbay och arbete pågår med den mystiska SN17 som blir den felande länken mot SN20.

Boostern som skall användas till SN20 blir BN3, vad som händer med BN1 eller BN2 har jag ingen aning om.
Detta blir spännande, vi som följer detta behöver ha känselspröten ute, ni bestämmer, jag kommenterar.
Spännande att se SN15 flyga igen.
BN1 blev skrotad. Det var bara en path finder för att lära sig bygga Super heavy.
Citera
2021-05-15, 18:43
  #2837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Spännande att se SN15 flyga igen.
BN1 blev skrotad. Det var bara en path finder för att lära sig bygga Super heavy.


OK, jag förstår. Jag har inte hunnit följa med i alla svängar. Skall bli mycket spännande att se uppskjutningen av en sådan enorm koloss.
Citera
2021-05-16, 09:55
  #2838
Avstängd
wwrs avatar
Vi följer väl konkurrenterna också i den här tråden. Nya zeeländska Rocket Lab brukar även försöka återvinna boostern med fallskärm.

Igår tappade de bort två av Black Skys spionsatelliter igen, när fotogenmotorn i andrasteget lade av.

https://twitter.com/SpaceflightNow/s...576711682?s=19

SpaceX öser dock bara på med Starlink. 1600 st. cirkulerar över oss nu.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-16 kl. 10:05.
Citera
2021-05-16, 21:47
  #2839
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK, jag förstår. Jag har inte hunnit följa med i alla svängar. Skall bli mycket spännande att se uppskjutningen av en sådan enorm koloss.

Men skjuter de från Boca Chica?
Citera
2021-05-16, 21:48
  #2840
Medlem
Turistresan 3 dygn i rymden med 4 civila, på Space X:s Crew Dragon tycks nu kunna ske redan i september månad i år. Men man får alltid räkna med förseningar. Skulle tippa det kan bli i oktober och det blir fantastiskt att följa.

Nästa turistresa för SpaceX blir sedan med 4 civila till rymdstationen och naturligtvis är det med Crew Dragon detta genomförs under första kvartalet 2022. Dom stannar i 8 dagar.
Enligt olika sajter kammar SpaceX in fler och fler beställningar, dominansen förstärks.

Enligt någon sajt går det nu rykten också att SN17 är "scrapped". Man försöker utnyttja SN 15 och SN 16 och går sedan direkt på SN20 med orbital flight, Texas---Hawaii.

Detta är vågat. SN20 forceras fram och den stora boostern är den flygduglig? Men vi får hoppas detta håller.
Citera
2021-05-16, 21:53
  #2841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men skjuter de från Boca Chica?

Som jag uppfattat det är det från Boca Chica, man bygger för fullt avfyrningsramper eller vad man skall kalla det. En otrolig aktivitet och jag förmodar korta kafferaster. Lås in skyddsombudet.

Boca Chica Starbase.
Citera
2021-05-16, 23:02
  #2842
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt någon sajt går det nu rykten också att SN17 är "scrapped". Man försöker utnyttja SN 15 och SN 16 och går sedan direkt på SN20 med orbital flight, Texas---Hawaii.

Frågan är om dom har tid över för att testa SN16. Varje gång dom kör en uppskjutning så måste dom stänga ner bygget av Orbital Launch pad, flytta på kranar och annan utrustning. Jag skulle inte bli förvånad över om att dom testar SN15 igen, landar den säkert så kanske dom tar en paus med testflygningarna tills SN20 är klar.
Citera
2021-05-17, 05:16
  #2843
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som jag uppfattat det är det från Boca Chica, man bygger för fullt avfyrningsramper eller vad man skall kalla det. En otrolig aktivitet och jag förmodar korta kafferaster. Lås in skyddsombudet.

Boca Chica Starbase.

Det är från Boca Chica... jag hade inte den geografiska placeringen klar för mig.
Citera
2021-05-17, 18:55
  #2844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Frågan är om dom har tid över för att testa SN16. Varje gång dom kör en uppskjutning så måste dom stänga ner bygget av Orbital Launch pad, flytta på kranar och annan utrustning. Jag skulle inte bli förvånad över om att dom testar SN15 igen, landar den säkert så kanske dom tar en paus med testflygningarna tills SN20 är klar.

Jag har kollat idag hastigt spekulationer på diverse sajter och det är inte beslutat ännu om SN15 skall flyga. Det beror på i vilket skick den är.

SN16 har ännu inte rullat ut. Det går rykten om att man gör en testflygning upp till 20 km. Ja det blir ett stort steg att gå till SN20. Jag är förvånad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback